Gå til innhold

Sliter med å få 120hz!

nippo

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har akkuratt satt opp min nye gaming-pc.

Skjermkortet mitt er av typen: EVGA GeForce GTX 660Ti. Skjermen jeg kjører på nå er en Samsung SyncMaster 997MB; som kun inneholder VGA-tilkobling, men jeg har overgang fra VGA til DVI som er i skjermkortet.

Jeg har satt opp alt slik som det skal være, men klarer fortsatt ikke å kjøre 120HZ. Har sjekka litt rundt på nettet, men finner ingenting. Jeg har sjekka på innstillinger, og når jeg skal prøve å skifte oppdateringsfrekvens så er det kun 75/85HZ som er muligheten. Jeg VET at skjermen tar 120HZ, da jeg kjørte denne også på min forrige pc, med VESENTLIG dårligere skjermkort etc.

Kjører forresten Windows 7, 64BIT.

Kan noen hjelpe meg?? Hadde satt stor pris på gode råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlig DVI støtter ikke 120Hz i en slik oppløsning.

Du trenger da Dual-Link DVI, så tipepr feilen din ligger i at du bruker et "billig" DVi-VGA-adapter. Aka. Singel-Link.

Dual link ser slik ut:

dvi-i__dual__link_m__vga_f_adapter_1_4.jpg

Singel link ser slik ut:

dvi-vga.jpg

Legg merke til at Singel Link kun har halvparten av lederene/pins'ene.

Nå er det sjelden du ser de som kjører 120 Hz over VGA, da det er særdeles få som har CRT-skjermer, og enda færre som faktisk har en bra, så dette er en noe sær problemstilling. Dog noe intressant. ;)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

DVi - VGA adapteren min ser akkuratt slik ut som på det øverste bildet. Så jeg tror det er en Dual-link. Hva kan da være feilen?

Jeg hadde den samme adapteren på den forrige pcen min, da funket også 120hz.

Det funker heller ikke med 120hz på lavere oppløsninger. Er en gammel trave innen CS 1.6, og der vil den kun kjøre 85hz på 800x600.

Endret av nippo
Lenke til kommentar

Det kan i teorien fortsatt være at adapteret ikke er dual-Link, da jeg har sett de produsenter som skriver på bildet at det er Singel Link, men fortsatt beholder alle lederene. Om det er en form for litt lureri, rimeligere i produksjon etc. vet jeg ikke, men vet at det ikke alltid er like lett med DVI-kabler og adatere som faktisk klarer 120 Hz i praksis.

Har du brukt dette adapteret før til 120 Hz?

Alternativt så kan du jo prøve å sette oppløsningen "manuelt" i Nvidia driveren. (høyreklikk på skrivebord -> Nvidia kontrollpanel (avansert visning) -> Endre oppløsning -> Tilpass -> vis oppløsninger som ikke støttes av skjermen -> velg nå 120 Hz frekvens, og test o mdet går. Er skjermen svart i mer enn 15 sekunder vil instillingene gå tilbake. Alternativt så kommer maskinen frem til det selv, og gir deg feilmelding.

Lenke til kommentar

Ah, allright! Nei det enkleste hadde selvfølgelig vært å investere i en LCD-skjerm med 120hz, med økonomien for øyeblikket vil ikke tillate det. Og med tanke på at jeg har brukt alt det samme utstyret tidligere på 120hz, så virker det hele litt rart.

Jada, jeg har brukt adapteret til 120hz før.

Testet dette nå, ingen lykke der heller. Får faktisk ikke opp 120hz som noe tema en gang.

Eneste jeg får gjort, er å gå inn å "Customize" -> "Create custom resolution"

Men når jeg prøver der, så klarer den ikke mer enn 90hz på 1280x1024, eller nedover. Prøver jeg å ta den på 95/100/120, så blir bare skjermen svart, og det kommer opp en firkant som går rundt på skjermen.

Der står det "Hz ?", noe som tyder på at skjermen ikke klarer oppløsninge, noe som virker veldig rart for meg.

Lenke til kommentar

Hadde skjermen klart å kjørt testen suksessfult så hadde det dukket opp som et nytt alternativ i skjermbehandling etc.

Desverre strekker ikke min kompetanse lenger på dette feltet. Du har ingen mulighet til å bruke det gamle skjermkortet ditt i tillegg da? Se om det funker på skjermen? Eventuelt et med native VGA-tilkobling. Hvilket skjermkort hadde du får om jeg tør spørre?

Sikker på at du bruker den oppløstningen du brukte før? Er ikke alle skjermer som klarer 120 Hz i alle oppløsningene. Noen bare i native oppløsning, andre kun i 1280x1024 /1024x768 etc.

Lastet ned manualen til skjermen din, og brukte informasjonen som stod der til å kalkulere litt.

Det står at skjermen støtter opp til 160 Hz, MEN at den har en maks pikselklokke på 250 MHz.

Pikselklokka er hvilken frekvens inngangen opererer med kan du vel kanskje forklare det med. Denne kalkuleres med oppløsningen din og hvor ofte disse pikslene oppdateres fullstendig. Du ønsker at de skal oppdateres 120 ganger i sekundet, og dermed kan vi kalkulere ut den maksimale oppløsningen du kan ha med 120 Hz.

Vi prøver med 1600x1200 i oppløsning på 120 Hz:

1600 * 1200 * 120 = ca 230 000 000 = 230 MHz

Det virker derfor som om det skulle gått, da vi holder oss under 250 MHz. Men bare for å gjøre ting mer kompliserte så må vi ha med såkalt blanking også. Dette er fordi skjermen trenger ekstra piksler som en viss feilmargin når skjermen stiller seg inn. Så egentlig kjører du høyere oppløsning gjennom kabelen enn du bruker.

Det var ikke oppgitt hvor høy prosentandel dette er , men regnet meg frem til (ved noen eksempler de hadde) at det var rundt 18 %, altså en prosentfaktor på 1,18.

Regnestykket vårt blir nå:

(1600*1,18) * (1200*1,18) * 120 Hz = 320 808 960 = ca 320 MHz pikselklokke

Du har maks 250 MHz til rådighet, og skjermen vil da ikke klare noe høyere.

Prøver vi derimot med neste steg ned, 1280x1024 så får vi:

(1280*1,18) * (1024*1,18) * 120 Hz = 219 005 583 = ca 219 MHz pikselklokke

Dette bør derfor gå.

Ellers har jeg rett og slett ikke mer kompetanse til å si hva som er galt, eller hva du gjør galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...