Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Personlig liker jeg ios:). Men er på tide med oppdateringer da den har sett lik ut alt for lenge

 

Finnes det virkelig ikke launchere man kan legge oppå iOS?? "Hjemmeskjermen" til iOS er vel bare en app som kan byttes ut slik at man kan skreddersy utseendet?

 

Tilføyelse: Ta utgangspunkt i hvilken som helst spill/app/whatever man kjører i fullscreen. Disse kunne jo like gjerne ha vært en launcher.

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Som tidligere nevnt så handler det vel om to vidt forskjellige markeder. Noen vil ha en pen mobil som er enkel å bruke med lite muligheter til tukling og kun itunes å forholde seg til. Andre er mer opptatt av hva som er under skallet, vil ha tilgang til filsystemet, og elsker å tukle for å tilpasse og få til ting.

 

Personlig har jeg aldri brydd meg om utseendet, og har hatt mange stygge telefoner som har vært teknisk sett gode og velutstyrte. Andre har foretrukket pene mobiler med elendig teknologi.

 

Er litt overrasket over at markedet ignorerer halvparten av brukerne, og kun tilbyr produkter til sitt marked. Tror f.eks at om iphone hadde hatt muligheten for tilgang til filene og fått inn NFC så hadde de stjålet mange androidbrukere, og om android hadde hatt noen muligheter for å skjule filtilgangen samt hatt kontrollerte apper så hadde de stjålet mange iphone brukere.

Lenke til kommentar

Du har rett i det første, men ikke det siste.

 

Om android skal stjele brukere må de få UI opplevelsen like finpolert som iOS. Det har lite med skjult filstruktur og trygghet å gjøre. iOS er bare i bunn og grunn mye smoothere enn Android.

 

Og det kan man lett sjekke. Åpne en app som har mye listescrolling, og så begynner du å bla nedover. iOS er smooth og responsivt, Android er laggy og hakker...

Lenke til kommentar

Du har rett i det første, men ikke det siste.

 

Om android skal stjele brukere må de få UI opplevelsen like finpolert som iOS. Det har lite med skjult filstruktur og trygghet å gjøre. iOS er bare i bunn og grunn mye smoothere enn Android.

 

Og det kan man lett sjekke. Åpne en app som har mye listescrolling, og så begynner du å bla nedover. iOS er smooth og responsivt, Android er laggy og hakker...

 

iOS finpolert?

 

Og dessuten så hjelper det fint lite at iOS er smooth når man navigerer i OS'et. Man må jo ta med hvordan alle programmer er i bruk også. Og da vinner definitivt ikke iOS når det kommer til smoothnes og kjapphet da.

 

Android hakker og lagger?

 

Ja (til en viss grad), men det gjør Mac OSX og Windows 7 også, så hva er problemet?

 

Heller litt hakk av og til med masse tilpasningsmuligheter enn null lagg og ingen tilpasningsmuligheter.

Endret av Lakagígar
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at hele iPhone 5 ser veldig bra ut så lenge Apple kan få ut fingeren i å forandre på utsende i iOS. For hva hjelper det at iPhone 5 ser bra ut når iOS ser ut som søppel og ødelegger resten av inntrykket av telefonen?

 

Hadde Apple lagt like mye energi i å utvikle iOS videre som dem bruker tid og penger på å saksøke andre, så hadde vi kanskje hatt verdens fineste telefon med verdens beste OS.

Du får selvsagt mene hva du vil om utseendet til iOS. Jeg er fullstendig uenig, iOS er gjennomdesignet og elegant ned til hver minst detalj, både visuelt og funksjonelt.

 

Jeg er rimelig sikker på at Apples iOS-utviklere ikke bruker tid og penger på å saksøke andre, men konsentrerer seg fullt og helt om jobben sin. En viktig del av den jobben er å sørge for at iOS ikke ender opp like bloatet og rotete som Android i diverse versjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror Ankh er inne på noe vesentlig her. Tror også at det kunne blitt millioner flere brukere da.

F.eks ved å tillate 3. parts launchere på appstore. Dermed kunne folk ha enten brukt iPx som normalt eller fått en "enhanched" OS fra tusenvis av inputs og utviklere.

 

Og helt frivillig

 

Ikke enig. Jo mindre man kan endre jo enklere blir den i bruk. Skal man dre på alt kjøper man android skal man ha noe som fungerer bra ut av esken er det iphone eller windows 8

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at hele iPhone 5 ser veldig bra ut så lenge Apple kan få ut fingeren i å forandre på utsende i iOS. For hva hjelper det at iPhone 5 ser bra ut når iOS ser ut som søppel og ødelegger resten av inntrykket av telefonen?

 

Hadde Apple lagt like mye energi i å utvikle iOS videre som dem bruker tid og penger på å saksøke andre, så hadde vi kanskje hatt verdens fineste telefon med verdens beste OS.

Du får selvsagt mene hva du vil om utseendet til iOS. Jeg er fullstendig uenig, iOS er gjennomdesignet og elegant ned til hver minst detalj, både visuelt og funksjonelt.

 

Jeg er ikke enig i det du sier, for mener du virkelig det du sier, så mener du også at dette ser pent ut.

 

many-icons-cleaning-with-broomstic.png

 

Ingen må komme å si at din egen måte å sette opp telefonen på er værre enn det en produsent har bestemt.

 

Ingen produsenter vet hvordan jeg liker å ha mitt skrivebord.

 

Skal jeg kunne bruke telefonen på en raskt og effektiv måte, så MÅ jeg sette opp telefonen etter sitt eget ønske.

Endret av Lakagígar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt så handler det vel om to vidt forskjellige markeder. Noen vil ha en pen mobil som er enkel å bruke med lite muligheter til tukling og kun itunes å forholde seg til. Andre er mer opptatt av hva som er under skallet, vil ha tilgang til filsystemet, og elsker å tukle for å tilpasse og få til ting.

 

Personlig har jeg aldri brydd meg om utseendet, og har hatt mange stygge telefoner som har vært teknisk sett gode og velutstyrte. Andre har foretrukket pene mobiler med elendig teknologi.

 

Er litt overrasket over at markedet ignorerer halvparten av brukerne, og kun tilbyr produkter til sitt marked. Tror f.eks at om iphone hadde hatt muligheten for tilgang til filene og fått inn NFC så hadde de stjålet mange androidbrukere, og om android hadde hatt noen muligheter for å skjule filtilgangen samt hatt kontrollerte apper så hadde de stjålet mange iphone brukere.

Noen vil ha en smarttelefon som er enkel å bruke, med et OS som ikke kommer i veien men er et solid fundament for gode apps. Det meste dreier seg om apps på iPhone, og det er i apps man får gjort ting.

 

Hvorfor ikke velge en pen mobil som teknisk sett er både svært god og velutstyrt? Det er jo en iPhone 5.

 

På iPhone har man tilgang til de filene man trenger å ha tilgang til, slik at man kan åpne opprette/åpne f.eks dokumentfiler gjennom relevante apps.

Lenke til kommentar

Tror Ankh er inne på noe vesentlig her. Tror også at det kunne blitt millioner flere brukere da.

F.eks ved å tillate 3. parts launchere på appstore. Dermed kunne folk ha enten brukt iPx som normalt eller fått en "enhanched" OS fra tusenvis av inputs og utviklere.

 

Og helt frivillig

 

Ikke enig. Jo mindre man kan endre jo enklere blir den i bruk. Skal man dre på alt kjøper man android skal man ha noe som fungerer bra ut av esken er det iphone eller windows 8

Tror ikke du vet hva en launcher er for noe. Det er rett og slett bare en app man kjører uten root/jailbreak for å kunne endre på hjemmeskjerm(ene). Det er jo det fine med en app, at det er opp til hver enkelt å kjøre.

Lenke til kommentar

Tror Ankh er inne på noe vesentlig her. Tror også at det kunne blitt millioner flere brukere da.

F.eks ved å tillate 3. parts launchere på appstore. Dermed kunne folk ha enten brukt iPx som normalt eller fått en "enhanched" OS fra tusenvis av inputs og utviklere.

 

Og helt frivillig

 

Ikke enig. Jo mindre man kan endre jo enklere blir den i bruk.

 

Feil, feil og atter feil. Totalt feil instilling på hvordan ting faktisk er i den virkelige verdenen i dag.

 

Gå litt tilbake i tråden og se det jeg har skrevet om Nissan GT-R'en jeg snakket om.

 

Selv de største teknobombene av super biler kan være de letteste å kjøre / bruke. Men i følge dere så MÅ den jo være den vanskeligste bilen å bruke med alle de finessene den har.

Endret av Lakagígar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at Apples iOS-utviklere ikke bruker tid og penger på å saksøke andre, men konsentrerer seg fullt og helt om jobben sin. En viktig del av den jobben er å sørge for at iOS ikke ender opp like bloatet og rotete som Android i diverse versjoner.

 

Snakker du om eple-kartene nå?

Nei. Trodde du virkelig at de samme personene som utvikler iOS driver og legger inne kartdata for hele verden? :grin2:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen vil ha en smarttelefon som er enkel å bruke, med et OS som ikke kommer i veien men er et solid fundament for gode apps. Det meste dreier seg om apps på iPhone, og det er i apps man får gjort ting.

 

Hvorfor ikke velge en pen mobil som teknisk sett er både svært god og velutstyrt? Det er jo en iPhone 5.

 

På iPhone har man tilgang til de filene man trenger å ha tilgang til, slik at man kan åpne opprette/åpne f.eks dokumentfiler gjennom relevante apps.

 

Vil da absolutt påstå at når man har kun ett hav av ikoner å forholde seg til, da kommer OS'et i veien. Hva gjør man når man ikke husker hva en app heter og hvordan ikonet så ut? Skjer relativt ofte det, og da må man bla laaaangsomt gjennom et hav av ikoner.

 

Ser jo forresten ræv-ugly også da. Som en eksposjon i et tivoli

Lenke til kommentar

iOS finpolert?

Jepp, Det er gjennomdesignet ned til minste detalj. Som designer synes jeg det er litt perverst, og i OCD-grenseland når det gjelder flisespikkingen for å få ting just right.

 

Og dessuten så hjelper det fint lite at iOS er smooth når man navigerer i OS'et. Man må jo ta med hvordan alle programmer er i bruk også. Og da vinner definitivt ikke iOS når det kommer til smoothnes og kjapphet da.

Ehh jo? Det var jo nettopp det jeg sa over her. Velg deg en random app på hhv iOS og Android, som benytter seg av listescrolling, og så legger du dem ved siden av hverandre og scroller. Og hva er resulatetet?

 

Jo:

Android hakker og lagger?

Som er helt korrekt.

 

Ja (til en viss grad), men det gjør Mac OSX og Windows 7 også, så hva er problemet?

Problemet er at Android lagger, og det gjør IKKE iOS. Dermed er iOS BEDRE enn android.

Om du ikke synes lagg er et problem, fint for deg, men det endrer ikke det faktum at iOS har et mye bedre menneske-maskin grensesnitt enn Android.

 

Heller litt hakk av og til med masse tilpasningsmuligheter enn null lagg og ingen tilpasningsmuligheter.

Deg om det :)

Jeg skjønner hva du mener, fordi jeg er sånn når det gjelder biler, men telefonen min vil jeg skal funke, og funke bra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tror Ankh er inne på noe vesentlig her. Tror også at det kunne blitt millioner flere brukere da.

F.eks ved å tillate 3. parts launchere på appstore. Dermed kunne folk ha enten brukt iPx som normalt eller fått en "enhanched" OS fra tusenvis av inputs og utviklere.

 

Og helt frivillig

 

Ikke enig. Jo mindre man kan endre jo enklere blir den i bruk. Skal man dre på alt kjøper man android skal man ha noe som fungerer bra ut av esken er det iphone eller windows 8

Tror ikke du vet hva en launcher er for noe. Det er rett og slett bare en app man kjører uten root/jailbreak for å kunne endre på hjemmeskjerm(ene). Det er jo det fine med en app, at det er opp til hver enkelt å kjøre.

 

Jo, jeg vet hva det er, gjør du? Hr hatt samsung s3 siden den kom og gikk lei og gikk for iphone. Jeg har ikke behov for å endre på hjemskjerm, motiv og alt det diverse launchere gir meg. Jg skal ringe, sms, facebook og surfe. Tl dette gjør iphonen like bra jobb eller bedre en en android telefon til mitt bruk

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at hele iPhone 5 ser veldig bra ut så lenge Apple kan få ut fingeren i å forandre på utsende i iOS. For hva hjelper det at iPhone 5 ser bra ut når iOS ser ut som søppel og ødelegger resten av inntrykket av telefonen?

 

Hadde Apple lagt like mye energi i å utvikle iOS videre som dem bruker tid og penger på å saksøke andre, så hadde vi kanskje hatt verdens fineste telefon med verdens beste OS.

Du får selvsagt mene hva du vil om utseendet til iOS. Jeg er fullstendig uenig, iOS er gjennomdesignet og elegant ned til hver minst detalj, både visuelt og funksjonelt.

 

Jeg er ikke enig i det du sier, for mener du virkelig det du sier, så mener du også at dette ser pent ut.

 

many-icons-cleaning-with-broomstic.png

 

Jeg tror du skal være veldig forsiktig med å tillegge folk meninger de ikke har. Bildet du viser har ikke det minste med iOS å gjøre, og Windows har aldri sett spesielt pent ut i mine øyne.

 

 

Ingen må komme å si at din egen måte å sette opp telefonen på er værre enn det en produsent har bestemt.

 

Ingen produsenter vet hvordan jeg liker å ha mitt skrivebord.

 

Skal jeg kunne bruke telefonen på en raskt og effektiv måte, så MÅ jeg sette opp telefonen etter sitt eget ønske.

Når jeg bruker en datamaskin, nettbrett eller smarttelefon er det ikke på skrivebordet eller startskjermen jeg bruker tiden. Det er i program/apps. OS-ets oppgave er i hovedsak å være et rammeverk som tilbyr alle nødvendige ressurser for utvikling og kjøring av program/apps.

 

Skal jeg kunne bruke telefonen på en rask på effektiv måte må jeg kunne organisere og gå inn i mine favoritt-apps raskt og effektivt, samt skaffe meg oversikt over alle relevante innkommende aktiviteter på en enkel måte.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil da absolutt påstå at når man har kun ett hav av ikoner å forholde seg til, da kommer OS'et i veien. Hva gjør man når man ikke husker hva en app heter og hvordan ikonet så ut? Skjer relativt ofte det, og da må man bla laaaangsomt gjennom et hav av ikoner.

 

Ser jo forresten ræv-ugly også da. Som en eksposjon i et tivoli

Nå har heller ikke Android noen funksjon som husker hva en app heter eller hvordan ikonet ser ut for deg, så du har samme problem. Null poeng til deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...