Gå til innhold

- Windows 8 slippes før det er ferdig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har litt å gjøre med at folk som har brukt Windows i mange år (jeg har siden Windows 3.11) vet hva dem vil ha, og hva som funker best for dem. Grensesnittet i Win8 er laget for berøringsskjermer først og fremst, og ikke for oss som sitter med f.eks to stk vanlige 24" skjermer. Hva er vitsen med Metro hvis 99% av tiden brukes i Desktop mode? Da kan man likegodt fortsette å bruke Win7 spør du meg...

Greit nok poeng, uthevet ovenfor.

 

Jeg også har vært med siden Windows 3.11 for Workgroups

(OS'et fryser maskinen til det ubrukelige, utallige omstarter blir NØDVENDIGE)

 

Jeg har kjørt MS-DOS 6.22 med sine minnebegrensninger og en-programsbegrensning.

 

Jeg har skygget delvis unna Windows 9x (erstatt X med tallet 5 eller 8), og spesiellt skygget unna Windows ME. (ME hørte jeg var omtrent sammenliknbart med skitt/dritt)

(Micrsooft innførte det kryptiske registeret som "kun" folk med ymse Microsoft-sertifiseringer forstår seg på, samt den like kryptiske og mer irriterende blåskjermen)

 

Jeg har glemt å nevne at Microsoft en eller annen gang forsøkte noen generasjoner med media-fokusert OS, noe jeg heller ikke har rørt (når dette kom er et lite svakt hull hos meg).

 

Så kom Windows NT som jeg ikke har kjørt. Så kom etterfølgeren på NTFS-filsystemet Windows 2000 som jeg var spesiellt begeistret for. Windows XP er heller ikke så værst, bare at her innførte Microsoft den virkelige kampen mot piratene, og det gjorde nyinstallering til litt herk for lovlydige borgere.

 

Windows 2000 er/var en vinner.

 

Windows Vista er jeg lite begeistret for. Windows 7 er noe bedre, men sliter med for mye Vista-arv, slik som treghet på ditt og datt man utfører.

 

Windows 7 har vel det deiligste brukergrensesnittet.

 

Jeg var innom OS/2 Warp så lenge det hadde livets rett. Ikke glem at Windows NT bar store frukter fra IBM-samarbeidet, og at HPFS (IBM sitt filssystem), omtrent er identisk med NTFS (den gang), fordi IBM hadde like rettigheter fra IBM-Microsoft samarbeidet.

 

En ting som irriterer en grønn, er at man med Microsoft Windows OS'ene er nødt å innstallere ymse sikkerhetsoppdateringer dersom man må (eller velger) å reinstallere OS'et.

 

Service Packs kommer meget sjelden, og disse kan slipstream'es, men etter en stund kommer det ikke Service Packs lengre, og man sitter igjen med kanskje over 100 sikkerhetsoppdateringer som man er nødt å innstallere fra Windows Update.

 

Nå går det an å slipstream'e patcher som får KB-numre også, men det er langt i fra rett fram. Og jeg har aldri giddet å forsøke en gang.

 

Her er Linux herlig, fordi det kommer gratis versjoner flytende, som man kan laste ned i sin helhet uten noe mikk makk slik som man opplever med proprietær programvare ala Microsoft Winduws.

Endret av G
Lenke til kommentar

Synd at W8 baserer seg for mye på skrivebord og store ikoner. Da jeg bruke for det meste startmenyen, ikonene ved startmenyen og jeg foretrekker skrivebordet minimalistisk. Da jeg har alle snarveiene jeg trenger på startmenyen, og ved startmenyen. Programmer som jeg bruker sjeldent eller andre snarveier har jeg på det vanlige skrivebordet. Men jeg får vel prøve Windows 8 før jeg kommer med konklusjoner :p

 

Skrivebordet.jpg

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

Artig at windows-fanboysa er helt på gråten her i forumet for rettmessig kritikk mot Microsoft fra verdens største CPU-produsent.

 

Mulig at Intel har noe mer kompetanse og tyngde på dette feltet enn Microsofts norske fan-klubb.

Nå har vel folk her holdt en saklig diskusjon om hva de mener om W8, så det skinner greit igjennom hvem som er fanboy..

Lenke til kommentar

Ett latterlig selskap? Enhver som faktisk har fulgt med på Microsoft de siste årene, kan se at de faktisk har utviklet seg til å bli det modigste, mest spennende og innovative selskapet blant de tre store.

Microsoft er på vei ned.

Igjen du kan ikke følge med på det som skjer i teknologiverden. Der andre leverer labre produkter og små oppdateringer vil Microsoft og deres partnere revolusjonere PC-markedet og hvordan dette virker.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

Artig at windows-fanboysa er helt på gråten her i forumet for rettmessig kritikk mot Microsoft fra verdens største CPU-produsent.

 

Mulig at Intel har noe mer kompetanse og tyngde på dette feltet enn Microsofts norske fan-klubb.

Og muligens Intel er hårsåre pga at Microsoft velger støtte ARM og i tillegg velger å lansere sin egen hardware basert på ARM tre måneder før x86-versjonene kommer ut?
Lenke til kommentar

Synd at W8 baserer seg for mye på skrivebord og store ikoner. Da jeg bruke for det meste startmenyen, ikonene ved startmenyen og jeg foretrekker skrivebordet minimalistisk. Da jeg har alle snarveiene jeg trenger på startmenyen, og ved startmenyen. Programmer som jeg bruker sjeldent eller andre snarveier har jeg på det vanlige skrivebordet. Men jeg får vel prøve Windows 8 før jeg kommer med konklusjoner :p

Ett par argumenter imot dette. Alle funksjonene til startmenyen finner du i startskjermen, i tillegg får du andre funksjoner også, Du kan også fortsatt bruke Taskbar for å åpne programmer. Men på toppen av dette er den mest effektive måten å åpne programmer på å bruke tastaturet. Være det win+"1-9" for å åpne programmer på taskbar, eller Win -> skriv de første bokstavene -> enter. Jeg se f.eks. ikke noe poeng i å ha ting som calculator og Paint på startmenyen/skjermen. Bare win+ca+enter for calc eller win+pa+enter for Paint.
Lenke til kommentar

Synd at W8 baserer seg for mye på skrivebord og store ikoner. Da jeg bruke for det meste startmenyen, ikonene ved startmenyen og jeg foretrekker skrivebordet minimalistisk. Da jeg har alle snarveiene jeg trenger på startmenyen, og ved startmenyen. Programmer som jeg bruker sjeldent eller andre snarveier har jeg på det vanlige skrivebordet. Men jeg får vel prøve Windows 8 før jeg kommer med konklusjoner :p

Ett par argumenter imot dette. Alle funksjonene til startmenyen finner du i startskjermen, i tillegg får du andre funksjoner også, Du kan også fortsatt bruke Taskbar for å åpne programmer. Men på toppen av dette er den mest effektive måten å åpne programmer på å bruke tastaturet. Være det win+"1-9" for å åpne programmer på taskbar, eller Win -> skriv de første bokstavene -> enter. Jeg se f.eks. ikke noe poeng i å ha ting som calculator og Paint på startmenyen/skjermen. Bare win+ca+enter for calc eller win+pa+enter for Paint.

Jeg hadde nok brukt hotkeys, om jeg hadde visst at de eksisterte :p Grunnen til at paint og kalki er der er fordi snarveier står i kronologiskrekkefølge etter hva som er mest brukt. Jeg har ikke lagt til dem selv, se bort ifra de som låst øverst på lista.
Lenke til kommentar

Ett latterlig selskap? Enhver som faktisk har fulgt med på Microsoft de siste årene, kan se at de faktisk har utviklet seg til å bli det modigste, mest spennende og innovative selskapet blant de tre store.

Microsoft er på vei ned.

Igjen du kan ikke følge med på det som skjer i teknologiverden. Der andre leverer labre produkter og små oppdateringer vil Microsoft og deres partnere revolusjonere PC-markedet og hvordan dette virker.

Og Microsoft som mange andre vet å ta seg godt betalt for den programvaren bedriftsverdenen kan ønske å kjøpe. F.eks. SQL Server

Det er heller ingenting galt med å ta seg greit betalt, men har dere sett hvor dyrt SQL Server kan være i noen utgaver?

Endret av G
Lenke til kommentar

Synd at W8 baserer seg for mye på skrivebord og store ikoner. Da jeg bruke for det meste startmenyen, ikonene ved startmenyen og jeg foretrekker skrivebordet minimalistisk. Da jeg har alle snarveiene jeg trenger på startmenyen, og ved startmenyen. Programmer som jeg bruker sjeldent eller andre snarveier har jeg på det vanlige skrivebordet. Men jeg får vel prøve Windows 8 før jeg kommer med konklusjoner :p

Ett par argumenter imot dette. Alle funksjonene til startmenyen finner du i startskjermen, i tillegg får du andre funksjoner også, Du kan også fortsatt bruke Taskbar for å åpne programmer. Men på toppen av dette er den mest effektive måten å åpne programmer på å bruke tastaturet. Være det win+"1-9" for å åpne programmer på taskbar, eller Win -> skriv de første bokstavene -> enter. Jeg se f.eks. ikke noe poeng i å ha ting som calculator og Paint på startmenyen/skjermen. Bare win+ca+enter for calc eller win+pa+enter for Paint.

Jeg hadde nok brukt hotkeys, om jeg hadde visst at de eksisterte :p Grunnen til at paint og kalki er der er fordi snarveier står i kronologiskrekkefølge etter hva som er mest brukt. Jeg har ikke lagt til dem selv, se bort ifra de som låst øverst på lista.

Da foreslår jeg at du setter deg litt inn i noen av hotkeysa i Windows, de viktigste i mine øyne er win+1-0 da disse åpner programmene du har på taskbar. For å ta din taskbar da så åpner win+1 Explorer, win+5 Firefox, win+6 Skype etc. (dette er selvfølgelig om disse er pinned til taskbar). Søking er også svært effektivt, og det er det som "aktiveres" når du bruker win+ca+enter. med win-tasten åpner du startskjermen, og så starter du å skrive inn namnet på programmet du er ute etter. For calculator blir det f.eks. C-A, og da er calculator det 1. valget i lista, og så er det bare å trykke enter for å åpne dette programmet. Dette fungerer både i Windows 7 og Windows 8, men i Windows 8 får du en mer oversiktlig overslikt over søkeresultatene.
Lenke til kommentar

Hvem bryr seg egentlig..Windows 7 er topp

 

Windows 8 er det kjappeste systemet hittil jeg har prøvd siden XP, det er ikke bare grensesnitt nei til de som tror det.

 

Alt kan gjøres kjappere. Fjerne ting i boot menyen osv.

Windows 8 er jo tross alt bygget på fra Windows 7 som de i Windows 8 ødelagte startmenyen i.

Og metro er noe drit.

Lenke til kommentar

Hvem bryr seg egentlig..Windows 7 er topp

 

Windows 8 er det kjappeste systemet hittil jeg har prøvd siden XP, det er ikke bare grensesnitt nei til de som tror det.

 

Alt kan gjøres kjappere. Fjerne ting i boot menyen osv.

Windows 8 er jo tross alt bygget på fra Windows 7 som de i Windows 8 ødelagte startmenyen i.

Og metro er noe drit.

 

Noen mener ting ødelegges ved å fornyes, andre mener de forbedres. Syterne som ikke klarer å vende gamle vaner for vel holde seg til win 7..

Lenke til kommentar

Trur selv at Windows 8 ikkje kommer til å bli godt motatt blant brukere. Dei er på riktig spor, men det er god del som ikkje er ferdig enda som også sies i artikkelen. For det første så er Metro fremdeles 'clunky' med mus og tastatur. Høg oppløsningskjermer er dårlig optimalisert (http://techreport.com/review/23631/how-windows-8-scaling-fails-on-high-ppi-displays), lyder ikkje godt. Ola Nordmann syns sikkert ikkje det samme, men som "geek" vil eg tørre å påstå at Apple ligger 1 år i forveien når det gjelder teknologi desverre.

Lenke til kommentar

Nå tro jeg ikke at det er selve teknologien i seg selv som er problemet , men hvordan det er satt sammen.

Om man kan si at det også er teknologien kan nok diskuteres.

 

Problemet er hvordan teknologien ( Windows 8 er satt sammen ) .

Derfor funger det bare for et begrenset antall brukere.

de som er veldig optat av nettbrett og slikt

Lenke til kommentar

Hvem bryr seg egentlig..Windows 7 er topp

 

Windows 8 er det kjappeste systemet hittil jeg har prøvd siden XP, det er ikke bare grensesnitt nei til de som tror det.

 

Alt kan gjøres kjappere. Fjerne ting i boot menyen osv.

Windows 8 er jo tross alt bygget på fra Windows 7 som de i Windows 8 ødelagte startmenyen i.

Og metro er noe drit.

 

Noen mener ting ødelegges ved å fornyes, andre mener de forbedres. Syterne som ikke klarer å vende gamle vaner for vel holde seg til win 7..

Forandring fryder men ikke i dette tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...