Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

iPhone har stillstand på ca 18-19% av markedet, mens Android er på ca 64% etter en kraftig økning det siste året, på over 20%. Snakker vi om markedsandeler så er Android størst og på frammars mens iOS står på stedet hvil. Ikke så mye å skryte av det, men greit å ikke miste andeler som WP/RIM/mfl.

 

Ikke så vanskelig å få en iPhone til å ikke være smooth, start en og slide til venstre for å søke etter noe. Hakker som bare det gitt.

Vet ikke hvorfor du kommer skytende inn med dette, forklar meg gjerne det.

Jeg svarte gammelerik på en påstand om at ios folk er dritt lei utseende. Finner ikke det nøyaktige innlegget, slettet mulig?

Jeg mener det ikke er noe som beviser at markedet er dritt lei utseende til ios, faktisk så tror jeg android brukere uten særlig erfaring er mer lei ios enn de som faktisk bruker det. Salget av iphone har doblet seg for hver generasjon, hva som skjer med iphone 5 vet vi ennå ikke.

 

Du skrev om iPhones formidable salg og tok det til fordel for iPhones fortreffelighet. Likevel øker de ikke sin markedsandel. Da må jo Android være ekstremt fortreffelig, siden de er de eneste som øker i markedet? Den samme stagnasjon i markedet ser vi også reflektert i OSet, som fortsatt er side på side med ikoner, som i 2007. Apple hadde nok vært tjent med å gjøre noen mer fundamentale grep enn det iOS 6 representerte.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ifølge Apple installerer gjennomsnittsbrukeren over 100 apps på iPhonen sin

 

Tror nok det er en forsnakkelse fra Tim Cooks side, dersom du sikter til tallet fra iPhone 5-lanseringen hvor han pratet om tallene fra App Store.

 

Han sa riktignok "the average customer now is using over 100 apps", men på skjermen bak ham da han sa dette sto det ">100 apps downloaded per customer". Er trolig det som sto på skjermen som er korrekt.

 

Forøvrig gjelder tallet Apple oppga ikke kun iPhone, men iOS-enheter samlet sett, og da basert på iTunes-kontoer som jo kan deles av flere personer i stedet for å være basert på enkeltenheter. Så er det jo også slik at én person kan ha flere enheter å fordele appene sine på også, f.eks. en iPhone og en iPad. Antallet installerte apps per iPhone er nok dermed en god del lavere enn 100 i praksis.

 

Forøvrig kan man samle opptil 16 apps i én mappe på iPhone 5, så burde ikke være så vrient å holde orden på 100 installerte apps via 4 hjemskjermer uansett.

Lenke til kommentar

Så det du sier, er at du tolker det dithen at en gjennomsnittsbruker laster ned langt færre apps, men at de installerer dem på mange enheter? I så fall er det jo direkte galt med at de laster ned 100 apps per bruker. Jeg har 276 apps på min S2, men bare 58 (av de samme) på Galaxy Xcover. Det betyr ikke at jeg har lastet ned 334 apps, men 276 apps. En app per kunde, blir ikke til to apps per kunde, bare fordi du laster den ned på din iPhone og på din iPad... Det er jo ikke en gang manipulering av tall, det er jo direkte villedende. Dersom du har Facebook-app på din iPhone, iPad, iPod Nano og iPod Classic, har ikke du fire apps. Du har en app på fire enheter.

 

Og den eneste forskjellen på "using over 100 apps" og ">100 apps downloaded" er at man ikke trenger bruke dem aktivt, og gjerne har mange liggende, eller at de i senere tid er avinstallert fra enheten din.

 

 

Det var forøvrig en rar begrensning... Hvorfor legge begrensning på hvor mange apps du kan ha i hver mappe? Jeg har en egen mappe med strategispill. Jeg hadde blitt irritert om jeg måtte dele den opp i fem mapper... (69 spill) Jeg har jo strengt tatt allerede gruppert dem. Eller apps jeg ikke går inn på, som tastaturapp, kameraappen, widgetapps osv.

Lenke til kommentar
Så det du sier, er at du tolker det dithen at en gjennomsnittsbruker laster ned langt færre apps, men at de installerer dem på mange enheter?

 

Nei, var i allefall ikke det jeg mente. En gjennomsnittsbruker, dvs egentlig en iTunes-konto, laster nok ned totalt i overkant av 100 apps i snitt slik Apple informerte om på storskjermen. Dvs 100 individuelle apps.

 

Men antallet samtidig installerte apps per iPhone er trolig en god del lavere enn dette, både fordi man gjerne avinstallerer apps man ikke bruker lenger, fordi flere personer/enheter gjerne deler samme iTunes-konto slik at det varierer hvilke av de totalt 100 appene som noensinne blir installert på de forskjellige enhetene, fordi noen apps kun fungerer på iPad og dermed aldri blir installert på den aktuelle iTunes-kontoens iPhone-enhet(er) etc.

 

Jeg mener altså at en gjennomsnittlig iPhone trolig har færre enn 100 apps installert til enhver tid.

 

Det var forøvrig en rar begrensning... Hvorfor legge begrensning på hvor mange apps du kan ha i hver mappe?

 

Ja, det er en veldig rar begrensning, personlig mener jeg det er en tabbe fra Apples side. Og på iPhone 3G(?)/3GS/4/4S er det enda verre, der er det kun snakk om 12 apps per mappe.

 

Fatter ikke hvorfor de ikke rett og slett tillater scrolling i mappene, slik at man kan ha langt flere apps i dem enn det som er tilfellet i dag.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Hmmm... Ser den. Men det er vel ikke så utrolig vanlig å ha en hel haug av folk på én konto?

Og et snitt på 100 betyr at det er rimelig mange som har mange flere, fordi det er en god del brukere som har ingen eller mindre enn 10... Slik som meg selv (selv om det er Android) som har som sagt 276 apps på Googlekontoen min. Men igjen... Jeg tror ikke det er sååå mange som har så mye heller :-P Og jeg har bare i overkant av 200 installert på mobilen, selv om jeg ikke bruker alle dem heller... Som for eksempel mine strategispill, jeg skulle hatt rimelig solid med fritid for å spille alle sammen :-P

Lenke til kommentar
Flott at det finnes et tilbud der ute til alle.

 

Her treffer du spiker'n midt på hode! :w00t:

Det er helt tragisk å se voksne mennesker som rett og slett ikke klarer å akseptere at noen andre kan være av en annen oppfatning og ha forskjellige preferanser enn seg selv.

 

At folk virkelig føler et så ubestridt behov for å slenge dritt og rakke ned på andre bare fordi de foretrekker en annen mobiltelefon er jo smått utrolig, hvordan skal det gå med verden om dette stadig blir en mer utbredt mentalitet blant folk.

Endret av RamGuy
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ta den du iPhone 5!

 

http://www.amobil.no...-i-japan/113634

 

J Butterfly er utstyrt med en fem tommer stor skjerm, med en oppløsning på 1920 x 1080 piksler.

 

Den nye telefonen setter etter alt å dømme en ny standard for skarphet, med en pikseltetthet på 440 piksler per tomme.

 

Skjermen er ikke det eneste som er heftig med den nye mobilen. Den er nemlig også utstyrt med Qualcomms nyeste og heftigste systembrikke, Snapdragon S4 Pro. Det betyr fire prosessorkjerner av typen Krait, som hver er vesentlig mer effektive enn Cortex-A9-prosessorene som har vært vanligst frem til nå. Ved siden av en kraftig systembrikke har J Butterfly også 2 gigabyte arbeidsminne, slik at den kan kjøre flere og større apper samtidig.

 

gsmarena_001.jpg

Lenke til kommentar

Ta den du iPhone 5!

 

http://www.amobil.no...-i-japan/113634

 

J Butterfly er utstyrt med en fem tommer stor skjerm, med en oppløsning på 1920 x 1080 piksler.

 

Den nye telefonen setter etter alt å dømme en ny standard for skarphet, med en pikseltetthet på 440 piksler per tomme.

 

Skjermen er ikke det eneste som er heftig med den nye mobilen. Den er nemlig også utstyrt med Qualcomms nyeste og heftigste systembrikke, Snapdragon S4 Pro. Det betyr fire prosessorkjerner av typen Krait, som hver er vesentlig mer effektive enn Cortex-A9-prosessorene som har vært vanligst frem til nå. Ved siden av en kraftig systembrikke har J Butterfly også 2 gigabyte arbeidsminne, slik at den kan kjøre flere og større apper samtidig.

 

gsmarena_001.jpg

 

 

Problem #1: Kommer ikke til Norge, vil selges utelukkende låst til Japansk operatør så det vil så vidt jeg har forstått aldri være mulig å bruke den i Norge om du så importerer en.

 

Problem #2: Hovedgrunnen til hvorfor alternativer som Samsung Galaxy Note, Note 2, SIII og HTC One X og One X+ har vært uaktuelt i utgangspunktet har handlet om størrelse, telefonene blir rett og slett for store iforhold til hva vi liker og foretrekker.. Hvordan skal en 5.0" stor telefon, altså en som er større enn dagens HTC OneX og OneX+, Galaxy SIII osv på noen som helst måte bedre på dette?

 

Problem #3: Har du lest spesifikasjonene på batteriet? Man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at et batteri som knapt er større enn det som sitter i iPhone 5, kombinert med såpass stort antall piksler og denne maskinvaren vil bety et batteri som vil ha problemer med å i det hele tatt holde ut en hel dag med moderat bruk.

 

Problem #4: Potensielle problemer med ytelse, flere av oss har jo klaget litt på hvordan Android oppleves i praksis, med blurry tekst og hakking ved scrolling i nettleseren og tregheter ved generell navigering på telefonen. Hvorfor skal dette på magisk vis bli noe bedre på denne telefonen når du har dobbelt så stor oppløsning som må drives rundt, og skjermkortet Adreno fremdeles er svakere enn PowerVR SGX 543MP3 skjermkortet som sitter i iPhone 5?

 

Ukjent #5: Vi aner ingenting om skjermen enda. Alt vi vet er at den har en voldsom høy oppløsning, og det er jo ikke noe negativt om vi ser bort ifra potensielle ytelsesproblemer og batteriforbuk. Men hva med alt det andre som avgjør hvor god et skjermpanel er? Hvor god colour gamut har dette panelet, hvor bra kalibrert kommer det ut av esken? Her satt jo iPhone 5 nye høyder for mobiltelefoner ved å levere det panelet med høyest colour gamut på markedet samtidig som fagre kalibreringen ut av esken overgitt alt vi normalt ser på alt fra PC-skjermer og spesielt mobiltelefoner. Hvordan stiller HTC modellen seg her, det er ikke noe som en 1080P oppløsning på skjermen forteller noe som helst om.

 

Problem #6: Telefonen kjører Android, det er jo ingen fordel for de av oss som faktisk foretrekker iOS av forskjellige årsaker.

 

 

 

Det er ingen grunn til å skape seg og trekke frem Japan eksklusive telefoner inn i denne tråden som en slags respons på hvorfor vi som foretrekker iPhone ikke skal kunne foretrekke iPhone.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har du prøvd å jogge / trene med en 4.7"+ stor mobiltelefon?

-Ja, kun vekten har noe å si

 

 

Hva så? Kan ikke vi få kjøpe å bruke den telefonen vi er mest fornøyd med?

-Selvfølgelig, det var dette med viktigheten av enhånds-bruken jeg ville vite om.

 

 

Det er jo litt ironisk at endel Android brukere skal fronte åpenhet og valgfrihet, dette er jo det store som skiller Android og iOS måten du har frihet til å gjøre og ta akkurat de valgene du vil.

-Nok en gang misforstod du. Ville fremdeles kun vite om det var så stort poeng med enhånds-bruk som det skal has til å være.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å jogge / trene med en 4.7"+ stor mobiltelefon?

-Ja, kun vekten har noe å si

 

 

Det er ikke helt sant, hvertfall ikke for alle av oss. Personlig har jeg ikke verdens største hender, og er ikke verdens største person så det å holde en 5.0"+ telefon komfortabelt med en hånd mens jeg jogger er tilnærmet umulig.

Lenke til kommentar

Stor skjerm gjør det nok billigere for produsentene da de ikke trenger å tilpasse komponentene i den grad som f.eks Apple gjør.

Se på Gakaxy S3 mini, den har lite spennende innmat.

Unnskyldningene om at telefoner med mindre skjermer ikke selger stemmer ikke helt når man ser hvordan iPhone faktisk selger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke alle vil ha så tore skjermen. Jobber som mobilselger og mange sier s3 blir for stor. Virker som sweetspotten er på 4.0-4.2

Ikke uenig der faktisk. Til hjemmebruk hvor man gjerne har en pc ++ i tillegg ja. Men så snart man er hjemmefra er det utrolig greit at skjermen vokser en tomme. Er ikke mange cm^3 det er snakk om for å få en bokstavelig talt større opplevelse ;) Er overbevist om at det kommer str.-valg på kommende iPhoner.

Lenke til kommentar

Og det virker også som det kun er apple-folk som tenker slik også. Er det noe spesielt med dere som man burde vite om som grunnlag for fremtidige diskusjoner?

Hender at man har andre ting i den andre hånda el.l. og ikke har mulighet til å betjene den med to. Du står f.eks. på bussen og holder deg fast til en stolpe med den ene. Da vil jeg si det er kjekkere å kunne betjene alt enkelt med en bånd enn å måtte krongle seg frem for å nå over hele skjermen. Jeg kan se fordelene med større skjerm også, men for min del har jeg aldri sett poenget i størst mulig skjerm. Ser på det som en ulempe av den blir så stor/bred.

Jeg bruker min HOX hver dag på bussen, med en hånd. Og jeg har ikke store hender :dontgetit:

 

Nei, folk etterspør kraftig hardware og funksjoner, og det får de sammen med store skjermer.

Hvorfor har ikke S3 mini like kraftig hardware som storebroren?

Kan det være fordi de sikter seg inn på samme marked som iPhone? Hvor de fleste ikke bryr seg om specs, og telefoner med skjermer over 4" er uaktuelt?

 

Jeg husker det var mye grining i fjor, da "alle" trodde at iPhone 5 skulle komme, og det var rykter om at den ville komme med 4" skjerm. Da var det mange som kom ut og sa at de ikke kom til å kjøpe den etc. blablabla. Tipper de har iPhone 5 i dag ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...