Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Samlivsbrudd - sitte igjen med huset ?

Anbefalte innlegg

Hei! Det har seg sånn at samboeren min har flytta fra meg. Vi var sammen i 6 år, og eid hus sammen i 2.

Det jeg trenger litt hjelp med er økonomien, og min beste utvei av dette.

Jeg vil på ingen måte snyte xen for penger, men vil få gjort det her på den letteste og beste måten for oss begge.

Jeg har tenkt ut et par scenarier som jeg skal nevne her, og som jeg gjerne vil ha kommentarer på. Om det er noen annen mulighet enn dette setter jeg veldig stor pris på hjelp.

Bare for å dra opp litt tall, så har vi lån på ca 1,5M, fordelt 50\50%. Vi eier like mye og har bidratt like mye, men økonomien min i tillegg til inntekt er ganske mye bedre enn hennes, så det er grunnen til at jeg vil prøve å sitte igjen med huset - noe hun også er enig i. Huset i seg selv er pusset opp en del siden kjøp, så jeg tror verdien har steget noe, la meg for å si et tall, tippe 200.000,-

Mulighet 1 - Jeg tilbyr hun en sum under bordet, la oss si 50,000,- og hun overfører sin del av lånet på meg, vi sier oss ferdig med saken.

Mulighet 2 - Vi tar takst på huset, og ser hvor mye det har økt, sammen med boligmarkedet, og tar da den økte verdien på huset \ 2 og kjøper hun ut for det vi hadde fått om vi hadde solgt.

- Det jeg er mest usikker på er, hvordan mulighet 2 skal regnes riktig, da jeg lurer på om vi skal trekke ifra utgifter til en evnt megler, tinglysning og skjøte, for så og ta den summen og dele på 2.

-For min del er det både positivt og negativt med begge alternativer, fordi om jeg går i banken og spør om og få lånet over på meg, så kan det hjelpe med mer sikkerhet i bolig, men samtidig medfører dette en liten økning på lånet. Anonym poster: 0c8c48e71def369eeb7812c235278829 Anonym poster: 0c8c48e71def369eeb7812c235278829

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo kanskje være litt interessant å vite hvor lenge huset lå ute for salg før dere slo til, hva tilsvarende boliger har gått for, og om det er oppgang/nedgang i deres nærområde.

Det at takstmann gir dere takst på f.eks 1 750 000kr vil ikke automatisk si at det er det boligen deres er verdt. Huset er aldri verdt mer enn høyeste bud, og i en uheldig situasjon kan det hende huset ikke er verdt noen ting. F.eks i juli, når det gjennomsnitlig blir solgt færre hus enn resten av året.

Hvis din eks-kjæreste skulle vurdere å bli kjøpt ut av deg, uten å ta en ny takst på boligen, kan nok 50 000kr virke litt lite om dere har lagt ut 100 000kr hver. Hva med å foreslå 75 000kr? Du sitter igjen med ansvaret på et lån hun slipper å tenke noe mer på, og begge "tjener" på en måte på det.

Edit: Forresten kan alt 2. også være interessant om du synes hele lånet blir mye å betjene alene. Høyere verdi på boligen muliggjør vel en refinansiering som kan gi lavere lånerente. Dette kan du jo selvsagt gjøre etter du har gjort opp med din eks-kjæreste.

(PS: Jeg har ingen utdanning innfor dette feltet, så skriver bare hva jeg tenker kan gå an for deg/dere.)

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Først, sjekk på finn.no hva ca tillsvarende hus ligger til i det området der du bor. Så undersøker du hvor lenge annonsene har ligget ute, mener man kan se det om man trykker prisstatistik. Om annonser i området da har ligget ute lenge så kan man regne med at boområdet ikke er populert og derfor vil det tilogmed kunne hende at verdien på huset har gått ned siden dere kjøpte det. Ikke i form av en takst men av hva folk faktisk er villige til å gi for å bo der.

Så om området er upopulært så prøv å få til en avtale om at du tar over hennes del av lånet. En takst kan være på mer enn det et hus blir solgt for, faktisk en god del mer.

Kjøpte meg hus selv for litt siden til 600.000 under takst, da 250.000 under det selger ga for det selv for en del år tilbake. Dette ligger da på et ikke veldig attraktivt sted. Klart jeg var heldig og hadde nok is i magen, i tillegg var selger nødt til å få solgt.

Lykke til, håper det ordner seg for deg.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar. Vil bare komme med et lite innspill her. Har akkurat funnet ut at hu har vært utro lenge. Håper på litt andre svar enn rettferdighet, for rettferdig er ikke dette!

Takk. Anonym poster: 0c8c48e71def369eeb7812c235278829

Så nå når rettferdigheten har gått rett vest ønsker du selvsagt å sitte igjen med mest mulig og unner dama lite og ingenting? For all del ikke gå for det første alternativet ditt. Penger under bordet (som i reellt helt under bordet, untraceable, vil være penger ut vindu. Når det kommer til boligen, finn ut av en verdi dere begge kan bli enige om at det realistisk er verdt, enten gjennom finn.no, eller en uavhengig takstmann.

Du skriver at du har bedre inntekt enn henne. Er du heldig og er i et typisk forhold så er det ofte dama som har hatt utgifter til "daglig drift", innkjøp av mat, klær, og andre forbruksvarer. Mens du kanskje har vært den som har betalt for de større investeringer. Bil, oppussing, hvitevarer, innbetaling på lån, etc. Har du det så er det nemlig slik at det er ting som lett kan bevises at er dine, ved at de er betalt av dine kontoer. I så tilfelle er også tingene hun har "investert" pengene sine i borte vekk, klærne er slitt ut og maten er spist opp. Det vil altså medføre at alle disse større verdifulle eiendelene allerede er dine, og du ikke behøver kjøpe henne ut fra det. Dersom du i tillegg har betalt en større andel på lånene enn kun på din egen 50% har du på sett og vis allerede "kjøpt hun ut" for den andelen du har betalt mer. Hvis dere da er enige om at du skal kjøpe henne ut av huset er allerede en større andel av huset ditt (hvis du har betalt merr enn dine 50% på lånet) og hennes resterende andel blir da litt mindre kostbar.

Om dere derimot i praksis har hatt en felles økonomi, der begge handler forbruksvarer, begge betaler for litt større investeringer etc, så kan du fortsatt argumentere at din andel av alle eiendelene skal tilsvare din prosentvis høyere inntekt. Det bør nok benyttes advokat for å forsikre deg om at dette gjøres riktig, men dersom det er snakk om store verdier i inventar og eiendeler kan det være verdt å investere noen tusen i en god advokat for å sikre deg best mulige betingelser.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hei og takk for svar. Vil bare komme med et lite innspill her. Har akkurat funnet ut at hu har vært utro lenge. Håper på litt andre svar enn rettferdighet, for rettferdig er ikke dette!

Takk. Anonym poster: 0c8c48e71def369eeb7812c235278829

Hva har utropskapen med det å gjøre opp det forretningsmessige på en anstendig og rettferdig måte?

Lenke til kommentar

Takker for godt og utfyllende svar Secretalias.

Vi har nå endt opp med en deal som gjør at jeg kjøper ut henne for ca 40.000, da verdien på huset har steget noe. Dette er jeg veldig fornøyd med, og vi sier oss ferdig med saken. Deling av tingene har fungert greit synes jeg, og dette gikk over all forventning.

Jeg har vært i banken og fått OK på lånet, så er veldig fornøyd.

Da sitter jeg igjen med ett spm ang dokumentavgift mellom samboere. Må vi ut med 2,5% når jeg kjøper ut samboer? Vi har bodd her i litt over 2 år om det har noe å si.

For å svare på innlegget ditt PencilCase : Det var kanskje skrevet litt i sinne, men som jeg sa lenger opp så ga Secretalias et svar jeg var ute etter. Det handlet vel ikke om at det skulle bli urettferdig for henne, men om jeg skulle legge mer arbeid i og finne opp igjen gamle kontoutskrifter og utbetalinger fordi jeg har tjent mer enn henne, og kunne endt opp bedre økonomisk enn det det i utgangspuktet så ut. Anonym poster: 0c8c48e71def369eeb7812c235278829

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...