Anonym#6888 Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Morsomt og interessant innslag om NFC på nrk tv. takk har aldri sett NFC i funkjson det såg veldig stiligt ut. Lenke til kommentar
cosm0 Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Hva med punktene "enkel å bruke", "bra design" "god byggekvalitet", skal det fjernes også, siden dette er subjektivt vurdert? AtW Design, som i "telefonens oppygning og utforming" er ikke subjektivt i det hele tatt. Det er ingeniørvitenskap, og der leder Apple ann så det holder. Design, som i hvordan den ser ut, er subjektivt. Byggekvalitet er ikke akkurat særlig subjektivt er det? Det koster ca 270 dollar å lage en iphoone you do the math Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Du glemmer at det funker ikke å bare klikke inn batteripakka inn i telefonen når denne er inni et vanntett etui Det er fremdeles ikke noe værre å bytte en slik batteripakke enn det er å bytte et batteri inni telefonen Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Om du virkelig tror du får en "vitenskaplig begrunnelse" på slikt på amobil, så har du kommet til feil sted. Amobil har aldri lagt skjul på at det gjøres subjektive vurderinger, og det er tilfellet på den store majoriteten av anmeldelser. AtW Det er altså en subjektiv begrunnelse gjort av tech journalister som har mobiltelefoner som jobb. For mannen i gata så betyr det at amobils undersøkelse er omentrent like relevant som skriftstørrelsen i artikkelen. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Dette er latterlig at ikkje Apple har gitt mer innmat i telefonen eller kommet med fleire oppdateringer, eg hadde Iphone 4s men ble lei av den til slutt av at den var så lukket med det systemet som apple har, eg har Samsung Galaxy S3 I rød og når eg får den igjen så skal eg aldri selge den igjen eg skal ha den i 3 5 år fordi det er den beste mobilen på markedet, pluss at man får så mye mer i innmat til Samsung, i forhold tilApple.nfc? Thats it Ka meiner du med NFC en forkortelse eller er det kort betalings greiene som er inni mobilene untatt apple. ? Hei du. Flott at du betalt mer for ekstra "innmat" som du ikke har noen anelse om hva er engang Viser jo hvor nyttig denne ekstra innmaten er! NFC brukes i dag hovedsakelig til å få gode reviews hos tech kåte journalister 4 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Det koster ca 270 dollar å lage en iphoone you do the math Hvilken "math"? Er du klar over hvor mye stress det er når mans skal maskinere ut deler i så stort kvantum som iPhone kontra å sprøytestøpe det i plast slik samsung gjør? Utvikling og verktøykostnadene er nok mye mer enn det den enkle "stykk prisen" per telefon er i produksjon. Det er også derfor prisen synker når telefonen blir eldre, fordi man må tjene inn utgiftene til produksjonsutstyr først, og når man nærmer seg punktet der man går med overskudd så kan man kutte i prisen siden man har fått dekket alle utgiftene i forbindelse med maskiner og R&D. Alt etter det er rene delekostnader og profitt. Lenke til kommentar
Anonym#6888 Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Dette er latterlig at ikkje Apple har gitt mer innmat i telefonen eller kommet med fleire oppdateringer, eg hadde Iphone 4s men ble lei av den til slutt av at den var så lukket med det systemet som apple har, eg har Samsung Galaxy S3 I rød og når eg får den igjen så skal eg aldri selge den igjen eg skal ha den i 3 5 år fordi det er den beste mobilen på markedet, pluss at man får så mye mer i innmat til Samsung, i forhold tilApple.nfc? Thats itKa meiner du med NFC en forkortelse eller er det kort betalings greiene som er inni mobilene untatt apple. ?Hei du. Flott at du betalt mer for ekstra "innmat" som du ikke har noen anelse om hva er engang :DViser jo hvor nyttig denne ekstra innmaten er!NFC brukes i dag hovedsakelig til å få gode reviews hos tech kåte journalister Lolz ja sorry men eg liker ikkje apple og Samsung er garantert bedre en apple. Lenke til kommentar
Anonym#6888 Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Dette er latterlig at ikkje Apple har gitt mer innmat i telefonen eller kommet med fleire oppdateringer, eg hadde Iphone 4s men ble lei av den til slutt av at den var så lukket med det systemet som apple har, eg har Samsung Galaxy S3 I rød og når eg får den igjen så skal eg aldri selge den igjen eg skal ha den i 3 5 år fordi det er den beste mobilen på markedet, pluss at man får så mye mer i innmat til Samsung, i forhold tilApple.nfc? Thats itKa meiner du med NFC en forkortelse eller er det kort betalings greiene som er inni mobilene untatt apple. ?Hei du. Flott at du betalt mer for ekstra "innmat" som du ikke har noen anelse om hva er engang :DViser jo hvor nyttig denne ekstra innmaten er!NFC brukes i dag hovedsakelig til å få gode reviews hos tech kåte journalister du har sikkert meir peiling en meg på mobiler og sån Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 (endret) NFC brukes i dag hovedsakelig til å få gode reviews hos tech kåte journalister Det der har jeg diskutert med deg før og jeg nevner igjen at jeg bruker NFC teknologi på daglig basis på jobb, har gjort det i 2 år. Har en kompis som har brukt NFC i over 4 år på jobben sin. Jeg bruker det i forbindelse med adgangskontroll (åpning av dører, porter o.l.) og han bruker det til registrering av brann/vaktrunder på institusjonen han jobber på. Vi bruker begge to mobilene til dette formålet. En iPhone bruker er dessverre til en hver tid avhengig av å ha kortet/TAG'en sin med seg. Det er allerede dagligdags teknologi for mange mennesker, og hvis du tror det blir mindre av det lever du i fortiden. Du har jo tidligere gjort et poeng av at du er NTNU utdannet, så syns det er merkelig at du har så voldsom teknologivegring! Personlig skal jeg også ta i bruk NCF i ytterdøra på boligen min sånn at jeg kan kaste husnøkkelen Du installerer lås-sylinderen selv på under 15 minutter og ingen spesialistkunnskap eller kabling er nødvendig, passer i alle eksisterende dører/låsekasser! Og hvis du tror NFC blir en flopp, tror jeg du ender opp i samme uheldige situasjon som han her: http://humorparaden....rnett-flopp.jpg Endret 29. september 2012 av ArcticOC 4 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 NFC (Near Field Communication) er en kommunikasjonsløsning som kan brukes til mange ting. Alt fra å erstatte nøkkelkortet på hoteller, info om kinotilbud og bussruter, betaling (f.eks en brus i en automat, visaterminaler isteden for å bruke kort, parkering), bomstasjoner, osv. Bruksmulighetene er enorme men siden det er få telefoner i norge som har støttet NFC har det vært lite brukt. Nå når mobilene kommer, vil tilbudene komme. Boligalarmer kan f.eks få støtte for det i tillegg til at man kan bruke det mot smarttver, sentrallåser på biler, elektronisk styring av lys og varme i smarthus, adgangskort på jobben osv osv. Hvorvidt det er et must å ha får være opp til hver enkelt å vurdere, men for min del så er det noe jeg forventer på en toppmodell og jeg vil ha muligheten til å bruke det om jeg kan, f.eks når jeg sjekker inn på hoteller. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Jeg tror overhode ikke det er en flopp, og det har en hel haug med mulige bruksområder. Men per i dag er ikke NFC noe den vanlige nordmann vil få bruk for med det første. Folk flest er latterligt konservative, og fra deg som vil ha NFC kort til døra, er det milevis til en vanlig kar som synes husnøkklen fungerer like godt nå som den gjorde for 20 år siden Det er bare å spørre folk hvorfor de fortsetter å kjøpe Tine melk i butikken, og ikke Q melk. Det er ikke noe smaksforskjell eller prisforskjell på den, men Tine er fremdeles markedsleder så det giner etter. Men folk velger fremdeles det gamme og trygge. Vanlig dørlås, og bankkort. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg RamGuy Skrevet 29. september 2012 Populært innlegg Del Skrevet 29. september 2012 Anti-apple folk snakker jo hele tiden om saueflokk, leve i en boble og alt det vissvasset der.. Kanskje på tide å komme seg ut av sin egen boble og innse det at smaken er som baken og så lenge telefoner og operativsystemer ikke er 100% identiske så vil folk ha forskjellige meninger, behov og preferanser? Det er så fantastisk ironisk at folk i det ene øyeblikket skal lange ut hvor inkompetente og direkte manipulerte alle Apple brukere er, og i den andre øyeblikket så skal man jaggu meg diktere på alle og enhver hvilke telefoner og løsninger som er universalt best for alle i hele verden. Snakker om hykling og dobbeltmoral lang vei.. Selv foretrekker jeg iOS, og jeg har testet både Galaxy Note, Samsung Galaxy SIII og nå til og med en Nokia Lumia 800.. Dere kan fortsette å argumentere dere blå i trynet om hvorfor dere på død og liv vet bedre enn meg selv når det kommer til hva jeg måtte foretrekke til mitt private bruk men det vil ikke forandre de erfaringer og oppfatninger som jeg sitter med. Personlig prøver jeg nå hvertfall å ha et såpass åpent sinn at jeg klarer å ta innover meg at ikke alle er som meg, ikke alle mener det samme som meg og ikke alle liker og verdsetter de samme tingene som meg så jeg kan fint anbefale både Windows Phone, Android og iOS, alt ebber ned til personlige preferanser noe som er forskjellig fra person til person. Hvorfor skal folk på død og liv male verden i sort / hvitt, hvorfor kan ikke folk bare sette seg til tro med de løsningene og produktene de selv finner best og være fornøyde med det? Hvorfor må en Samsung bruker absolutt konvertere enhver Apple bruker og andre veien? Er jo rene Jehovas vitner opplegg og det har jo plutselig blitt minst like viktig for folk å slenge dritt om folk som mener noe annet enn seg selv enn å faktisk ha egne fornuftige meninger. Og de som unnskylder seg med at alle Apple brukere sier Apple er så bra og at alt annet suger, så rettferdiggjør jo ikke det at dere skal begynne å oppføre dere likedan. Dette er jo rene barnehagementaliteten og det å se voksne, oppegående mennesker oppføre seg og argumentere mot hverandre på denne måten er direkte urovekkende. Hva skjedde med tiden hvor alle ønsket alt alle skulle ha det best mulig, hvor ble det av tiden hvor folk faktisk ble glade om en applikasjon kom ut på alle plattformer så alle kunne ta glede av gode løsninger? I dag så er det jo utrolig nok viktigere med skadefryd over at andre må lide, enn at en selv skal få det bra... Helt utrolig... 14 Lenke til kommentar
Terje Nesthus Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Min android flyter fint den også... Min android flyter også veldig fint (SGS2) Og det etter at jeg har byttet ut tastaturet, sms-modulen og til og med lagt inn Full Screen Caller ID pro, som bytter ut hele visninga når folk ringer, når dama mi ringer er det tilogmed en video der hu ber meg om å ta telefonen. Og det er tre ting en ikke engang KAN med en iPhone. ;D 4 Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Jeg tror overhode ikke det er en flopp, og det har en hel haug med mulige bruksområder. Men per i dag er ikke NFC noe den vanlige nordmann vil få bruk for med det første. Folk flest er latterligt konservative, og fra deg som vil ha NFC kort til døra, er det milevis til en vanlig kar som synes husnøkklen fungerer like godt nå som den gjorde for 20 år siden Vel, du må ta hensyn til at du er aktiv bruker på et teknologiforum og de fleste av de du diskuterer med har inne en brennende interesse for tekniske løsninger. Du har rett i at folk flest kanskje ikke har vært borti NFC enda, men situasjonen kommer til å endre seg raskt, jeg jobber i en bransje der vi har vært tidlig ute med implementeringen av NFC og vi har overveldende positive tilbakemeldinger både internt i organisasjonen og også fra kunder vi administrerer systemene våre for. Jeg tror at Apple bevisst ikke valgte å gi iPhone 5 støtte for NFC av salgsmessige grunner, det høres nok litt rart ut, men jeg har flere gode argumenter for påstanden min. Apple vet at NFC markedet ikke har "eksplodert" enda, så de kunne foreløpig tillate seg å ikke inkludere støtte. De oppnår to ting med dette, det ene er at telefonen vil bli billigere og enklere å produsere og den andre grunnen er å sikre enda større salg av iPhone "5S" (eller "6"). Dette fordi eiere av eldre modeller da vil føle behovet for å oppgradere når NFC begynner å bli en nødvendighet. Apple er taktisk og ønsker ikke å bruke jokeren sin for tidlig i spillet, og som vanlig er det forbrukerne som får lide. 1 Lenke til kommentar
ferrek Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Jeg hadde virkelig håpet at iPhone 5 fikk NFC, ikke før iPhone får dette vil teknologien kun bli et nisjetilbud. Synd, men sant. (Jeg bruker ikke iPhone og kommer aldri til å eie en, men litt gangsyn har man da.) Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Dere prater om NFC til adgangsystemer, alarmer, betaling og annet, men glemmer det som er lett å tilgjengelig allerede idag: Kommunikasjon fra telefon til telefon. Overfør kontakter, apps, bilder og annet, bare ved å legge telefonene mot hverandre. Bruker det ofte til kompiser som har One X, Galaxy S3, Galaxy Nexus, osv. Fungerer strålende hver eneste gang og er ekstremt praktisk for enkle ting som "hva er den appen", "sender du meg nr til...", osv. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 --snip div. ranting-- For ikke å snakke om hvor flott det er å navigere med et stort, deilig papirkart og et godt, gammeldags kompass. Auda, er virkelig eplekartene SÅ umodne? Nei, men i likhet med Googlekartene så er Applekartene hverken sjøkart for Norskekysten eller detaljerte topografiske kart for orientering i skog og mark. Amatør. 2 Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Newton: Var jo en åpenbar fleip da Siden du kaller meg amatør blir jeg bare nødt til å opplyse om at jeg bruker Statkart sine 1:25000 som topo og Eniro sine sjøkart. Ved appen Locus pro kan disse legges i layer slik at man totalt får så bra kart som ikke engang finnes for kommersielt salg 1 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Vel, du må ta hensyn til at du er aktiv bruker på et teknologiforum og de fleste av de du diskuterer med har inne en brennende interesse for tekniske løsninger. Du har rett i at folk flest kanskje ikke har vært borti NFC enda, men situasjonen kommer til å endre seg raskt, jeg jobber i en bransje der vi har vært tidlig ute med implementeringen av NFC og vi har overveldende positive tilbakemeldinger både internt i organisasjonen og også fra kunder vi administrerer systemene våre for. Ja, jeg er sikker på at kundene deres elsker tanken på at de må betale for at dere skal åpne dører med telefoner til 4.000 kroner, i stedet for å bruke et lite plastkort til 4 kroner som gjør nøyaktig samme nytten... Jeg tror at Apple bevisst ikke valgte å gi iPhone 5 støtte for NFC av salgsmessige grunner, det høres nok litt rart ut, men jeg har flere gode argumenter for påstanden min. Apple vet at NFC markedet ikke har "eksplodert" enda, så de kunne foreløpig tillate seg å ikke inkludere støtte. De oppnår to ting med dette, det ene er at telefonen vil bli billigere og enklere å produsere og den andre grunnen er å sikre enda større salg av iPhone "5S" (eller "6"). Dette fordi eiere av eldre modeller da vil føle behovet for å oppgradere når NFC begynner å bli en nødvendighet. Apple er taktisk og ønsker ikke å bruke jokeren sin for tidlig i spillet, og som vanlig er det forbrukerne som får lide. Alle vet at ingen andre produsenter gir telefonene sine like lang levetid gjennom OS- og softwareoppdateringer som det Apple gjør. Alle vet at Apple er blant de mest konservative når det gjelder unødvendige designendringer. Apple-haterne har gnålet i to-tre år nå om hvor lite Apple fornyer telefonene sine, at den nye modellen er "helt lik" den forrige. Ergo er Apple sannsynligvis den produsenten i markedet som i minst grad skaper unødvendig oppgraderingspress for sine eksisterende brukere. At de skulle bruke NFC slik ville derfor vært veldig utypisk. Men kanskje jobber Apple med teknologi og materialer som vil gjøre det enklere og mer naturlig å legge inn en NFC-antenne om et par års tid - noe som i dag er plasskrevende og forutsetter en telefonbakside i radiotransparente materialer. Jeg regner med at de neste par generasjonene iPhone allerede er kommet langt i utviklingen i Apples laboratorier, og at NFC kommer når/hvis det kommer...det haster liksom ikke i det hele tatt. Da gjenstår de bare at du kommer med de gode argumentene for påstanden din. 2 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Dere prater om NFC til adgangsystemer, alarmer, betaling og annet, men glemmer det som er lett å tilgjengelig allerede idag: Kommunikasjon fra telefon til telefon. Overfør kontakter, apps, bilder og annet, bare ved å legge telefonene mot hverandre. Bruker det ofte til kompiser som har One X, Galaxy S3, Galaxy Nexus, osv. Fungerer strålende hver eneste gang og er ekstremt praktisk for enkle ting som "hva er den appen", "sender du meg nr til...", osv. Fantastisk...innen dere har avgjort om dere har kompatible telefoner, husket på hva som funker på Samsung men ikke på HTC eller Sony, får slått på NFC, reist dere opp for å klinke telefoner tvers over bordet, osv, så har jeg for lengst sendt en e-mail med et standard vCard kontaktinformasjon, bilder eller whatever... Og min løsning er faktisk universell, funker strålende hver eneste gang, og du kan motta både på telefon, nettbrett og PC, nærmest uansett pris, fabrikat eller årsmodell. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg