Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Krangel om felleskostnader i kollektiv

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Hei!

Jeg har en disputt gående med den ene personen jeg deler kollektiv med.

Saken er som følger

1) Dusjhode må erstattes. Jeg kjøper dette rimelig på Clas Ohlson og utstyret er i bruk i ca. to uker før det svikter.

2) Jeg kjøper deretter nytt hode og slange som koster en del mer enn det opprinnelige utstyret. Når jeg regner på det ser jeg at det blir mer enn kr 100,- per pers. men sier at dette allikevel vil være nok kompensasjon fra de andre. Jeg tar med andre ord den største økonomiske støyten.

3) Til sist kjøper jeg inn tre-fire nye lyspærer ettersom disse enten mangler eller har gått.

4) Jeg regner meg da fram til at kr 250,- vil være tilstrekkelig kompensasjon fra de andre.

Problemet blir da at når jeg konfronterer vedkommende med dette beløpet får jeg beskjed om at siden jeg ikke hadde spurt om lov til å kjøpe dette inn til fellesskapet vil hun ikke betale meg kr 250,- tilbake. Jeg får videre beskjed om at hun gjerne kunne regne på utgiftene hun hadde når hun kjøpte lyspærer ei uke før jeg flyttet inn og kreve mitt delbeløp tilbake, noe jeg syns er tullete da jeg ikke bodde der på det tidspunktet.

Jeg ser det som naturlig at man har fellesutgifter i et bokollektiv. Det å da påstå at det må spørres om lov før man kjøper inn ting som vil gagne alle praktisk men samtidig påvirke alle økonomisk syns jeg er tullete. Felleskostnader er felleskostnader og ingen er sjef over andre.

Som en liten sidenotis kan jeg si at jeg føler jeg også har gjort mye for fellesskapet allerede, uten å egentlig ha fått noe igjen for det. Men sånn er det! Dette inkluderer å ta andres oppvask, vasket dusjen når jeg flyttet inn, kjøpt inn mopp og annet vaskeutstyr samt byttet søppelposer ved behov. I utgangspunktet helt vanlige ting å gjøre når man bor i lag og har felles kjøkken og slikt, men i dette tilfellet føler jeg det gjør at saken heller i mitt favør.

Situasjonen er slik jeg ser den nå ganske låst, noe som er grunnen til at jeg ber om hjelp. Hva er det beste jeg kan gjøre med situasjonen og hva kan jeg eventuelt si til vedkommende? Fortsetter det som dette kan jeg ikke se annen løsning enn å flytte ut, jeg kan nemlig ikke fortsette å leve som dette.

Setter pris på alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klassisk. Glad jeg bor i enebolig. Da får du skru av dusjhode og lyspære og ta det med når du ikke bruker det. Vet om de som har klart seg med stearinlys på do i flere mnd. Bare vent til folk skrur ut pærer og bytter med brukte. Eller restavfall. Av noen kan man ikke forlange mer enn at de klarer å dette restavfallet ute i fellesgang. Bare til å overse og ikke la deg irritere.

Dusjhode er vell strengt tatt husvært sin jobb å holde.

Det finnes en gratistjeneste som heter delregning.no eller noe lignende. Kanskje det fungerer.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med å be huseier kjøpe inn ting som går isykker + lyspærer ol og øke husleien :dremel:

Hadde jeg vært deg hadde jeg skrudd ut lyspærene i fellesrommene du har byttet og gått rundt med lommelykt, så kan hu se hvor kult det er.

Uansett en en kjip person jeg ikke unner noen å leve med , som leker 3åring for noen hundrelapper.

Jeg skjønner at du spurte om å få igjen av de andre da du la ut, det er hennes svar jeg finner lite modent.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Altså, jeg skjønner fortvilelsen og at dette er ubehagelig, men du må huske på å notifisere de som bor der når du skal gjøre slike innkjøp. Det kan være de ikke er økonomisk i stand til å bidra (selv ved slike ubetydelige summer). Hvis du viser henne at du skjønner hennes side av saken men at du fortsatt ønsker å få dekket summen du la ut for vil du nok ha bedre resultater når det kommer til å få tilbake pengene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som en slags fortsettelse til Nittutts innlegg: dersom kassen hennes er helt skrapt, og du kommer og spør om penger, vil hun nok sette seg i en forsvarsposisjon om hun synes det er flaut å si at hun er raka fant. Dersom du derimot spør dem en og en om de synes det er greit å være med å betale, vil det kanskje være lettere for henne å si at hun ikke har penger for øyeblikket, men at hun gjerne vil betale når hun får penger på et senere tidspunkt. Da er dere på en måte mer på lag før kjøpet blir gjort ut utgiften er tatt, og hun har sagt ifra om at hun ikke har likviditet for øyeblikket før kjøpet er gjort, så hun har varslet det - mot at du bare spør etter penger når hun kan føle det er dumt å ikke ha penger til å bidra, selv om hun egentlig vil det.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hun burde absolutt betale deg. Hvis du hadde spurt henne først, hadde hun sakt nei? Hvordan kan man si at lyspærer er bortkastet?

Da jeg bodde i kollektiv hadde vi en grei ordning. Hver gang man kjøpte noe som man mente var fellesgoder, så skrev vi det opp på en liste på kjøleskapet, og noterte prisen. Èn gang i måneden gjorde vi opp listen. Vi pantet også flasker, og la alle pengene i en fellepot, som skulle gå til slike formål som dette. Når da oppgjøret kom, betalt vi tilbake de som hadde lagt ut med pantepenger. Som oftest var ikke dette nok, så da måtte de som hadde kjøpt minst spytte inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har en disputt gående med den ene personen jeg deler kollektiv med.

Saken er som følger

1) Dusjhode må erstattes. Jeg kjøper dette rimelig på Clas Ohlson og utstyret er i bruk i ca. to uker før det svikter.

2) Jeg kjøper deretter nytt hode og slange som koster en del mer enn det opprinnelige utstyret. Når jeg regner på det ser jeg at det blir mer enn kr 100,- per pers. men sier at dette allikevel vil være nok kompensasjon fra de andre. Jeg tar med andre ord den største økonomiske støyten.

3) Til sist kjøper jeg inn tre-fire nye lyspærer ettersom disse enten mangler eller har gått.

4) Jeg regner meg da fram til at kr 250,- vil være tilstrekkelig kompensasjon fra de andre.

Problemet blir da at når jeg konfronterer vedkommende med dette beløpet får jeg beskjed om at siden jeg ikke hadde spurt om lov til å kjøpe dette inn til fellesskapet vil hun ikke betale meg kr 250,- tilbake. Jeg får videre beskjed om at hun gjerne kunne regne på utgiftene hun hadde når hun kjøpte lyspærer ei uke før jeg flyttet inn og kreve mitt delbeløp tilbake, noe jeg syns er tullete da jeg ikke bodde der på det tidspunktet.

Jeg ser det som naturlig at man har fellesutgifter i et bokollektiv. Det å da påstå at det må spørres om lov før man kjøper inn ting som vil gagne alle praktisk men samtidig påvirke alle økonomisk syns jeg er tullete. Felleskostnader er felleskostnader og ingen er sjef over andre.

Som en liten sidenotis kan jeg si at jeg føler jeg også har gjort mye for fellesskapet allerede, uten å egentlig ha fått noe igjen for det. Men sånn er det! Dette inkluderer å ta andres oppvask, vasket dusjen når jeg flyttet inn, kjøpt inn mopp og annet vaskeutstyr samt byttet søppelposer ved behov. I utgangspunktet helt vanlige ting å gjøre når man bor i lag og har felles kjøkken og slikt, men i dette tilfellet føler jeg det gjør at saken heller i mitt favør.

Situasjonen er slik jeg ser den nå ganske låst, noe som er grunnen til at jeg ber om hjelp. Hva er det beste jeg kan gjøre med situasjonen og hva kan jeg eventuelt si til vedkommende? Fortsetter det som dette kan jeg ikke se annen løsning enn å flytte ut, jeg kan nemlig ikke fortsette å leve som dette.

Setter pris på alle svar!

Har du vurdert cyanid? enten til degselv eller henne??

Men uansett så kan du kreve at huseier står for lyspærer og slikt, (finnes juridiske argumenter for at det er ting som skal være inkludert i leie). Jeg har hjulpet min mormor å leie ut halve 2-mannsboligen hun eier og den første leietakeren var et mareritt, (han var jurist), så han kom med presidens for å kreve det ene og det andre, endte opp med at min mormor brukte mer penger på håndtverkere enn hun fikk i leie da han fant en ny feil hver 3. uke!!!!! men nok om det, løsningen din er at du setter en avtale som gjelder kollektivet som for eks. går på at dere enten bytter annehvert kjøp, eller at dere går igjennom ALT som er forbruksartikler dere har i huset og hamrer ut en skriftlig kontrakt som sier at når noe på denne listen går istykker kan den ene kjøpe nytt og kreve halvparten av den andre ved framvist kvittering. Det er idioti, men noen folk har ikke lært å leve med andre. (derfor jeg leier direkte ut halve min leilighet til en romvenninne istede for at vi leier begge direkt med huseier, så kan jeg ha hva jeg vil i kontrakten :p )

-frank

Lenke til kommentar

Hun burde absolutt betale deg. Hvis du hadde spurt henne først, hadde hun sakt nei? Hvordan kan man si at lyspærer er bortkastet?

Da jeg bodde i kollektiv hadde vi en grei ordning. Hver gang man kjøpte noe som man mente var fellesgoder, så skrev vi det opp på en liste på kjøleskapet, og noterte prisen. Èn gang i måneden gjorde vi opp listen. Vi pantet også flasker, og la alle pengene i en fellepot, som skulle gå til slike formål som dette. Når da oppgjøret kom, betalt vi tilbake de som hadde lagt ut med pantepenger. Som oftest var ikke dette nok, så da måtte de som hadde kjøpt minst spytte inn.

Da kommer man dårlig utav det hvis man fester mye mer enn de andre, egentlig. Eller er colaholiker.

Men ellers ingen dum plan.

Lenke til kommentar

Når dusjhodet svikter ringer man utleier og får vedkommende til å utbedre innen rimelig tid.

Lyspærer synes 99% er greit å betale for.

Når et dusjhode svikter etter 2 uker går man tilbake til butikken og krever pengene tilbake før man kjøper et nytt og dyrere ett, i alle fall når man bruker andre menneskers penger.

Man setter ikke et helt bofellesskap 250,- i gjeld uten å spørre om det er greit og om de kan betale nå. "ja man vi trengte jo nytt dusjhode" det er utleiers ansvar at dusjhodet er i orden, ikke ditt. Og om vedkommende nekter er det på tide å ta en alvorsprat med vekommende om loven.

Alt hadde løst seg om du hørte rundt om folk hadde 250 til overs denne uka.......

Om du på trass brukte disse pengene fordi du synes de du bor med er late og aldri bytter lyspærene og aldri bytter det dusjhodet som spruter alle veiene må du gå inn i deg selv og huske at folk er forskjellig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er denne personen utrolig vanskelig. Å betale sin del av et fellesgode synes jeg er helt rimelig.

På den annen side hadde det nok vært en lurere fremgangsmåte å spørre først. Du kan ikke kjøpe noe, og deretter kreve penger. Det er feil rekkefølge. Så prinsippielt sett kan jeg forstå at hun nekter å betale.

Jeg tror jeg hadde blitt litt furten uansett hvilken av partene jeg hadde vært. At noen går bak min rygg og kjøper inn noe, for deretter å kreve penger av meg synes jeg lite om (kommer selvfølgelig ann på person, god venn eller "bekjent"). På den annen side, hadde jeg kjøpt inn et dusjhode hadde jeg syntes det var utrolig smålig om noen nektet å bli med i spleiselaget. Kanskje du og medboer burde innrømme ovenfor hverandre at du valgte en litt feil fremgangsmåte, og at strengt tatt, så er det bare for henne å bla opp. Trenger ikke være så vanskelig.

Hvis ikke får du bare skru ut dusjhodet når du er ferdig med å bruke det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var du som dreit deg ut. Selvfølgelig, det mest solidariske av henne ville vært å betale sin del, men du gikk tross alt bak ryggen til medbeboerne dine og foretok innkjøp uten å ha rådført deg med dem, og da kan hun og alle andre nekte å betale deg hvis de synes at det er rimelig.

Lenke til kommentar

Det var du som dreit deg ut. ...du gikk tross alt bak ryggen til medbeboerne dine...

Det var også en måte å si det på.

Til TS

Hadde jeg bodd et sted hvor dusjhodet hadde gått i stykker og noen hadde tatt seg tid til å kjøpe et nytt hadde jeg selvsagt vært med på regningen, ikke bare har personen brukt penger men også sin egen tid.

At noen få personer her i verden er rasshøl gjør ikke det du gjorde til feil. Jeg vil tro at i 9/10 tillfeller vil det gå smerteløst. Men nå som det først har skjedd og du er klar over at det er en/flere du bor sammen med som er sånn er det ikke noe vits å gjenta det du gjorde eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Hun skal så klart betale til slutt, men hun burde fått beskjed på forhånd. Selv om det bare er en bagatell, må alle tas med på råd før slike ting blir gjort, med mindre det er avklart at dere kan gjøre sånt på vegne av kollektivet og samle inn penger etterpå. Det er det åpenbart ikke her.

Lenke til kommentar

På ting som å kjøpe inn en ny micro selv om den gamle virker etc er jeg forsåvidt enig. Men på noe som ER ødelagt og MÅ byttes så er det jævelig firkanta å måtte få tak i alle sammen først for så å spørre om det er ok (hvorfor skulle det ikke være ok? skal man i all fremtid dusje uten dusjhodet?). Når det kommer til lyspærer.. meh, de koster en 10'er og må byttes en gang i året, hadde ikke tatt meg bryet med å nevne det (med mindre dere har tusenvis av dem).

Lenke til kommentar

Et dusjhode er et såpass viktig element i heimen at jeg ikke ville latt noen andre velge et uten å få med seg mine synspunkter. Videre er dusjhoder av kvalitet såpass dyre at det ville tatt en vesentlig del av inntekten min. Og et dusjhode skal vare mer enn 2 uker, og hvis en av mine eventuelle medboere velger å drite i alt som heter reklamasjon og oppretting av feil, så hadde jeg også nektet å betale noe hvis denne personen hadde kjøpt noe på min regning uten mitt samtykke.

Og teknisk sett så er dette innkjøpet et negativt salg, og jeg kan med loven i hånd nekte å betale for produktet. Jeg har ikke samtykket å kjøpe noe.

Dette gjelder også selvfølgelig din medboer.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Videre er dusjhoder av kvalitet såpass dyre at det ville tatt en vesentlig del av inntekten min.

Say what? Hva for dusjhoder er det du pleier å bruke/har? Enten så har du veldig lav inntekt (da de fleste ligger på 200-500kr) eller så bruker du sjukt dyre dusjhoder.

Lenke til kommentar
Men på noe som ER ødelagt og MÅ byttes så er det jævelig firkanta å måtte få tak i alle sammen først for så å spørre om det er ok (hvorfor skulle det ikke være ok? skal man i all fremtid dusje uten dusjhodet?).

Vet du at dusjhodet var ubrukelig?

For alt vi vet fungerte dusjhodet tilstrekkelig til at de andre leietakerene kunne vente til huseier fikk byttet det

Dessuten er dette en kostnad som skal dekkes av huseier, ikke leietakerene. Med mindre en av leietakerene faktisk ødela dusjhodet med vilje, og da er det kun vedkommende som skal legge ut for nytt hode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...