Gå til innhold

[Løst] Overtid lærling - Lønn

Webspire

Anbefalte innlegg

Jeg får 200% av min normale lærlinglønn. Som blir 160,- timen.

Når jeg jobber til klokken 8 og 9 på kvelden gang på gang, så forventer jeg egentlig litt mer i lønn en dette...

Trodde lærlinger skulle få 200% av standard lønn i konsernet, noe som skulle blitt 400,- timen.

Noen som har peil. på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner ikke en troverdig link dessverre, mener bare å huske at det var en lovendring i 2008 som sa at lærlinger får overtidsbetalt utifra lærlingelønn.

Prøv å søk etter opplæringskontoret innen ditt fag, kanskje du får noe informasjon der.

Endret av Brometheus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, fant en regel her:

http://www.sph.dep.no/Statens-Personalhandbok/9-Sentrale-avtaler-med-kommentarer/910Saravtale-om-lonns--og-arbeidsvilkar-for-larlinger-oglarekandidater-i-staten/

§ 13 Overtid

Lærlinger og lærekandidater over 18 år skal normalt ikke kunne pålegges overtidsarbeid. Hvis de unntaksvis blir pålagt overtidsarbeid (utover den alminnelige arbeidstid), skal overtiden beregnes ut fra begynnerlønnen til en hjelpearbeider i Lønnsramme 2

Jeg tjener 40% av normal lønn. Om forstår lov §13 riktig får jeg feil overtidsbetalt?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Kan noen vær så grei å hjelpe meg? Det ser ut som dere har litt mer peiling enn meg.

Jeg er ikke sikker på at jeg får riktig overtidsbetalt.

Min timelønn som lærling (2.året) er 104,51 kr.

så er min 100% overtid timelønn på 146,12 kr.

Stemmer dette ?

Lenke til kommentar

det er jo din feil at du ikke står på kravene dine da:)
regner med du går glipp av en god del penger da.

Man er ikke på jobb for å ha det gøy vet du ;)

Regner med du har noen tilegg da, for din egen skyld.

Følger dere tariff?

• Liker 2
Lenke til kommentar

det er jo din feil at du ikke står på kravene dine da:)

regner med du går glipp av en god del penger da.

Man er ikke på jobb for å ha det gøy vet du ;)

Regner med du har noen tilegg da, for din egen skyld.

Følger dere tariff?

Man er på jobb for å ha det gøy jo. Er du der kun for pengene sin skyld synes jeg synd på deg og vil anbefale deg å bytte yrke.

Har fått masse ansvar i bedriften nettopp fordi jeg viser at jeg er interessert i å lære og stå på når det trengs. Vi er en liten bedrift. Får nok også fast jobb senere.

Har dog endel goder som 10k i året til pc utstyr/mobil/pc, dekt mobilregning og dekt kjøring til og fra jobb. Samt litt andre greier her og der.

Lenke til kommentar

ja, da trenger ikke du klage vell?

Har det helt topp på jobb, men tviler på du hadde giddet å jobbe gratis. Man jobber jo for pengene sin skyld hovedsaklig.

Ellers kunne du vell bare ha gått med venner hele dagen? GRATIS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...