Gå til innhold

Verdi Rönisch piano?

Mikal91

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si. Det finnes ingen listepriser på sånne gamle instrumenter. Mye avhenger av teknisk stand: Lar det seg stemme uten å måtte overhales eller repareres? Vi arvet et flygel hvor stemmeskruene måtte skiftes, og det kostet mer enn flygelet var verd. Vi gjorde det allikevel fordi det ble et bra instrument av det til en rimelig penge. Videre spørs det hvor pent det er. Er lakken pen, er tangentene slitte?

Med pianoer er desverre ikke alder noen god ting. (Med mindre det er samlerobjekter, og det er av åpenbare årsaker ikke så mange som samler på pianoer.) Og Rönisch er desverre ikke av de mest ettertraktede, mye fordi de ikke klarte å "rømme" Østtyskland etter krigen.

Det betyr ikke at ikke førkrigsmodellene er gode instrumenter, men det avhenger som sagt mye av vedlikeholdet. Jeg vill fått det taksert av en anerkjent pianohandler, så får de en idé om hva det kan være verd. (Og så gjenstår det å finne noen som er villig til å betale det...)

Jeg er dog ingen ekspert på dette, så ikke ta mitt ord for god fisk.

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Må si meg enig med tom waits for alice, Rönisch kan være gode, men det kommer an på hvor bra stand pianoet er i. Et piano bør ha service hvert tiende år, har de ikke det vil kvaliteten på mekanikken falle. Hvis pianoet er meget ustemt så kan det tyde på at naglene er løse - og må skiftes, det er en stor jobb, og som koster en del. Så da kommer det bare an på hvor mye penger du vil bruke på et så gammelt piano.

Rönisch før krigen var som regel greie, så det kan også være noe å ta med seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...