Gå til innhold

Test: iPhone 5

Anbefalte innlegg

Les selv hva du skriver du...

Mine meninger er mere verd enn andres:feil

Hvem er jeg som dmmer hva andre foretrekker av telefon og OS : feil.

Lav selvinnsikt:feil (makan)

Og resten av ditt utbrudd kunne ikke være mere feil som en beskrivelse av undertegnede.

Det er direkte uriktig og fornærmende.

Og sier vel mere om deg og dine tilhengere enn noe annet.

Og ja jeg har sett denne posten din før mot en annen forumbruker og ser for meg ut som en ren kopi.

Du ilegger meg meninger og oppfatninger jeg absolutt ikke har.

Hilsen den fornærmede .

Det jeg skrev var rettet mer mot et generelt publikum, til alle som stadig skriver om hvordan det ene suger og den andre er rene mekkah. Hvordan flere referer til folk som måtte foretrekke iOS som hjernevaskede, del av en saueflokk og diverse andre kreative utsagn. Dette går forsåvidt også andre veien så de som skriver det samme om Android eller andre bruker er jo ditto like ille.

Det var ikke rettet mot deg personlig, og jeg beklager om du følte det på den måten og til deg nær av det jeg skrev. Det var en generell kommentar og tilbakemelding til alle som av en eller annen merkelig grunn føler en trang og behov til å konvertere og tilrettesette folk med andre meninger og preferanser enn seg selv. Innlegget ditt, som jeg siterte inneholdt referanser til akkurat deg jeg snakker om da du fremla iOS brukere som

lettpåvirkelige barn ungdom som er opptatt av å være "akseptert" , samt hos voksne som er opptatt av status symboler.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple kopierer det konkurrentene gjør, fordi konkurrentene IKKE patenterer alt de kan. Google patenterer ingenting i Android, det er en del av poenget. Apple derimot kopierer og patenterer i øst og vest. ATW spør da: Er det dette som er innovasjon og driver bransjen fremover? Eller er det mer det Google gjør? Sier at alle kan bruke det de vil, så skal vi heller bruke tiden vår på å finne opp nye ting, istedetfor å bruke tid på å patentere og stå opp for patentene.

Man må jo lure på hvordan konkurrenter som Nokia, Motorola, Samsung og HTC kan komme med patentsøksmål og/eller motsøksmål mot Apple dersom de ikke patenterer alt de kan. Selvsagt patenterer disse selskapene rubbel og bit av det de eventuelt kommer opp med av lure påfunn. Fakta er at etter IBM er Samsung Electronics det selskapet som hvert år sender flest patentsøknader til USPTO (det amerikanske patentkontoret). Det finnes over 800 patenter registrert på Google hos USPTO, og i tillegg er om lag 1000 patentsøknader fra Google under behandling. I tillegg har Google gjort en rekke oppkjøp, både av patentsamlinger og selskap som innehar antatt verdifulle patenter, som f.eks Motorola Mobility med sine 16.000 patenter. Om du sjekker topp 50-listen over selskapene som patenterer mest, vil du finne både Apples konkurrenter og Apples viktigste komponentleverandører på listen, og mange av dem med flere årlige patentsøknader enn Apple (nr. 39 på listen).

Påstandene dine henger med andre ord ikke på greip, Apples konkurrenter "kopierer og patenterer i øst og vest" som om de aldri skulle ha gjort noe annet.

En annen måte er også å patentere, men da dele det ut for en liten penge. Det er fremdeles ikke like bra som Googles måte å gjøre det på, men allikevel, det er i det minste bedre. Og det er den versjonen som har fungert i mobilbransjen i mange, mange år. Det er slik verden fungerer utenfor Apple. Alle andre tar enten ikke patenter, eller tar patenter, så de i hvert fall kan tjene litt ekstra penger på det.

Du lever visst i et parallelt univers, for i vår verden er alle de store aktørene i mobilbransjen svært så ivrige etter å patentere, og ikke alltid like ivrige etter å lisensiere ut sine patenter på rimelige betingelser. Faktisk er enkelte aktører (Samsung, Motorola..) i flere myndigheters søkelys for ulovlig misbruk av standardessensielle FRAND-patenter, som de nekter å lisensiere ut på rimelige betingelser, noe som er stikk i strid med avtaleverket. Noen av de gamle aktørene, dvs. Nokia og Motorola, har heller ikke nølt med å starte patentangrep mot Apple, og dermed bidratt til å utløse "patentkrigen" i mobilbransjen. Det var ikke Apple som først startet denne bølgen med patentsøksmål, det var det Nokia som gjorde.

Googles "måte å gjøre det på" er pr i dag at de driver patentkrig "by proxy", dvs. gjennom sitt heleide datterselskap Motorola Mobility, og deres patentportefølje.

Er det mer innovativt å forhindre framgang til andre? At de andre må jobbe rundt for å få tilsvarende løsninger? Jovisst må de finne på nye ting, men hva med å heller bruke tiden på å finne NYE ting, istedetfor å finne workarounds på gamle ting. Og til tross for at Apple har muligheten til å bare bruke hva de vil fra konkurrentene, kommer de allikevel ikke med noe nytt, MINST på de to siste mobilene. I utgangspunktet ikke siden iPhone 1 heller...

Patenter har vært brukt til å hindre konkurrenters kopiering av oppfinnelser siden de første dampmaskinene så dagens lys - og en slik rettslig beskyttelse av oppfinnelser og investeringer i innovasjon er selve hovedpoenget med patenter. Når man investerer milliarder i å utvikle ny teknologi, skal det ikke være enkelt for konkurrentene å bare bruke "kopimaskinen".

Du tar helt feil når du tror at det er fritt fram for Apple til å bruke hva de vil fra konkurrenter og andre. Tvert imot, stadige søksmål mot Apple viser bare det motsatte, at de er et yndet mål for patentinnehavere og ikke så rent få patenttroll. Når Apple kjøper komponenter som f.eks brikkesett for mobilradio fra Qualcomm betaler de også patentlisenser for teknologien som er bygget inn i brikkesettet. Når Apple lager sine SoC-design (med CPU, GPU, m.m) lisensierer de retten til å bruke instruksjonssett og referanseteknologi fra bl.a ARM som basis. Apple betaler naturligvis for lisensiereing av patentert teknologi som de bruker, når det er nødvendig.

Det er jo interessant at du mener at Apple med iPhone 5, som bl.a har en ny in-cell touchskjermteknologi og en egendesignet Apple A6 SoC, "ikke kommer med noe nytt". Det er dessverre for deg enda et punkt der du tar grundig feil.

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, det jeg refererer til er Apples patent fra 2007 på en slik skjermteknologi, men det er godt mulig at også Sharp (og sikkert andre) har patenter som angår in-cell skjermteknologi. Siden Sharp er en av produsentene av skjermer til iPhone 5 tror jeg ikke at det er noe problem. ;)

Lenke til kommentar

De gjentar flere ganger, at dette er en reell utfordring, ikke for å bashe Apple eller noenting slikt.

Og det er noe nytt?

Selv om du spiser på kebabsjappa til Mustafa på hjørnet, eller på Maaemo (skandinavias eneste resturant med 2 michelin stjerner), så er fremdeles maten laget av de samme bestanddelene.

Forskjellen er hvem som er på kjøkkenet.

Det er ingen som har funnet opp noe, ever. Alt er bare en forbedring av noe tidligere ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

@Leifen18: Så deler av den videoen for lang tid tilbake, men den er såpass uintelligent og poengløs at jeg ikke kommer til å kaste bort tid på å se den igjen.

Jeg kan uten problem nevne en velkjent teknologisk oppfinnelse fra Apple: FireWire.

Senere gjort til en IEEE-standard, videreutviklet og forbedret i samarbeid med andre bidragsytere, men opprinnelig en Apple-oppfinnelse. Det var det første og beste jeg kom på, det ligger selvsagt mange Apple-oppfinnelser og utrolig mye innovasjon bak mer enn 35 år med Apple-produkt.

Men om man skal legge de aller strengeste kriterier til grunn for hva man kaller en oppfinnelse, har noen egentlig funnet opp noe som helst siden transistoren, eller siden integrerte kretser ble oppfunnet for mange tiår siden?

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Leifen18: Det husket jeg faktisk, og fyren prater tull også når det gjelder FireWire - eller IEEE 1394 som standarden offisielt heter.

Her er hva 1394 Trade Association sier om opprinnelsen til FireWire:

History of the IEEE 1394 Standard

The 1394 digital link standard was conceived in 1986 by technologists at Apple Computer, who chose the trademark 'FireWire', in reference to its speeds of operation. The first specification for this link was completed in 1987. It was adopted in 1995 as the IEEE 1394 standard.

Jeg tviler på at et par selvopptatte tullinger som skjitprater på YouTube vet mer om dette enn bransjeorganisasjonen 1394 TA. Anbefaler deg å være litt mer kritisk og gjøre litt mer faktasjekking selv i framtiden, framfor å tviholde på feilaktige påstander fordi noen har sagt det på Internet...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ser ironien i at folk på et tech-forum sitter i innlegg etter innlegg sitter å argumenterer over hvor bra det er å mangle funksjonalitet som avanserte tilpasningmuligheter i OS, mangel på støtte for ting som NFC, begrensinger i bluetooth funksjonalitet m.m.?!

## støtende linje fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ser ironien i at folk på et tech-forum sitter i innlegg etter innlegg sitter å argumenterer over hvor bra det er å mangle funksjonalitet som avanserte tilpasningmuligheter i OS, mangel på støtte for ting som NFC, begrensinger i bluetooth funksjonalitet m.m.?!

Blir jo nesten som å sitte å skryte over at man er evneveik ;)

gi oss ett par quoter med disse påstandene da?
Lenke til kommentar

Selv om du spiser på kebabsjappa til Mustafa på hjørnet, eller på Maaemo (skandinavias eneste resturant med 2 michelin stjerner), så er fremdeles maten laget av de samme bestanddelene.

Maaemo er den første restauranten i norden som går fra null til to stjerner. Det er flust av andre 2-stjerners restauranter rundt om, men å gå rett til 2 er ganske uhørt.

Ellers består også selvfølgelig maten av proteiner, karbohydrater og fett, så det stemmer jo for så vidt. Men, det er ganske stor forskjell på råvarene, så du kan ikke hive kjøkkensjefen på Maaemo inn i en kebabsjappe og forvente den samme standarden. Det er bare så langt man kommer med billig kjøttfarse, hermetikk og lugubre dressinger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare så langt man kommer med billig kjøttfarse, hermetikk og lugubre dressinger.

På samme måte som man bare kommer så langt med sprøytestøpt plast, masseproduserte komponenter og billige produksjonsteknikker.

Foxconn har jo sagt at iP5 er det vanskeligste de noen gang har produsert. og når man legger en iP5 ved siden av hvilken som helst annen smartphone på markedet så ser man hvorfor. Finish, nøyaktighet og presisjon på den overgår alt annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare så langt man kommer med billig kjøttfarse, hermetikk og lugubre dressinger.

På samme måte som man bare kommer så langt med sprøytestøpt plast, masseproduserte komponenter og billige produksjonsteknikker.

Foxconn har jo sagt at iP5 er det vanskeligste de noen gang har produsert. og når man legger en iP5 ved siden av hvilken som helst annen smartphone på markedet så ser man hvorfor. Finish, nøyaktighet og presisjon på den overgår alt annet.

Det er godt iphone ikke benytter seg av masseproduksjon da :)

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er godt iphone ikke benytter seg av masseproduksjon da :)

Komponentene i iPhone og iPad er produsert spesifikt for den telefonen. De produserer og utvikler en komponent for å dekke et spesielt behov eller design. Andre telefoner benytter seg av komponenter som er produsert for å selge i bulk til produsenter av diverse enheter. Både skjermen (AMOLED) og CPU (A9) i feks Samsung S3 er designet for salg, ikke for en spesifik enhet, og kan dermed aldri bli 100% optimalisert for den bruken de skal ha.

Det er litt som å gå i butikken å handle grønnsaker til maten, og håpe at de har noe som er brukbart, eller å ha grønnsakshage der man kan dyrke akkurat det man trenger selv.

Endret av Zepticon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...