Gå til innhold

Test: iPhone 5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Jeg føler at mye av krangelen mellom android og iphone brukerne går på et vesentlig forskjellig bruksmønster. Slik jeg ser det så er iphonebrukerne opptatt av enkelhet, og da blir apples lukkede miljø med færre valgmuligheter en fordel og ikke en ulempe. Iphone brukerne er også mer opptatt av de grunnleggende funksjonene de TRENGER fremfor mulighetene til hva telefonen KUNNE blitt brukt til.

En androidbruker vil normalt fokusere mer på hva telefonen har av muligheter og KAN bli brukt til, i tillegg til de behov de faktisk HAR. Jeg vil også påstå at androidbrukerne har en mer lekenhet til telefonen enn iphonebrukerne. Det vil si at de mer ser på telefonen som et avansert leketøy de kan gjøre masse rart med. Jeg tror derfor at det gleder en androidbruker sterkt å kunne bruke telefonen som nøkkelkort på et hotell, mens en iphone bruker i større grad vil tenke hvorfor det, jeg kan jo bare bruke nøkkelkortet som før.

Dette speiler veldig mange ting i debatten. En androidbruker er opptatt av at telefonen har standard microusb plugg slik at man kan byttlåne ladere om man trenger å lade på jobb eller hos en venn samt at det er praktisk å slippe å ha hundrevis av ladere med i bagasjen når man skal lade fotoapparat, videokamera, spillkonsoller, mobiler, og tusen andre ting. Iphone brukere vil ikke se dette som noe problem fordi det "er jo bare å ta med laderen".

For androidbrukere så er det også viktig med frihet, dvs man kan knote med kies elelr man kan plugge til mobilen og bruke den som en ekstern lagringsenhet og copy/paste innhold frem og tilbake, eller man kan bruke bluetooth.

Det handler også om erfaringer man har gjordt seg. Tilgang til filsystemet handler ikke om at man nødvendigvis vil kluse med systemfilene, men mange har opplevd at man ikke får tilgang til å f.eks slette pdf filer man har sett på uten å lagre fordi de ligger i tempmapper man ikke får tilgang til å slette. Andre opplever at selv om man fjerner apper så ligger det fortsatt mye igjen og stjeler plass og ressurser. Tilgang til filsystemet gjør altså at man får tilgang til å rydde opp i skrotet som samler seg over tid, for å frigjøre plass og fjerne trøblete filer som krasjer telefonen.

Det er mulig apple har en magisk løsning på dette slik at de unngår dette, men regner med at de kun skjuler det for brukerne slik at brukerne ikke ser problemet og derfor ikke oppfatter det som noe problem.

Her er forøvrig flere NFC muligheter:

http://www.dinside.no/896021/rett-gjennom-gaten-med-mobilen

http://www.digi.no/855250/bruk-mobilen-som-romnokkel

http://www.mobilen.no/artikler/paypal_viser_fram_nfc-app/100085

http://www.nfcworld.com/2011/07/25/38817/us-tv-network-vh1-tests-nfc-smart-posters/

NFC kommer også i hvitevarene http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10060231 og man vil kunne styre garasjeporter, ventilasjon, lys, varme og det meste via NFC.

Noen vil også mene det er praktisk å erstatte nøkler med NFC låser

http://www.byggebolig.no/tekniske-losninger/samsung-nfckodelas/ slik at folk kan gå inn og vanne blomster i ferien uten å måtte låne nøkler, samt at man ikke mister nøkler.

Husk også på at NFC kommer i bl.a nye spillkonsoller som wii u, smart tver og annen elektronikk.

Lenke til kommentar

Jeg testet iphone 5 i går faktisk. Det var overraskende nok to ting som dominerte opplevelsen. Det ene var at det tok evigheter å aktivere skrivefunksjonen. For eksempel tok det lenger tid å få lov til å begynne å skrive inn et søkeord enn det tok å laste ned kartet over Bergen (jeg måtte jo sjekke om vågen fortsatt var tørr :) ). "Evigheter" blir selvsagt en overdrivelse, men 2-3 sekunder oppleves som mye når man aktiverer slike funksjoner hvor man normalt ikke forventer en forsinkelse.

Den andre tingen var multitouch som ikke lenger fungerer så godt. Telefonen var ekstremt kritisk til hvor hardt man trykker, det vil si at man må trykke eksakt like hardt med begge fingrene for at telefonen skal akseptere det som to fingre. Det var også blitt vanskeligere enn tidligere å treffe knappene på skjermen. Jeg opplevde å trykke mange ganger på samme knapp før noe skjedde.

Utseendemessig kan man nok forsvare å si at dette er en oppgradering ift forrige modell. Ikke fordi den har større skjerm men fordi den ikke lenger er så klumpete. Imidlertid er kantene relativt skarpe så noen organisk følelse gir den så absolutt ikke. Det er også skuffende å se at de ikke har noe nytt å by på som i vesentlig grad påvirker brukeropplevelsen, altså, om vi ser bort fra kartfunksjonen da.

At telefonen lanseres sammen med en ny versjon av ios som fortsatt ikke har støtte for aktivt innhold i en tid da dette er hverdagslig for alle andre bør trekke ned.

Skjermstørrelsen er en ting, men at dette er den toppmodellen på markedet med lavest skjermoppløsning med meget god margin er en påfallende svakhet. De fleste konkurrentene har 26% flere pixler, og skjermoppløsningen er ikke en gang nok til HD-formater.

Touchfunksjonen og skriveredskapet ville for min del representere de store irritasjonsmomentene. Jeg føler man må helt tilbake til de første Xperia for å oppleve liknende. Disse var trege på mange andre måter også, men i dag er det heldigvis langt mellom telefonene som har slike problemer.

Til slutt kjørte jeg browsermark mellom S3 og ip5. Epletelefonen scoret marginalt høyere enn S3, men det tok lenger tid å gjennomføre testene på den enn på samsungen da det simpelthen tok mye lengre tid før den kom i gang. Så da spørs det hva som er mest relevant i praktisk bruk?

Med de åpenbare manglene som skjermoppløsning, kartfunksjon, mangelen på aktivt innhold, skjult filsystem, NFC osv, sammen med et OS som virker uferdig (forsinkelsene ved skriving) og den svake touchfunksjonen føler jeg dette er en telefon som ikke fortjener en 5-er. Det er i løpet av de siste 12 mnd delt ut 5-ere til telefoner som er mer komplette og karakterskalaen skal vel brukes?

Endret av Snickers-is
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja jeg ble litt forvirret der, men det jeg tenkte på med face unlock, er at der er så mye annet å ta tak i som bruekre bruker hver eneste dag, men som fremdeles ligger der og lager krøll, men Google fokuserer på "bling" for å lage fine reklamefilmer. Nesten så de lager en telefon for å selge den, og ikke for å bruke den.

Face unlock er en totalt unyttig feature. Spesielt når det lanseres i et OS som fremedeles sliter grusomt med meny og interfacelagg.

Hadde vært en ide om du testet en bra Androidtelefon med siste generasjon av OSet før du uttaler deg. Finnes ikkke antyding tl lag på en S3 med JB, kan vel ikke si jeg la merke til noe særlig med ICS heller.

Egentlig litt gøy når eplehuer skal vise hvor galtt interfacet på telefonen deres er, de driver og scroller rundt på hjemmeskjermene. iPhone har jo ike noe annet enn stabler med ikoner å tilby, skal en samnligne må det dermed bli med appskuffene på Android. Til og med svake Androidtelefoner virker glatte når en spinner rundt i appskuffen.

Endret av Scuirus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg merket da tydelig tidvis hakking ved scrolling i både Chrome og default nettleser med både Galaxy Note og SIII, dette var riktignok med ICS og ikke JB.

Skjønner ikke på hvorfor dere er så veldig opptatt av at alt må gå 100% superduper silke smooth på en telefon når Windows 7 / 8, Linux og Mac OSX aldri gjør det?

Endret av Vindicator
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg merket da tydelig tidvis hakking ved scrolling i både Chrome og default nettleser med både Galaxy Note og SIII, dette var riktignok med ICS og ikke JB.

Skjønner ikke på hvorfor dere er så veldig opptatt av at alt må gå 100% superduper silke smooth på en telefon når Windows 7 / 8, Linux og Mac OSX aldri gjør det?

Forventer nå faktisk at maskinene mine skal gå super smooth også jeg da, og mine OS X maskiner og Windows 8 maskiner gjør nå stort sett det, og ender de opp med å ikke gjøre det så prøver jeg å finne en løsning på det.

Lenke til kommentar

Forventer nå faktisk at maskinene mine skal gå super smooth også jeg da, og mine OS X maskiner og Windows 8 maskiner gjør nå stort sett det, og ender de opp med å ikke gjøre det så prøver jeg å finne en løsning på det.

Selvsagt er det jo viktig at maskinene våres går smooth, men det er ikke poenget. Poenget er at noe napp og lugging her og der skjer uansett i Windows, Linux og Mac OSX.

Og derfor lurer jeg på hvorfor litt napp og lugging her og der er så galt på en mobiltelefon?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Sist jeg leste om "project Butter" gikk det ikke så glatt som på hverken iOS eller WP.

Får litt den gamle følelsen av "Amigas jevne scrolltekster vs Windows hakkende og blinkende scrolltekster, enda PC-ene var mange ganger kraftigere".

Lenke til kommentar

Tar nå en telefon som gir meg 95% smooth, fremfor en som gir meg 80% osv osv.. At ingenting er 100% smooth tilenhver tid forandrer jo ikke på det at hvertfall undertegnede finner iOS og iPhone 5 mer smooth enn blant annat Galaxy Note og SIII med ICS.

iOS er mere 85% smooth mens Android er 80% smooth. Dette er noe jeg tar i betrakning når man ser det totale bruket i alle programmer og slikt (ikke bare ved å scrolle igjennom sidene med ikoner i hjemmeskjermen).

I hjemmeskjermen så vinner nok iOS, men når man ser på hvordan alle programmer og slikt er i iOS og Android, så er tallene heller slik jeg sier i følge hva jeg selv har opplevd igjennom årene.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...