Gå til innhold

Test: iPhone 5

Anbefalte innlegg

Eksempelet mitt skulle vise at innovasjonen stagnerte for andre produsenter da de satt med på hendene sine og ventet til andre, og da helst Apple lanserte funksjoner.

Lettere å la andre ta riskene.

Ser man på innovasjon i forhold til tiden som gikk før iPhone kom så var den rimelig lav.

Se hvor lite som skjedde med mobiler i (de 10?) årene før iPhone kom på banen.

Se hvor lite som har skjedd med iPhone siden 2007

Det er ikke alle som klarer eller vil se hva som virkelig skjer med ting man er motstander av vettu ;)

Når var det dette skjedde mener du? Og hva har denne rettsaken med det å gjøre? Mener du dette har endret seg før eller etter rettsaken? Det er vanskelig å forholde seg til ting som er såpass generelt og uklart når du har snakket om to helt forskjellige tidsepoker.

Hvilke produsenter er det du mener ikke har brukt penger på RnD i perioden du tenker på?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksempelet mitt skulle vise at innovasjonen stagnerte for andre produsenter da de satt med på hendene sine og ventet til andre, og da helst Apple lanserte funksjoner.

Lettere å la andre ta riskene.

Ser man på innovasjon i forhold til tiden som gikk før iPhone kom så var den rimelig lav.

Se hvor lite som skjedde med mobiler i (de 10?) årene før iPhone kom på banen.

Se hvor lite som har skjedd med iPhone siden 2007

Det er ikke alle som klarer eller vil se hva som virkelig skjer med ting man er motstander av vettu ;)

Når var det dette skjedde mener du? Og hva har denne rettsaken med det å gjøre? Mener du dette har endret seg før eller etter rettsaken? Det er vanskelig å forholde seg til ting som er såpass generelt og uklart når du har snakket om to helt forskjellige tidsepoker.

Hvilke produsenter er det du mener ikke har brukt penger på RnD i perioden du tenker på?

AtW

Flisespikkeri og kverulering.

Hva var det jeg linket til? Les det gjerne en gang til.

Det beskriver hva som blir resultatet av rettsaken for andres innovasjon. De må innovere mer selv, ikke bare ta etter Apple og andre.

Hvilke firmaer? Hvilke firmaer ga ut mobiler med tilnærmet lik innmat gang etter gang?

De kan umulig ha satset stort på innovasjon, kan de vel? De var jo tross alt kongen p haugen, så de trengte det ikke ;)

Lenke til kommentar

Dette blir rett og slett fryktelig useriøst...

Jeg kan gå med på at iPhone, da den kom, påvirket markedet VELDIG. Men det er lenge siden iPhone har drevet ting fremover. De siste to lanseringene har virkelig vært det man kaller catch-up. Du sier også at det er innovering, når mobilen får litt sprekere CPU og GPU imellom hver gang? Innmaten på en iPhone har ikke forandret seg spesielt, jeg ser ikke hva du sikter til.

Du sier derimot at på den tiden vi hadde så vanvittig mye forskjellige mobiler, at DA var det ingen forskjell. Vi hadde klapptelefoner, snurretelefoner, telefoner med tastaturet i to, tre og fire rader, med qwerty, slide-it, og knapper på hver side av skjermene. De fikk kamera, bluetooth, IR, SMS, MMS, "stor" skjerm, fargeskjerm, masse nye innstillinger i bøtter og lass. Mye kommer jeg nok ikke på, rett og slett fordi det er så selvfølgelig i dag.

Jeg fulgte imidlertid ikke så mye med på mobiler i den tiden, så jeg har ingen ide om det var noe særlig utvikling på CPU-fronten til mobilene. Men det er neppe det som bestemmer hvor mye innovasjon det er.

Så sier du at iPhone har innovert noe veldig, alle andre spiller catch-up. Når det iPhone gjør (eller har gjort i hvert fall, nå gjør de ikke en gang det lenger) er å finne ting som iPhone mangler, som andre produsenter har, og prøver å gjøre dem bedre. Et eksempel er Siri. Stemmestyring av mobilen kan overhodet ikke kalles innovasjon, da dette fantes før iPhone i det hele tatt eksisterte. Men, det er bedre enn tidligere alternativer som har fulgt med mobilen, for all del.

Kan du vise til hvordan iPhone ikke har spilt catch-up, bortsett ifra at markedet forandret seg etter første iPhone? Jeg vet ikke om du husker det, men iPhone brukte rimelig lang tid på å få de fleste features andre mobiler har hatt i svært lang tid. Jeg ble for eksempel amazed når iPhone 5 faktisk kommer med Panorama...... Jeg trodde dette var en selvfølge at de hadde dette ifra før, da jeg hadde dette på min Omnia HD for mange år siden (tror også jeg hadde det på min N95)... Nei, iPhone spiller i langt større grad catch-up enn å lede ann inovasjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Flisespikkeri og kverulering.

Hva var det jeg linket til? Les det gjerne en gang til.

Det beskriver hva som blir resultatet av rettsaken for andres innovasjon. De må innovere mer selv, ikke bare ta etter Apple og andre.

Hvilke firmaer? Hvilke firmaer ga ut mobiler med tilnærmet lik innmat gang etter gang?

De kan umulig ha satset stort på innovasjon, kan de vel? De var jo tross alt kongen p haugen, så de trengte det ikke ;)

Nei, det er det ikke. Det er sentralt for hva det er du mener. Det er merkelig at folk som tilsynelatende ønsker en saklig diskusjon er så motvillige til å utdype hva de faktisk mener. Men iogmed at du snakker om rettsaken så konkluderer jeg med følgende:

1. Du snakker om rettsaken og hva som skjer før og etter denne. Hva som skjedde rundt iphone-lanseringen er således irrelevant, siden det var lenge før rettsaken du snakker om. Da regner jeg med du også mener innovasjonen generelt har vært lav før rettsaken, og at den vil øke nå?

2. Kan du ikke konkretisere hvilke produsenter du snakker om? Det er helt umulig for meg å forholde meg til dine subjektive vurderinger av hvem som har lansert "tilnærmet lik" innmat hver gang.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alt henger sammen, om du forstår det eller ikke får være din sak.

Hva er årsaken til at Apple så seg nødt til å gå til sak?

Andre produsenter valgte å ta den lette ruten ved å ta etter iPhone, da sparte de nok store penger på kort sikt.

Hvem var kongene på haugen før iPhone kom på banen og hva skjedde med dem?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alt henger sammen, om du forstår det eller ikke får være din sak.

Hva er årsaken til at Apple så seg nødt til å gå til sak?

Andre produsenter valgte å ta den lette ruten ved å ta etter iPhone, da sparte de nok store penger på kort sikt.

Hvem var kongene på haugen før iPhone kom på banen og hva skjedde med dem?

Hvordan konkret mener du dette henger sammen? Om denne rettsaken er vesentlig for innovasjonstakten, hva har det å si når apple kom inn i bildet? Mener du denne hermeingen du snakket om startet akkurat når apple kom, og ikke eksiterte før det?

Ja, man sparer selvfølgelig mye på å bygge på andres innovasjon, det er store samfunnsmessige innsparing, og pengene kan brukes på ny innovasjon, istedet for å finne opp hjulet på nytt og på nytt. Dette er en fordel, ikke en ulempe.

Iogmed at du nekter å konkretisere, så vil jeg tippe du snakker om feks nokia, mener du det er en produsent som har innovert lite? En som har har hermet mye etter iphone?

AtW

Lenke til kommentar

Det ser ut til å ha utartet seg etter at Apple kom på banen, men det har sikkert eksistert i en viss grad hele tiden.

Slikt bremser innovasjonen da det skal lite nytenking til for å ta etter andres innovasjon samt at mye av vitsen med å satse på innovasjon blir borte hvis andre enkelt og ustraffet kan forsyne seg av ditt arbeid.

Derfor bestemte Apple seg for å patentere ting i større grad enn før.

Nokia var en av kongene på haugen ja, men det gikk ikke så bra for dem etterhvert. Men har de kopiert iPhone?

De uttalte vel at de skulle gjøre det rett etter at iPhone kom hvis jeg husker riktig.

Blackberry var også en av disse kongene om enn ikke her til lands, de også sliter etter å ha hvilt på laurbærene sine for lenge.

Uansett vil forhåpentligvis disse rettsakene sparke igang innovasjonen hos alle parter, noe kundene vil nyte godt av :)

Det er uansett bedre egnede tråder hvis man vil diskutere disse rettsakene.

Denne f.eks:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1454997&pid=19810032&st=340entry19810032

Lenke til kommentar

Det er et svar til syar2003s påstand om at Apple og iPhone bremser utviklingen.

Det er historieløst å tro at det var større innovasjon fra modell til modell i tiden før iPhone.

Jeg refererer til to "konkrete" ting. Ikke alt mulig annet vissvas du kommer opp med.

1) 4G LTE i Europa og Norge

2) NFC

Telenor går ut og sier klart fra at mangel på støtte i iphone5 legger hindre i dems utvikling av 4G og NFC løsninger - det er fakta - ikke oppspinn og synsing.

http://www.dagensit.no/article2493909.ece

Man kan mene hva man vil om Telenor og/eller Netcom som operatør , men det er ikke særlig relevant i denne saken.

Lenke til kommentar

Aha beklager.

Nå er det enda noen år til de fleste kundene faktisk har en 4G telefon som det sies i artikkelen, så Apple har ikke bremset så mye enda.

Har ikke iPad mini en annen brikke som støtter de fleste 4G nettene? I såfall kommer den sikkert i telefonen deres også etterhvert.

Det kom som et sjokk at iPhone 5 ikke støttet NFC, men Apple legger ikke til teknologi i telefonen sine før den er moden og helst i starten av sin levetid.

Blåtann 4.0 sammen med Passbook kan sikkert videreutvikles til å ta over mange av funksjonen NFC har.

Lenke til kommentar

PL610, hvorfor tar du deg ikke tid til å svare på mitt innlegg? :-) Det var rimelig konkret anlagt, synes jeg.

Og hva eksakt er det iPhone har revolusjonert slik med? Hva har Apple funnet opp selv?

Edit: Skrev hva iPhone har funnet opp, det er jo selvfølgelig Apple.. :-P

Endret av Leifen18
Lenke til kommentar

Det ser ut til å ha utartet seg etter at Apple kom på banen, men det har sikkert eksistert i en viss grad hele tiden.

Slikt bremser innovasjonen da det skal lite nytenking til for å ta etter andres innovasjon samt at mye av vitsen med å satse på innovasjon blir borte hvis andre enkelt og ustraffet kan forsyne seg av ditt arbeid.

Derfor bestemte Apple seg for å patentere ting i større grad enn før.

Nokia var en av kongene på haugen ja, men det gikk ikke så bra for dem etterhvert. Men har de kopiert iPhone?

De uttalte vel at de skulle gjøre det rett etter at iPhone kom hvis jeg husker riktig.

Blackberry var også en av disse kongene om enn ikke her til lands, de også sliter etter å ha hvilt på laurbærene sine for lenge.

Uansett vil forhåpentligvis disse rettsakene sparke igang innovasjonen hos alle parter, noe kundene vil nyte godt av :)

Det er uansett bedre egnede tråder hvis man vil diskutere disse rettsakene.

Denne f.eks:

http://www.diskusjon...

RIM og Nokia har nok vilt på laubærene for lenge ja, interessant nok så er det av produsentene som er mest ulike hva apple har levert, er du ikke enig? Bare fordi produsenter stagnerer, så betyr ikke det at det er lite innovasjon generelt, det har skjedd før rettsaken, og det vil skje etter.

AtW

Lenke til kommentar

Og nei, BT4+Passbook er ikke et alternativ til NFC. Det er håpløst idiotisk, fordi da går man igjen i Apple-fella. Apple vil selvfølgelig ikke tillate at andre produsenter bruker Passbook, og da er det et dårlig alternativ, og ingen standard. I motsetning til NFC, som er en standard som alle kan bruke.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Aha beklager.

Nå er det enda noen år til de fleste kundene faktisk har en 4G telefon som det sies i artikkelen,

Jasså -- det var da å vri/vrenge på det , man sier noe i artikkelen om at det vil ta tid føre alle kunder innehar en 4G kapabel telefon.

Du har tydligvis ikke hørt at nå i Q4 kommer blandt annet Nokia Win8 Phones og Samsung GT-i9305 som støtter Europeiske LTE frekvenser

Når kommer neste apple itelefon . Og kommer det LTE for Europeiske frekvenser da tro ?

De lanserte jo tom nye ipads med mangelfull Euopeisk LTE støtte for noen dager siden.

Innovasjon ,jotakk - de ser tydligvis ikke lengre enn nesa si og USA markedet som ironisk nok har operatører med både CDMA og GSM baserte nettverk.

Lenke til kommentar

PL610, hvorfor tar du deg ikke tid til å svare på mitt innlegg? :-) Det var rimelig konkret anlagt, synes jeg.

Og hva eksakt er det iPhone har revolusjonert slik med? Hva har Apple funnet opp selv?

Edit: Skrev hva iPhone har funnet opp, det er jo selvfølgelig Apple.. :-P

Det Apple har gjort og gjør med iPhone er å sette sammen teknologi, gjerne eksisterende teknologi på en bedre måte enn andre har gjort tidligere.

Innovasjon er ikke bare å finne opp nye ting, det er også å forbedre og finne andre bruksområder for eksisterende teknologi.

Apples hardware er skreddersydd til deres enheter og bruk for å gi brukeren en så bra brukeropplevelse som de klarer, det er ikke å leke "catch up" til andre produsenter som ikke gjør det.

De implementerer normat ikke teknoligi bare for å kunne krysse av på en spekkliste, eller for at andre produsenter har det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg gjør ikke det - det klarer du utmerket selv. Den som roper ulv ulv har problemer å se seg i speilet. Du ropte ulv, jeg kommenter - selv etter det fortsetter du å rope ulv.

Du bekrefter bare det jeg skrev atter en gang ;)

Jeg er ikke motstander av andre systemer og klarer lett å se deres fordeler og ulemper. Samme med systemene jeg selv bruker.

Lenke til kommentar
Apples hardware er skreddersydd til deres enheter og bruk for å gi brukeren en så bra brukeropplevelse som de klarer, det er ikke å leke "catch up" til andre produsenter som ikke gjør det.

Ja, i et gitt område prøver de å gi brukerne best mulig opplevelse. I området DE setter. De vil absolutt ikke at du skal få ha en vannsikker tlf med større skjerm hvis du trenger det. DET er innovativt. Er virkelig OS SÅ dårlig at de ikke klarer å gi deg som bruker den nytelsen, men MÅ ha disse begrensningene for deg. Klarer virkelig ikke OSet å bli trykt inn i en større/annen enhet som kanskje hadde passet deg bedre. For all del - iPhone passer som hånd i hanske for noen, men akkurat som med Android, så har folk forskjellig meninger og syn .... Jeg tørr vedde på at mange med iOS gjerne ville hatt større skjerm på tlf hvis de hadde fått valget.

Du bekrefter bare det jeg skrev atter en gang

Fortsatt nei - uansett hvor mye du vil det. Du ser det ikke for det gagner ikke ditt syn :)

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...