Gå til innhold

Norge: Langt ifra likestilt?

Anbefalte innlegg

Hos http://www.sv.no finner man en utredning som viser at Norge har lang vei igjen for å kunne kalle seg et likestilt samfunn.

"Denne utredningen viser oss at vi på alle områder har et godt stykke igjen før vi kan si at begge kjønn nyter den samme grad av frihet"

- Inga Marte Thorkildsen

SV velger å bruke ordene likestilt og fritt om hverandre.

Slik jeg forstår det, mener hun at vi ikke står fritt til å velge hva vi vil utdanne oss til, på grunn av at tendensen viser at menn i stor grad velger å utdanne seg i klassiske mannsyrker, mens kvinner ofte utdanner seg i kvinnedominerte yrker.

Så for å få et friere/mer likestilt samfunn ønsker SV å moderere norske menn og kvinner til å velge utdanning mot strømmen ved å betale for det.

Om menn velger førskoleutdanning istedenfor ingeniørutdanning skal de få mer stipend eller mindre lån, og om damer velger ingeniørstudiet får de det samme.

Har Norge et likestillingsproblem? Har kvinner og menn forskjellig mulighet til å foreta frie valg? Er det likestilling å gi kjønnsfordeler ved valg av utdanning?

Utredningen finner du her:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/2012/nou-2012-15.html?id=699800

Noen artikler om emnet:

http://www.tv2.no/nyheter/politisk/foreslaar-stipend-til-menn-som-velger-kvinneyrker-3885552.html

http://www.dagbladet.no/2012/09/25/nyheter/likestilling/inga_marte_thorkildsen/skjeie-utvalget/23574285/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke enig med deg i at kvinner har fler fordeler i Norge enn menn. En del av de parlamentariske partiene har riktignok kvinnekvoter, det samme med offentlige arbeidsplasser. Men alt i alt har man da de samme rettighetene og mulighetene?

Nå har til og med fedre fått bedre vilkår i forhold til skilsmisse og foreldrerett, et emne hvor menn har stilt uten store sjanser tidligere.

Lenke til kommentar

Problemet er jo ikke at folk ikke har frihet, som SV hevder, men at vi ikke bruker den friheten til å leve slik SV vil. Derfor ønsker de å kaste penger på folk for å få dem til å leve på en måte de ikke nødvendigvis ønsker selv, men som passer godt inn i manges ideologi. Likevell er det mindre akutelt for disse menneskene å ta de tyngre ingeniørfagene selv. Å utgjøre statistikken man ønsker overlater de til andre.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Så for å få et friere/mer likestilt samfunn ønsker SV å moderere norske menn og kvinner til å velge utdanning mot strømmen ved å betale for det.

Om menn velger førskoleutdanning istedenfor ingeniørutdanning skal de få mer stipend eller mindre lån, og om damer velger ingeniørstudiet får de det samme.

Med andre ord vil Thorkildsen fjerne deler av friheten til begge kjønnene og tvinge folk til å leve etter hennes preferanser for at Norge skal bli mer likestilt. Det er ikke en god ting. Heldigvis virker det som om partiet hennes synger på sitt siste vers.

Lenke til kommentar

Det må du nesten bevise med kildeføring!;) Slik jeg har oppfattet både i media og personlig har menn en større sjanse enn før - også i praksis - for å få foreldrerett! Tror de har bestemt at geografisk tilhørghet og forhold til far skal veie tyngre enn før, i forhold til kun morsrollens betydning.

Jeg er enig med både Zarac og herzeleid. Virker som dere har samme oppfatning som meg.

Dersom noen andre har gode argumenter til fordel for SV's syn hadde det vært fint for debatten!

Ellers hadde det vært spennende å konfrontert Inga Marte. Men hun er sikkert optatt.

Lenke til kommentar

Har ikke annen kilde enn hva jeg har hørt, samt to venner som ikke fikk retten. Spesielt den ene, som gjorde alt med datteren mens moren sov til langt på dag. Datteren var alt for han og han brukte all fritid nesten på henne. Begge i jobb og han flyttet ikke langt unna. Ikke noe som skulle tilsi at hun var bedre skikket. Ble dom på foreldreretten og hun fikk den. Hun som var mer opptatt av status og å pynte seg enn å gjøre noe aktivt sammen med datteren. Plutselig var det viktig med dattera likevel - selvfølgelig fikk hun også medhold. Teori og praksis to forskjellige ting på lov/regler

Lenke til kommentar

Det må du nesten bevise med kildeføring! Slik jeg har oppfattet både i media og personlig har menn en større sjanse enn før - også i praksis - for å få foreldrerett! Tror de har bestemt at geografisk tilhørghet og forhold til far skal veie tyngre enn før, i forhold til kun morsrollens betydning.

Nei det må han faktisk ikke. Her er det du som kom med den opprinnelige påstanden og dermed også du som har bevisbyrden.

Jeg er ikke enig med deg i at kvinner har fler fordeler i Norge enn menn. En del av de parlamentariske partiene har riktignok kvinnekvoter, det samme med offentlige arbeidsplasser. Men alt i alt har man da de samme rettighetene og mulighetene?

Nå har til og med fedre fått bedre vilkår i forhold til skilsmisse og foreldrerett, et emne hvor menn har stilt uten store sjanser tidligere.

Her er formålsparagrafen til likestillingsloven i Norge:

1. (Lovens formål.)

Denne lov skal fremme likestilling mellom kjønnene og tar særlig sikte på å bedre kvinnens stilling.

Kvinner og menn skal gis like muligheter til utdanning, arbeid og kulturell og faglig utvikling.

Endret ved lov 14 juni 2002 nr. 21 (ikr. 1 juli 2002 iflg. res. 14 juni 2002 nr. 535).

Ser denne ut til å gi like rettigheter til menn og kvinner?

Senere åpner den også opp for særbehandling av det ene kjønn. Hvilket kjønn tror du det gjelder?

Her er et tips fra Likestillings- og diskrimineringsombudet selv:

Tone R. Bjellaanes jobber i juridisk avdeling ved Likestillings- og diskrimineringsombudet.

– Likestillingsloven åpner i større grad for positiv særbehandling av det ene kjønn

Hvis situasjonen hadde vært omvendt, altså at gutter hadde fått en tilsvarende fordel, hadde situasjonen vært noe annerledes. Dette fordi likestillingsloven spesifikt sier at man skal bedre kvinners stilling.

http://www.underdusk...d+gratis+laptop

Her er det altså i en sak hvor jenter fikk gratis laptop for å starte på et studie.

Syns du fremdeles det ser ut som kvinner og menn har like rettigheter her i landet?

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg har enkelte menn tvungen verneplikt, mens hver eneste kvinne kan velge om de vil avtjene militærtjeneste. Og når de velger det, får vi slike saker som blåses opp til storm i vannglass: http://www.dagbladet.no/2011/11/17/nyheter/innenriks/forsvaret/19052422/

Hadde en mann følt seg krenket i den situasjonen, ville ikke avisene tatt seg bryet med å skrive om det.

Lenke til kommentar

I tillegg har enkelte menn tvungen verneplikt, mens hver eneste kvinne kan velge om de vil avtjene militærtjeneste. Og når de velger det, får vi slike saker som blåses opp til storm i vannglass: http://www.dagbladet...varet/19052422/

Hadde en mann følt seg krenket i den situasjonen, ville ikke avisene tatt seg bryet med å skrive om det.

Nettop. Og hva sier det om redaksjonen til de aviser som velger å skrive om det?

Lenke til kommentar

Jeg vil bare gjøre det helt klart at det er uaktuelt å endre på det. Dersom man befinner seg i en krigsone så kan du ikke leke ballerina og ha separat vaske-sted eller beholde undertøyet på. For ett teit ludder for å være helt ærlig og jeg skjønner ikke at det er vits i å kaste bort papirplass på det heller. Så vi er nok forsåvidt enige begge to.

Lenke til kommentar

Det er særdeles viktig for de opptredende feministene å stemple menn på den generaliserende måten de ikke vil kvinner skal stemples på. Det ble krevet egne kanaler for kvinner, noe som er ganske rart, da de mente at menn hadde sportskanalene for seg selv.

For meg blir da disse faminist gruppene utrolig ignorante i mine øyne. De vil likestille begge kjønn, men lager to kanaler fulle av mote show, drama og chick-flick filmer; som om alle menn er sports interesserte og alle kvinner er slik fem og tv2 bliss fremstiller. Hvis ikke dette er å generalisere kjønnene vet ikke jeg..

Vi trenger å ha lover som gjelder alle mennesker, uten forskjell på kjønn på noen som helst måte. Det at feminist gruppene mener det er urettferd å deretter krever kanaler, egne rettigheter, forskjelsbehandling o.s.v. Er helt på tryne. Jeg vil ha en mannekanal som kun handler om filosofi, religion, fantasy bøker, psykologi og nyheter; denne kanalen skal hete "macho".

Lenke til kommentar

Det må du nesten bevise med kildeføring! Slik jeg har oppfattet både i media og personlig har menn en større sjanse enn før - også i praksis - for å få foreldrerett! Tror de har bestemt at geografisk tilhørghet og forhold til far skal veie tyngre enn før, i forhold til kun morsrollens betydning.

Nei det må han faktisk ikke. Her er det du som kom med den opprinnelige påstanden og dermed også du som har bevisbyrden.

Beklager, du har selvsagt rett.

Fant frem noe nå, fra http://ndla.no/nb/node/5524 der det konkluderes med at far er viktigere enn før, men at mor fremdeles er viktigst.

Om jeg fremdeles mener vi har like rettigheter? Absolutt! Og det til tross for en kvinnefavoriserende lovtekst.

Men det ser jo ut til at vi er enige i at kjønnsfordeler ved studie/yrkesvalg er skikkelig teit.

Lenke til kommentar
Fant frem noe nå, fra http://ndla.no/nb/node/5524 der det konkluderes med at far er viktigere enn før, men at mor fremdeles er viktigst.

Ja, men dette har vel ingenting med hvis mor setter seg på bakbeina og vil ha barna. Det er vel ikke i saker der mor/far blir enig man snakker om, men hva som er likestilling når det er uenighet. Det er først da man ser om de teoretiske vilkårene også gjelder i praksis.

Lenke til kommentar

Her synes jeg det er viktig å trekke frem at det er forskjell på kjønnene både fysiologisk og mentalt. Det er ikke til å komme unna. I stedet for at vi på liv og død skal ha akkurat de samme retningslinjer, eller kall det regler om du vil, så er det beste å gjøre ting så rettferdig som mulig.

Tenk på det som OL grener i sport. Begge skal ha lik rett til å stille, men de behøver ikke inneholde det samme for det.

Synes det er bedre å tilrettelegge for hvert enkelt kjønn enn å tvinge både menn og kvinner til å tenke som eller leve som hverandre.

Lenke til kommentar

Her synes jeg det er viktig å trekke frem at det er forskjell på kjønnene både fysiologisk og mentalt. Det er ikke til å komme unna. I stedet for at vi på liv og død skal ha akkurat de samme retningslinjer, eller kall det regler om du vil, så er det beste å gjøre ting så rettferdig som mulig.

Tenk på det som OL grener i sport. Begge skal ha lik rett til å stille, men de behøver ikke inneholde det samme for det.

Synes det er bedre å tilrettelegge for hvert enkelt kjønn enn å tvinge både menn og kvinner til å tenke som eller leve som hverandre.

Hvordan er kvinner og menn forskjellig mentalt sett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...