Neckrick Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Hei, Jeg lurer på om dere har noen tips, eventuelt råd om hvordan jeg kan få 6 i samfunnsfag vg1. Jeg kan på en måte alle begreper og slikt, men etter hva jeg har skjønt må man kunne drøfte fra flere vinkler. Dette er jeg veldig lite vant med, ettersom samfunnsfag i 10.klasse var mer ett "pugg fag". Selv fikk jeg 5 ifjor, men jeg vil satse høyere, for jeg vil ha over 5 i snitt i år! Er det noen som har råd/tips? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Samfunnsfag på yrkesfag var i veldig stor grad pugging da jeg tok det for noen år siden. Jeg leste gjennom pensum én gang skikkelig, og så fikk jeg noen til å stille spørsmål. Godt mulig at dette varierer mye fra lærer til lærer, men det var latterlig enkelt å få sekser med det opplegget. Lenke til kommentar
Neckrick Skrevet 27. september 2012 Forfatter Del Skrevet 27. september 2012 (endret) Nå går jeg studiespess. Det handler om å drøfte, og kunne bruke begreper. Læreren min sier det er veldig få som får 6er i faget. Endret 27. september 2012 av Slund Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Hvis du gir noen stikkord om pensumet ditt så kanskje er det noen her som kan være med å drøfte litt og hjelpe deg litt på vegen med det å endre litt tankebane å kunne se ting fra flere sider/vinkler. Fortelle lærer at du går for en 6-er, vær veldig aktiv i timene og prøv å imponere læreeren din litt av og til, da legger han merke til deg. Lenke til kommentar
Neckrick Skrevet 27. september 2012 Forfatter Del Skrevet 27. september 2012 Hvis du gir noen stikkord om pensumet ditt så kanskje er det noen her som kan være med å drøfte litt og hjelpe deg litt på vegen med det å endre litt tankebane å kunne se ting fra flere sider/vinkler. Fortelle lærer at du går for en 6-er, vær veldig aktiv i timene og prøv å imponere læreeren din litt av og til, da legger han merke til deg. Temaet er sosialisering, invid og samfunn.... - Normer -Avvik - Sanksjoner - familie, ektefelle, samboerskap...... Og til det siste, Jeg er veldig aktiv i timene. Læreren har fått et godt uttrykk av meg... Hun mener det er bra, og at jeg bør fortsette sånn. Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Jeg fikk seks i samfunnsfag. Prøvene varierte mellom 5 og 6 men var mye aktiv i timene og viste at jeg kunne drøfte. Vippa mellom 5 og 6, men da jeg kunne drøfte og finne løsninger for fred i Jemen på en muntlig framføring ble det 6 Lenke til kommentar
Error Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Jeg har aldri fått annet enn 6 i samfunnsfag, og de tipsene under er vel de jeg klarer å skrape sammen nå litt på sparket: Les aviser, gjerne engelske også (anbefaler www.guardian.co.uk og www.ap.no ). Samfunnsfag er et fag hvor det å ha kunnskap om store internasjonale politiske saker er viktig for å kunne få god karakter. Pugg fakta du trenger å vite. Husker ikke helt hva jeg hadde i samfunnsfag, men det er noe pensum som står i boka om lover, regler, normer og det norske politiske systemetosv. Vær aktiv i timene, delta i diskusjonene. Det dere diskuterer i timene får dere mest sannsynlig på prøver/innleveringer, og da kan du bare bruke det dere snakket om i timen. Og, dette gjelder i alle fag. Spør lærerne dine om de kan lese gjennom utkast til oppgavene du leverer før du leverer den siste versjonen. Noen lærere pleier å bli litt grinete når du spør, men bare push litt så pleier de å hjelpe deg. Dette betyr selvfølgelig at du må ha skrevet et gjennomført førsteutkast (ferdig innlevering i praksis) en del dager før du egentlig skal levere, men å få en kommentar på oppgave fra læreren før du faktisk leverer den er helt ekstremt undervurdert og underbrukt mulighet. Bumper deg opp til 6eren hver gang. Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 (endret) Du må vise at du forstår det, reflektere og drøfte. Argumenter fra flere synspunkter, kom med eksempler og bruk faguttrykk. Å lese aviser kan hjelpe det som nevnt ovenfor, du kan jo da flette inn aktuelle saker som eksempler på prøver kanskje? Hold deg helst unna tabloidaviser. 5 i samfunnsfag er lett, 6 derimot er mye mye mye vanskeligere. Det viktigste er å reflektere og drøfte. Endret 27. september 2012 av Lackadaisical Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 (endret) være aktiv i timene, og komme med mye bra. Ikke pugge. Interesser deg for faget/emnene. Les mye på siden av hjemme etc. Tenk rundt ting du har lært, se det fra andre sider, delta i debatter på politikk forumet her. Og en siste ting: Ikke bruk boka! Utrolig nok. Endret 27. september 2012 av ThaHoward Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 (endret) være aktiv i timene, og komme med mye bra. Ikke pugge. Interesser deg for faget/emnene. Les mye på siden av hjemme etc. Tenk rundt ting du har lært, se det fra andre sider, delta i debatter på politikk forumet her. Og en siste ting: Ikke bruk boka! Utrolig nok. Bruk definitivt boka, du må jo kunne fakta om det du har om/fagbegreper o.s.v. og det finner du fint i boka, og prøvene vil jo være utfra det som står i boka. Så for all del, bruk boka! Å være aktiv i timene hjelper, det gir læreren et godt inntrykk av deg, men det har egentlig ingenting å si for karakteren hos de fleste lærere. Det som gjelder er vurderingene rett og slett. Anbefaler deg også å se The Wire for eksempel, en kjempebra serie som kan hjelpe deg å forstå visse aspekter av samfunnet bedre. Endret 27. september 2012 av Lackadaisical Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 (endret) være aktiv i timene, og komme med mye bra. Ikke pugge. Interesser deg for faget/emnene. Les mye på siden av hjemme etc. Tenk rundt ting du har lært, se det fra andre sider, delta i debatter på politikk forumet her. Og en siste ting: Ikke bruk boka! Utrolig nok. Bruk definitivt boka, du må jo kunne fakta om det du har om/fagbegreper o.s.v. og det finner du fint i boka, og prøvene vil jo være utfra det som står i boka. Så for all del, bruk boka! Å være aktiv i timene hjelper, det gir læreren et godt inntrykk av deg, men det har egentlig ingenting å si for karakteren hos de fleste lærere. Det som gjelder er vurderingene rett og slett. Vel læreren mente at ejg burde ha fått 7 eller at karakterskalaen skulle vært høyere Men nå kunne jeg mye fra før, så jeg trengte vel ikke å lese i boka. Men altså les i boka. Men les deg opp for alvor på egenhånd. Ikke lås deg selv inn i boka. Da får du npk ikke sekseren. Endret 27. september 2012 av ThaHoward Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 fikk 6 i 10. klasse, eksamen i 10 og vg1. Du må absolutt kunne faguttrykk, hvis du ikke har en kjempesnill lærer som deler ut gode karakterer, kan du bare glemme en 6 i samfunnsfag uten å bruke faguttrykk i vg1. Men ja, 6 i samfunnsfag oppnår du ikke ved å bare huske stoffet i boka, du må kunne reflektere og drøfte på et relativt bra nivå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå