Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Etter å ha skrytt litt av iphone er det tid for litt kritikk. En av mine største irritasjoner, er at apple og endel fanboys lyver og pynter på sannheten. To eksempler:

 

1 -NFC. Dette fremstilles som noe som ikke har noen bruksområder idag, og derfor er utelatt i iphone. Fakta er at mange bruker NFC idag både til adgangssystemer til jobben, som erstatning for nøkkelkortet på hotellene, og på andre måter. Det er jo også sånn at folk reiser, og er man f.eks i Asias elektromekkaer hvor dette er mer vanlig, så er det kjekt å ha muligheten til å bruke NFC. Det er også sånn at om det ikke dukker opp i mobilene, så blir tilgjengeligheten lavere da færre bryr seg om å tilby NFC tjenester om det ikke er standard å ha det i alle telefoner. Apple og mange fanboys påstander er derfor ikke sann, og regelrett bakstreversk.

 

2 -Apple og fanboys (igjen) fokuserer på at spesifikasjoner ikke betyr noe, men at man må fokusere på brukeropplevelsen isteden. Som de fleste vet så er spesifikasjonene nært knyttet til brukeropplevelsen. Om prosessoren er 100 Mhz og telefonen har 1 Mb arbeidsminne/ram så blir ikke brukeropplevelsen bra.

Det er derfor bare forvirrende for folk å forsøke å vri fokuset vekk fra spesifikasjoner. Alle som har brukt mobiler med lite arbeidsminne og opplevd at mobilen ikke klarer å vise nettsidene fordi minnet blir fullt bør ha fokus på hvor mye minne telefonen har neste gang. Skal de spille grafikktunge spill så hjelper det lite å håpe at spesifikasjonsmessig svake telefoner skal gi samme brukeropplevelse som de toppspesifiserte.

 

Jeg opplever derfor at apple og mange apple fanboys forsøker å pynte på sannheten, og det er unødvendig om telefonen er så bra som den er. Jeg skjønner at om en person uten kunnskaper blir fortalt at iphone er den beste mobilen og kjøper det "fordi det var det de sa" så har man solgt et produkt til, men det er en dårlig salgsmetode å bløffe kundene med halvsannheter.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Fire kjerner kan gi en bedre brukeropplevelse om man spiller grafikktunge spill optimalisert for fire kjerner. En bil kan ha "god nok" motor for å kjøre til butikken, men man trenger noe sprekere for å vinne et race. For noen vil en mobil fra 1998 ha god nok hardware, for andre er kun det beste godt nok.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jo, men skal man ha en god brukeropplevelse så kommer man ikke utenom sprek hardware. Det er ikke to vidt forskjellige verdener. Er imot at man skal gjøre kundene dummere ved å hoppe over spesifikasjoner slik at de kan sammenligne modeller og vurdere hva som er nok til sitt behov. Det er litt som i bilverdenen. Noen trenger biler til å trekke svære campingvogner, mens andre klarer seg med en elbil. For å vite hva som er kraftig nok og som dekker ens behov må man vite tekniske data. Man kan ikke si at 90% kjører bare til og fra butikken og jobb og klarer seg med en bil som klarer den jobben og det gjør jo alle.

 

Det gjelder selvsagt begge veier. En mobil med lite minne er nokia lumia 610.

http://www.mobilen.no/artikler/nokia-lumia-610/109956

Den største mangelen er at den kommer med bare 256 MB arbeidsminne (RAM). Det gjør nemlig at veldig mange av de beste appene ikke lar seg laste ned og installere fra Marketplace. Rovio har sagt at de skal komme med en oppdatering som lar deg spille Angry Birds også på Lumia 610, men det er også en lang rekke andre spill og nytteapper som ikke lar seg installere – for eksempel Skype.

Jeg tror mange ble skuffet når de kom hjem og fant ut at telefonen hadde for lite minne til å kjøre angrybirds og lignende. Hadde de visst konsekvensene av å kjøpe en telefon med "kun" 256 MB ram så hadde de kanskje valgt en med 512 MB eller 1024 MB. Da nytter det ikke å si at spesifikasjonene ikke betyr noe.

Jeg synes man bør ha mye mer fokus på spesifikasjoner så flere skjønner hva de faktisk kjøper, så kan utseendet, materialvalg, størrelse osv være smak og behag i tillegg.

Lenke til kommentar

Nå har jeg solgt mobiler i 5 år og de aller fleste kunder bryr seg ikke om hardwaren, de bryr seg mer om utseende, størrelse ( stor eller liten) og brukeropplevelsen. Selvsagt har hardwaren noe å si... Men nå dekker hardwarenpå alle toppmodeller inkludert iphonene til 90% av kundenes behov.

 

At folk ikke skjønner mekanismene bak en god brukeropplevelse er ikke noe argument i seg selv.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå har jeg solgt mobiler i 5 år og de aller fleste kunder bryr seg ikke om hardwaren, de bryr seg mer om utseende, størrelse ( stor eller liten) og brukeropplevelsen. Selvsagt har hardwaren noe å si... Men nå dekker hardwarenpå alle toppmodeller inkludert iphonene til 90% av kundenes behov.

 

At folk ikke skjønner mekanismene bak en god brukeropplevelse er ikke noe argument i seg selv.

 

AtW

 

La mg sakse noe inn fra en annen test:

 

 

Spesifikasjoner eller bruk?

Hvert eneste år blir nemlig vår iPhone raskere, bedre og utallige tester i breddemediene sammenligner spesifikasjoner på iPhone med konkurrerende telefoner fra Samsung, HTC, Nokia og andre. Listen over spesifikasjoner gås gjennom i minste detalj og telefoner sammenlignes på grunnlag av MHz, RAM, skjermstørrelser og diverse obskure teknologiske «nyvinninger» som telefonen inneholder. Slike spesifikasjoner er i økende grad feil grunnlag å benytte for sammenligning. Det viktigste er opplevelsen av å bruke produktet og ikke nødvendigvis spesifikasjoner som kan hentes ut fra en liste fra leverandøren.

 

Misforstå meg rett, at telefonen tar bedre bilder, surfer raskere på nett og har lengre batterilevetid er utvilsomt et godt mål på opplevelsen av telefonen. Derimot har antallet kjerner i prosessoren eller hvor mye minne telefonen har aldri vært synonymt med en god opplevelse.

 

Opplevelsen av telefonen er også et aspekt som i økende grad flytter seg ut av selve den fysiske telefonen og inn i økosystemet som produsenten og applikasjonsutviklere leverer. Kan dette måles i en spesifikasjonsliste?

 

I vårt stadige fokus på å måle ting, glemmer vi helt å måle det som egentlig teller - nemlig opplevelsen. Med premissene for testen unnagjort kan vi vel begynne å se på hvordan jeg faktisk opplever iPhone 5?

 

 

 

Og ja selvsagt vil en lumia 610 gi dårlig brukeropplevelse pga dne er for svak. Men blandt toppene der iphone, s3, one x ligger og mellomsiktet vil hvermansen ikke bru seg om spesifikasjonene men heller brukeropplevelse og slikt. Selvsagt vil dt være noen nerder som skal kun ha det råeste

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare det at spesifikasjonene er en sentral del av en bedre brukeropplevelse. For to år siden var også de gode modellene "bra nok for de fleste", nå er de mye kraftigere enn da, og brukeropplevelsen er enda bedre. Hvordan man bør måle telefonen er jo en diskusjon, men det er ingen tvil om at hardware har mye å si for den totale brukeropplevelsen til slutt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg solgt mobiler i 5 år og de aller fleste kunder bryr seg ikke om hardwaren, de bryr seg mer om utseende, størrelse ( stor eller liten) og brukeropplevelsen. Selvsagt har hardwaren noe å si... Men nå dekker hardwarenpå alle toppmodeller inkludert iphonene til 90% av kundenes behov.

 

At folk ikke skjønner mekanismene bak en god brukeropplevelse er ikke noe argument i seg selv.

 

AtW

"Ignorance Is Bliss" ;)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Folk kan jo umulig vite om telefonen er "god nok" og har de funksjonene de trenger, uten å vite spesifikasjonene. Det kan jo også være sånn at folk har sjekket spesifikasjoner på forhånd, og derfor ikke viser interresse for dem i butikken, men det må jo ikke tolkes som at de ikke er intr. i det i det hele tatt.

 

Jeg synes det er feil å si at det er en riktig telefon for folk fordi det er en iphone, og at fordi det er en iphone så vil den oppfylle alle behov. Når jeg f.eks sender mange filer i uka over bluetooth, så ville jeg om jeg ikke visste bedre forventet at det var mulig på alle telefoner idag med bluetooth. På samme måte ville jeg ville forventet at en telefon idag var sprek nok til å takle angry birds og andre reltivt lite krevende spill.

Om en bedrift som bruker NFC skal kjøpe inn mobiler til de ansatte, må de vite spesifikasjoner for å vite hvem som har det. Spesifikasjoner er kort sagt den eneste muligheten man har til å finne ut om telefonen har det man trenger og er sprek nok til de behov man har. Det er jo også dette som skaper brukeropplevelsen. Når jeg MÅ ha filoverføring via bluetooth, så blir det ingen god brukeropplevelse om en selger har sagt den har alt jeg trenger og så viser det seg at den ikke har det allikevel.

 

Cpu kjerner har vel mye med hvorvidt softwaren er laget for en kjerne eller utnytter flere kjerner. Et spill som utnytter fire kjerner bør flyte bedre på en mobil med fire kjerner. Det handler vel også om å fordele oppgavene mellom ulike kjerner, slik at man f.eks kan bruke den ene til å spille musikk på, mens en brukes til å surfe på, mens den tredje tar seg av oset osv.

Lenke til kommentar

Folk kan jo umulig vite om telefonen er "god nok" og har de funksjonene de trenger, uten å vite spesifikasjonene. Det kan jo også være sånn at folk har sjekket spesifikasjoner på forhånd, og derfor ikke viser interresse for dem i butikken, men det må jo ikke tolkes som at de ikke er intr. i det i det hele tatt

Selvfølgelig kan de det:) Og da på mange enklere måter enn 2,3GHz Dual core Snapdragon.

Prakteksemplet på ytelsesbeskrivelse for folk flest:

post-49061-0-93486500-1351236998_thumb.png

Jeg synes det er feil å si at det er en riktig telefon for folk fordi det er en iphone, og at fordi det er en iphone så vil den oppfylle alle behov. Når jeg f.eks sender mange filer i uka over bluetooth, så ville jeg om jeg ikke visste bedre forventet at det var mulig på alle telefoner idag med bluetooth. På samme måte ville jeg ville forventet at en telefon idag var sprek nok til å takle angry birds og andre reltivt lite krevende spill.

Om en bedrift som bruker NFC skal kjøpe inn mobiler til de ansatte, må de vite spesifikasjoner for å vite hvem som har det. Spesifikasjoner er kort sagt den eneste muligheten man har til å finne ut om telefonen har det man trenger og er sprek nok til de behov man har. Det er jo også dette som skaper brukeropplevelsen. Når jeg MÅ ha filoverføring via bluetooth, så blir det ingen god brukeropplevelse om en selger har sagt den har alt jeg trenger og så viser det seg at den ikke har det allikevel.

Samtlige av de tingene du nevner her, utenom det å dra angry birds, er _spesielle_ behov. Folk flest overfører ikke fler via bluetooth, folk flest vet så vidt hva NFC er, og folk flest bruker det minnekortet som kom med telefonen fra butikken.

Cpu kjerner har vel mye med hvorvidt softwaren er laget for en kjerne eller utnytter flere kjerner. Et spill som utnytter fire kjerner bør flyte bedre på en mobil med fire kjerner. Det handler vel også om å fordele oppgavene mellom ulike kjerner, slik at man f.eks kan bruke den ene til å spille musikk på, mens en brukes til å surfe på, mens den tredje tar seg av oset osv.

Hvor mange kjerner en telefon har er helt urelevant for 99% av telefonbrukeren. En marginal del av dem vet hva flere kjerner vil si, og enda færre har noe kunnskap for å bedømme hvordan et spill vil fungere på en telefon med 2 kontra 4 kjerner. Alt dette er helt sykt sykt nerd, og ingen utenfor forumet bryr seg katta i det.

 

Folks krav er enkle, de vil ha det nyeste, det kuleste, det må kunne spille Angybirds og Farmville, den må ha facebook, internett og twitter, og den må fungere bra. Period.

 

Du er ikke den vanlige bruker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...