Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Krangel om felleskostnader i kollektiv

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

På ting som å kjøpe inn en ny micro selv om den gamle virker etc er jeg forsåvidt enig. Men på noe som ER ødelagt og MÅ byttes så er det jævelig firkanta å måtte få tak i alle sammen først for så å spørre om det er ok (hvorfor skulle det ikke være ok? skal man i all fremtid dusje uten dusjhodet?). Når det kommer til lyspærer.. meh, de koster en 10'er og må byttes en gang i året, hadde ikke tatt meg bryet med å nevne det (med mindre dere har tusenvis av dem).

Jeg kan ikke komme på en eneste ting som er så viktig at det er etisk forsvarlig av de andre beboerne her å bruke mine penger uten å ha avklart det med meg på forhånd. Dusjhode ikke byttes, og er dessuten huseiers ansvar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar saken

Men på noe som ER ødelagt og MÅ byttes så er det jævelig firkanta å måtte få tak i alle sammen først for så å spørre om det er ok (hvorfor skulle det ikke være ok? skal man i all fremtid dusje uten dusjhodet?).

Vet du at dusjhodet var ubrukelig?

For alt vi vet fungerte dusjhodet tilstrekkelig til at de andre leietakerene kunne vente til huseier fikk byttet det

Dessuten er dette en kostnad som skal dekkes av huseier, ikke leietakerene. Med mindre en av leietakerene faktisk ødela dusjhodet med vilje, og da er det kun vedkommende som skal legge ut for nytt hode.

Tja, jeg kan selvfølgelig spekulere i at TS lyver eller ikke forteller sannheten... men hva er poenget da? Skal man tenke sånn trenger man vel strengt tatt ikke svare på noen innlegg her. Så jeg forholder meg til det TS skriver/sier og den situasjonen han fremlegger. Skal jeg begynne å trekke frem haugevis med muligheter/løyner/usannheter på alle tråder som blir skrevet her blir det slitsomt.

Og at huseier/utleier skal dekke det, ja det kan jeg se meg enig i, gitt at det ikke er blitt brukt uforsvarlig, ødelagt med vilje e.l.

Lenke til kommentar

Husleieloven:

§ 5-3. Vedlikehold

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.

Lenke til kommentar

På ting som å kjøpe inn en ny micro selv om den gamle virker etc er jeg forsåvidt enig. Men på noe som ER ødelagt og MÅ byttes så er det jævelig firkanta å måtte få tak i alle sammen først for så å spørre om det er ok (hvorfor skulle det ikke være ok? skal man i all fremtid dusje uten dusjhodet?). Når det kommer til lyspærer.. meh, de koster en 10'er og må byttes en gang i året, hadde ikke tatt meg bryet med å nevne det (med mindre dere har tusenvis av dem).

Jeg kan ikke komme på en eneste ting som er så viktig at det er etisk forsvarlig av de andre beboerne her å bruke mine penger uten å ha avklart det med meg på forhånd. Dusjhode ikke byttes, og er dessuten huseiers ansvar.

Nei selvfølgelig MÅ det ikke byttes. Det er veldig få ting som MÅ fikses. Vannlekasje er vel det eneste store som MÅ fikses asap. Alt annet (i en leilighet/hybel/hus) kan man vente med. Men å vente gjør ingenting bedre. Hvis dusjodet er ødelagt og det ikke virker så MÅ man kjøpe et nytt uansett hvordan du snur og vender på det, kanskje ikke NÅ, men i nær fremtid. Med mindre man har lyst til å dusje med vann rett ut ifra slangen, men kanskje du synes det er greit.

Hadde det vært meg i den situasjonen hadde jeg bare kjøpt et nytt et, og når jeg evt flyttet derfra tatt det med meg, da det er mitt. Simple as.

Lenke til kommentar

Husleieloven:

§ 5-3. Vedlikehold

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.

Jepp. det stemmer det, og hvis du leser litt lenger over er jeg fullstendig klar over det og har sagt at han kanskje burde henvende seg til huseier. Men jo flere i denne tråden som er flinke til å slå opp på nettet/lovverket jo bedre. Glad jeg ikke bor/har bodd med regelryttere eller gniere som ser på en 100lapp for et nytt dusjhodet som en formue.

Edit: Dragen, ettersom du mener at et dusjhodet gjør et betydelig innhugg i din inntekt, hva for dusjhode bruker du/sikter du til?. Ettersom det er snakk om et kollektiv her tviler jeg jo på at det er en masasjedusj med spesial-dusjhode® det er snakk om. Kunne vært morro å vite

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Hvis man bare lever på studielånet, er det ikke urealistisk at man har en så trang økonomi at 250 kroner gjør en betydelig forskjell.

Nei selvfølgelig MÅ det ikke byttes. Det er veldig få ting som MÅ fikses. Vannlekasje er vel det eneste store som MÅ fikses asap. Alt annet (i en leilighet/hybel/hus) kan man vente med. Men å vente gjør ingenting bedre. Hvis dusjodet er ødelagt og det ikke virker så MÅ man kjøpe et nytt uansett hvordan du snur og vender på det, kanskje ikke NÅ, men i nær fremtid. Med mindre man har lyst til å dusje med vann rett ut ifra slangen, men kanskje du synes det er greit.

Hadde det vært meg i den situasjonen hadde jeg bare kjøpt et nytt et, og når jeg evt flyttet derfra tatt det med meg, da det er mitt. Simple as.

Selvfølgelig vil man bytte det før eller siden, men det er ikke noe som haster så mye at det ikke er rimelig å snakke med de andre beboerne først. Jeg vet jo ikke hva feilen var, men hvis det var en lekkasje, så lar det seg ofte fikse midlertidig med for eksempel gaffateip. (Da må jo noen kjøpe gaffateipen, men det er kanskje noe man har liggende.)

Lenke til kommentar

Personlig bruker jeg et sparedusjhode som kostet 749,- i sin tid. Dette pga muskelproblemer i skuldre, som krever litt hardere stråle enn det de fleste liker. Jeg har også et til 129,- som jeg bruker når jeg har overnattingsbesøk som krever å få dusje før de drar. Hadde jeg bodd i kollektiv, så hadde jeg selvfølgelig vist hensyn til de andre. Trådstarter har her ignorert sine medboere sine ønsker og/eller krav, og kjøpt etter sine egne preferanser og ønsker.

Økonomien min er såpass stram at den ikke går rundt i måneden, jeg har ikke så mye som 250,- i overhead. Det er ikke sikkert at dette beløpet er "ubetydelig" for medboeren til trådstarter heller.

Videre så er det utrolig å lett og raskt å bytte et dusjhode, så trådstarter kan rett og slett inngå et kompromiss om at de andre kjøper sine egne dusjhoder og at de da bytter etter behov. Vil de da bruke det billigste dusjhodet (som jeg mener også er et massasjehode) til Clas Ohlson, eller et fancypancy hode til en million kroner i solid gull og diamenter, får være opp til dem. Inntil de selv kjøper egne hoder, så kan de enten bruke det ødelagte eller dusje uten dusjhode.

En tommelregel når det gjelder inventar og hvem som er økonomisk ansvarlig for dette, er at hvis du kan slite det ut så skal du også betale for det. Et dusjhode er slitevare, og skal strengt tatt byttes ut ganske ofte. Jeg anbefaler også venner som flytter at de kjøper seg eget dusjhode og bruker dette fremfor det som kommer med leiligheten. Man vet aldri hva de forrige leieboerene brukte det til.

Lenke til kommentar

Duk og malerier på vegg, nja hadde betalt men stusset.

Lyspærer, dusjhodet , dasspapir , zalo osv - skal man kverulere på det så burde man kanskje ikke flytte inn i et kollektiv? Litt frie tøyler må man kunne ha på såppas nødvendige ting.

Hvordan skal man klare seg i et forhold ol, klikker om kjæresten kjøper lyspærer.

Lenke til kommentar

Må si meg enig i det denne kvinnen sa til deg: syntes du skal si til de andre at dette trenges (dusjhode er jo som sagt husvert sitt-og dermed den personens jobb å bytte)

Du må huske at du TYNGER disse andre økonomisk, om de har et tight budjsett så er det ikke nødvendigvis sikkert at det passer dem å kjøpe ting i hytt og gevær slik som det gjør for deg.

Lenke til kommentar

Etter litt google-fu, så ser det ut til at flere er enige i at utleier skal dekke slitasjedeler som dør en naturlig død. Dusjhoder er slitasjedeler. Jeg, derimot, er ikke i samme oppfatning, som nevnt tidligere.

Hvis dusjhodet døde fordi det var slitt ut etter normal bruk, så kan dere forsøke å fakturere det første dusjhodet til utleier. Det andre, og dyrere, dusjhodet er et innkjøp du gjorde, er helt og holdent ditt økonomiske ansvar.

Siden det billige dusjhodet gikk i stykker etter to uker, så er det produksjonsfeil på produktet. At du valgte å ignorere reklamasjonsretten, er ditt problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår foresten heller ikke hvorfor så mange sier at dusjhode er en slik nødvendighet, jeg har mang en gang dusjet uten dusjhode og det går da HELT fint....

Det er da vel ikke slik at når noe så baggatellisk blir ødelagt så løper folk her rundt med hendene i været og ber til gud?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når man bor i kollektiv er det slitsomt å være den som irriterer seg over ting som ikke er som det skal være først. Trikset er å vende seg av med tanken om at det må fikses med en gang. Ikke bli den personen som bestandig tar ansvaret for ting som burde gjøres. I denne situasjonen er det ganske lett egentlig. Jeg skulle likt å se den jenta som kan gå lenger enn en gutt uten en tur i dusjen. Fjern dusjhodet, evt. bruk det selv i skjul, så kommer hun nok krypende til korset.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har en disputt gående med den ene personen jeg deler kollektiv med.

Saken er som følger

1) Dusjhode må erstattes. Jeg kjøper dette rimelig på Clas Ohlson og utstyret er i bruk i ca. to uker før det svikter.

2) Jeg kjøper deretter nytt hode og slange som koster en del mer enn det opprinnelige utstyret. Når jeg regner på det ser jeg at det blir mer enn kr 100,- per pers. men sier at dette allikevel vil være nok kompensasjon fra de andre. Jeg tar med andre ord den største økonomiske støyten.

3) Til sist kjøper jeg inn tre-fire nye lyspærer ettersom disse enten mangler eller har gått.

4) Jeg regner meg da fram til at kr 250,- vil være tilstrekkelig kompensasjon fra de andre.

Problemet blir da at når jeg konfronterer vedkommende med dette beløpet får jeg beskjed om at siden jeg ikke hadde spurt om lov til å kjøpe dette inn til fellesskapet vil hun ikke betale meg kr 250,- tilbake. Jeg får videre beskjed om at hun gjerne kunne regne på utgiftene hun hadde når hun kjøpte lyspærer ei uke før jeg flyttet inn og kreve mitt delbeløp tilbake, noe jeg syns er tullete da jeg ikke bodde der på det tidspunktet.

Jeg ser det som naturlig at man har fellesutgifter i et bokollektiv. Det å da påstå at det må spørres om lov før man kjøper inn ting som vil gagne alle praktisk men samtidig påvirke alle økonomisk syns jeg er tullete. Felleskostnader er felleskostnader og ingen er sjef over andre.

Som en liten sidenotis kan jeg si at jeg føler jeg også har gjort mye for fellesskapet allerede, uten å egentlig ha fått noe igjen for det. Men sånn er det! Dette inkluderer å ta andres oppvask, vasket dusjen når jeg flyttet inn, kjøpt inn mopp og annet vaskeutstyr samt byttet søppelposer ved behov. I utgangspunktet helt vanlige ting å gjøre når man bor i lag og har felles kjøkken og slikt, men i dette tilfellet føler jeg det gjør at saken heller i mitt favør.

Situasjonen er slik jeg ser den nå ganske låst, noe som er grunnen til at jeg ber om hjelp. Hva er det beste jeg kan gjøre med situasjonen og hva kan jeg eventuelt si til vedkommende? Fortsetter det som dette kan jeg ikke se annen løsning enn å flytte ut, jeg kan nemlig ikke fortsette å leve som dette.

Setter pris på alle svar!

1. Huseier skal dekke slike kostnader.

2. Har du fremdeles dusjhodet fra Clas Ohlson? Hvis du har dette kan du eller huseier reklamere på produktet, et dusjhode skal vare i mer enn to uker.

3. Det nye og dyre dusjhodet er ikke til felleskapet, men til deg selv. De andre leieboerne har ingenting med det å gjøre, dersom du ønsker å bruke det i kollektivet bør du skru av dusjhodet som tilhører kollektivet, skru på ditt eget og skifte tilbake når du er ferdig i dusjen.

Eventuelt kan du si til leieboerne at du helst vil slippe å skifte dusjhodet så ofte, og spørre om det er greit for de at ditt dusjhode er montert hele tiden. Hvis noen ødelegger det så er det din ting som er ødelagt og ikke noe kollektivet skal betale.

4. Det er en grunn til at du er havnet i denne situasjonen, det er plagsomt for de andre leietakerne i kollektivet og det vil skje igjen hvis ikke du gjør noe med det.

Når du gjør innkjøp til fellesskapet er det lurt å spørre først og kjøpe etterpå, ikke omvendt. Lykke til :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Et dusjhode er slitevare, og skal strengt tatt byttes ut ganske ofte. Jeg anbefaler også venner som flytter at de kjøper seg eget dusjhode og bruker dette fremfor det som kommer med leiligheten. Man vet aldri hva de forrige leieboerene brukte det til.

Jeg forstår ikke hvordan et dusjhode kan definers som en slitasjedel? Hvordan sliter man ut et dusjhode?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...