Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge widgets er valgfritt i bruk ser jeg virkelig ikke problemet med å ha det implementert som valg i ett OS.

+1

Det er en "widget" til.

Kalenderikonet ser ut til å oppdatere seg etter ukedag og dato.

På rett vei. Men dumt å stoppe så halvhjertet der. Kanskje det er noe patentrettigheter ute og går? Dette vet jeg ikke igrunn.

Lenke til kommentar

Fortell.

Hva er galt med Widgets?

95% av dem er bloat info. Info man ikke trenger, eller finner andre plasser i OSet, eller som er laget bare for å komme på featured listen til google.

 

Jo mer informasjon du putter på skjermen, jo lavere blir informasjonsverdien.

 

Feks en Stooor klokke på unlocked homescreen, og værmelding. Klokka vises i statusbaren uansett, og værmeldingen i en widget er ikke noe du har behov for, og om du har behov for det, så er det for lite detaljert uansett.

 

De gangene jeg har behov for en stooor klokke er når jeg sjekker klokka på telefona som ligger i lomma, og da er den jo på locksreen uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fortell. Hva er galt med Widgets?
95% av dem er bloat info. Info man ikke trenger, eller finner andre plasser i OSet, eller som er laget bare for å komme på featured listen til google. Jo mer informasjon du putter på skjermen, jo lavere blir informasjonsverdien. Feks en Stooor klokke på unlocked homescreen, og værmelding. Klokka vises i statusbaren uansett, og værmeldingen i en widget er ikke noe du har behov for, og om du har behov for det, så er det for lite detaljert uansett. De gangene jeg har behov for en stooor klokke er når jeg sjekker klokka på telefona som ligger i lomma, og da er den jo på locksreen uansett.

 

95 av appsene i app store er unødvendig jall også, men det betyr jo ikke at det ikke finnes nyttige ting der. Widgets er akkurat på samme måte.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fortell.

Hva er galt med Widgets?

95% av dem er bloat info. Info man ikke trenger, eller finner andre plasser i OSet, eller som er laget bare for å komme på featured listen til google.

Svar: Som med alle andre apps (widgets), uansett om det fra Apple el Android. Det gjelder å bruke det som er gull. Genialt å bruke det man vil og ikke noe overstyrt og predefinert.

 

Jo mer informasjon du putter på skjermen, jo lavere blir informasjonsverdien.

Svar: Jfr ikon-jungelen

 

Feks en Stooor klokke på unlocked homescreen, og værmelding. Klokka vises i statusbaren uansett, og værmeldingen i en widget er ikke noe du har behov for, og om du har behov for det, så er det for lite detaljert uansett.

Svar: Tøv. Man har tilgang på f.eks yr's varseler med metogram. Om du ikke trenger værvarsel har lite å si hvorvidt widgets er tull.

 

De gangene jeg har behov for en stooor klokke er når jeg sjekker klokka på telefona som ligger i lomma, og da er den jo på locksreen uansett.

Svar: Ikke alle bruker tungvint lockscreen

Lenke til kommentar

Og nok en gang, slike widgets er valgfrie i tillegg kan man også endre størrelsen på de om man ønsker det. Eller rett og slett bare fjerne de og fylle opp hjemme skjermene med ikoner som på iPhone.

Ja, men jeg tror dessverre rett og slett at enkelte ikke er "wired" til å skjønne dette. Blir som å diskutere darwinisme med en mormoner eller et esel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Svar: Som med alle andre apps (widgets), uansett om det fra Apple el Android. Det gjelder å bruke det som er gull. Genialt å bruke det man vil og ikke noe overstyrt og predefinert.

Så var det det å finne gull i Google Play...

 

Svar: Jfr ikon-jungelen

Jeg sa informasjon.

 

Svar: Tøv. Man har tilgang på f.eks yr's varseler med metogram. Om du ikke trenger værvarsel har lite å si hvorvidt widgets er tull.

Hvorfor ligger det oppe som standardwidget fra Samsung og HTC da? Har sett latterlig mange med "stock" ubrukelig hjemskjerm der du har 4 ikoner, en svær klokke og værmeldinga. Brukervennlig?? Folk tenker ikke på at de kan fjerne det, de bruker det de får selv om det er suboptimalt.

 

Svar: Ikke alle bruker tungvint lockscreen

Hæ? Låser ikke du telefonen når du har den i lomma?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gjør ikke det, skjermen er jo av uansett. Lock-screen tar bare lengre tid. Men det er jo meg personlig.

 

Det finnes sikkert folk som bruker ubrukelig widgets. Personlig har jeg godt nytte av det, widgets flest kan også fungere som en snarvei, så om de er 1*1 så viser de både informasjon OG fungerer som ett tradisjonelt ikon, og andre ting som kalender er faktisk svært nyttig om man bruker telefonen til noe halveis seriøst.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor ligger det oppe som standardwidget fra Samsung og HTC da? Har sett latterlig mange med "stock" ubrukelig hjemskjerm der du har 4 ikoner, en svær klokke og værmeldinga. Brukervennlig?? Folk tenker ikke på at de kan fjerne det, de bruker det de får selv om det er suboptimalt.

 

Vel, det er en smarttelefon med avanserte funksjoner. En av disse "avanserte" funksjonene er bl.a å kunne slette og fjerne saker. Om ikke folk er smarte nok til å ha en smarttelefon så er det en helt annen sak. Det er mange tullinger som aldri burde vært i samme rom som en pc heller - til sammenligning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere har altså alt av tastefunksjonalitet og slikt på mens telefonen ligger i lomma? Går ikke telefonen automatisk i "lås" når den ligger der da?

 

Man slår bare av skjermen når man putter den i lomma, enkelt og greit. Telefonen går i "sleep" og man trykker da bare på powerknappen når man skal bruke den igjen. Visste du virkelig ikke dette?? Hmm...

Lenke til kommentar

Om ikke folk er smarte nok til å ha en smarttelefon så er det en helt annen sak. Det er mange tullinger som aldri burde vært i samme rom som en pc heller - til sammenligning.

Disse folkene står for 90% av brukermassen, og den siste økningen blandt billige android telefoner er utelukkende slike folk.

 

Og ang "smarttelefon", er det i det hele tatt mulig å få kjøpt noe annen type telefon i norge? Med untak av Doro og et knippe "nisjetelefoner" ment for Lars Monsen. Ikke i Netcom sin nettbutikk i hvertfall.

 

Man slår bare av skjermen når man putter den i lomma, enkelt og greit. Telefonen går i "sleep" og man trykker da bare på powerknappen når man skal bruke den igjen. Visste du virkelig ikke dette?? Hmm...

hva skjer om du trykker på home mens den ligger i sleep da? Ingenting?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

"Home" og "power" har samme funksjon i dette scenariet. Gjentar at på snart to år har dette aldri vært et problem. De kapasitive tastene er deaktiverte.

 

Edit: Kanskje det er på sin plass å teste ut noe fra android før man skriver mye bastant man tydeligvis aldri har førsøkt? ;)

Endret av gammalerik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker et par widgets jeg føler så absolutt gir merverdi. På hovedskjermen har jeg:

  • antall uleste på Google Reader (fungerer selvsagt også som snarvei til nevnte app) - størrelse 1*1
  • gjenværende datatrafikk hos Telenor (oppdaterer ved trykk) - 1*1
  • Kalender som viser agenda for de neste dagene for totalt 7 kalendere (private og jobb) - 4*2
  • grupperte apper (er vel nesten widgets det og) for sosiale greier (FB, G+, Twitter, mail osv), film og serier, verktøy (kalkulator, lommelykt, wifi analyzer, dropbox osv) m.fler.

På "sideskjermene" har jeg også et par mindre brukte

  • analog klokke. Ikke fordi jeg trenger klokka, men fordi den også fungerer som en snarvei til alarmer. Like greit at den samtidig viser hva tiden er.
  • Widget for å skru av og på wifi, blåtann, synk, gps osv
  • Tilfeldige sitater. En app jeg har laget selv for en god stund siden. Null bruksverdi, men det hender det er noen gullkorn da...

Skulle jeg miste mulighet for widgets ville jeg savnet kalender og uleste fra Google Reader mest tror jeg. Widgets er ikke kritisk, men det er heller ingen tvang. Jeg føler det gir en viss verdi jeg ville savnet ellers.

Lenke til kommentar

Om ikke folk er smarte nok til å ha en smarttelefon så er det en helt annen sak. Det er mange tullinger som aldri burde vært i samme rom som en pc heller - til sammenligning.

Disse folkene står for 90% av brukermassen, og den siste økningen blandt billige android telefoner er utelukkende slike folk.

 

Veldig vanskelig å ta folk med slike uttalelser alvorlig.

 

Kona har en slik billig Android telefon. Hun finnes ikke teknisk, og hadde ikke sendt en epost den dagen jeg møtte henne. Likevel har hun ingen problemer med å sette opp mobilen slik hun vil. Og når mobilen gikk dukken etter et ublidt møte større mengder vann kjøpte hun en ny, logget seg inn med Google kontoen og fortsatte mer eller mindre der hun slapp.

 

Så nei, siste økningen blandt billige android telefoner er IKKE utelukkende slike folk. Det er faktisk helt vanlige folk uten større interesse av hvilken teknologi mobilen består av eller bruker. Akkurat som det også er helt vanlige folk som gjerne kjøper iPhone fordi det var det selgeren på Elkjøp anbefalte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Angående ekslusive materialvalg, så var det ikke ment som at det var ekslusivt i seg selv, men bruken av det. Står man i butikken så fremstår en telefon i glass og aluminium som mer ekslusiv enn enn i plast. Det er det samme med biler. Aluminiumsinteriørdetaljer fremstår som mer ekslusive enn plast. En lommelykt i aluminium fremstår som mer solid og ekslusiv enn en i plast.

 

I praksis så har ulike materialer ulike egenskaper. Mange billige plasttelefoner har mye fleksing, spesielt i ledd om man har klapptelefon. Man trenger heller ikke supersyn for å se at de fleste telefonene ikke er perfekt sammenskrudd. Følger man linjer og deksler ser man lett at det stort sett bare er noenlunde på plass, og ikke helt perfekt. Har også vært borti endel telefoner med plastklips som knekker. Mange var vel borti samsungs klapptelefon hvor batteriet utgjorde selve baksiden og var festet med et spinkelt plastklips som knakk etter kort tid. Tror ikke jeg så en eneste slik mobil hvor batteriet ikke var tapet for å holde seg på plass.

 

For de fleste vil det ha lite å si, det er godt nok for de aller fleste om det ikke er 100%. Det kan derimot være et spørsmål om hvor tett telefonen er. Det kan diskuteres om telefonen blir mer utsatt for støv og fukt når ting ikke passer 100% sammen. Det enkleste måten å se dette på er å ta av batteridekselet. Da vil man se at de fleste mobiler er full av støv og rusk og rask som kommer seg inn fordi telefonen ikke er 100% støvtett. Kommer støv seg inn, kommer fukt seg inn.

 

På den annen side er plast ofte mer dempende og fleksende, så det vil ofte tåle mer juling. Om en plasttelefon faller i bakken, så vil kreftene fordele seg mer fordi den flekser mer og demper mer. En aluminiumstelefon vil ikke flekse og derfor utsette komponenter for større påkjenninger.

 

En annen sak er jo et sikkerhetsaspekt om batteriet skulle svikte. Om batteriet i en plasttelefon svulmer opp og eksploderer, så vil telefonen gi etetr og slippe ut trykket og skadene vil bli mindre. En aluminiumstelefon vil i større grad være en bombe, da det ikke er noe som gir etter før det er for sent.

 

På laptoper i aluminium, så er jo bulker et problem som går igjen i ulike forum. En aluminiumslaptop som dultes borti bordhjørner, mistes i gulv, som man faller på, ligger og slenger i sekker osv, vil være mer utsatt for å få bulker enn en plastlaptop som flekser unna slike støt. Bulker kan ha en negativ effekt på innmaten.

 

Det er påpekt at aluminium er kaldere enn plast. Ser ikke på det som noe problem, reelt sett. Har ikke brukt aluminiumsmobiler nok vinterstid til å erfare det, men normalt så har man dem vel i lommer og vesker slik at man neppe fryser fast fingrene når man bruker den.

 

Metallallergi kan være en sak. Vet det var foksus på chrom og nikkel for noen år siden.

http://www.teknofil.no/artikler/kvinne-fikk-utslett-av-apple-datamaskin/113827

 

Jeg synes det er bra at telefoner ser pene ut også etter at man har tatt dem ut av esken og brukt dem i lang tid. Plast kan gi hakk og skraper. Det mest irriterende er vel om man har kjøpt seg en dyr mobil, så mister man den i bakken og etterlater en lang skrape i både feil farge og utseendemessig skadet. Noen mobiler bruker gjennomfarget plast, men generelt så må man vel opp på flyalauminium 3 nivå slik de bruker i lykter for å få noe holdbart som ikke etterlater riper. Tviler på det er noe slikt apple bruker.

 

Videre er vel flawlessheten til apple på vikende front nå med nye ledere som ser ut til å ha et slappere forhold til kvalitetskontroll. Dette så man vel mest på kartene til IP5, men det var jo også mye mer:

http://www.itavisen....ko-for-iphone-5

Lyslekkasjen er jo et eksempel på at selv aluminium ikke er feilfritt slik enkelte hevder.

 

Det haddde også vært intr. å vite mer om knappene som brukes på mobilene. Jeg opplever ihvertfall at de svikter etter 3-4 år på mange mobiler. Det er noe som gjør det mer tiltalende med touch, da er det færre knapper som kan ryke. Det virker også som om knappene ytterst er mer sårbare, som 1,3, 4, 6, 7, 9, * og # men vet ikke om det skyldes at de har mindre press på seg når den er skrudd sammen og derfor har slappere kontakt, eller om det er fordi de er ytterst og derfor tar imot mest fukt og støv.

 

Jeg savner også en holdbaretsoversikt, lignende den vi har for biler. Telt modeller som kom inn på reperasjon, og funnet ut av hvor mange % det var i forhold til solgte enheter og så bare rangert dem fra topp til bunn. Det hade jo også vært intr. å se om mobiler fra enkelte leverandører hadde mer eller mindre feil i forholds til andre leverandører. Hvis iphone var mer holdbar, så burde den jo da vært øverst på listen.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Om ikke folk er smarte nok til å ha en smarttelefon så er det en helt annen sak. Det er mange tullinger som aldri burde vært i samme rom som en pc heller - til sammenligning.

Disse folkene står for 90% av brukermassen, og den siste økningen blandt billige android telefoner er utelukkende slike folk.

 

Og ang "smarttelefon", er det i det hele tatt mulig å få kjøpt noe annen type telefon i norge? Med untak av Doro og et knippe "nisjetelefoner" ment for Lars Monsen. Ikke i Netcom sin nettbutikk i hvertfall.

 

Man slår bare av skjermen når man putter den i lomma, enkelt og greit. Telefonen går i "sleep" og man trykker da bare på powerknappen når man skal bruke den igjen. Visste du virkelig ikke dette?? Hmm...

hva skjer om du trykker på home mens den ligger i sleep da? Ingenting?

 

Det finnes massevis av dumbphones der ute, alt fra tradisjonelle nokia telefoner uten os, via symbian (som er i grenselandet for smart) og mye annet.

Kan f.eks se på hva komplett tilbyr: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11135&mfr=&filter=PRICE.-500.

Det er faktisk fortsatt også mulig å kjøpe mobiler uten fargeskjerm, som denne:

http://m.amobil.no/artikler/nokia_1112/33463

Ikke så lenge siden jeg så noen komme hjem med en slik.

 

På den annen side så har også doro smarttelefoner:

http://www.tu.no/tester/2012/03/03/smarttelefoner-for-eldre

Den kjører android 2.3....

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...