Gå til innhold

Norge: Langt ifra likestilt?

Anbefalte innlegg

Her synes jeg det er viktig å trekke frem at det er forskjell på kjønnene både fysiologisk og mentalt. Det er ikke til å komme unna. I stedet for at vi på liv og død skal ha akkurat de samme retningslinjer, eller kall det regler om du vil, så er det beste å gjøre ting så rettferdig som mulig.

Tenk på det som OL grener i sport. Begge skal ha lik rett til å stille, men de behøver ikke inneholde det samme for det.

Synes det er bedre å tilrettelegge for hvert enkelt kjønn enn å tvinge både menn og kvinner til å tenke som eller leve som hverandre.

Hvordan er kvinner og menn forskjellig mentalt sett?

Det er vell påvist at kvinner og menn har noe forskjellige hjerner slik at det er enkelte ting vi, generelt sett, har forskjellige forutsetninger til å takle bedre og dårligere. Vi har jo også instinktive eksempler som at kvinner søker en mann som kan beskytte og forsørge hennne mens menn, underbevisst, ser på typiske tegn rundt fruktbarhet og sunnhet. De som kan noe om det kan og har sikkert skrevet mange bøker om det :p

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her synes jeg det er viktig å trekke frem at det er forskjell på kjønnene både fysiologisk og mentalt. Det er ikke til å komme unna. I stedet for at vi på liv og død skal ha akkurat de samme retningslinjer, eller kall det regler om du vil, så er det beste å gjøre ting så rettferdig som mulig.

Tenk på det som OL grener i sport. Begge skal ha lik rett til å stille, men de behøver ikke inneholde det samme for det.

Synes det er bedre å tilrettelegge for hvert enkelt kjønn enn å tvinge både menn og kvinner til å tenke som eller leve som hverandre.

Det er vell påvist at kvinner og menn har noe forskjellige hjerner slik at det er enkelte ting vi, generelt sett, har forskjellige forutsetninger til å takle bedre og dårligere. Vi har jo også instinktive eksempler som at kvinner søker en mann som kan beskytte og forsørge hennne mens menn, underbevisst, ser på typiske tegn rundt fruktbarhet og sunnhet. De som kan noe om det kan og har sikkert skrevet mange bøker om det :p

Hva med homofile kvinner, ser de etter menn som kan ta vare på de?

Jrg ser ingen likhetstegn blandt mine venninet, kun at de kanskje baksnakker mer enn kompisene mine. Så jeg er uenig.

Altså, jeg synes personelig at det blir litt teit å plasere alle kvinner og menn i to grupper. Vi er alle enkeltindivider uten noen form for mental likhet kjønnsmessig. Ialefall ikke på ett nivå som burde generaliseres :)

Endret av SleepHead
Lenke til kommentar

Jrg ser ingen likhetstegn blandt mine venninet, kun at de kanskje baksnakker mer enn kompisene mine. Så jeg er uenig.

Altså, jeg synes personelig at det blir litt teit å plasere alle kvinner og menn i to grupper. Vi er alle enkeltindivider uten noen form for mental likhet kjønnsmessig. Ialefall ikke på ett nivå som burde generaliseres :)

Vi kan selvfølgelig ikke gå inn i hodene til enkeltpersoner og vite hva de ser etter, men generelt sett finnes det trekk som er mer mannlige eller mer kvinnelige enn andre. For eksempel styres kvinner i større grad av følelser enn menn. Menn bruker i større grad logikken til å ta avgjørelser. Menn er ofte mer skeptiske og kritiske, osv.

Lenke til kommentar

Vi kan selvfølgelig ikke gå inn i hodene til enkeltpersoner og vite hva de ser etter, men generelt sett finnes det trekk som er mer mannlige eller mer kvinnelige enn andre. For eksempel styres kvinner i større grad av følelser enn menn. Menn bruker i større grad logikken til å ta avgjørelser. Menn er ofte mer skeptiske og kritiske, osv.

Til tider ja, men er "ofte" godt nok grunnlag for å starte en likestillingsprosses?

Noen menn er mer kritiske enn andre, gjør det dem til mer mannelige?

Om en mann er sympatisk, er han da mer kvinnelig enn en kynisk mann?

Jeg forstår ikke sammenhengen med likestilling å dra inn våres mentale forskjeller kjønnsmessig, da det er flertallige eksempler på det utenfor normen.

Lenke til kommentar

Så hva foreslår du? At det er forskjell på kjønnene gjenspeiles jo av at de velger litt forskjellige yrker. Jeg synes at vi skal akseptere at disse forskjellene eksisterer og la enhver person leve sitt eget liv istedenfor å prøve å påvirke dem til å gjøre det ene eller det andre med pengepremier.

Lenke til kommentar

Så hva foreslår du? At det er forskjell på kjønnene gjenspeiles jo av at de velger litt forskjellige yrker. Jeg synes at vi skal akseptere at disse forskjellene eksisterer og la enhver person leve sitt eget liv istedenfor å prøve å påvirke dem til å gjøre det ene eller det andre med pengepremier.

Helt enig. Det burde være opp til hver enkelte person å bestemme sin vei i livet. Likestilling er i mine øyne like muligheter, ikke 50/50 fordeling på kjønn i alle norges yrker.

Lenke til kommentar

Om jeg fremdeles mener vi har like rettigheter? Absolutt! Og det til tross for en kvinnefavoriserende lovtekst.

Og du ser ikke motsetningen i det du selv skriver her? :hmm:

Nei, jeg ser ikke motsetningen, for jeg finner svært få rettigheter kun forbeholdt det éne kjønn her i Norge. Har du noen eksempler?

Likestilling er i mine øyne like muligheter, ikke 50/50 fordeling på kjønn i alle norges yrker.

Vel formulert!

Lenke til kommentar
Nei, jeg ser ikke motsetningen, for jeg finner svært få rettigheter kun forbeholdt det éne kjønn her i Norge. Har du noen eksempler?

Rett til å slippe militærtjenesten.

Rett til å komme forran i en lov som egentlig er en likestillingslov - Så loven i seg selv forskjellsbehandler. Hvor tullete går det an å få det liksom. Ja, da blir eksempel fra skole tidligere her med gratis PC til damene en forskjellsbehandling man ikke kan gjøre noe med. For loven favoriserer damene. Motsatt kan man si at de bryter denne loven. Så sånn sett kan hvem som helst gi damer fordeler og da beskyttet av en lov som skal nettopp forhindre dette. Ola dunk i et nøtteskall

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke "total likestilling" er mulig, faktisk er det FYSISK umulig! Aldersdiskriminering er i teorien ulovlig, men det betyr ikke at man ikke må ta hensyn til aleder hvis man har en 74-åring eller en 14-åring som søker jobb hos en.

Kvinne rhar evnen til å bli gravide, og får mensen, disse to faktorene MÅ man ta hensyn til om det er for å tilrettelegge for at jenter som ha mensen kan ha en egen dusj av hygeiske grunner. Eller skal man krevet at en høygravid kvinne skal prester elike mye som en mann?

Noen personer har sykdommer, eller handikapp de er født med og disse må enten diskrimineres imot for hva de kan drive med, (en blind person kan høyst sannsynlig ikke bli snekker; dog det finnes sikkert de som har gjort det og), eller for hvor de kan få tilgang, (som dørvakt har jeg mang en gang hjulpet lamme på do, eller bært dem og stole inn steder hvor man har ikke kunne tilrettelagt for at alle kan komme seg på egenhånd).

Jeg har til gode å jobbe i en jobb der en sammenlignbar kvinnelig kollega har tjent mindre enn meg, emn det er hevdes at det er en stor forskjell her, (jeg ønsker å personlig å møte på en person som er sammenlignbar med meg i stilling, utdannelse, ansinitet, og lignende, og tjener mindre evt. mer pga hudfarge, kjønn, religion, legning eller lignende, men det har jeg ikke)

Men likestilling må gå begge veier, og ønsker vi at en person som er lamm fra magen og ned skal ha de samme krav stillt til seg som meg?? skulle han/henne måtte gå den linjen h*n hadde karakterene til, selv om h*n's handikap ikke gjorde det mulig å jobbe i det yrket? For det er hva likestilling vil innebære i sin helhet at en kvinne ikke får noen hensyn til sin tilstand som gravid, personer som har en mindre eller større skade ikke vil få tilrettelegging på jobb fordi "alle skal behandles likt". nei vi skal selvsagt jobbe for RETTFERDIGHET i samfunnet, men "likestilling" kan bli urettferdig enten fordi man setter for store krav til noen eller for små til andre.

Liten 'sidenote':

Jeg hater utsagnet "likt for alle" for det ble brukt av mine lærere da jeg forsøkte å få en stol og pult som faktisk var høy nok til å passe min størrelse, eller senere når dårlig sittestilling hadde gitt meg kroniske ryggsmerter og jeg forsøkte å slippe aktiviteter som gjorde mer vondt. Eller gang på gang når man har sett en av ikke-norsk opprinnelse velge å gå illeluktende på skolen etter gymmen fordi deres kultur forbyr nakenhet for andre enn familiemedlemmer. Så "likt for alle" er ikke løsningen, men samme mulighet og rettighet for å leve livet til sitt beste evne bør være en essensiell rettighet, og til stor del er den det. For det er ikke stor forskjell på folk. Jeg gikk i klasse med fattige "fanter" og millionær-barn på barneskolen, for vi får alle det grunnleggende vi trenger for å leve livet. (få millinærer og milliardærer lever betydelig annerledes enn oss andre, og Norge har mindre forskjell på folk enn eksempel: USA, England, Sverige, eller Tyskland).

Vi bør uansett altid forsøkk å utrydde urett, om ikke hvorenn vi finner det så ihvertfall hvorenn på Norsk jord vi finner det!

-frank

Lenke til kommentar

Jeg plasserer da ikke menn og kvinner i to grupper men forklarer at det finner tendenser og naturlige forklaringer på hvorfor vi ofte velger forskjellig. Nettopp derfor blir det feil å prøve å presse folk til å velge noe annet enn det de selv egentlig ønsker.
Lenke til kommentar

Faktisk er det folk der ute som hevder at yrkes valg er fordi menn/gutter er LÆRT til at de skal ha "manne-yrker" og samme for jentene.

Men dette med "pengepremier" er og fordi man trenger eksempelvis flere menn i helserelaterte yrker, en av faktorene er at mange kvinner ikke er i stand til å løfte opp en eldre som har falt ut av sengen. (så det er ikke "high-minded" feminisme/likestilling som er motivatoren for å gi ekstra lønn og guttene fortrinnsrett på helse og sosialfag, eller sykepleierstudiet. ;-)

-frank

Lenke til kommentar

Til tider ja, men er "ofte" godt nok grunnlag for å starte en likestillingsprosses?

Jeg forstår ikke sammenhengen med likestilling å dra inn våres mentale forskjeller kjønnsmessig, da det er flertallige eksempler på det utenfor normen.

Skal vi se, frem med queerteorien altså?

Lenke til kommentar

Første alarmklokke burde begynne å ringe når du ser hvem som er opphavet til det sitatet. Inga Marte Thorkildsen, innbitt SVer, noe som trekker hennes kredibilitet i tvil så det synger.

SVere er blandt de idiotene som mener at likestilling skal skje på papiret. At det ikke er likestilling før det er 50/50 fordeling i alle yrker her i landet.

Helt idiotisk er det! Og det er vell typisk SV:)

Fordi det er i praksis ikke likestilling, det er forskjellsbehandling satt i system:

Hvor er likestillingen i at en mann skal få stipend for å velge sykepleierutdanning, mens en kvinne ikke får det?

Hvor er likestillingen i at en mann trenger et karaktersnitt på 3,7 for å komme inn på et studium, mens en kvinne bare trenger 3,1?

Og hvorfor skal det være "lettere" krav for en kvinne i militæret enn for en mann? De skal da gjøre samme jobb skal de ikke?

Nei, likestilling er når alle har samme rettigheter til å velge det dem vil. Om en kvinne vil bli mekaniker, så skal hun få lov til det, eller om hn vil bli styreleder. Og om en mann vil bli sykepleier så skal det ikke være noe problem.

Men det heter LIKESTILLING, da fordrer det at både mannen og kvinnen er likestillt, ikke at mannen har 5 ekstra mannepoeng.

En soldat i hæren bør kunne være sikker på at hans partner er i like god fysisk form uansett kjønn. Og da kan man ikke ha kjønnsdelte opptak.

Vi er fra naturens side skapt forskjellig, og evolusjonen har gjort en hel del utvalg som gjør at vi liker forskjellige ting. Ett blikk på den sosiale strukturen til de store Apene burde gi en pekepinn på hvilken sosial struktur naturen har gitt oss. Og da er det idiotisk å prøve å tvinge oss til å velge noe annet enn det vi føler for. Og jeg neter å tro at den store forskjellen i yrkesvalg er av noen annen grunn enn at menn og kvinner er biologisk forskjellig, og dermed liker forskjellige jobber.

Likestilling er like rettigheter og like muligheter. Ikke lik fordeling!

• Liker 6
Lenke til kommentar

På mange områder er kvinner og menn i Norge, heldigvis, rimelig likestilte.

På ymse områder er det *utad* teknisk sett ikke likestilling, men tror dette har mer med interesser, egnethet, biologi og kjønn å gjøre.

Jeg er i utgangspunktet stort sett ganske imot alle former for kvoteringer, enten man snakker om styrerom, studieplasser eller yrker, fordi det drar med seg litt uheldige bieffekter.

Som f.eks faren for elitistisk nepotisme ( hvis man snakker om styrerommene ), eller at man velger kandidater ut fra kjønn og ikke egnethet, for ikke å snakke om stigmatiseringen rundt det å være i en "gruppe" som på en måte ble "kvotert inn".

Når det gjelder akkurat det med utdannelse, så har jeg alltid ment det at jenter som er oppriktig interessert i IT, teknologi og vitenskap og som virkelig vil bli f.eks programmere/utviklere, IT-driftere, maskiningeniører, fysikere osv er fullt ut i stand til å finne ut hvilke skoler de skal søke på og/eller hvilke utdannelser som finnes der ute, uten alle disse fremstøtene fra både politiske sentra og studiestedene selv for å få de til å velge denne typen utdannelser. Disse fremstøtene kan muligens tiltrekke litt flere jenter, men klarer ikke å riste av meg tanken om at akkurat disse ikke egentlig er så interessert i faget, og dermed slutter etter relativt kort tid.

En annen ting jeg også har lagt merke til, er at man i slike diskusjoner om kjønn, utdannelse og kvotering, trekker frem mye av de "riktige" utdannelsene, hvor ingeniør er et klassisk eksempel som ofte blir trukket frem. Dette er jo et slags "statusyrke" og det er følgelig et ønske å få inn flere jenter dit. Det er i bunn og grunn en god tanke, men igjen, som jeg sa i forrige avsnitt så er det vanskeligere i praksis, rett og slett fordi det går mye på faktiske interesser.

Poenget her, og som jeg tror utgjør noe av grunnlaget fra politikere som f.eks Inga Marte Thorkildsen, er at ingeniør utdannelsen og yrket er en av de "siste" statustingene, hvor antall kvinner er i minoritet, mens de i andre statusyrker, som økonomer, jurister og leger, er relativt likt mellom kvinner og menn. Eller, faktisk, det har nå blitt slik at 70% av studentene på medisin er kvinner, uten at noen har stått på barrikadene for at guttene må bli kvotert inn og få flere plasser....faktisk har det blitt applaudert at det er så mange kvinner der, at guttene faller fra blir ikke sett på som et problem i det hele tatt.

Rett skal være rett; Gutter får 2 ekstra poeng hvis de søker seg til veterinærhøyskolen, der det over lengre tid har vært ca. 90% jenter.

Det litt interssante her er jo at ingen maser om at det flere jenter inn på rørlegger, elektriker, bilmekaniker etc utdannelsene. Disse gruppene med utdannelser og yrker har ikke på langt nær den samme statusen i samfunnet.

Man skal ikke se bort fra at det er en tydelig sammenheng her.

Med andre ord, det er mye som tyder på at spørsmålet (kampen?) om kvotering, utdannelser, yrker og rettigheter, handler mer om først og fremst status, glasur og fasade, og mindre om at "alle skal få nok informasjon og incentiv til å velge, uansett kjønn" og sånt som "det er viktig å få mest mulig lik kjønnsfordeling".

Alt dette er en av grunnene til at jeg selv mener at hele uttrykket likestilling er misvisende, og at man i stedet bør fokusere på *likeverd* og at menn og kvinner kan ha forskjellige talenter, personligheter, sosial bakgrunn og interesser, som påvirker valgene i livet.

Endret av Green Leaf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal vi se, frem med queerteorien altså?

Å med det mener du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...