Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Skulle vi prøvd å bygge programmer og biler og alt mulig annet utifra hva som er enklest for brukere med null erfaring, så hadde vi fått mange dårlige produkter. Det er naturlig at produkter får flere valgmuligheter (inntil en viss grad) etter hvert som brukermassen blir mer og mer kjent med produkttypen.

Litt off topic, men siden jeg har noen tiårs erfaring med biler og andre ting: De er blitt enklere for folk uten erfaring. Noen vil hevde at det er gått for langt med biler, du gjør ingenting selv lenger, men overlater det til fagfolk. Når jeg kjøpte min første vaskemaskin var det en knapp for program, en for temperatur, en for sentrifugehastighet og så videre. Nå har jeg ett ratt der jeg velger "bomull" eller "kulørt" eller "ullvask" osv, og så setter den temperatur og hastighet.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle vi prøvd å bygge programmer og biler og alt mulig annet utifra hva som er enklest for brukere med null erfaring, så hadde vi fått mange dårlige produkter. Det er naturlig at produkter får flere valgmuligheter (inntil en viss grad) etter hvert som brukermassen blir mer og mer kjent med produkttypen.

Litt off topic, men siden jeg har noen tiårs erfaring med biler og andre ting: De er blitt enklere for folk uten erfaring. Noen vil hevde at det er gått for langt med biler, du gjør ingenting selv lenger, men overlater det til fagfolk. Når jeg kjøpte min første vaskemaskin var det en knapp for program, en for temperatur, en for sentrifugehastighet og så videre. Nå har jeg ett ratt der jeg velger "bomull" eller "kulørt" eller "ullvask" osv, og så setter den temperatur og hastighet.

 

Geir :)

 

Stemmer det du sier, men det som er realiteten, er at selv om mange biler er blitt mye lettere å bruke for folk uten erfaring, så har dem faktisk fått MYE mere funksjonalitet man kan benytte seg av på en enkel måte.

 

Se på Nissan GT-R R35 som et godt eksempel. Denne bilen er lekende lett å kjøre (til å være en super car) selv på de mest vanskelige banene man kan kjøre på. Men alikavel er bilen proppet fullt av teknologi og computere.

 

Denne bilen er også 2-3 ganger billigere en de konkurerende bilene som kan matche denne bilen.

 

Man kan på en enkel måte slå på Launch Controllen, Anti-spinn og 2 ting til ved å holde disse knappene opp i noen få sekunder.

 

Og som det ekstrae, så får man en helt vanvittig god kjørecomputer som man kan bruke via touchskjermen som er i bilen. Oppsettet på kjørecomputeren her er ganske avansert, men er ikke noe man må bruke. Og vil man bruke det, ja da setter man seg inni hvordan systemet fungerer om man trenger det. Mulighetene er der om du trenger dem.

 

Det samme blir på Android. Man kan slå på Wi-FI, 3G, Bluetooth osv på en lekende lett måte ved å ta ned notification baren og deaktivere disse med ett klikk. Vil man gå et steg videre, så har man jo alle de andre mulighetene i Android som man ikke trenger å bruke om man ikke vil.

 

Håper du ser hvor jeg sikter mot.

 

Men nok off-topic.

Endret av Lakagígar
Lenke til kommentar

Joda, kjøper den, bortsett fra at GT-R neppe kan kalles en bil for folk uten erfaring. :)

 

Min bil (en Mini Cooper S) har også en håndfull knapper/settings jeg aldri trykker på. Det verste er at jeg har betalt ekstra for å få et par av dem, fordi jeg synes det var tøft å ha... :wee:

 

Men for det store flertall av bilister er det ingen grunn til å slå av anti-spinn etc. Dermed er det heller ikke noe argument mot biler for nettop folk flest at de mangler disse knappene. Tvert om, det gjør bilen enklere å forstå, enklere å vedlikeholde og enklere å produsere. Så lenge det finnes biler som kan settes i sportsmodus for dem som ønsker og/eller trenger det, så er det helt greit at det finnes biler uten.

 

Sånn er det med alle dingser. Det finnes kaffemaskiner idag som lager både espresso, cappucino og latte, men hvis alt du drikker er svart kaffe med en sukkerbit eller to, hvorfor er disse fancy multimaskinene bedre? Det er de ikke, så lenge de ikke lager bedre svart kaffe. Tvert om, jo flere funksjoner, jo mere som kan gå galt. Spesielt med en uerfaren bruker til å trykke på knappene.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Ja, det er nesten selvsagt. Hjelpesystemene er der for å hjelpe deg (= uerfaren/gjennomsnittlig bilist) når du presser bilen mot grensene. (Dine grenser, ikke bilens.) Den hindrer den skrensen som ville slengt deg 360 grader rundt ut av veien om du kjører litt fortere enn du strengt tatt burde.

 

Lakagígar: Hva skulle den videoen vise meg?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Lakagígar: Hva skulle den videoen vise meg?

 

Geir :)

 

At selv den største teknobomben av en super bil faktisk er den letteste bilen å bruke på banen sammenlignet mot andre biler i samme klasse.

 

Ser man på ytelse / pris, så er GT-R'en uslåelig.

 

Poenget er at selv om Corvetten har minst finesser, så er den faktisk den vanskeligste bilen å kjøre. Så det at iPhone har få muligheter betyr ikke at den er lettest å bruke.

Endret av Lakagígar
Lenke til kommentar

Dvs. at GTR-en som er fullspekket med tekniske og elektroniske duppeditter, men har lav brukerterskel, presterer rimelig bra, sammenlignet med f.eks Corvetten som fremstår som et produkt produsenten ikke har lagt ned like mye arbeid i og derfor krever mer kompetanse og trening hos sjåføren for å oppnå like bra resultater med?

Lenke til kommentar

Dvs. at GTR-en som er fullspekket med tekniske og elektroniske duppeditter, men har lav brukerterskel, presterer rimelig bra, sammenlignet med f.eks Corvetten som fremstår som et produkt produsenten ikke har lagt ned like mye arbeid i og derfor krever mer kompetanse og trening hos sjåføren for å oppnå like bra resultater med?

 

Ja, Corvetten (iPhone) er en bra bil (telefon), men på grunn av at den ikke har et system som hjelper til med å kunne få så gode kjøreegenskaper, så er nok Nissan GT-R'en (Samsung Galaxy S III) en bil (telefon) som er lettere å kjøre (bruke) fordi den har flere muligheter til å kunne tilpasse seg sjåføren (på samme måte som at Android har mange valgmuligheter og er mulig å tilpasse seg til brukeren).

 

Dette er mulig litt off topic, men jeg bare gjør en sammenligning på hvorfor det med minst muligheter ikke alltid trenger å være det letteste å bruke.

Lenke til kommentar

He he ok nok om bilsammenligninger, men må føye til en liten ting til.

Hvilken bil fungerer best "ut av esken" for en uerfaren sjåfør?

 

Det er i såfall den som kan sammenlignes med en iPhone ;)

 

Puh, lang vei dit, men kanskje vi kom i mål til slutt?

 

Det Lakagigar sier er det motsatte, nettopp at den som fungerer best ut av esken er den som kan sammenlignes med Android, siden den gir deg tilgang til å fikse de enkle funksjonene som mange bruker, raskt og enkelt, imens de mer avanserte funksjonene ligger klar, men du trenger overhodet ikke bruke dem.

Det er GTR-en som kommer best ut av den testen, men den kan ikke sammenlignes med iPhone, da er det langt bedre å sammenligne den med Android.

 

Jeg er allikevel ikke sikker på om det er en representativt sammenligning....

Lenke til kommentar

Tja, folk roter seg bort både på et lite tettsted og i en storby som Oslo f.eks. Noen liker storby og noen liker bygda. Ikke alle spiser på 3 stjerners restaurant selv om de bor å nærheten av den, mens andre ikke kan spise, for de har ingen. Man kan jo oppleve utfordringer med restauranten da man har noe å få det på eventuelt. Selvfølgelig må man passe seg litt mer i storby enn på bygda - der det bare er han gammel Olaf som kjøre i bøgdas eneste sti som kan kalles bøgdas hovedgate.

 

Noen passer egentlig til å bo på bøgd, mens andre i by. Noen har helt klart lyst, mens andre bør - men for de aller fleste går begge deler helt fint. Trenden er dog å søke til by pga aktivitet, frihet, valg osv, selv om utfordringen er større og det er lettere å 'fucke' det til - det er egentlig noe de fleste ser på som noe positivt ..... en grunn til at bøgda blir fraflyttet vet du. Det 'trauste' og kjedelige med lite valg og muligheter ekke så attraktivt egentlig

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at hele iPhone 5 ser veldig bra ut så lenge Apple kan få ut fingeren i å forandre på utsende i iOS. For hva hjelper det at iPhone 5 ser bra ut når iOS ser ut som søppel og ødelegger resten av inntrykket av telefonen?

 

Hadde Apple lagt like mye energi i å utvikle iOS videre som dem bruker tid og penger på å saksøke andre, så hadde vi kanskje hatt verdens fineste telefon med verdens beste OS.

Endret av Lakagígar
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...