Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Død på glattcelle

Kathhh

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har det litt vanskelig i forhold til at en av mine nærmeste døde på glattcellen. Legen hadde sagt at han var skikket til å sitte i cellen, men kort tid senere kollapset han og mistet pust og puls. Deretter sviktet hjernen hans, og han ble koblet opp til respirator, men det var ikke mulighet. Vi måtte derfor koble han fra. Hva slags rettigheter finnes det på glattcellen? Lover? Regler om dette? Takk for svar. Og jeg var usikker på hva slags post jeg skulle poste innlegget mitt i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kroppen er ikke A4 og det finnes skjulte tilstander. Som lett kan skjules av medikamenter og/eller rus(ikke at eg påstår at dette er tilfellet her, eg bare nevner det). Når en ung, frisk og aktiv person kan falle livløs om på trening så ser eg ingen grunn til og utelukke at ikke tilsvarende kan skje andre steder. Dessverre.

Lenke til kommentar

Det som har skjedd, er at han hadde gått på smertestillende en stund for han hadde vært med i en bilulykke. Legen fikk opplyst dette fra slektninger. Grunnen til at han havnet på glattcellen var narkotika, og han var tydelig beruset av det. Deretter ga legen klarsignal for at han var skikket til å sitte på glattcellen.

Takk!

Lenke til kommentar

Denne tråden hadde nok passa best i juss forumet.

Trådstarter eller andre pårørande bør uansett opprette ei klagesak for å få klarheit i om nokon har oppført seg klandreverdig.

Det som då vil være mest aktuellt er om legen såg eller burde ha sett noke som skulle tyde på at denne personen hadde behov for en annen behandling.

Glattcelle er ofte benytta sidan dette gir den arresterte betre beskyttelse enn personen er i stand til å gi seg sjølv. Det typiske eksempelet er fulle folk som får sove ut rusen i glattecella under oppsyn som alternativ til å gå heim utan oppsyn. I slike tilfeller med rus er det også ofte ikkje behov for å tvangsinnlegge personen på eit sjukehus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...