Gå til innhold

BK: Lavangen sett fra Kråkrø

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint motiv og grei komposisjon, savner kanskje litt mer av forgrunnen (ikke helt sikker på om det ville blitt bedre, men det var min første tanke).

Derimot så synes jeg ikke noe om denne formen for tonemapping, det ødelegger himmelen totalt. Det finnes bedre og mer naturlige måter og sette sammen multieksponeringer for å skape ett HDR-bilde. Ett annet resultat av tonemappingen i dette tilfellet, er at forgrunnen blir for prangende og lys, mens du mister informasjon i skyggepartier helst bakerst rundt vannlinjen.

Jeg begynte også med å nynne på Jimi's gamle slager "Purple Haze"....

Helt til slutt; rett opp horisonten, ellers så renner alt vannet ut.......

Lenke til kommentar

Ja jeg veit at jeg burde brukt stativ og tatt f,eks 3 stk eksponeringer i kameraet og etterbehandlet i Photomatix. Men det skyldes at jeg bor i Tromsø og at det ville vært upraktisk å frakte stativet helt til heimplassen min med buss. Så derfor bruker jeg mye Tone Mapping da det er mer praktisk, slipper å frakte stativet med over alt da det er tungt

Lenke til kommentar

Ja jeg veit at jeg burde brukt stativ og tatt f,eks 3 stk eksponeringer i kameraet og etterbehandlet i Photomatix. Men det skyldes at jeg bor i Tromsø og at det ville vært upraktisk å frakte stativet helt til heimplassen min med buss. Så derfor bruker jeg mye Tone Mapping da det er mer praktisk, slipper å frakte stativet med over alt da det er tungt

Bruker skjelden stativ på mine hdr bilder..untatt når vi snakker sekunder i eksponeringstid.Men nå har jeg bracketing på mitt D90,så slipper og skru opp/ned på lukker manuelt;)

Lenke til kommentar

Som alle skriver; det er ett flott motiv. Når det gjelder diskusjonen om forgrunnen, tror jeg enten at jeg ville ha unngått den i det hele tatt eller ha vist mer av den. Sånn bildet er nå, tror jeg ett kutt i himmelen ville ha gjort seg i alle fall.

Angående HDR/bracketing; hvis du bruker autobracketing så er det generelt ikke noe problem å skyte på frihånd under greie lysforhold (som det ser ut til å være på bildet ditt). Bare vær litt stødig på labben og hold kompen i søkeren. Er det derimot lysforhold som krever lange lukkertider, eller du gjør bracketingen manuelt så er jeg enig i at stativ nesten er ett must.

Og så, angående Photomatix og tonemapping; det er fullstendig mulig og få mer naturlige bilder ut av Photomatix enn vist her. Himmel er som regel den største utfordringen, men med litt tweaking så kan man få til en mer naturtro himmel - men det er en del som også liker de litt mer "kunstneriske" effektene man kan få ut av tonemapping, så det er vel opp til den enkelte.

PS til mr Engan; D50 har autobracketing med 3 eksponeringer og kan velge fra 0.3 til 2.0 i steps. ;)

Så alt i alt; ett godt motiv og ett godt bilde som kanskje kunne ha vært bedre med litt annen etterbehandling - men det er som sagt litt smak og behag. :)

Endret av TBPhoto
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...