Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Kunder og mobilbrukere ser etter alle mulige ting. For noen er det viktigst at mobilen er rosa. Noen fedre skal ha bedre telefon enn sønnen, uansett pris og egenskaper. Noen kjøper det samme som venninna har. Noen ser etter utseende. Noen kjøper fordi selgeren var hyggelig. Noen kjøper fordi det var billig. Andre er mer som meg som bruker måneder på å sammenligne hw spesifikasjoner. Noen er opptatt av bestemte egenskaper, som f.eks SAR verdier. Det er for meg nok til å utelukke iphone som en kjøpskandidat. Den senere tid så er integrasjon blitt endel av bildet. Samsung telefon mot en samsung tv, iphone mot appletv, windows phone mot windows pc, lg telefon mot lg tv.

 

En annen viktig sak er jo om man bytter telefon hvert år eller er som meg som har den i 3-5 år om gangen. For meg er det viktigere å ha "god nok" hardware siden den skal funke i så lang tid. Et godt batteri f.eks er viktig fordi jeg vil fortsatt ha litt futt igjen når kapasiteten har synket om 3-5 år. Det å slippe å kjøpe nytt batteri er en del av det jeg ser på når jeg kjøper ny mobil og som rettferdiggjør å bruke noen kroner ekstra på en ny mobil.

 

Når jeg velger meg mobil, så er det følgende jeg ser på i rangert rekkefølge:

 

1 -SAR verdi. Utelukker alle mobiler med SAR over 0,8 og vil helst ned på rundt 0,5. Iphone blir derfor utelukket.

 

2 -Innebygget arbeidsminne (ikke lagringsminne). De fleste mobiler jeg er borti restarter seg fordi minnet blir fullt når jeg f.eks surfer på sider med mye data (bl.a mange bilder). Kjenner ikke til hvor god iphone er på dette, og det er vanskelig å finne frem til info om det.

 

3 -Standard kontakter. Det vil si en 3,5 mm kontakt til lyd ut, og en microusb til lading og dataoverføring.

Dette utelukker igjen en iphone.

 

4 -Ripesikkert glass. Stort sett på alle mobiler, men ikke absolutt alle.

 

5 -Kvalitet. Telefonen skal være godt skrudd sammen og tåle vanlig bruk. Dette punktet skårer iphone bra på med sitt aluminium og glass.

 

6 -God batterikapasitet, både til standby og bruk.

 

7 -Tilgang til filsystemet. En nødvendighet for meg. I utgangspunktet så utelukket det iphone, men nå er det programmer som gir tilgangen om enn uoffisielt.

 

8 -Mulighet til å sende filer over bluetooth. Dette gjør jeg mange ganger i uka, og er derfor helt nødvendig. Dette utelukker igjen iphone.

 

9 -Grei støtte for den teknologi som finnes. Dvs, jeg vil kunne bruke NFC om jeg får muligheten, ikke la være fordi telefonen ikke støtter det. Her er det litt blandet, fordi få telefoner har alt. Ser derfor på de aktuelle kandidatene og velger den som støtter mest og mangler minst.

 

Som dere ser så er ren hardware specs ikke så interressant i seg selv for meg. Jeg har mange sære valg og krav som irriterer selgere som helst fokuserer på megapixler og cpu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Don't Feed the Troll!
Incoming Trollslayers might kill people who gets in their way!



Med andre ord, saken er under behandling hos en av være søvnige moderatorer!

Jeg synes det er langt triveligere å ha en saklig og hyggelig diskusjon om hva man liker med en telefon og hva man kunnet ønsket forbedret, dessverre så er det jo sånn at noen mennesker ser på telefonen sin som Real Madrid og alle andre telefoner som erkerivalen Barcelona og da går ting som regel galt!

For eksempel hadde jeg gjerne kunnet ønsket meg en forbedret Siri tjeneste tilgjengelig for alle mobilbrukere og med støtte for langt flere språk enn den gjør i dag.
Lenke til kommentar

Hverken skjermen er noe annet er utdatert, det tar enda 2 mnd før man kommer dithen. Anyways.. Når man åpner opp mobiler fra samtlige produsenter finner man egentlig samme greier inni, mer eller mindre. Det som skiller mobiler i dag er OS'et.

 

Da igjen kan man si at det man betaler premium for hos Apple er iOS siden det meste av inmat er det samme om det heter samsung, htc, sony eller apple. Men å betale 2000 for et OS er vel litt drøyt?

Lenke til kommentar

Hverken skjermen er noe annet er utdatert, det tar enda 2 mnd før man kommer dithen. Anyways.. Når man åpner opp mobiler fra samtlige produsenter finner man egentlig samme greier inni, mer eller mindre. Det som skiller mobiler i dag er OS'et.

Per i dag er det vel ingen som matcher apple på ytelse/vekt og ytelse/størrelse?

MInimalisme er dyrt, og det er noe folk betaler premium for.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Testmessig blir det vanskelig for de som skal lese testene å vite om karakteren er basert på harde fakta (ytelse, funksjoner, osv) elelr en synsing basert på egne preferanser. Det blir for dumt om en tester skal gi en telefon lave karakterer fordi testeren selv ikke liker den, eller motsatt gi telefonen toppkarakter fordi testeren selv liker den. En iphone fanboy vil vel gi toppkarakter til iphone uten å teste den i det hele tatt, og en iphone hater vil gi den bunnkarakter av samme årsak. Det hjelper ikke oss som skal vurdere telefoner mot hverandre.

 

Skjønner godt at iphone får gode karakterer. Ekslusive materialer (glass og aluminium), god integrasjon mot apples verden, få muligheter til å tukle med telefonen gir få muligheter til å gjøre noe feil, moderne løsninger som nettlagring isteden for filtilgang og bluetoothoverføring, grei ytelse osv. For en som bare skal ha en grei telefon å ringe og sende meldinger med, kjøre noen apper og sjekke epost så gjør iphone en helt grei jobb.

 

Skjønner også veldig godt de som mener at iphone knapt kan kalles en smart telefon. Den mangler teknologier som NFC, man får ikke tilgang til filsystemet (nå finnes det programvare som gir tilgang via pc/mac), man får ikke sendt alle filtyper over bluetooth, den bruker ikke standard kontakter som microusb, og den mangler mulighetene til å sette den opp slik man selv vil, legge inn annen firmware, og tukle med oppsett og innstillinger.

 

Det er forskjell på de som kun skal bruke telefonen til enkle ting, og de som utnytter hver pixel, bit, og hertz. De som synes iphone er "bra" sier det fordi den har det de trenger og er laget i mer eksklusive materialer. De som synes iphone er "dårlig" peker på manglene i forhold til andre toppmodeller.

 

Spørsmålet er vel om man klarer å teste uten å la sine egne preferanser fargelegge testen.

Lenke til kommentar
Moderatormelding

Til informasjon: Denne tråden ser ut til å tiltrekke seg enorme mengder trolling, usaklig diskusjon, personangrep og annet som er i strid med forumets retningslinjer og folkeskikk. Det skal nå veldig, veldig lite til før tråden blir stengt for godt. Det er helt opp til dere om (når) dette skjer, men dette er absolutt siste advarsel.

En håndfull innlegg har blitt fjernet, én bruker har blitt utestengt og én bruker har fått tildelt en advarsel.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjoner på moderering tas på privat melding eller i Klager på moderatoravgjørelser.

Lenke til kommentar

De som synes iphone er "bra" sier det fordi den har det de trenger og er laget i mer eksklusive materialer.

Spørsmålet er vel om man klarer å teste uten å la sine egne preferanser fargelegge testen.

 

Og nettopp dette med å lure seg til å tro at iPhone er laget av "eksklusive materialer" er ganske morsomt å høre på. Sand (glass) og alum er det det omtrent finnes mest av på kloden ;) Og neida, polycarbonate og kevlar er heller ikke eksklusivt før noen hopper på denne vogna.

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Helt enig i det du sier, men samtidig blir det litt som å anmelde en film / kinofilm, du leser ikke en anmeldelse av en romantiskkomedie om du kun er ute etter hjernedød action osv..

 

Mange av de som klager på iPhone, iOS og karakteren i denne anmeldelsen er jo folk som direkte misliker telefonen, operativsystemet, selskapet bak eller alle tre og som overhode ikke er endel av Apple sitt godt integrerte økosystem og dermed også mister det poenget.

 

 

Dog er det jo sant som du sier at en telefon burde vell anmeldes ut ifra hva den er, hva den tilbyr markedet men det blir veldig vanskelig når markedet er såpass delt som det er og med dagens totalitære samfunn hvor man gjerne enten skal elske eller hate og det ikke lenger finnes noen middelvei så vil jo enhver anmeldelse ikke virke riktig for alle som leser den.

 

De som synes iphone er "bra" sier det fordi den har det de trenger og er laget i mer eksklusive materialer.

Spørsmålet er vel om man klarer å teste uten å la sine egne preferanser fargelegge testen.

 

Og nettopp dette med å lure seg til å tro at iPhone er laget av "eksklusive materialer" er ganske morsomt å høre på. Sand (glass) og alum er det det omtrent finnes mest av på kloden ;) Og neida, polycarbonate og kevlar er heller ikke eksklusivt før noen hopper på denne vogna.

 

 

Tror du har misforstått litt av poenget med begrepet "eksklusivt" her. Hvor mange telefoner har vi på markedet som er i ren glass / unibody aluminium konstruksjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen andre mobiler på den størrelsen gir samme kvalitetsfølelse! :). Prøv å hold s3, acro, HTC i hånden og du merker forskjellen raskt. iPhone føles ut som et stykke teknologi i handa og ikke som den er satt sammen av plast

Lese-forståelse-flopp. Vi snakket ikke om noe av dette. Jeg kommenterte at hverken sand eller alum regnes som eksklusive materialer. At du mener overnevnte er helt greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og nettopp dette med å lure seg til å tro at iPhone er laget av "eksklusive materialer" er ganske morsomt å høre på. Sand (glass) og alum er det det omtrent finnes mest av på kloden ;) Og neida, polycarbonate og kevlar er heller ikke eksklusivt før noen hopper på denne vogna.

De er eksklusive i denne bruken. Og det er skjeldent blandt mobiltelefonene, selv om det er forholdsvis vanlig i fly:P Å bruke aluminium og glass på den måten det blir brukt i på iPhone er ekslusiv, fordi det krever at hver eneste del blir maskinert med en latterlig liten feilmargin. Kontra andre produsenter som sprøytestøper sine deler i plast, en produksjonsmetode som er billig og vellprøvd.

 

En plastdel vil forme seg etter den 0,5mm som er feil i produksjonen, en ramme i alu vil ikke det.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Jeg kom forresten til å tenke på noe da jeg satt og fiklet med kompisens iPhone i går. iOS har jo faktisk en form for widgets den også. Om enn ganske så maaagert implementert. Jeg tenker da på disse tallene med antall sms'er og tapte anrop som legger seg over ikonene. Dette er jo kjernen ved widgets-tanken: Dynamisk info som man ikke behøver å trykke seg inn på.

 

Er jo litt kjekt da? ;)

Lenke til kommentar

Widgets er enten/eller. Jeg missliker dem sterkt, mens min kollega elsker dem.

 

Men ja, de røde fine tallene er en form for widgets, i sin mest enkle og simple form. Og jeg hater dem :green:

Det må være en form for OCD, men om jeg har en ulest melding, tapt annrop eller oppdatering i AppStore så MÅ jeg gå inn å åpne/laste ned slik at den blir borte.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...