Gå til innhold

Anmeldelse: FTL: Faster Than Light (PC)

Anbefalte innlegg

enda en nier til et spill som virker realtivt dårlig i forhold til gameplay dybde og langvarighet. Som noen nevnte over så virker det mer som enn demo av et spill en et fullverdig spill, så jeg stusser kraftig over at dette får 9/10.

Hvilke spill fra i år mener du har mer dybde og langvarighet? Har du runda spillet på normal vanskelighetsgrad? Hvor lang tid brukte du? Om det er et spill som har fått 9 i år som faktisk har dybde og langvarighet så er det dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en tendens til at folka mine dauer fordi jeg ikke følger med på helsen deres. Er det virkelig så viktig med oksygen??

Har ikke kommet så langt, men moro er det, også er det mer enn vanskelig nok, i typisk old-school stil. Helt klart 10$ :)

Prøv å dukk under vannet i bassenget eller hvor du enn måtte prøve så ser du jo fort om det er viktig med oksygen eller ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan i svarte håndterer man 3 hissige mantis som boarder? Folka mine blir kjøttkake på 1-2-3 hvis jeg prøver å sloss!

Hvis du har oppgradert dørene dine kan du tømme rommet de er i for oksygen. Alternativt så får du de til å sloss i med bay, da får du mer helse tilbake enn skaden de gir deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan i svarte håndterer man 3 hissige mantis som boarder? Folka mine blir kjøttkake på 1-2-3 hvis jeg prøver å sloss!

Hvis du har oppgradert dørene dine kan du tømme rommet de er i for oksygen. Alternativt så får du de til å sloss i med bay, da får du mer helse tilbake enn skaden de gir deg.

Hehe, fant ut av med-bay trikset selv og så kjøpte jeg meg blast-doors, og nå vet jeg hvordan jeg skal bruke de også. Takk for tipset. ;)

Lenke til kommentar

Få folka dine inn i en med-bay. Oppgrader dør-systemet minst én gang så fienden ikke bare kan vandre fritt, men må skyte seg gjennom dørene. Så åpner du dører helt ut slik at mantis'ene kveles ihjel mens de ødelegger systemene dine, når de beveger seg videre, kan du løpe inn og reparere det ødelagte systemet. Eventuelt kan du prøve å skaffe deg en drone som tar ut fiender på skipet ditt. Anti-personell drone tror jeg den heter. Men den raskeste måten er rett og slett å få fiendene inn i med-bay, hvor du står klar for å bekjempe den mens dine egne karer heales.

Dette er noe av det vakre med FTL. Det finnes drøssevis av løsninger, men alt har å gjøre med hvilke systemer og hvilket crew du har ombord akkurat der og da. :)

Litt kort, sånn type story mode, men mye gøy å ta seg til.

Skulle ønske det var flere missions, evt bare en "sandbox" modus, der du bare flyr som du vil, jakter pirater, hjelper skipbrudne og utforsker verdener.

Verdt de 10 euroene var det i alle fall.

Utviklerne snakker faktisk om andre moduser også! Spillet er slettes ikke "ferdig" utviklet enda. :)

Endret av Hr. Jenssen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Jeg vil påstå at jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har kun snakket om å kjøpe fra utviklers side og fikk en Steam-nøkkel derfra. At eventuelle andre velger å blande inn HumbleBundle får stå for deres regning og ikke min.

HumbleStore er et betaprosjekt som HumbleBundle-gjengen driver med, og brukes av en haug indieutviklere på dette stadiet for å selge spill 'direkte' fra hjemmesiden sin. Sjekk gjerne hjemmesidene til Offspring Fling, Braid, Trine 2, Vessel, Retro City Rampage osv. (også FTL)

Får beklage at å nevne HumbleBundle skapte misforståelser, men jeg har sett disse HumbleStore-modulene så mye at jeg trodde de aller fleste visste hva jeg mente.

Lenke til kommentar

Woo hoo klarte endelig å slå rebel moder skipet for første gang (normal) :D

Med Engi Crusier Type A, Droner: anti skip mk II og I, Våpen: burst laser mk II + small bomb + ion blast II. 3 skjold, 1 cloak + blast doors. Låste opp Rock Cruiser på denne ruten, så jeg hadde bl.a. Rock Hull Plating i tillegg til auto reloader.

På tier 1 var målet å holde skjoldene nede slik at dronene fikk gjøre jobben sin, tier 2 så fokuserte jeg mest på drone systemet og litt på skjold, og på siste tier primært på skjold igjen.

Lenke til kommentar

Var SVÆRT nære med samme skip her forleden selv. Hadde jeg hatt Anti Ship 2 drona hadde jeg klart det. Gjorde det generelt sett svært bra med det skipet, den turen.

... Menmen. Jeg har slått spillet to ganger før, en gang på Easy og en på Normal. Du må prøve ut Federation Cruiser'en! Den er litt vrien, men har potensiale til å bli svært mektig når du virkelig kommer i gang. :)

Lenke til kommentar

Skulle tro det var enkelt for dem å adde sandbox mode.

Fjerne rebells som rykker frem, og la verden fortsette å autogenere nye områder der du reiser.

Jeg har spilt det endel timer over et par dager nå, og låst opp det meste jeg føler for og prøvd det meste jeg føler for, men pga tidspresset, føler jeg det blir litt kort og gir meg ikke den muligheten til å utforske som jeg ønsker.

Får meg egentlig til å savne Freelancer på mange måter, synd det aldri kom noen skikkelig oppfølger. Var så evig gøy å spille dette multiplayer, der ene gikk protect mens andre kjøpte lasteskip for å transportere verdifullt gods i farlige områder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Testa Rock Cruiser i går, når jeg kom til flagg skipet så klarte jeg aldri å komme igjennom skjoldene, ble en kort kamp :( Bomber eller raketter er veldig kjekke, da de går rett igjennom skjold (utenom de grønne energi skjoldene, men flagg skipet har ikke de). Beams er litt betinget, klarer man ikke å få skjoldet langt nok ned, så er det helt ubrukelige, men når de først treffer kan de gjøre en kort prosess ut av kampen.

Egentlig så syntes jeg ikke spillet er spesielt vanskelig, det er bare veldig tilfeldig. Man har aldri noen garanti for at man får godt nok utstyr. Er man heldig blir det meste lett, er man uheldig er det håpløst. Ett annet tips jeg nylig ble klar over, man får mer scrap hvis man ikke ødelegger skip, men kun dreper mannskapet i stedet for. Hvis det er en slaver, så kan man også velge hvilken rase man vil ha med seg, av tre alternativer. Ion + fire beam fungerer bra til slike ting.

Lenke til kommentar

Hrmf, kom meg til siste skipet du skal slå før det gikk til h... Hadde ikke fått kjøpt meg noen skikkelige våpen, så 4 skjold gjorde at skaden jeg gjorde ble minimal.

Det sleit meg med også. Hadde for mange Beam våpen som ikke tar vekk skjold. Derfor hadde jeg riktig våpen neste gang jeg traff bossen.

MEN, det viste seg at du må ta han mer enn en gang. Trodde jeg tok han så jeg teleporterte nesten hele mannskapet mitt over for å fullføre jobben.

Joda, mannskapet forsvant og bossen kom tilbake med fullt hp og nesten alle systemer intakt. GREAT

Testa Rock Cruiser i går, når jeg kom til flagg skipet så klarte jeg aldri å komme igjennom skjoldene, ble en kort kamp :( Bomber eller raketter er veldig kjekke, da de går rett igjennom skjold (utenom de grønne energi skjoldene, men flagg skipet har ikke de). Beams er litt betinget, klarer man ikke å få skjoldet langt nok ned, så er det helt ubrukelige, men når de først treffer kan de gjøre en kort prosess ut av kampen.

Egentlig så syntes jeg ikke spillet er spesielt vanskelig, det er bare veldig tilfeldig. Man har aldri noen garanti for at man får godt nok utstyr. Er man heldig blir det meste lett, er man uheldig er det håpløst. Ett annet tips jeg nylig ble klar over, man får mer scrap hvis man ikke ødelegger skip, men kun dreper mannskapet i stedet for. Hvis det er en slaver, så kan man også velge hvilken rase man vil ha med seg, av tre alternativer. Ion + fire beam fungerer bra til slike ting.

Jeg har også brukt firebeam + ion taktikken. Fungerer helt utmerket. Med en gang det begynner å brenne i noen viktige systemer så teleporterer du to stk over så er det gjort.

Endret av Gyr0
Lenke til kommentar

Etter å ha spilt igjennom endel ganger, vet du hva du bør og ikke bør gjøre, sånn i forhold til villmann i hule, spider alien osv.

Men for en 4-5 timers god underholdning, til 10 euro, leverer spillet godt føler jeg.

Til sammenligning, koster 10 euro å se en film på kino også.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke spillet virker så tilfeldig, ettersom jeg kommer meg lengre for hver gang jeg prøver. Det er en god del prøv-og-feil for å bli bedre da, noe som gjør at spillet nok kan virke litt tilfeldig.

Hvilken type område du beveger deg inn i er tilfeldig, utenom Nebula'ene og butikkene (som du ser på stjernekartet). Om en nebula har en storm eller ikke er tilfeldig. Hvilke skip du møter på er tilfeldig generert. Hva slags utstyr denne fienden har er tilfeldig. Hvordan han velger å bruke dette utstyret er tilfeldig. Hva slags rewards du får etter å ha bekjempet et skip er tifleldig. Hvilke våpen og hvor mye scrap du finner er tilfeldig. Resultatet av dine valg (der hvor du har valg) er tilfeldig, og også belønningene/straffen for disse.

Jeg tør påstå at spillet har en god del tilfeldigheter. Akkurat som et rogue-like spill skal ha. Læring er selvfølgelig en del av prosessen. Ellers ville ikke spillet vært noe bra, om ALT handlet om tilfeldigheter... men tilfeldighetene er med på å hjelpe spillet få den atmosfæren det har. Hele tematikken med at du aldri vet hva du vil møte på der ute, er helt fenomenalt passende for dette spillet.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...