Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Krangel om felleskostnader i kollektiv

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en disputt gående med den ene personen jeg deler kollektiv med.

Saken er som følger

1) Dusjhode må erstattes. Jeg kjøper dette rimelig på Clas Ohlson og utstyret er i bruk i ca. to uker før det svikter.

2) Jeg kjøper deretter nytt hode og slange som koster en del mer enn det opprinnelige utstyret. Når jeg regner på det ser jeg at det blir mer enn kr 100,- per pers. men sier at dette allikevel vil være nok kompensasjon fra de andre. Jeg tar med andre ord den største økonomiske støyten.

3) Til sist kjøper jeg inn tre-fire nye lyspærer ettersom disse enten mangler eller har gått.

4) Jeg regner meg da fram til at kr 250,- vil være tilstrekkelig kompensasjon fra de andre.

Problemet blir da at når jeg konfronterer vedkommende med dette beløpet får jeg beskjed om at siden jeg ikke hadde spurt om lov til å kjøpe dette inn til fellesskapet vil hun ikke betale meg kr 250,- tilbake. Jeg får videre beskjed om at hun gjerne kunne regne på utgiftene hun hadde når hun kjøpte lyspærer ei uke før jeg flyttet inn og kreve mitt delbeløp tilbake, noe jeg syns er tullete da jeg ikke bodde der på det tidspunktet.

(...)

Situasjonen er slik jeg ser den nå ganske låst, noe som er grunnen til at jeg ber om hjelp. Hva er det beste jeg kan gjøre med situasjonen og hva kan jeg eventuelt si til vedkommende? Fortsetter det som dette kan jeg ikke se annen løsning enn å flytte ut, jeg kan nemlig ikke fortsette å leve som dette.

Setter pris på alle svar!

De fleste hadde betalt dette uten å mukke. Det er kanskje sure penger for en student, men alle skjønner jo at man må ha lyspærer når de gamle ryker og nytt dusjhode hvis det gamle blir ødelagt. Man skal være glad til for at noen gidder ta initiativ til å fikse slikt.

Hun begrunner sitt standpunkt med at du ikke avklarte det på forhånd. Det kan jeg forstå - det kan virke som om du har tatt deg litt til rette og overkjørt kollektivet, selv om dette riktignok gjelder bagatellforhold. Samtidig må hun tenke over om hun da hadde sagt nei. Hvis ikke, hvorfor skal hun nekte nå?

Når man bor i kollektiv er man i stor grad prisgitt medbeboerne. De kan være hyggelige eller ikke, ryddige eller rotete, omgjengelige eller innadvendte. Man er gjerne stuck med dem uansett, og hvis de er vanskelige å forholde seg til, er det ikke alltid argumenter biter på.

Hvis du vil være kjip mot de kjipe, kan du si som følger (det har du rett til):

1) Du har kjøpt inn dusjhodet og lyspærene, altså er de dine.

2) Du kan derfor bestemme hvem som skal bruke dem.

Mao. kan du si at hun har et valg: Enten betaler hun sin del, ellers må hun pent finne seg sitt eget dusjhode og egne lyspærer og skifte ut hver gang hun vil ta en dusj/ha lys.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har allerede spekulert i at hun vil kontakte ham, men ok. Tviler nok på at det er huseiers ansvar å bekoste lyspærer o.l. (jf. husll. § 5-3), men du må gjerne mene det motsatte.

Jeg har spekulert å hva som vil skje hvis hun kontakter huseier.

Zarac, tror du virkelig at det er huseiers ansvar å holde deg som leieboer med lyspærer? Haha ok, du kommer til å få deg litt av en overraskelse når du blir voksen nok til å flytte for deg selv.

Jeg bor for meg selv. Se linken til nomore på forrige side.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke jenta, så jeg gidder ikke å spekulere i om hun kontakter huseier. Men det er huseier sitt ansvar å få på plass dusjhode og lyspærer, så det er ikke et spørsmål om han gidder.

Jeg har altså ikke satt meg inn i det, da det ikke er jeg som styrer med det, men i det bokollektivet vi bor i så har vi vært pliktet til å erstatte alt slikt.

I følge henne så har hun vært å hørt litt med litt mer proffesjonelle hvordan regelverket er, og det viste seg visstnok at selv ting som rørleggerarbeid (som utslitt kran og dusjhode etc.) , elektrikerarbeid (ny strømforsyning til 12V spottene etc.), vindu som sprekker opp (har vært der siden vi flyttet inn, men blitt værre) og andre slike vedlikeholds-ting, og da selvsagt også forbruksvarer som lyspærer er det leietaker som plikter å erstatte... :S

Skulle gjerne sett noe håndfast som definerer litt hva som går under disse forbruksvarene, for det har i vårt kollektivt begynnt å bli en del penger det er snakk om.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke jenta, så jeg gidder ikke å spekulere i om hun kontakter huseier. Men det er huseier sitt ansvar å få på plass dusjhode og lyspærer, så det er ikke et spørsmål om han gidder.

Jeg har altså ikke satt meg inn i det, da det ikke er jeg som styrer med det, men i det bokollektivet vi bor i så har vi vært pliktet til å erstatte alt slikt.

I følge henne så har hun vært å hørt litt med litt mer proffesjonelle hvordan regelverket er, og det viste seg visstnok at selv ting som rørleggerarbeid (som utslitt kran og dusjhode etc.) , elektrikerarbeid (ny strømforsyning til 12V spottene etc.), vindu som sprekker opp (har vært der siden vi flyttet inn, men blitt værre) og andre slike vedlikeholds-ting, og da selvsagt også forbruksvarer som lyspærer er det leietaker som plikter å erstatte... :S

Skulle gjerne sett noe håndfast som definerer litt hva som går under disse forbruksvarene, for det har i vårt kollektivt begynnt å bli en del penger det er snakk om.

Det der finnes det faktisk ikke noe klart svar på (og den lenken sier heller ikke så mye). Generelt er vedlikehold leietagers ansvar. Loven ramser opp en del ting som faller innenfor dette ansvaret - dørlåser, vannkraner, varmtvannsberedere, røykvarslere etc. Andre gjenstander er huseiers ansvar hvis de er tilbehør til selve eiendommen. Hvis parketten blir slitt, er det han som må fikse dette.

Loven sier samtidig at utskiftning av ting som tilhører huseier, er huseiers ansvar. Spørsmålet er når vedlikehold går ut på nettopp utskiftning. Her er nok regelen at utskiftning som er del av vedlikeholdet, må bekostes av leietager - mens leietager ikke trenger kjøpe ny tv til stua hvis den som stod der før konker ut.

Å bytte lyspærer og dusjhodet? De fleste vil nok si at det er vedlikehold. Det er også slik det funker i praksis (iallfall i de kollektivene jeg har bodd i..). :)

Lenke til kommentar

Det der finnes det faktisk ikke noe klart svar på (og den lenken sier heller ikke så mye). Generelt er vedlikehold leietagers ansvar. Loven ramser opp en del ting som faller innenfor dette ansvaret - dørlåser, vannkraner, varmtvannsberedere, røykvarslere etc. Andre gjenstander er huseiers ansvar hvis de er tilbehør til selve eiendommen. Hvis parketten blir slitt, er det han som må fikse dette.

Loven sier samtidig at utskiftning av ting som tilhører huseier, er huseiers ansvar. Spørsmålet er når vedlikehold går ut på nettopp utskiftning. Her er nok regelen at utskiftning som er del av vedlikeholdet, må bekostes av leietager - mens leietager ikke trenger kjøpe ny tv til stua hvis den som stod der før konker ut.

Å bytte lyspærer og dusjhodet? De fleste vil nok si at det er vedlikehold. Det er også slik det funker i praksis (iallfall i de kollektivene jeg har bodd i..). :)

Da har vi forskjellige erfaringer. Det forutsetter så klart at lyspæra hører til en lampe som er inkludert i leia til rommet, og ikke min egen leselampe. Ettersom trådstarter mener at lyspærene det er snakk om er til felles bruk, regner jeg ikke med at lampa/lampene tilhører huseieren.

Jeg utelukker ikke at det står noe annet i leieavtalen deres, eller at det finnes en hel del useriøse eller uvitende utleiere i landet.

Lenke til kommentar

Her ser jeg forsåvidt begge sin side. Det kan være greit å på en måte nevne dette for de(n) andre som bor der også, slik at de er forberedt på å måtte punge ut litt. Hadde det vært noen jeg bodde med som hadde gjort dette hadde jeg ville sett kvitteringer. Det du kan gjøre er jo å si at greit, du kan gi beskjed neste gang, og gi de(n) andre litt mer tid til å betale tilbake - hvis problemet er at de ikke har råd akkurat nå. Dere burde lage en eller annen form for avtale rundt dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...