Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har de samme innmat som de store toppmodellene?

 

Her er sammenligning av Xperia Sola 3,7 tommer, mot iPhone 5.

http://www.gsmarena....e2=4408#results

 

123.8 x 58.6 x 7.6 mm 116 x 59 x 9.9 mm

iPhone 5 har volum på 55 cm3 og Sola på 67 cm3

Sola har NFC, MicroSD-slot, FM-radio som iPhone 5 ikke har.

iPhone 5 har LTE og gyro som Sola ikke har.

 

iPhone har opp til 64GB, Sola har 8 GB.

iPhone har et 8MP kamera, Sola har 5MP. Aner ikke med optikken.

iPhone har 1440 mAh, Sola har 1320 mAh.

 

Sola har tykkere skjerm enn iPhone.

Sola har quadcore GPU imot iPhones tricore.

Sola har stereo speakers.

 

Dette er der det ikke er noe spørsmål på hvem har mest/minst.

Så har vi i tillegg ting jeg ikke aner hva er størst/minst.

 

iPhone sin Cortex A15 mot Sola Cortex A9 (tipper A9 er størst, siden den har høyere produksjonsteknikk)

iPhone har Bluetooth 4,0 imot Sola sin 3.0. (Tipper disse er akkurat like)

 

 

Tror det er alle forskjellene lagt opp så objektivt som mulig.

Jeg valgte nå bare Sola, fordi den er marginalt bedre speccet enn Xperia U som er 3,5 tommer.

 

Min vurdering er: Tykkere skjerm utgjør utrolig mye, per millimeter i Sola sitt tilfelle, utgjør det 6,8 cm3. Så to millimeter tykkere glass gjør at Sola og iPhone 5 har like mye volum å jobbe på.

 

Jeg vet ikke om LTE tar ekstra plass eller om det er akkurat samme plass, men jeg har lagt den på at den tar mer plass i tilfelle. Jeg ser ingen åpenlys grunn til at Sola er spesielt dårligere bygget sammen, i forhold til plassbruk i mobilen.

Endret av Leifen18
Lenke til kommentar

Jeg snakker om samme innmat som f.eks samme prosessor, RAM osv.

 

F.eks Hvilke "små" Samsung-modeller har samme innmat som Galaxy S3

Har de samme innmat som de store toppmodellene?

 

Her er sammenligning av Xperia Sola 3,7 tommer, mot iPhone 5.

http://www.gsmarena....e2=4408#results

 

123.8 x 58.6 x 7.6 mm 116 x 59 x 9.9 mm

iPhone 5 har volum på 55

i tillegg er den dårligere på alt.

 

Jeg mente ikke å poste den slik jeg gjorde, men jeg har fullført den nå.

 

Jeg vil også poengtere at det spiller overhodet ingen rolle i denne verden om prosessoren er på 2 MHs eller 12 GHz. Den tar ikke noe mer eller mindre plass av den grunn. Men Samsung kommer med noe som sannsynligvis er en 4-tommer S3. Så vi får se, da. Men Sola er heller ingen dårlig mobil, og heller ikke Xperia U.

Endret av Leifen18
Lenke til kommentar

Poenget er at produsentene ser ut til å reservere den beste hardwaren for toppmodellene sine med store skjermer.

Er ikke Note II bare en S3 med større skjerm og eventuellt større batteri? (Mener å ha lest det et steds)

Vel... Det er forenklet... Den har bedre skjerm, større skjerm, langt bedre batteritid, kraftigere prossessor og GPU, Stylus med en bunke funksjoner, i dag fikk den muligheten til å vise to skjermer samtidig, som i man kan skrive melding og surfe på samme skjerm. I tillegg har den også bedre lydbrikke, den tåler mer, har dobbelt så mye RAM, og den har Smart Rotate i tillegg til Smart Stay. Den kommer også default med Jelly Bean, S3 har fått Jelly Bean oppgradering nå.

 

Så ganske enkelt: Dersom du synes det er greit med større skjerm enn S3en, ja, så det det på absolutt alle måter en S3 på steroider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at produsentene ser ut til å reservere den beste hardwaren for toppmodellene sine med store skjermer.

Er ikke Note II bare en S3 med større skjerm og eventuellt større batteri? (Mener å ha lest det et steds)

 

Du tenker ikke på at store skjermer på en mobiltelefon er med på å gi deg vanvittig lang batteritid på grunn av at man kan bruke et mye større batteri eller?

 

Bare for å ha det sagt: http://blog.gsmarena.com/samsung-galaxy-note-ii-battery-life-test-is-complete-here-are-the-results/

 

Galaxy Note II er mere enn kun større skjerm og større batteri. Den gir deg S-Pen som gir oss ufattelig mange muligheter.

Lenke til kommentar

@PL610

 

Galaxy Note II og Galaxy S III er ikke like telefoner. Galaxy Note II har et skjermpanel som heter Wacom Digitizer som gjør bruken av S-Pen mulig. Dette har ikke Galaxy S III. Og dette er en stor feature som Galaxy S III går glipp av.

 

Joda, man får sikkert disse C-Pennene til Galaxy S III, men dem fungerer jo ikke langt så nært bra som S-Pen gjør.

 

Men uansett. Tror vi har snakket nok off-topic nå.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Hva med resten av innmaten?

Hvis det ikke er andre forskjeller enn skjermpanelet og batteriet, er det ingenting i forhold til forskjellen mellom 3G og 3GS.

Er det derimot litt raskere prosessor og GPU begynner det å ligne litt mer, men har enda en del igjen.

 

iPhone 3G og 3GS er samme type telefon. Det er ikke Samsung Galaxy S III og Galaxy Note II.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Innvendig er de visst mer like enn 3G og 3GS.

Jeg svarte deg på dette, hvorfor fortsetter du å spørre?

Skjermen er skarpere, selv om oppløsninga er den samme, fordi det er ikke lenger pentile. I tillegg er det wacom som ble nevnt.

Prosessor og GPU er overklokket.

Lydbrikken er bedre.

Langt bedre batteritid, langt bedre.

Dobbelt RAM.

Stylus og rom til stylus.

Den er mer solid, tåler mer.

Det er hardwaren.

 

Software :

Masse relatert til stylus, orker ikke finne alt.

Smart rotate.

Multi-view, screen split.

Jelly Bean by default.

Egne hjemmeskjermer når du trekker ut stylus, kobler til headset ol.

Kan fikses så tastatur og lignende passer bedre for enhåndsbruk.

 

Og enda mer, men det er bare å lese review fra GSMArena, det er den mest fyldige jeg har sett foreløpig.

Lenke til kommentar

3GS doblet vel ytelsen på hardwaren, gjorde den ikke?

Og fra 3GS til 4 var et enda større steg, samme med 4S, og nå altså iPhone 5 som er den beste hittil.

 

LItt bedre og større skjerm, små hardwareforbedringer, litt overklokking og noen funksjoner er i praksis en mindre oppdatering enn 3GS var.

 

Nokia fikset bare litt på eksisterende telefoner og lanserte de som nye modeller. Samsung tar visst etter dem nå ;)

Lenke til kommentar

Det er vel fremdeles Galaxy-serien?

Alle jeg nevnte er i Galaxy-serien. Men Ace er en telefon for billigmarkedet, for eksempel. Duos har to SIM-kort. Xcover tåler mye. Nexus har software direkte fra Google. Note har stylus og stor skjerm.

 

Det er ment til forskjellige brukergrupper. S-serien er ment som toppmodell for den gemene hop. Dersom du har behov for enda større skjerm/stylus, velger du en Note. Dersom du heller vil ha en mobil som tåler mye, velger du en Xcover. Er du bare ute etter en billig Android-modell med litt krefter, går du til Ace.

 

Det er rett og slett forskjellig utvalg, ikke noe mer. Det er ikke meninga at alle som vil ha S3, nå skal ville ha Note II, fordi det er den nye toppmodellen. Det er meninga at noen skal ønske S3 og andre Note II, det er til forskjellige bruksbehov.

 

Det ér derimot meninga at de som ønsket S2 nå skal ønske S3, på samme måte som det var meninga at de som ønsket 4S nå skal ønske 5.

 

Edit: Du blander for eksempel ikke Galaxy Tab og Galaxy S3, selv om du kan ringe og gjøre alt det samme med dem. Fordi man forstår at de har forskjellige bruksområder og er ment til forskjellig bruk.

 

Selv har jeg en Galaxy Xcover, som jeg har ved siden av S2, og snart Note II. Det er fordi det er forskjellige hensikter med dem. Jeg kunne gjerne hatt en tablet også, men jeg føler ikke selv behovet enda. Men det er på samme måte som du kan ha en iPad i tillegg til en iPhone. De dekker forskjellige behov, selv om iPaden ikke kan gjøre noenting en iPhone kan. Faktisk er iPhone mer funksjonsrik, siden den kan ringes med i tillegg. (Nei, jeg sier ikke at jeg ønsker å løpe rundt med en 10 tommers telefon :-P) Og hvis ryktene stemmer, kommer Apple med en iPad Mini også. Og Apple har allerede fire forskjellige serier med iPods, Nano, Shuffle, Classic og Touch. Det er rett og slett fordi de går etter forskjellige brukergrupper.

Endret av Leifen18
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...