mr kite Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Hei. Vi bor i et boretslag med 35 eneboliger. Vi har hatt et godt forhold til våre naboer, men i det siste har nærmeste huseier begynt å bli et problem. Nå har det seg slik at huseier satte opp et boblebad i slutten av juli måned. Dette boblebadet befinner seg ca 15-16 meter ifra våres soveromsvinduer og vi er derfor veldig utsatt hvis det skulle være støy fra dette boblebadet. Vi tok opp dette med naboen når han satte det opp, og han lovet at han skulle ta hensyn fordi vi har 2 tvillinggutter på 18 måneder som sover rett ut for boblebadet. Denne lovnaden var null verdt, fordi allerede første dagen det var i bruk var det en heidundrende fest der med både forspill og nachspiel. Dette var en hverdag (ons 1 august), og vi skulle på jobb dagen etter. Nachspielet tok ikke slutt før ca 05.00 på morgenen da politiet stoppet festen. Etter dette har det i hvert fall vært 2 støyende forspill og nachspiel ute i boblebadet som har resultert i våkne barn og lite nattesøvn. Et annen problem er at dette boblebadet står på 24 timer i døgnet, og til tider durer ganske kraftig. Det er en lavfrekventlyd som du hører ganske godt når det er stille om kvelden, og inniblant øker duringen ganske mye fordi boblebadet kjører rens av dyser osv. Når boblebadet er i bruk hører du det godt gjennom lukkede vinduer og dører. Slik vi ser det er dette en urimelig ulempe som vi er blitt dyttet på av nabo. Vi merker det godt på våre 2 små barn som sover mye dårligere nå, og de våkner også oftere av støy fra boblebadet om natten. Det kan ikke være slik at vi må ha lukkede vinduer og lufteluker fordi naboens boblebad står på 24 timer i døgnet. Vi hadde ikke lyst til å komme i krangel med naboen, og tenkte at vi skulle gi boblebadet en sjanse og se hvordan det berørte oss i henhold til støy og bruk. Nå har det gått ca en og en halv måned og det er ingen tvil om livskvaliteten og lysten til å bli boende her har minsket betraktelig. Vi har forsøkt å forklare naboen på en høflig måte at han må ta hensyn, noe han er enig i når du prater med han, men det er totalt glemt når du snur ryggen til. Slik vi ser det bør boblebadet enten flyttes til fremsiden av huset hans, der det ikke kommer så nære i konflikt med noen naboers soverom eller helt kuttes ut fordi man bor såpass tett på folk i borettslaget at det oppfattes som en stor ulempe for de som bor nærmest (i dette tilfellet er det oss som har soveromsvinduene rett ut mot boblebadet). En annen faktor som viser hvor lite naboen er interessert i å “ta grep” er en varmepumpe som ble montert sist vinter. Denne pumpen ble montert av privatpersoner på kortveggen ca 5 meter ifra det nærmeste soveromsvinduet vårt. Dette ble et stort problem, og hans daværende samboer skjønte godt at dette var for nære våre vinduer. Vi sa at de kunne bruke pumpen frem til våren, mot at de var så greie å flytte den når sommeren kom. Dette var de enig om at var en fin løsning, og vi fikk lovnader om at pumpen skulle flyttes. Nå har naboen blitt alene og selv om jeg har fått flere lovnader fra han om at pumpen skal flyttes,skjer det ingenting. Nå er vinteren her snart og vi frykter at ingenting blir gjort før han igjen setter i gang pumpen. Summen av disse to faktorene (varmepumpe og boblebad) gjør at vi ikke trives like godt her som før. Vi føler at vi har et godt og trivelig forhold til våre naboer og vi vil gjerne se at barna våres vokser opp her. Den ulempen med støy som vi er dyttet på av naboen er urimelig og gjør at vår livskvalitet har sunket betraktelig. Vi sliter med å sove og vi har barn som absolutt sover dårligere grunnet dette. Vi tok dette opp i et brev til boretslaget, men fikk som svar Boretslaget består av 35 boliger som er eid av den enkelte huseier. Eier har alene ansvar for det bygningsmessige ute og inne. Boretslaget har heller ingen egne regler for gjennomføring av ro og orden naboer i mellom. Boretslaget har derfor ingen sankjsonsmuligheter mot huseier. Overtredelser må hånteres privatrettslig og bygningsmessige ulemper må tas med kommunen og støy med politiet). Kan dette være riktig? Fraskriver boretslaget seg ansvar her, eller er det ikke noe de kan gjøre ? Hva med boretslagloven f.eks. Hva råder dere meg til å gjøre fremover fordi dette er en plage som irriterer meg daglig.? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Er du sikker på at dette er eit burettslag? I eit burettslag så er det burettslaget som eig bygget/bygningane og bebuerane kjøper seg ein burett. Burettslaget har vedtekter som bebuerane skal følge, dersom dei ikkje gjer det så kan styret i burettslaget begjære tvangssalg av eigarandelen i burettslaget. Lenke til kommentar
mr kite Skrevet 27. september 2012 Forfatter Del Skrevet 27. september 2012 Hei. Ja dette er et boretslag, det var derfor jeg var så overasket over at de ikke kunne være behjelpelige. Vi betaler husleie hver månede og er med på felles dugnader. Det virker som boretslaget ikke har noen ordensregler, jeg kan ihvertfall ikke finne noen hverken i mine papirer eller på nettsiden deres. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Men hvem er du du prater om når du snakker om "huseier" da? Et borettslag har ingen "huseier". 1 Lenke til kommentar
mr kite Skrevet 27. september 2012 Forfatter Del Skrevet 27. september 2012 Men hvem er du du prater om når du snakker om "huseier" da? Et borettslag har ingen "huseier". Jeg snakker om naboen, alså han som bor i nabohuset og er den som skaper problemer. Jeg kaller han huseier, selv om det kanskje er feil formulert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå