Gå til innhold

Anmeldelse: FTL: Faster Than Light (PC)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var ikke mye kasse å riste med tanke på at du snakker om HumbleBundle sin Humble Store og Godsaker snakker om GoG.

Er www.ftlgame.com knyttet til HumbleBundle? :blink: Ser da ut som egen sidet for ftl. (Edit: så det nå ja :p)

Uansett, takk :) Innlegget ditt fikk meg til å gå inn på humblebundle. Jeg har vurdert å kjøpe dustforce og spaz en stund så kjøpte humblebundle 6. Har rochard, torchlight, vessel og Gratuitous Space Battles fra før av på steam, men litt ekstra støtte gjør da ikke noe :D

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se står det ikke noe om hva slags strategispill det er. Er det turbasert? Om ikke, har man en pauseknapp? Og om det ikke er noen av delene, går ting i et veldig hektisk tempo eller har man tid til å tenke over avgjørelser man tar?

Realtime, men du kan pause kva tid som helst for å tenke og gi ordre.

Lenke til kommentar

Var ikke mye kasse å riste med tanke på at du snakker om HumbleBundle sin Humble Store og Godsaker snakker om GoG.

Jeg vet ikke hva du har prøvd eller ikke prøvd, men for meg funket det utmerket å kjøpe spillet fra utviklerne for lavere pris enn Steam, få generert Steam-nøkkel fra deres side og aktivere denne nøkkelen i Steam 30 sekunder etterpå.

Du kan gjerne velge å ikke tro meg, det er i så fall ditt tap.

• Liker 1
Lenke til kommentar

...

Er en fordel å klare å følge hva som blir sagt. Du snakker om å kjøpe direkte fra utvikler, som gir en steam nøkkel. Den andre personen sa det var heller tvilsomt om man fikk med en steam nøkkel når man kjøper fra GoG, som et svar til den personen som nevnte at det også var mulig å kjøpe fra GoG. Da regner jeg med at vi legger dette dødt siden dere ikke snakker om samme ting.

Så vidt jeg kan se står det ikke noe om hva slags strategispill det er. Er det turbasert? Om ikke, har man en pauseknapp? Og om det ikke er noen av delene, går ting i et veldig hektisk tempo eller har man tid til å tenke over avgjørelser man tar?

Det finnes noen youtube videoer i denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1458083 eller så er det bare å søke etter FTL på youtube så får du en haug av treff. Da bør du få ett bra inntrykk om hvordan spillet er.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har kun snakket om å kjøpe fra utviklers side og fikk en Steam-nøkkel derfra. At eventuelle andre velger å blande inn HumbleBundle får stå for deres regning og ikke min. Vedkommende stilte seg tvilende til min post, jeg lenket direkte til utviklers side der det står svart på hvitt ang. Steam-nøkkel.

Lenke til kommentar

Bra anmeldelse, som passer godt mitt inntrykk/erfaring med spillet etter en god del spille timer.

En ting som ikke er nevnt er at ved å ha noen systemer, våpen, droner eller mannskap om bord så vil det gi spesielle valg (i blå tekst) alternativer i noen situasjoner. For å ta edderkoppene som ett eksempel, så er det lurt å ha en anti-personel drone, den rydder dem pent av veien uten risiko til resten av mannskapet.

Aha, så det er sånn man løser de edderkoppene... Jeg har aldri brukt en anti-personell drone før, så har ikke vært borti denne muligheten. Dette er en av de tingene jeg liker med FTL; ettersom man spiller litt annerledes, vil man også finne nye løsninger/muligheter. Det har mer dybde enn det kanskje virker som.

Som nevnt over her er FTL i realtime med mulighet for å pause når som helst. Tempoet er ikke skyhøyt, men det er nødvendig med tenkepauser i kritiske øyeblikk. Dette burde jeg påpekt i anmeldelsen :)

Lenke til kommentar

[...] Jeg har kun snakket om å kjøpe fra utviklers side og fikk en Steam-nøkkel derfra. At eventuelle andre velger å blande inn HumbleBundle får stå for deres regning og ikke min.

Når man kjøper direkte fra utvikler (ftlgame.com) så kjøper man gjennom Humble Store som du kan se nede til høyre i den lille grå boksen med betalingsløsninger :) Jeg skjønte ikke helt hva Oddsor mente før jeg så logoen på ftlgame.com.

Vedkommende stilte seg tvilende til min post, jeg lenket direkte til utviklers side der det står svart på hvitt ang. Steam-nøkkel.

Godsaker stilte seg ikke tvilsom til det du skrev :)

Kjøper man direkte fra utviklerne får man prisen i dollar *og* man får en Steam-nøkkel. Litt penger å spare for de som liker det.

Kan òg nemne at det same gjeld om du kjøper frå GoG.

10$ kanskje, men steam-nøkkel er vel heller tvilsomt?

Han fleipet med at Zealuu sin respons kunne mistolkes som at man fikk steamnøkkel når man kjøper på GoG :p

Lenke til kommentar
Som nevnt over her er FTL i realtime med mulighet for å pause når som helst. Tempoet er ikke skyhøyt, men det er nødvendig med tenkepauser i kritiske øyeblikk. Dette burde jeg påpekt i anmeldelsen :)
Realtime, men du kan pause kva tid som helst for å tenke og gi ordre.

Høres bra ut. Tror i så fall jeg skal investere i dette. Om det er i nærheten av Frozen Synapse i kvalitet er det i hvert fall vel verdt pengene.

Lenke til kommentar

Moro med litt misforståelser! :p

Jeg er fullt klar over at man skal få steam key i tillegg til drm-fri versjon ved å kjøpe direkte fra utviklerne (gjennom humblestore). Grunnlaget for min respons til Zealuu er at jeg mente det han sa kunne oppfattes som at man vil få en steam key fra GOG dersom man kjøper FTL der (i tillegg til standard drm-fri versjon fra GOG).

Skulle trodd det var fredag allerede!

Edit: Som DeepW sa over og Oddsor før det. :p

Endret av Godsaker
Lenke til kommentar

Aha, så det er sånn man løser de edderkoppene... Jeg har aldri brukt en anti-personell drone før, så har ikke vært borti denne muligheten. Dette er en av de tingene jeg liker med FTL; ettersom man spiller litt annerledes, vil man også finne nye løsninger/muligheter. Det har mer dybde enn det kanskje virker som.

Sikkert ikke så greit å komme over og ha råd til både drone system og anti personell drone med Kestrel. Jeg oppdaget ikke dette alternativet før jeg fikk Engi Cruiser Type B, den begynner med bl.a. en anti personell drone. Men det er sjeldent jeg har mistet mannskap når jeg har sent de inn, men som nevnt så kan konsekvensene være store. Spesielt med Engi Cruiser Type B som kun har en Engi om bord til å begynne med. Edderkoppene blir jo ikke ett problem, men alle andre alternativer hvor du kan miste mannskap vil bety game over helt til du får minimum en person til om bord.

Lenke til kommentar

Det er real-time, men du kan pause mid-combat for å tenke ut strategier, beordre mannskapet osv.

Lenke til kommentar

Høres bra ut. Tror i så fall jeg skal investere i dette. Om det er i nærheten av Frozen Synapse i kvalitet er det i hvert fall vel verdt pengene.

Det er mindre ... "Reint" og sjangeromveltande enn Frozen Synapse er (eller iallefall burde vere). Litt rar samanlikning, eigentleg - Frozen Synapse er erkemekanisk asynkron strategi, FTL er mindre strategisk og handlar meir om tilfeldigheit. I tillegg til at det er roguelike, eit konsept som tydelegvis har gått hus forbi dei som meiner at det ikkje er eit "fullverdig spel".

Lenke til kommentar

Det er mindre ... "Reint" og sjangeromveltande enn Frozen Synapse er (eller iallefall burde vere). Litt rar samanlikning, eigentleg - Frozen Synapse er erkemekanisk asynkron strategi, FTL er mindre strategisk og handlar meir om tilfeldigheit. I tillegg til at det er roguelike, eit konsept som tydelegvis har gått hus forbi dei som meiner at det ikkje er eit "fullverdig spel".

Du har sikkert rett, men denne anmeldelsen er det eneste jeg har hørt om dette spillet, og den ga meg sterkest assosiasjoner til nettopp Frozen Synapse. I hvert fall på de punktene jeg synes er viktigst når det gjelder underholdningsverdi.

At man kan gi ordrer i pause-modus forteller meg i tillegg at dette er basert mer på å tenke og handle riktig enn på å tenke og handle raskt. Det er hovedkravet mitt for strategispill. Dessverre er det altfor få spill med denne sjangermerkingen som gis ut i dag som tilfredsstiller det punktet, i hvert fall ut fra det jeg har plukket opp med min relativt begrensede interesse for strategispill.

Lenke til kommentar

enda en nier til et spill som virker realtivt dårlig i forhold til gameplay dybde og langvarighet. Som noen nevnte over så virker det mer som enn demo av et spill en et fullverdig spill, så jeg stusser kraftig over at dette får 9/10.

... Men så betaler du en femtedel av hva et "fullverdig spill" koster også da. Jeg har allerede logget 20 timer i FTL, og jeg er langt fra ferdig. Har klart å vinne spillet to ganger, med to forskjellige skip. Jeg har med andre ord ca. ti andre skip å prøve meg på også.

Utviklerne har lovet gratis innhold som skal bli lansert regelmessig over de kommende månedene, pluss muligens en betalt DLC senere også. Det er altså mer enn nok tidsfordriv å finne i spillet her.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Litt kort, sånn type story mode, men mye gøy å ta seg til.

Skulle ønske det var flere missions, evt bare en "sandbox" modus, der du bare flyr som du vil, jakter pirater, hjelper skipbrudne og utforsker verdener.

Verdt de 10 euroene var det i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...