Gå til innhold

Så med alt religionshatet om dagen.. Hvorfor er Buddhistene så koselige?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

+1

Buddhister virker på en måte mer jordnære, og gjør heller ikke noe for å "ta over verden" ved å spre deres budskap. Nå er de også en langt mindre gruppe enn de andre her til lands, men føler selv at jeg ikke helt trenger å få opp en forsvarsvegg om man skulle møte på slike, i motsetning til kristne, muslimer og jøder.

Det kan selvsagt være litt fordi det er en religion som i langt større grad fokuserer på noe fredelig enn på krig og faenskap, som de tre "store" hungrer etter. (les: jerusalem som et prakteksemplar)

Nei, buddhister troner langt høyere enn noen annen religion i mine øyne, og syntes selv det har vært spennende å vært inne i et av templene deres. Dette kan nok godt komme av at det var noe nytt og annderledes.

Lenke til kommentar

En annen viktig ting er regelen at man ikke skal skade andre levende ting, verken i "hellig krig", for å rekrutere eller andre ting.

Det gjelder forøvrig også lus som evt. lever i håret, ikke bare andre mennesker.

Og at Buddha faktisk ikke var en gud, det er heller ikke 50 rettninger å følge, men 1, ingen krangler om historien rundt Buddha da det er mer en levemåte enn noe annet, så om han faktisk har levd eller ikke er ikke så interessant.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En annen viktig ting er regelen at man ikke skal skade andre levende ting, verken i "hellig krig", for å rekrutere eller andre ting.

Det gjelder forøvrig også lus som evt. lever i håret, ikke bare andre mennesker.

Og at Buddha faktisk ikke var en gud, det er heller ikke 50 rettninger å følge, men 1, ingen krangler om historien rundt Buddha da det er mer en levemåte enn noe annet, så om han faktisk har levd eller ikke er ikke så interessant.

Nå tror jeg du tar bladet litt fra munnen her. Så vidt meg bekjent er det veldig mange forskjellige retninger innenfor buddhismen, såkalte skoler. Jeg vet ikke akkurat hva som skiller de men det skal være åpent for flere tolkninger og retninger innenfor denne filosofien.

Lenke til kommentar

Buddisme, ihvertfall en del rettninger av den, er mer en livsfilosofi enn religion i så måte (det går mer ut på hvordan man skal leve livene sine enn ren tilbedelse), da en del rettninger ikke innbefatter guder i det hele tatt, men nesten har et ateistisk syn på livet der guder ikke har noen plass...

Og hvem trenger å hisse seg opp når ingen gud blir fornærmet? :)

Lenke til kommentar

Begynner i alle fall å få sansen for Dalai Lama:

All the world’s major religions, with their emphasis on love, compassion, patience, tolerance, and forgiveness can and do promote inner values. But the reality of the world today is that grounding ethics in religion is no longer adequate. This is why I am increasingly convinced that the time has come to find a way of thinking about spirituality and ethics beyond religion altogether.

https://www.facebook.com/DalaiLama?ref=ts

• Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes mange rare buddister også, I japan ble budisme mixet med eldre religioner samt bushido, noe som førte til masse krig og død, japan for føydalsk og bønder hadde ikke noe rettigheter, henrettelser var jo en vanlig ting, De hadde til og med tatt en av de buddistiske gudene og gjort han om til en krigs gud.

Så det har vært mange syke versjoner av buddisme. Japan henrett jo forsåvit folk enda, men det er ikke mange i japan som er buddister enda, de er som i norge hvor mange er en del av en kirke men ikke er kristene. samme i japan, de er et del av et tempel uten å være buddister.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her står det om at buddhister ble sett med våpen, og ble sett mens de tente fyr på hytter:

http://blogs.reuters.com/faithworld/2012/06/12/muslim-buddhist-violence-rages-in-myanmars-north-west-for-fifth-day/

Det syns jeg er overraskende. Blir fristet til å antyde at det kan skyldes at de er nødt til å forsvare seg mot muslimene. Det kan tross alt ikke være enkelt å være i en konflikt med muslimer som bor i nærheten.

Jeg er også vant til å tenke på buddhisme som fredelig. Men vi må huske at buddhisme ikke stanset befolkningen i Kambodsja i massedrap, og konfutsianismen stanset ikke de skadelige virkningene av kommunisme i Kina. Buddhisme har ikke hindret diktaturet i Burma/Myanmar.

Lenke til kommentar

Rimelig koselig og snilt med andre ord? Ja om du sammenligner det med hva kristne, muslimer og jøder klarer å presetere hver eneste dag.

Eksempler trengs vel tvilsomt å presenteres, for dette er jo noe vi blir servert hver dag på selv de største tabloidavisene våres, og ikke bare på en tilfeldig blogg.

Kan nesten ikke huske en dag uten krig, terror, kidnapping, bombing, tortur, halshugging, massedrap og steining gjort i "guds navn" (eller rettere sagt det de påstår og faktisk kommer igjennom med) i disse tre store religionene.

Lenke til kommentar

Buddhisme er rått, rett og slett.

Buddha er den eneste virkelige frelseren som har blitt organisert i etterkant.

Han gikk for å finne ut hva som forårsaker lidelse blandt mennesker, og tilbydde en vei ut.

Uten å tro på guder eller slikt, bare universets lover. Buddhisme er slående lik filosofisk quantum teori, noe David Bohm (protege av Einstein og quantum teoriens far) kombinerte i dialog med den anerkjente spirituelle tenkeren Jiddu Krishnamurti (Dalai Lama og flere store navn har karakterisert han som en av de fremste tenkerne gjennom all tid), fra ca midten av 60 tallet, til begynnelsen av 80 tallet.

Det er ikke tilfeldig at de fleste buddhister smiler, og er generelt i et veldig godt humør, ekte glede.

Man vil utvilsomt forstå mennesket og samfunnet på en totalt ny måte ved å sette seg litt inn i disse banene, samt forstå hva som foregår i samfunnet fra et fantastisk humant perspektiv.

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

Det kan ligge mye i selve religionene, i hvordan Buddhisme er ulik de andre store religionene.

Men buddhister har ikke hatt like mye statsmakt som kristne og muslimer, og det de har hatt er ikke særlig kjent for oss i vesten. Religioner er verst når de har makt. De kristne, dernest muslimene er også de vi har mest grunn til å frykte kan komme til makt igjen i vårt nabolag, og derfor de vi bør være spesielt obs på.

Lenke til kommentar

Mye ville påstander ute og går her ser jeg. Skulle likt å se noen kilder ja. :hmm:

Vet ikke om det var ment til meg men du kan se referanser til hva jeg snakker om i denne artikkelen: http://buddhism.abou...st/a/sexism.htm

Det var vel også en miniserie på nrk om religion hvor de intervjuet budhister i norge som hadde et ganske så konservativt syn på kjønnsroller som del av sin religion.(edit: På tro og are var navnet.)

Og seff må vi ikke glømme 'Animal farm' når vi hører de si at "alle er likestilte".

Endret av Civilix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...