KarlToresen Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Har nylig startet å studere. Grunnet noen år med jobb har jeg klart å spare sammen litt penger, og med min far som kausjonist tenker jeg å kjøpe bolig. Om jeg ikke kjøper nå, så vil jeg etter 3-5 år med studier ikke ha mye penger igjen, samtidig som jeg sitter med et stort studielån. Etter mye utregninger så dette ut til å bli et prosjekt som ville gå i pluss, helt til jeg fant ut at leieinntekter teller med som inntekten. Jeg er heldig nok til å kunne jobbe i feriene, og da tjener jeg opp til maksgrensen som nå blir på 151000 ca. Det som er greia er jo at leieinntektene akkurat er nok til å betjene rentene på lånet og ikke noe mer, samtidig som leieinntektene også er skattefrie, da jeg selv bor i boligen og ikke leier ut mer enn 50% eller hva som er grensa. Jeg tenkte at skattefri leieinntekt ikke påvirket stipendet. Noen som vet om dette stemmer? Da lønner det seg plutselig ikke å kjøpe lenger, men igjen blir det veldig vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet i ettertid. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Fra skoleåret 2012/2013 regnes både person- og kapitalinntekt med i behovsprøvingen til Lånekassen. Lenke til kommentar
KarlToresen Skrevet 26. september 2012 Forfatter Del Skrevet 26. september 2012 Utrolig kjedelig ordning, da de ikke tar noe hensyn til renteutgifter på lånet. Om de hadde tatt hensyn til dette hadde jeg forstått det. Noen som vet om noen måte å lure seg unna dette på? Altså få de som leier av meg til å betale bare en symbolsk sum, for så å gi meg resten kontant? Vet at det blir for lett å spore, men var bare et eksempel. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Hvorfor skulle de tatt hensyn til renteutgifter på lånet? Det hensyntas ikke i noen andre støtteordninger, med unntak av sosialstønad. Den eneste måten å lure unna dette på er å unnlate å oppgi inntektene til skattemyndighetene i din selvangivelse (dette er imidlertid brudd på ligningsloven, om enn et lite et). Og så er det selvsagt det at du risikerer tiltale og dom for bedrageri, da. Lenke til kommentar
KarlToresen Skrevet 26. september 2012 Forfatter Del Skrevet 26. september 2012 Da mine leieinntekter ikke gir meg noe som helst av inntekt. Jeg tar et avdragsfritt lån i 3 år, og leieinntektene dekker akkurat rentene på lånet, kommunale avgifter og boligskatten. Da sitter jeg altså ikke igjen med noe som helst, men får ikke stipend. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 "Inntekt" er et bruttobegrep, ikke et nettobegrep. Du får ikke lov til å sette inntekten din til null på selvangivelsen bare fordi du ikke har igjen noen penger men har brukt opp alt. Det er heller ikke slik at inntektsgrensen er en hard limit. Den er en soft limit -- du får nedskjæring med 5 % per stipendmåned av inntekt som overstiger grensen. 1 Lenke til kommentar
KarlToresen Skrevet 26. september 2012 Forfatter Del Skrevet 26. september 2012 Med en gang du går over grensen taper du 50% av alt du tjener over, noe som er mye. Uansett vil jeg gå godt over inntektsgrensen nå som nye regler gjør at leieinntektene teller med. Jeg sier meg meget enig i det leder for unge høyre, Paul Joakim Sandøy sier "Skal kapitalinntekter være med i regnestykket må også renteutgifter inn. En student som eier leilighet blir nå straffet hvis han får leieinntekter, men han får ikke fradrag for renteutgifter på boliglånet sitt i dette regnestykket. Dette blir ikke riktig"(http://e24.no/makro-og-politikk/krfu-bra-at-pappaguttene-faar-mindre-i-stipend/20252257?view=print). For å nevne noen andre som viser til hva jeg mener: http://www.dn.no/privatokonomi/article2441475.ece http://www.venstre.no/austagder/risor/artikkel/44599 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå