Gå til innhold

cpu på 85-100 % hele tiden

spetwols

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg satt sammen en gammel pc, det er et EPOX EP-9HEAI hovedkort, og kjøpt nytt skjermkort, da det andre sprang. Nå er problemet at cpu ligger på 6-17 hele tiden. Det er kun når jeg har skrivebordet oppe. Åpner jeg VLC, så fyker den rett opp til 100 % og ligge der konstant. Åpner jeg chrome, så ligger den på 65-80... Dette vet jeg ikke er normalt. Jeg har en gammel dritt pc fra 2001 også, med 64 minne, og 10 gb hardisk. Denne er raskere en min, og bruker mye mindre cpu...

Som sagt, hovedkorte, 4 gb minne, og GTX 550TI skjermkort.

Det meste av drivere til epox har død ut nå, så jeg fikk hjelp på forumet her til å laste ned drivere til komponentene. Altså, jeg kjører xp, fordi windows 7 var helt håpløst. Da lå cpu konstant på 98-100 %... Startet jeg et program fikk jeg blue screen. Det ble litt bedre på xp, men den skal ikke bruke så mye cpu?? Jeg husker før så lå den på ganske lavt, eneste når jeg renderte i sony vegas, den var ganske høy. Nå er den så høy bare jeg åpner chrome....

Noen som vet hva som kan være galt? Jeg har prøvd 2 hardisker, og reformatert, så det virker som det er noe galt med prosessoren?? Den var aldri sånn før. Det er en AMD Opteron, husker ikke mere nå.. Å den har veldig god kjøling, en feit vifte. Jeg tror det kan være den som er på vei til og ta natta, men jeg aner ikke. Derfor lurer jeg på om noen av dere kan ha noe aning?? hjertelig takk for svar! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske morsomt egentlig, fyker rett opp til 97 % når jeg åpner chrome. Å da ligger den på 75-100 i bruk.

Kun 23-30 når den hviler med chrome... Jeg synes det er helt merkelig. Kan umulig være noe virus/spyware da jeg har testet med 2 hardisker, og reformatert både med xp og w7..... Ser også på processes "System Idle Process" Den ligger på da 77 som er free cpu.. Åpner jeg steam, så går den rett ned på 00... Samme når jeg spiller cs, eller hva som helst... Noen som kan ane hva som er galt?? ganske irriterenes...^^

Testet også nå vist musa står helt i ro kan den ligge på 0, og plutselig fyke opp til 17 uten at noen programmer er oppe. rører jeg på musa så fyker den opp til 60 med engang. å ligger på 40 ca i bruk. bare dra musepila rundt.

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Så for å oppsummere... PC-en fungerte helt fint inntil du skaffet deg et nytt skjermkort, og da begynte CPU-en med dette tullet? Og du har ikke byttet ut RAM-brikkene eller noe annet? Hovedkortet ditt er veldig gammelt, så mange nye komponenter vil ikke passe inn. Du kan f.eks. bare ha DDR minne.

Hadde vært greit å vite hva slags prosessor du har :) Få opp startmenyen og skriv "dxdiag" (er i hvert fall det på Win7 og Vista, håper det er likt på XP), og sjekk prosessormodell.

EDIT: Og last ned CPUID HWMonitor og sjekk temperaturene.

Endret av moby_duck
Lenke til kommentar

Har også en gammel EPOX 9NPA og den går fint på alt. W8, W7, XP og Ubuntu. Og ikke noe CPU bruk der, så ett eller annet er det jo som bruker det. Ofte er det jo tegn på virus, men du har vel kontroll på det ? Kan du se i oppgavebehandlinga hva som bruker da ? Og er alt i orden i hendelseslista ? Sjekket Device manager ?

Lenke til kommentar

Har også en gammel EPOX 9NPA og den går fint på alt. W8, W7, XP og Ubuntu. Og ikke noe CPU bruk der, så ett eller annet er det jo som bruker det. Ofte er det jo tegn på virus, men du har vel kontroll på det ? Kan du se i oppgavebehandlinga hva som bruker da ? Og er alt i orden i hendelseslista ? Sjekket Device manager ?

Takk! Jeg skal få sjekket det. Som sagt, det kan umulig være virus eller spyware. Fordi jeg har testet på to forkjellige hardisker, og reformatert totalt, og både prøvd w7 og xp. Har sjekket hardware, og det er kun 1 hardisk, skjermkort, som er koblet til hovedkort. Ikke noe som helst annet. men skal sjekke det du skrev, så kommer jeg med update!

Lenke til kommentar

Har også en gammel pc med socet 939 og den er helt lik, men har funnet ut at det er pga at nyere operativsystem er mer krevende nn gamle, samme med nettlesere og slikt.

Jeg ville heller gått for en oppgraderingspakke med i3 eller i5 istedet for og kjøpe ny CPU ;)

Lenke til kommentar

Vurderer å bare kjøpe en ny cpu, fordi jeg tror kanskje den er problemet. Jeg har socket 939. Passer denne her da?

Ja, den passer. Men tror det er bedre å gå for en oppgraderingspakke med HK, CPU og RAM. Her er et forslag: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752348 Vil du ha noe litt billigere, så skal jeg se hva annet jeg kan finne. Usikker på hvor mye du ønsker å investere i det.

Lenke til kommentar

Vurderer å bare kjøpe en ny cpu, fordi jeg tror kanskje den er problemet. Jeg har socket 939. Passer denne her da?

Ja, den passer. Men tror det er bedre å gå for en oppgraderingspakke med HK, CPU og RAM. Her er et forslag: http://www.komplett....aspx?sku=752348 Vil du ha noe litt billigere, så skal jeg se hva annet jeg kan finne. Usikker på hvor mye du ønsker å investere i det.

Hei!

Ja, jeg tenkte det samme selv, så har bestilt nytt HK nå, cpu, ram, og kabinett! Gikk for denne, og denne!

Pluss 16 gb ram, og kabinett. Total pris 4500... Ser det bra ut?

Lenke til kommentar

Ser bra ut det, men jeg vet ikke om det er nødvendig å betale så mye. Jeg vet dessverre ikke nok om AMD sine CPU-er og hovedkort til å anbefale noe annet, men er helt sikker på at noen her med litt mer kunnskap kan komme med et bra forslag.

Forresten, hvis du har 32-bit XP kan du ikke bruke mer enn 4GB RAM. Eller har du tenkt å gå for Win7? Da trenger du i så fall 64-bit og Home Premium, Professional, Enterprise eller Ultimate for å utnytte 16GB minne.

Endret av moby_duck
Lenke til kommentar

Har aldri hørt at aktiviteten øker når CPU er deff. Er jo motsatt. Effektforbruket kan derimot gå opp og den kan bli varm, men kan likegjerne være motsatt. Men en CPU til 939 skal du vel FÅ et sted ? Kan jo se på brukt her i bladet, er jo bare en klikk på headingen. Ta og trykk ned Clrl+Alt+Del og se hva slags aktivitet den bedriver i lista der. Fremkommer i %.

Lenke til kommentar

Bare for å si det, er en CPU defekt eller halveis defekt så blir du møtt med svart skjerm under oppstart.

Om du ikke har grillet den under overklokking med sinnsyk spenning, eller ødelagt den med forsøk på fjerning av heatspreaderen (Som på CPUer før Ivy Bridge, måtte avloddes) eller knust kjernen, så er sjansene dine for død CPU ca 0.1%

Dette er komponenter som svært sjelden dør, om bare hovedkort var laget til samme kvalitetsstandard, disse dør såpass ofte at det er ikke morsomt lenger.

Lenke til kommentar

Uten å ha lest mye...:

Det er helt vanlig at prosessorbruket flyger opp i værs av hver en minste ting om den er for varm. Det kan f.eks bety:

1. A: Kjølepastaen er hard/ubrukelig. Vifte, samt CPU (om CPU har metalldeksel) trenger gnikking med sandpapir: Følg neste trinn...
    B: Du trenger ny kjølepasta.
    .
  2. Viften sitter ikke ordentlig.
    .
  3. Du har et annet problem med kjøleren: Går vifta rundt? Evt. annet du kommer på...

Du kan sjekke BIOS for temperatur, selv om den ikke altid viser korrekt.

007CD, det trenger ikke altid være slik. Har en "liten deffekt" på en gammel C2Q Q6600. Uansett HK, ram, kjøler etc... Så vil PC-en skru seg av helt plutselig (fra tid til annen). Temperaturen er altid helt optimal... (Er testet på rundt 4-5 forskjellige oppsett). Konkluderte med at det er feil på catchen, hvor "PC-en" forsøker å catche noe, men en del pakker blir mistet, eller forvrengt, noe som ender opp med at PC-en skrur seg av.

Edit: Skriveleif.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Første gang jeg hører om at det er mulig, for å være på den sikre siden så kan fore den litt ekstra spenning og se om den bedrer seg.

Defekten jeg har sett i overklokking er "degradering" hvor den vil ha mer spenning for å fungere.

Men jeg står fortsatt for hva jeg sa, har fram til nå sett 1 CPU med defekt men har mistet tellingen på hvor mange hovedkort som har vært helt eller delvis døde.

Lenke til kommentar

Hei, igjen!

Tok av vifta i sta, og det viste seg at det ikke var noe kjølepasta der. Kun rester etter en veldig gammel som var bare helt ut tørka. Pcen har stått i 3 år nå, så det kan kanskje forklare noe. Før jeg avbestiller det nye hovedkorte, og cpu'n.. Er det dette som er feilen?

Lenke til kommentar

Det er muligens problemet, det koster ikke mye for ny tube med kjølepasta, så det er verdt forsøket. Jeg ville satset på at problemet var der.

PS: Husk å få vekk ALT av de gamle restene, selv helt mikroskopiske små biter, det er derfor jeg skriver at du må bruke sandpapir. En ren overflate kan være forskjellen på 30, og 70 grader ved påføring av ny kjølepasta.

Fungerer det ikke, så er det ikke noe problem å bestille ny maskinvare igjen. Ang. delene du bestilte, så ser det lekkert ut. Det er mer "bang for the buck" i AMD FX8120 (altså den er billigere i forhold til ytelse). Jeg hadde personlig aldri tenkt tanken å kjøpe HK til over 1000-lappen. Men, det er et bra oppsett, og hva du bruker pengene på er helt opp til deg selv.

Endret av warpie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå spurte du ikke etter mine grunner til at jeg valgte AMD framfor Intel, men her er mine likevel. Og de er en skjønn blanding av egne erfaringer med de to - til - EGET - bruk og pris på hele bygget. Og da faller Intelsystemene igjennom. De er dyrere, var tregere pris mot pris, og hver gang jeg har et Intelsystem mellom hendene så tester jeg de ut med mine (sære) programmer og mitt eget bruksmønster, og da er mitt subjektive syn at AMD er å foretrekke. - Så er jeg teknikker på området og har jo sett ytelsestester.......

Lenke til kommentar

Så er jeg teknikker på området og har jo sett ytelsestester.......

Jeg kan bla fram en haug med ytelsestester som viser akkurat hvor langt bak AMD ligger i dag:

http://www.tomshardware.com/reviews/fx-8150-zambezi-bulldozer-990fx,3043-15.html

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/amd-fx-8150_11.html

Men jeg har enda til gode å se en eneste test av Bulldozer som viser at den faktisk er god.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...