Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Vil da absolutt påstå at når man har kun ett hav av ikoner å forholde seg til, da kommer OS'et i veien. Hva gjør man når man ikke husker hva en app heter og hvordan ikonet så ut? Skjer relativt ofte det, og da må man bla laaaangsomt gjennom et hav av ikoner.

 

Ser jo forresten ræv-ugly også da. Som en eksposjon i et tivoli

Nå har heller ikke Android noen funksjon som husker hva en app heter eller hvordan ikonet ser ut for deg, så du har samme problem. Null poeng til deg.

De ligger enten som en lett tilgjengelig widget eller som en snarvei på en bestemt (kategorisert) hjemmeskjerm.

Close but no cigar... :tease:

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

iOS finpolert?

Jepp, Det er gjennomdesignet ned til minste detalj. Som designer synes jeg det er litt perverst, og i OCD-grenseland når det gjelder flisespikkingen for å få ting just right.

 

Og dessuten så hjelper det fint lite at iOS er smooth når man navigerer i OS'et. Man må jo ta med hvordan alle programmer er i bruk også. Og da vinner definitivt ikke iOS når det kommer til smoothnes og kjapphet da.

Ehh jo? Det var jo nettopp det jeg sa over her. Velg deg en random app på hhv iOS og Android, som benytter seg av listescrolling, og så legger du dem ved siden av hverandre og scroller. Og hva er resulatetet?

 

Jo:

Android hakker og lagger?

Som er helt korrekt.

 

Ja (til en viss grad), men det gjør Mac OSX og Windows 7 også, så hva er problemet?

Problemet er at Android lagger, og det gjør IKKE iOS. Dermed er iOS BEDRE enn android.

Om du ikke synes lagg er et problem, fint for deg, men det endrer ikke det faktum at iOS har et mye bedre menneske-maskin grensesnitt enn Android.

 

Heller litt hakk av og til med masse tilpasningsmuligheter enn null lagg og ingen tilpasningsmuligheter.

Deg om det :)

Jeg skjønner hva du mener, fordi jeg er sånn når det gjelder biler, men telefonen min vil jeg skal funke, og funke bra.

 

Så kan du forklare på hvordan iOS er finpolert?

 

Synes du dette ser finpolert ut da?

 

Du sier ehh jo på ting nummer 2. Hvor er dine bevis på at du snakker sant her?

 

Jeg ser heller at Samsung Galaxy Note II er kjappere og like smooth som iPhone 5 i det meste som mange video reviews viser.

 

Det er mulig korrekt for dem som ikke har prøvd en Samsung Galaxy S II, Galaxy Nexus eller noe bedre med Android 4.1.x.

 

Så til ting nummer 3. Android lagger på billige telefoner, ikke på mere dyrere Android mobiler med Android 4.x.x.Såslutt å ta billige skit mobiler inn i bildet til top moderne mobiler.

 

Og så til det siste du sier. Ja, en hvilken som helst moderne Android telefon jeg kan bruke VIL funke bra fordi jeg kan selv bestemme hvordan mobilen skal være for å fungere best for meg.

 

Jeg er enig i at hele iPhone 5 ser veldig bra ut så lenge Apple kan få ut fingeren i å forandre på utsende i iOS. For hva hjelper det at iPhone 5 ser bra ut når iOS ser ut som søppel og ødelegger resten av inntrykket av telefonen?

Hadde Apple lagt like mye energi i å utvikle iOS videre som dem bruker tid og penger på å saksøke andre, så hadde vi kanskje hatt verdens fineste telefon med verdens beste OS.

Du får selvsagt mene hva du vil om utseendet til iOS. Jeg er fullstendig uenig, iOS er gjennomdesignet og elegant ned til hver minst detalj, både visuelt og funksjonelt.

Jeg er ikke enig i det du sier, for mener du virkelig det du sier, så mener du også at dette ser pent ut.

 

Jeg tror du skal være veldig forsiktig med å tillegge folk meninger de ikke har. Bildet du viser har ikke det minste med iOS å gjøre, og Windows har aldri sett spesielt pent ut i mine øyne.

 

Ingen må komme å si at din egen måte å sette opp telefonen på er værre enn det en produsent har bestemt.

Ingen produsenter vet hvordan jeg liker å ha mitt skrivebord.

Skal jeg kunne bruke telefonen på en raskt og effektiv måte, så MÅ jeg sette opp telefonen etter sitt eget ønske.

Når jeg bruker en datamaskin, nettbrett eller smarttelefon er det ikke på skrivebordet eller startskjermen jeg bruker tiden. Det er i program/apps. OS-ets oppgave er i hovedsak å være et rammeverk som tilbyr alle nødvendige ressurser for utvikling og kjøring av program/apps.

Skal jeg kunne bruke telefonen på en rask på effektiv måte må jeg kunne organisere og gå inn i mine favoritt-apps raskt og effektivt, samt skaffe meg oversikt over alle relevante innkommende aktiviteter på en enkel måte.

 

Vi bryr oss ikke om at det er et bilde av Windows. Poenget er at det er et fullstendig kaos med ikoner på hjemmeskjermen, på akkurat samme måte som i iOS. iOS kan kun ha ikoner på hjemmeskjermen sin, så hva er forskjellen i fra iOS til det bildet når vi snakker om ikoner?

 

Ja i følge din mening har aldri Windows sett pent ut, men det gjør ikke iOS heller i mine øyner.

 

Eller mener du at fargene på ikonene i iOS gjør ting så mye finere?

 

Et ikon er et ikon uansett hvordan man ser på det.

 

Fakta er at selv Windows 7 ikke ser pent ut, men på grunn av at man kan forandre på utsende i Windows, så gjir vi no søren i hvordan Windows ser ut stock.

 

Samme blir det med stock Samsung look på Samsung Android telefoner. Vi gir søren i hvordan det ser ut stock når vi pakker ut telefonen og tar i bruk telefonen, nemlig fordi vi kan forandre på utsende til våres eget beste.

Endret av Lakagígar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal jeg kunne bruke telefonen på en raskt og effektiv måte, så MÅ jeg sette opp telefonen etter sitt eget ønske.

Tullprat.

 

Dette viser at du ikke har noen anelse om hva du snakker om. Du innehar ikke kompetanse til å avgjøre hvordan du best skal bruke din egen telefon. Du bruker den som blandingav din egen mentale model av hvordan ting fungerer, og dine uvaner.

 

Om du faktisk jobber mer effektivt på den måten har du ingen anelse om før du begynner å føre statestikk over det du gjør.

 

Dette er en av de første tingene man lærer når man studerer brukersentrert design. Brukeren tror han vet hva som fungerer best, men i 95% av tilfellene er det bare den måten han selv har lært seg, og han vil nødig forandre på dette selv om det er mer effektivt.

 

Eksempel:

Jeg spillte en del World of Warcraft før, og der har man mulighet til å skreddersy hele interfacet fra scratch. ALT kan forandres. Jeg var også da en "klikker" som brukte musen til å trykke på ikoner på skjermen, i steden for å bruke keybinds til tastaturet.

 

Det at jeg kunne forandre UIet mitt såppass mye gjorde at jeg laget et UI som var tilpasset og optimalisert for min "klikking", og jeg følte selv at det var perfekt. Jeg hadde alle viktige egenskaper sentrert rundt karakteren min, mitt på skjermen, og all annen informasjon bygget rundt dette i lag.

 

Jeg startet så med Player vs Player, og ble da tvunget av mine team-medlemmer til å bytte til "keybinding", altså at jeg har hver knapp i UIet linket til en knapp på keyboardet (sorry om det blir for basic). Jeg syntes dette var en drittmåte å spille på, og ville gå tilbake til klikking flere ganger.

 

Men jeg ble tvunget til å bytte, og ser nå tilbake på min tid som "klikker" med følgende lærdom: Jeg hadde ingen peiling på hva som var bra for meg selv. Og i steden for å ta tak i det som egentlig var et prolem, så tilpasset jeg meg rundt symptomene, selv om det aldri ble optimalt. Resultatet ble at jeg ikke lenger har noen ikoner på skjermen i det hele tatt, da alle er bundet til keyboardet. Jeg kan da bruke skjermen til ren informasjon.

 

Jeg fikk også merkbart bedre prestasjoner i Player vs Player kamper!

 

 

Hvorvidt det samme er tilfelle i iOS og Android er en annen sak, men poenget er at "jeg kan tilpasse det til meg selv, derfor er det bra" er et dårlig gument, som alle som studerer design blir avlært i løpet av de første ukene med brukerdesign :)

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gammelerik: tatt over for Vindicator eller? Begynner å bli lavmål når man omdøper iphone til gayphone kun for å provosere.

Kanskje du skulle ha testet iphone en lengre periode før du så bastant bestemmer deg for at iphone suger fordi man ikke har widgets og custom launcher.

 

Du om det. Flott for deg at du er fornøyd med stagnasjon.

Det viser seg derimot at det store flertallet av iOS'ere er dritlei et 5 år gammelt GUI.

Hvor viser det seg? I salgstallene?

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Skal jeg kunne bruke telefonen på en raskt og effektiv måte, så MÅ jeg sette opp telefonen etter sitt eget ønske.

Tullprat.

 

Wall of nosense........

 

Så du mener at default stol og ratt posisjon på en bil alltid er bedre enn ditt eget sete og ratt posisjon?

 

Hurr durr, noe som ikke går i hop her :hmm:

 

Hvor viser det seg? I salgstallene?

 

På verdensbasis?, jepp.

Endret av Lakagígar
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Skal jeg kunne bruke telefonen på en raskt og effektiv måte, så MÅ jeg sette opp telefonen etter sitt eget ønske.

Tullprat.

 

Dette viser at du ikke har noen anelse om hva du snakker om. Du innehar ikke kompetanse til å avgjøre hvordan du best skal bruke din egen telefon. Du bruker den som blandingav din egen mentale model av hvordan ting fungerer, og dine uvaner.

 

Om du faktisk jobber mer effektivt på den måten har du ingen anelse om før du begynner å føre statestikk over det du gjør.

 

Dette er en av de første tingene man lærer når man studerer brukersentrert design. Brukeren tror han vet hva som fungerer best, men i 95% av tilfellene er det bare den måten han selv har lært seg, og han vil nødig forandre på dette selv om det er mer effektivt.

 

Eksempel:

Jeg spillte en del World of Warcraft før, og der har man mulighet til å skreddersy hele interfacet fra scratch. ALT kan forandres. Jeg var også da en "klikker" som brukte musen til å trykke på ikoner på skjermen, i steden for å bruke keybinds til tastaturet.

 

Det at jeg kunne forandre UIet mitt såppass mye gjorde at jeg laget et UI som var tilpasset og optimalisert for min "klikking", og jeg følte selv at det var perfekt. Jeg hadde alle viktige egenskaper sentrert rundt karakteren min, mitt på skjermen, og all annen informasjon bygget rundt dette i lag.

 

Jeg startet så med Player vs Player, og ble da tvunget av mine team-medlemmer til å bytte til "keybinding", altså at jeg har hver knapp i UIet linket til en knapp på keyboardet (sorry om det blir for basic). Jeg syntes dette var en drittmåte å spille på, og ville gå tilbake til klikking flere ganger.

 

Men jeg ble tvunget til å bytte, og ser nå tilbake på min tid som "klikker" med følgende lærdom: Jeg hadde ingen peiling på hva som var bra for meg selv. Og i steden for å ta tak i det som egentlig var et prolem, så tilpasset jeg meg rundt symptomene, selv om det aldri ble optimalt. Resultatet ble at jeg ikke lenger har noen ikoner på skjermen i det hele tatt, da alle er bundet til keyboardet. Jeg kan da bruke skjermen til ren informasjon.

 

Jeg fikk også merkbart bedre prestasjoner i Player vs Player kamper!

 

 

Hvorvidt det samme er tilfelle i iOS og Android er en annen sak, men poenget er at "jeg kan tilpasse det til meg selv, derfor er det bra" er et dårlig gument, som alle som studerer design blir avlært i løpet av de første ukene med brukerdesign :)

 

Poenget er vel at medf android har man en mye større frihet til å tilpasse telefonen slik man bruker den og med de ikoner man trenger slik man ønsker dem. Det betyr f.eks at man samler alle spillappene på en ikonside, alt som er knyttet til oppsett osv på en side, netttjenester som mail, nettlesere, facebook, twitter osv på en side og grunnleggende ting spm å ringe og sende sms på en side.

 

Det handler også om at noen liker analoge klokker, noen liker digitale. Noen vil ha aksjekursene på forsiden, mens andre fjerner det lengst mulig vekk. Noen synes det er moro med masse animasjoner, videoklipp når noen ringer osv mens andre vil ha det enkelt og oversiktelig.

 

Jeg er blandt de som starter med å sette opp telefonen etter MITT behov og bruksmønster, mens andre tar til takk med det produsenten har valgt. Tviler ikke på at det er en grunn til at det er som det er, men er ikke nødvendigvis enig i at det som produsenten velger er det beste for meg.

Lenke til kommentar

Så du mener at default stol og ratt posisjon på en bil alltid er bedre enn ditt eget sete og ratt posisjon?

 

Hurr durr, noe som ikke går i hop her :hmm:

Spar oss for flere dårlige bil-analogier, please....

 

Er bare et godt eksempel på hvorfor din 'tilpasningsmuligheter er tull' argumentasjon ikke holder mål.

 

Tilpasningsmuligheter er tilpasningsmuligheter uavhengig om det er en telefon, bil, tv, eller en datamaskin.

 

Og bra forsøk på å ro deg unna poenget mitt her. Så spar oss heller for dårlige bortforklaringer.

Endret av Lakagígar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så kan du forklare på hvordan iOS er finpolert?

Nei, når du sammenligner det windows bildet med iOS så tror jeg ikke at jeg kan forklare deg hvordan iOS er finpolert, fordi vi er helt klart ikke på samme side i boken, det er ikke engang sikkert at vi begge leser bok :p

 

Men kan trekke ut noe:

- Smoothe animasjoner

- Uniforme ikoner (android har ikke en fast størrelse på dem)

- De "riktige" tilbakemeldingene på handliger, feks når du er i bunnen av en liste.

 

Synes du dette ser finpolert ut da?

Nei, men det er ikke iOS, dette er iOS

post-49061-0-81846800-1350391813_thumb.png

 

Du sier ehh jo på ting nummer 2. Hvor er dine bevis på at du snakker sant her?

Jeg er Interaksjonsdesigner, så jeg har testet og testet og testet apps på nettopp disse tingene.

Nettopp testet jeg en app som har vært på Android i årevis. og sammenlignet den med den 4 uker gammle Alpha versjonen til iOS.

Testtelefonene var en S3 og en iP4. Og S3 lagget mye mye mer enn iP4.

Det var faktisk så åpenbart at eieren av S3en ble sur på meg for at jeg viste han det.

 

Jeg ser heller at Samsung Galaxy Note II er kjappere og like smooth som iPhone 5 i det meste som mange video reviews viser.

Kjører den 4.2? Om ikke så er den ikke noe smoothere.

 

Det er mulig korrekt for dem som ikke har prøvd en Samsung Galaxy S II, Galaxy Nexus eller noe bedre med Android 4.1.x.

Jeg har testet på:

S3, S2, S1, One-X, Nexus, Nexus7, iPhone4 og iPhone4S.

på både iOS5, iOS6, Android 4.0 og Android 4.1.

 

Nexus med 4.1 var det som kom nærmest iP4 på scroll lagg, men selv der var det en merkbar forskjell.

 

Så til ting nummer 3. Android lagger på billige telefoner, ikke på mere dyrere Android mobiler med Android 4.x.x.Så slutt å ta billige skit mobiler inn i bildet til top moderne mobiler.

Jeg snakker utelukkende om 4.0 telefoner. "skit-mobilene" jeg har testet på har såvidt 2.2

 

Og så til det siste du sier. Ja, en hvilken som helst moderne Android telefon jeg kan bruke VIL funke bra fordi jeg kan selv bestemme hvordan mobilen skal være for å fungere best for meg.

Nei, les eksemplet mitt du. Du vet ikke hva du snakker om. I hvertfall gi noen eksempler på den kompetansen du mener å inneha for å kunne si hva som er best for deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så du mener at default stol og ratt posisjon på en bil alltid er bedre enn ditt eget sete og ratt posisjon?

Jepp. Du har vel kansje truffet rånere fra bygda med setet så langt bak at de såvidt ser over rattet?

Eller bestemor som har setet så langt frem at haka hviler på rattet?

 

Den optimale kjørestillingen er veldig vitenskapelig og basert helt og holdent på dine egne kroppsmål, og ikke de uvanene du har opparbeidet deg igjennom livet. Den gir deg mest oversikt voer veien, den gir den størst motorisk respons på bremsene og ratt, og mest mulig støtte i rygg.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener at default stol og ratt posisjon på en bil alltid er bedre enn ditt eget sete og ratt posisjon?

Jepp. Du har vel kansje truffet rånere fra bygda med setet så langt bak at de såvidt ser over rattet?

Eller bestemor som har setet så langt frem at haka hviler på rattet?

 

Den optimale kjørestillingen er veldig vitenskapelig og basert helt og holdent på dine egne kroppsmål, og ikke de uvanene du har opparbeidet deg igjennom livet. Den gir deg mest oversikt voer veien, den gir den størst motorisk respons på bremsene og ratt, og mest mulig støtte i rygg.

 

Ufattelig dårlig analogi... For å drite i biler... Ja det er fremdeles best å kunne gjøre ting på sin egen måte

Og om det var et skjermbilde fra din egen mobil så bør du ta grunnkurs design på nytt. Det ser ut som en ulykke i malingsfabrikken.

Lenke til kommentar

Så du mener at default stol og ratt posisjon på en bil alltid er bedre enn ditt eget sete og ratt posisjon?

Jepp. Du har vel kansje truffet rånere fra bygda med setet så langt bak at de såvidt ser over rattet?

Eller bestemor som har setet så langt frem at haka hviler på rattet?

 

Den optimale kjørestillingen er veldig vitenskapelig og basert helt og holdent på dine egne kroppsmål, og ikke de uvanene du har opparbeidet deg igjennom livet. Den gir deg mest oversikt voer veien, den gir den størst motorisk respons på bremsene og ratt, og mest mulig støtte i rygg.

 

Ufattelig dårlig analogi... For å drite i biler... Ja det er fremdeles best å kunne gjøre ting på sin egen måte

Og om det var et skjermbilde fra din egen mobil så bør du ta grunnkurs design på nytt. Det ser ut som en ulykke i malingsfabrikken.

 

Hvilken telfon bruker du?

Lenke til kommentar

Nå er det strengt talt snakk om hvordan en mobil ser ut jeg skal fram til. Hva negerer (som ikke er et tillatt ord) angår så har jeg ikke noe usagt. Voksen konklusjon da...

 

Baserer meg på uttalelser på iOS-brukere fra ørten forumer. Du kan neppe forvente at jeg skal hoste opp kilder, men slik oppegående person du er, kan du neppe ha unngått kommentarer fra "egne rekker".

Hører mye rart fra egne rekker om veldig mange mobiler og os'et som følger med de. Men trekker ingen konklusjoner fra disse på den måten du gjør det. Salgsutviklingen til iphone tilsier ikke at det er noen trend at folk er lei ios.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...