panzerkiller Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Muliges veldig dumt spørsmål dette, men har INGEN erfaring med SSD og regner med at flere her kan hjelpe meg. Har per dags dato en Corsair SSD Force 40GB ssd som jeg gjerne vil bytte ut med en Samsung SSD 830 256GB. Det aller beste for meg er å klone den nåværende disken over på min nye Samsung. Hovedkortet mitt er et Asus P8P67 Deluxe (1155) 1: Er det samme hvilket kloneprogram jeg bruker? Jeg har lest litt om CloneZilla og XXClone. Slik jeg har forstått det må jeg klone disken over på usb, for å så boote maskinen (med den nye Samsung) fra samme usb og kopiere over ved hjelp av usb-booteverktøy som ligger i kloneprogrammet...? 2: Trenger jeg å forandre noen instillinger i BIOS i forhold til den nye hardisken? 3: Er det noe oppsett i win7 som jeg må ta hensyn til mtp parisjon? (orginalpartisjon er jo på ca 40GB, mens jeg nå selvfølgelig ønsker 256GB systemdisk) Takker og bukker for alle bidrag!! Lenke til kommentar
johome Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Før du tenker på å klone , har du koblet SSD'en til Marvell porten ? Lenke til kommentar
panzerkiller Skrevet 27. september 2012 Forfatter Del Skrevet 27. september 2012 Nix, den er koblet til intel 6gb porten Lenke til kommentar
johome Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Flott. Står BIOS i AHCI modus ? Lenke til kommentar
panzerkiller Skrevet 27. september 2012 Forfatter Del Skrevet 27. september 2012 sitter på en annen maskin nå og har ikke mulighet til å sjekke, men jeg forventer jo egentlig at den gjør det siden det gir best ytelse(?) Lenke til kommentar
johome Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Ok , det finnes betalversjoner som f.eks Paragon migrate OS to SSD , eller Acronis True Image. Selv synes jeg at gratisprogrammet Ease Todo Backup funker like bra. Kan du sjekke mere her Der viser jeg hvordan man gjør det. Lenke til kommentar
panzerkiller Skrevet 27. september 2012 Forfatter Del Skrevet 27. september 2012 magisk! takker for hjelp! Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Norton Ghost følger jo med Samsund disken. Lenke til kommentar
panzerkiller Skrevet 28. september 2012 Forfatter Del Skrevet 28. september 2012 Ligger ferdig installert på disken? Ghost altså? Min plan var å klone disken som står i over på ekstern usb HD --> koble fra disken (SSD) og sette inn den nye Samsung --> boote fra usb og kopiere klonen over på samsungen --> boote igjen og forhåpentligvis ha alt klart.... Funker tankemåten min? Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Du kan klone (kopiere over partisjonen) mellom diskene hvis du kobler til begge samtidig. Det finnes gratisprogrammer til dette. Du kan også bruke innebygde verktøy i Windows 7. Se mitt svar her på lignende spørsmål. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Må bare hive meg på her med ett spm. Gå det å kopiere over fra SSD til 2 stk SSD i raid 0 på samme HK? Har en gammel 80GB Intel X25-M(sata2) som jeg gjerne skulle hatt over på 2 stk 180GB Intel 330 SSD'er i raid 0 er det mulig? Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Nå har jeg ingen erfaring med RAID selv, men vil tro at du kan benytte deg av de samme metodene. Så lenge du lager et hardware RAID, vil dette dukke opp som en lagringsenhet. Hvis du lager en systemavbildning (image) av din Windows 7 og booter PC fra Windows 7 setup DVD (evt. USB) for å legge inn denne på RAID-et, kan det hende du må laste drivere før setup finner dette som en lagringsenhet. (Sjekk sidene til produsenten av hovedkortet for drivere.) Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå