Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Det store flertallet av mobilkjøpere bryr seg ikke noe særlig om specs etter mine erfaringer. De bryr seg først og fremst om hvordan telefonen ser ut, og hvor godt den egner seg til deres bruk med tanke på hva den kan gjøre.

 

Spør du S3-brukere hva slags prosessor som sitter i telefonen (antall kjerner, prosessorhastighet), hvor mye minne telefonen har eller hvilken oppløsning skjermen har, får du nok svaret "vet ikke" fra de aller, aller fleste av dem.

 

Mobilkjøpere flest er ikke mobilnerder som oss her i forumet.

Endret av Juke
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gav kun zepticon en "facepalm" for hans trolling

Trolling?

Jeg påpeker bare fakta, altså at Samsung slipper en telefon med samme skjermstørrelse som iP5, men med langt dårligere specs over hele fjøla?

 

Faktum er da at det _eneste_ android produsentene klarer å kokurere med, er større større og større skjerm. Fanboysa svelger det rått, mens alle andre innser at skjermen er upraktisk og heller kjøper iPhone, som ikke inngår ytelseskompromiss for å levere en liten telefon.

 

Nei, det var ikke det du sa, du var "Samsung klarte altså ikke å lage en telefon med lik størrelse som iPhone". Som om det er gitt samsung prøver å presse mest mulig ytelse ut av S3-minien, det er det ikke.

 

Det er ikke å påpeke fakta, det er å komme med en svært ladet uttalelse basert på sannsynligvis ingenting.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei, det var ikke det du sa, du var "Samsung klarte altså ikke å lage en telefon med lik størrelse som iPhone". Som om det er gitt samsung prøver å presse mest mulig ytelse ut av S3-minien, det er det ikke.

 

Det er ikke å påpeke fakta, det er å komme med en svært ladet uttalelse basert på sannsynligvis ingenting.

Driver du med sitatfusk her?

Det zepticon sa var:

Helt riktig. Samsung klarte altså ikke lage en telefon med lik ytelse og størrelse som iPhone. De måtte skru ned ytelsen for å kunne matche iP5 på størrelse.

 

Han burde nok også ha nevnt pris, for det er åpenbart en faktor som er med på å bestemme de relativt kjipe spesifikasjonene på S3 mini. Men det er ellers legitimt å stille spørsmål ved Samsungs evne til å klare dette, siden det f.eks ikke er gitt at Samsung har tilgang til en SoC-løsning tilsvarende Apple A6 når det gjelder ytelse/energieffektivitet pr i dag, noe som er ganske essensielt for å lage en like kraftig telefon som iPhone 5 i formfaktoren det er snakk om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det var ikke det du sa, du var "Samsung klarte altså ikke å lage en telefon med lik størrelse som iPhone". Som om det er gitt samsung prøver å presse mest mulig ytelse ut av S3-minien, det er det ikke.

 

Det er ikke å påpeke fakta, det er å komme med en svært ladet uttalelse basert på sannsynligvis ingenting.

Driver du med sitatfusk her?

Det zepticon sa var:

Helt riktig. Samsung klarte altså ikke lage en telefon med lik ytelse og størrelse som iPhone. De måtte skru ned ytelsen for å kunne matche iP5 på størrelse.

 

Han burde nok også ha nevnt pris, for det er åpenbart en faktor som er med på å bestemme de relativt kjipe spesifikasjonene på S3 mini. Men det er ellers legitimt å stille spørsmål ved Samsungs evne til å klare dette, siden det f.eks ikke er gitt at Samsung har tilgang til en SoC-løsning tilsvarende Apple A6 når det gjelder ytelse/energieffektivitet pr i dag, noe som er ganske essensielt for å lage en like kraftig telefon som iPhone 5 i formfaktoren det er snakk om.

 

Egentlig et rart innspill fra ATW ettersom de ikke engang i den langt større SIII / Note II er i stand til å matche iPhone 5 sin ytelse? ??? Hva mente han egentlig? ???

Lenke til kommentar

Nei, det var ikke det du sa, du var "Samsung klarte altså ikke å lage en telefon med lik størrelse som iPhone". Som om det er gitt samsung prøver å presse mest mulig ytelse ut av S3-minien, det er det ikke.

 

Det er ikke å påpeke fakta, det er å komme med en svært ladet uttalelse basert på sannsynligvis ingenting.

Driver du med sitatfusk her?

Det zepticon sa var:

Helt riktig. Samsung klarte altså ikke lage en telefon med lik ytelse og størrelse som iPhone. De måtte skru ned ytelsen for å kunne matche iP5 på størrelse.

 

Han burde nok også ha nevnt pris, for det er åpenbart en faktor som er med på å bestemme de relativt kjipe spesifikasjonene på S3 mini. Men det er ellers legitimt å stille spørsmål ved Samsungs evne til å klare dette, siden det f.eks ikke er gitt at Samsung har tilgang til en SoC-løsning tilsvarende Apple A6 når det gjelder ytelse/energieffektivitet pr i dag, noe som er ganske essensielt for å lage en like kraftig telefon som iPhone 5 i formfaktoren det er snakk om.

 

Sitatfusk er vel å ta i, iogmed at tilsvaret mitt ikke gir noen mening sånn sitatet står. Men jeg skrev ut setningen feil, det beklager jeg. Setningen er som du skriver, og setningen er ikke å påpeke fakta, fordi man da antar samsung prøvde å presse mest mulig ytelse inn i telefonen. NOe som neppe er tilfellet. Det er tvert imot en svært ladet uttalelse, som nesten garantert er feilaktig. Det er legitimt å stille spøsmål, å påstå at samsung ikke klarer det basert på S3 mini derimot er bare meningsløst.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er i allefall ingen andre mobilprodusenter som leverer slik ytelse som Apple gjør uansett størrelse per i dag. I segmentet rundt 4" er det absolutt ingen som er i nærheten. Er det fordi markedet ikke er der? Eller er det fordi de ikke evner å gjøre det?

 

Eller kanskje fordi folk faktisk ikke behøver denne ytelsen? Hva hjelper det folk flest at telefonen er rask som f... så lenge de mest kompliserte operasjonene de utfører på mobilen er bildeprosesseringen i Instagram?

Lenke til kommentar

Det er i allefall ingen andre mobilprodusenter som leverer slik ytelse som Apple gjør uansett størrelse per i dag. I segmentet rundt 4" er det absolutt ingen som er i nærheten. Er det fordi markedet ikke er der? Eller er det fordi de ikke evner å gjøre det?

 

Eller kanskje fordi folk faktisk ikke behøver denne ytelsen? Hva hjelper det folk flest at telefonen er rask som f... så lenge de mest kompliserte operasjonene de utfører på mobilen er bildeprosesseringen i Instagram?

Det faller vil litt utenfor hva de som regel ellers reklamerer med. Hva er det som selger de nye Samsungene, HTC'ene, iPhone, osv osv. Bedre og nyere hw. Og Apple har vel bevist at det å selge god ytelse i en mindre telefon også er mulig.

Lenke til kommentar

Tja, kan og være fordi folk flest ikke bryr seg om speks. En kurve for kost/ytelse er nok veldig eksponential og på et punkt ikke lenger verdt det. Før eller siden kommer man til det punktet hvor brukeren er fornøyd til en pris som er fornuftig.

 

På min egen Nexus er det sjelden jeg venter på noe. Stort sett bare om det er store spill som krever mye. Med andre ord er cpu speks noe jeg sjelden henger meg opp i på mobil. Jeg er opptatt av hvordan mobilen oppleves.

Lenke til kommentar

På min egen Nexus er det sjelden jeg venter på noe. Stort sett bare om det er store spill som krever mye. Med andre ord er cpu speks noe jeg sjelden henger meg opp i på mobil. Jeg er opptatt av hvordan mobilen oppleves.

Ergo er rå ytelse urelevant, mens opplevd ytelse er nøkkelen til suksess.

Og dette avhenger av hvor optimalisert OS er til den aktuelle hardware.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

På min egen Nexus er det sjelden jeg venter på noe. Stort sett bare om det er store spill som krever mye. Med andre ord er cpu speks noe jeg sjelden henger meg opp i på mobil. Jeg er opptatt av hvordan mobilen oppleves.

Ergo er rå ytelse urelevant, mens opplevd ytelse er nøkkelen til suksess.

Og dette avhenger av hvor optimalisert OS er til den aktuelle hardware.

Absolutt, og på android er det jo ett must med hw som yter godt. Synd at man dermed ikke har aå mye å velge mellom om man ønsker rå ytelse og liten størrelse på telefonen samtidig.

Lenke til kommentar

Ja, det er liten tvil om at iOS har en fordel hva gjelder kobling mellom sw og hw.

 

Nå er ikke Nexus noen sinke hva gjelder hardware, men den er heller ikke blant det nyeste. Poenget mitt var nettopp at opplevd ytelse er mer enn godt nok for de aller fleste som har en mobil som i det hele tatt har blitt omtalt som en high-end siste årene.

Lenke til kommentar
Synd at man dermed ikke har aå mye å velge mellom om man ønsker rå ytelse og liten størrelse på telefonen samtidig.

Nå er det vel brukeren det kommer an på. Tror de fleste er fornøyd med f.eks både S3, HTC og iPhone av de som har det. Vet flere som har den HTC'en som er ganske liten (4/4s størrelse) (husker ikke hva den heter) og de er jo storfornøyd. De som er ute etter å erfare rå ytelse er ikke nødvendigvis de fleste som kjøper telefonene - det er som nevnt før her av iFans at det bare er nerder her på forumet som er så opptatt at alt dette - ola og kari er fornøyd så lenge ting virker -noe som også er iFans argument. Snodig at argumenter endrer seg utifra hvor i diskusjonen man er.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det hadde vært moro å hatt en skikkelig head to head review hvor Samsung S3, HTC one X+, Iphone 5, LG 4X kort sagt toppmodellene fra hver leverandør med siste programvareversjon og så sammenlignet speks og teknologier i en felles sammenligningstabell, og deretter kjørt benchmarks, sjekket hvor mange format den klarte å spille av, målt hastigheter for å starte samme programmer, målt tiden det tok å pakke opp og ned filer, sjekket batteritider osv og fått en skikkelig utfyllende head to head test av alle toppmodellene.

 

Ingen personlig synsing, kun rene fakta.

Lenke til kommentar

Det er i allefall ingen andre mobilprodusenter som leverer slik ytelse som Apple gjør uansett størrelse per i dag. I segmentet rundt 4" er det absolutt ingen som er i nærheten. Er det fordi markedet ikke er der? Eller er det fordi de ikke evner å gjøre det?

 

Vil du ha min tanke på det? Jeg mener det er fordi ingen vil gjøre det akkurat i dag, ting går fram og tilbake, om noen måneder kommer raskere android-varianter, og apples telefon henger litt etter. Ikke fordi apple ikke evner som sådan, men fordi de har en litt annen syklus på oppgraderingene. På ett vis kan man kanskje si konkurrentene ikke evner akkurat i dag, men jeg vil si det er mer strategisk enn teknologisk (det gjelder begge veier, hverken apple eller android-leverandørene henger noe nevneverdig etter den andre hva tilgang på teknologi angår)

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er i allefall ingen andre mobilprodusenter som leverer slik ytelse som Apple gjør uansett størrelse per i dag. I segmentet rundt 4" er det absolutt ingen som er i nærheten. Er det fordi markedet ikke er der? Eller er det fordi de ikke evner å gjøre det?

 

Vil du ha min tanke på det? Jeg mener det er fordi ingen vil gjøre det akkurat i dag, ting går fram og tilbake, om noen måneder kommer raskere android-varianter, og apples telefon henger litt etter. Ikke fordi apple ikke evner som sådan, men fordi de har en litt annen syklus på oppgraderingene. På ett vis kan man kanskje si konkurrentene ikke evner akkurat i dag, men jeg vil si det er mer strategisk enn teknologisk (det gjelder begge veier, hverken apple eller android-leverandørene henger noe nevneverdig etter den andre hva tilgang på teknologi angår)

 

AtW

Tja, iphone 4S er jo enda en av de totalt beste mobilene på markedet når det kommer til ytelse. Hva den mangler i cpu kraft har den i gpu kraft.

Kanskje blir det flere topp speccet kompakte mobiler senere, når markedet er lei størst mulig skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er i allefall ingen andre mobilprodusenter som leverer slik ytelse som Apple gjør uansett størrelse per i dag. I segmentet rundt 4" er det absolutt ingen som er i nærheten. Er det fordi markedet ikke er der? Eller er det fordi de ikke evner å gjøre det?

 

Vil du ha min tanke på det? Jeg mener det er fordi ingen vil gjøre det akkurat i dag, ting går fram og tilbake, om noen måneder kommer raskere android-varianter, og apples telefon henger litt etter. Ikke fordi apple ikke evner som sådan, men fordi de har en litt annen syklus på oppgraderingene. På ett vis kan man kanskje si konkurrentene ikke evner akkurat i dag, men jeg vil si det er mer strategisk enn teknologisk (det gjelder begge veier, hverken apple eller android-leverandørene henger noe nevneverdig etter den andre hva tilgang på teknologi angår)

 

AtW

Tja, iphone 4S er jo enda en av de totalt beste mobilene på markedet når det kommer til ytelse. Hva den mangler i cpu kraft har den i gpu kraft.

Kanskje blir det flere topp speccet kompakte mobiler senere, når markedet er lei størst mulig skjerm.

 

De siste modellene av iphone har hatt god GPU, det er snat, men det ser jeg på som en annen fokus, konkurrentene har fokusert mere på CPU. Markedet vil ikke har størst mulig skjerm. Men det kan jo godt hende favorittstørrelsene går nedovder igjen, og da vil sikkert produsentene tilpasse seg, som du sier.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...