Gå til innhold

Inkasso


John1

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg byttet mobil leverandør noen måneder tilbake....det var greit, da for ikke så lenge siden fikk jeg et inkasso brev med krav at jeg skulle betale en regning samt en gebyr på nesten 1000kroner.....

Greie med det er at jeg aldri fikk noe faktura i posten til den inkasso brev kommet til meg.

Jeg har ikke noe problem med å betale selv regning men jeg synes at det er feil at jeg skulle betale gebyret til inkasso selskapet. Jeg har sent flere email til de og snakket på telefon og de mener at jeg har plikt under loven å betale denne gebyr!

Han jeg snakket med siste nevnte "inkassolovens paragraf 9" og at hvis jeg vil jeg kunne sjekke med posten hvorfor faktura ikke kommet fram. Jeg har lest fort gjennom dette og kan ikke se at jeg star pliktig til å betale gebyret siden jeg fikk ikke noe form for melding fra mobil selskapet, bare brevet fra inkasso selskapet.

 

Jeg er Irsk og usikker på regelverket. Tenkte da at kanskje jeg skulle spørre har inne hvis noen har bedre peiling på sann enn jeg.

 

Hilsen

 

J

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg er Irsk og usikker på regelverket. Tenkte da at kanskje jeg skulle spørre har inne hvis noen har bedre peiling på sann enn jeg.

 

Dersom du ikke har betalt det du skylder banken eller hva du brukte pengene på, så må du betale inkasso pluss gebyr, ellers kan du bare vente deg enda mere penger i inkasso. Vil anbefale deg å betale det så kjapt som mulig.

Lenke til kommentar

Iom. at gebyret er på tusen kroner samtidig som dette dreier seg om bytte av mobilabonnement, tror jeg det gjelder bruddgebyr/oppsigelsesgebyr heller enn forsinkelsesgebyr. Forsinkelsesgebyr pleier ikke være så store, og er de først det tyder det på at du har glemt/oversett betalingen en hel del ganger.

 

Trådstarter må nesten fortelle oss hva slags gebyr som står på regningen. Hvis det ikke er spesifisert må du kontakte inkassobyrået eller operatøren og spørre.

Lenke til kommentar

Hei,

Gebyret jeg synes er urettferdig er PGA ubetalt faktura.....som sagt jeg fikk ikke noe faktura for jeg fikk brevet fra inkasso selskapet.

Det gjelder ikke bruddgebyr/oppsigelsesgebyr fra mobilselskapet.

Det er Forsinkelsesgebyr og jeg mener det er feil siden jeg fikk ikke noe melding om det for brevet fra inkassoselskapet.

 

eksempel:

  • opprinnelig faktura 2000kr - jeg aldri fikk den i posten og mobilselskapet sier de fikk den tilbake i retur fra posten.
  • Jeg få faktura fra inkassoselskapet på 3000kr - DVS at 1000kr av det er et forsinkelsesgebyr.
  • Jeg mener at siden jeg ikke fikk den opprinnelig faktura at jeg burde ikke vare pliktig å betale den 1000kr gebyr

Jeg kan godt tenke meg at den gebyr blir betaling til inkassoselskapet for å håndtere innkreving og så vil ikke de slippe den!

 

Hilsen

 

In english:

  • I changed mobile telephone service provider
  • A while later I receive a letter from inkasso with an invoice which included a 1000kr fee in addition to the original invoice.
  • I then contact the Inkasso company and ask why I have received this letter from them and they explained to me that the telephone company had been receiving my invoices in return.
  • I then wrote a letter to the Inkasso company asking them to clarify the details of the invoice and why I should pay this extra fee.

It is my opinion that it is unfair that I should have to pay 1000kr extra because the postal service for some reason sent the invoice back to the telephone company instead of delivering it to the address it was sent.

Also why could they not just call me, it's not like they didn't have my phone number.

Endret av John1
Lenke til kommentar

Jeg er Irsk og usikker på regelverket. Tenkte da at kanskje jeg skulle spørre har inne hvis noen har bedre peiling på sann enn jeg.

 

Dersom du ikke har betalt det du skylder banken eller hva du brukte pengene på, så må du betale inkasso pluss gebyr, ellers kan du bare vente deg enda mere penger i inkasso. Vil anbefale deg å betale det så kjapt som mulig.

 

 

???? What do you mean ????

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

???? What do you mean ????

 

You could said in the first post that you pefer to get awnsers on English (My English isn't that good).

 

What i said is that the system in Norway is that if you don't pay your incasso, you just will get more and more to pay, that said you should go ahed and pay the money as fast as posibole. If you don't pay them, they will start forced selling, and that's something you DONT want to happen. Also, if you fail to pay the incasso this can harm your relationships with banks and you can get in trouble of getting loans.

 

So with that said, do it fast so you don't get in anymore problems. I myself got once an incasso, witch was first 200 kr, and ended up being over 500kr.

Lenke til kommentar

Vanlig og normal gang i slike saker:

 

Faktura-purring med gebyr-inkassovarsel med gebyr-inkasso med salær.

Om du har klart å overse alle disse, unntatt den siste så har du et problem.

 

få faktura fra inkassoselskapet på 3000kr - DVS at 1000kr av det er et forsinkelsesgebyr.

Edit: her er noe som skurrer, salær og (purre)gebyr er to forskjellige saker.

 

.

Lenke til kommentar

Vanlig og normal gang i slike saker:

 

Faktura-purring med gebyr-inkassovarsel med gebyr-inkasso med salær.

Om du har klart å overse alle disse, unntatt den siste så har du et problem.

 

få faktura fra inkassoselskapet på 3000kr - DVS at 1000kr av det er et forsinkelsesgebyr.

Edit: her er noe som skurrer, salær og (purre)gebyr er to forskjellige saker.

 

.

 

hmm det er to forskjellige adresser, en bedrift og en privat. posten til bedriften fikk mobilselskapet i retur. (Jeg vet ikke hvorfor, har ikke problemer med å få post fra andre)

Inkasso selskapet sent brevet til mitt privat adresse

Lenke til kommentar

hmm det er to forskjellige adresser, en bedrift og en privat. posten til bedriften fikk mobilselskapet i retur. (Jeg vet ikke hvorfor, har ikke problemer med å få post fra andre)

Inkasso selskapet sent brevet til mitt privat adresse

Posten roter ofte, så det der er ikke helt uvanlig. Bedriften jeg jobber for, sluttet plutselig å få post og flere klaget over at de fikk post til oss sendt i retur. Da min sjef tok det opp med Posten, fikk han beskjed om at vi ikke eksisterte (!). Det tok lang tid og flere møter med Posten før de faktisk fant oss igjen i systemet, og vi begynte å få post igjen.

Lenke til kommentar

hmm det er to forskjellige adresser, en bedrift og en privat. posten til bedriften fikk mobilselskapet i retur. (Jeg vet ikke hvorfor, har ikke problemer med å få post fra andre)

Inkasso selskapet sent brevet til mitt privat adresse

Posten roter ofte, så det der er ikke helt uvanlig. Bedriften jeg jobber for, sluttet plutselig å få post og flere klaget over at de fikk post til oss sendt i retur. Da min sjef tok det opp med Posten, fikk han beskjed om at vi ikke eksisterte (!). Det tok lang tid og flere møter med Posten før de faktisk fant oss igjen i systemet, og vi begynte å få post igjen.

 

Well what do you know, I rang the Post Office and checked with them and yes indeed I do not exist in their database.

 

This is a real pain in the ass as previously it has never been a problem to get post delivered.

 

So now looking at it all. I think I shall just pay the bill as just on-time used it will be cheaper than being sent running around in circles between the Post Office the telephone company and the inkasso firm

Lenke til kommentar

Når jeg fikk inkasso brev av noe jeg ikke hadde fått brev om. De sa de hadde sendt to brev men de kom aldri til meg. De kom heller ikke i retur til dem som de sa da. Men det som var rart at pakker og alt ifra utlandet kom til meg og alle andre regninger.

 

Ringte de dagen etter og sa jeg hadde snakket med posten og posten kunne ikke bevise det ene eller det andre. Endte med at jeg betalte bare det jeg skulle og inkasso greiene forsvant. De sa unnskyld også videre ettersom de har ikke noe bevis selv at brevet har blitt levert.

Lenke til kommentar

Eget ansvar å følge med på det en selv skylder om det ikke er helt uforutsett. Om oppgitt adresse er feil eller ikke blir levert av en eller annen grunn er det fortsatt skyldners ansvar.

 

Dog, om fakturaen og purringen/inkassovarselet er kommet i retur, er det god skikk å sende ut en ekstra purring via SMS om mulig, før saken oversendes til inkasso.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm for meg er saken ferdig, jeg ser ikke noe poeng med å krangle videre om det siden hvis jeg skulle, så kommer det til å koste meg mer på bruk av tid enn gebyret.

 

@Niko Yes I agree with you, but one could also argue that 'Posten' are paid to provide a service i.e. deliver post; if then they only deliver some of your post and send some back in return, what is one to do or think? Should we keep regular contact with them and check if they have sent post in 'return to sender'?

Any way as I said; the case is closed as far as I am concerned, it would be a waste of time and energy to argue with three companies over a paltry sum (eg. 1000NOK)

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...