x-team Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 (endret) Arbeidskontrakten min går ut den 8 oktober, jeg har enda ikke klart og skaffe meg ny jobb da det er ganske begrensa med jobber i området her. Vil prøve og søke en stund til før jeg evnt flytter.. Så må klare litt opp i noe her.. Jeg vet at det beregnes 62.4% av fjorårets inntekt før skatt, eller 3 siste årene altså: 'Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 G (folketrygdens grunnbeløp) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G (folketrygdens grunnbeløp) i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene.' 'Dagpengegrunnlaget består av arbeidsinntekt og eventuelle folketrygdytelser du fikk utbetalt i siste kalenderår (fjor) eller gjennomsnittet for de tre siste årene før du søkte om dagpenger.' Nå er det slik at jeg tjente veldig lite i fjor, dog nok til og få dagpenger, tjente i 2011 187.146kr før skatt. I 2010 287.510kr før skatt. i 2009 243.871kr før skatt. Så er spørsmålet, vil nav være så gniente og bare beregne for inntekten fra 2011, eller vil de regne ut gjennomsnittet av de 3 siste år, siden jeg tjente såpass lite i 2011? Førstnevnte vil jo gi meg fint lite, ikke nok til og overleve på en gang i dagpenger.. Gjennsomsnitt altså: 718.527/3=239.509kr. Noen som kan svare meg litt på dette?.. Endret 26. september 2012 av x-team Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Nav vil gi deg det du tjener mest på av gj.snitt tre siste år og siste år. Hva du får er egentlig ganske komplekst. Mange blir sendt på ulike tiltak og får da individstønad. Har du boutgifter, kan du få bostøtte. Det er også mulig å få dekket forsikringer, strømregninger osv. Hva du ender opp med å få er altså hva du selv orker å søke på. Dagpenger er ikke noe å bli rik på, så utgifter må kuttes og levestandarden ned. Dette kan være begrensende for din mulighet til å få jobb (mangler penger til bensin til intervju osv) men sånn er det. Legg også merke til at NAV kan kreve at du tar et hvilket som helst arbeid hvor som helst i landet når du er ledig, så du kan bli tilbudt mye rart. Lenke til kommentar
x-team Skrevet 26. september 2012 Forfatter Del Skrevet 26. september 2012 (endret) Så det du mener her er at NAV faktisk kan beregne gj.snittet av tre siste år, som jeg har regnet med ut til er 239.509kr. Og utfra det jeg regner på det så er 62.4% av 239.509kr, 149.453kr året, altså 12.454kr før skatt pr mnd, er noe jeg kan forvente? Jeg leier en liten leilighet der jeg betaler 3500kr pr mnd, strøm utgifter og slikt har jeg jo også. Er klar over at dette ikke er noe og bli rik på, har bare en liten frykt av dagpengegrunnlaget beregnes på hva jeg kun tjente i fjor altså 187.146kr, det utgjør jo faktisk bare 9731kr før skatt, noe som jeg ikke kan overleve på faktisk.. Det er jo også slik at jeg har ikke tenkt og være arbeidsledig lengere enn jeg må, jeg bare prøver og finne sånn ca hva jeg kan sånn ca forvente og få nå som jeg blir arbeidsledig, frem til jeg kommer meg i ny jobb. Endret 26. september 2012 av x-team Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 De bruker de tre siste årene om du kommer best ut av det slik. Du kan også søke om å få dekket husleie (halvparten om du bor sammen med noen) og strøm og forsikring. Er egne skjema til dette, men du må normalt søke hver eneste måned. NAVs regler er kanske komplekse, men du må jo forberede deg på at det blir trange tider fremover. Skatten kan du sette ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå