black_sheep Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 er vel egentlig ganske sikker på at det er tilfellet, men føler for å få det bekreftet. Dro frem senga fra betongveggen igår kveld, og lakenet var relativt fuktig/rått der det hadde stått mot veggen. Kjente også på veggen at det på en måte var kaldt eller litt vått (?) i sengekanthøyde og ned mot gulvet. Soverommet er på ca. 2,5 x 3,5 m, i 2. etg, i et 50-60 år gammelt murhus (med disse "asbestplatene"). Det skal sies at det regnet kraftig igår kveld og i natt, og at vi var to personer, men likevel? Føler det er ekstremt! ubehagelig. har skjønt at problemet ihvertfall ikke blir bedre nå som vinteren setter inn? - er det effekt av å kjøpe en luftrenser? -og hvordan er det best å lufte om natten? ha på svak varme, og litt lufting? eller lukke vindu og kun litt varme? takk for svar Lenke til kommentar
DeepW Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Hvis det er høy fukt i leiligheten generelt vil en luftavfukter hjelpe på. Er på tilbud på clas ohlson nå, har vurdert denne selv Har ikke særlig peiling på hus, men slik jeg har forstått det er sjokklufting bedre enn litt konstant lufting. Ventiler bør (etter min erfaring) stå åpen hele tiden, men kan være det ikke er nødvendig om man har luftavfukter. Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 26. september 2012 Forfatter Del Skrevet 26. september 2012 Hvis det er høy fukt i leiligheten generelt vil en luftavfukter hjelpe på. Er på tilbud på clas ohlson nå, har vurdert denne selv Har ikke særlig peiling på hus, men slik jeg har forstått det er sjokklufting bedre enn litt konstant lufting. Ventiler bør (etter min erfaring) stå åpen hele tiden, men kan være det ikke er nødvendig om man har luftavfukter. Allright'y Hvordan er støynivået på den? Regner meg jeg kan "kreve" det av huseier jeg leier av? - vil si det er en slags mangel at det er rått på soverommet. Skjønner, får teste ut dette. Og da ha varmen avskrudd? Hva med å ha soveromsdøra litt på gløtt og en liten åpning på vinduet? Takk for svar, DeepW Lenke til kommentar
DeepW Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 (endret) Vet dessverre ikke noe om støynivået, står ingenting i spesifikasjonene Regner med det er levelig, og man kan jo alltids slå den av om natten. Hvis fukt er et problem i leiligheten vil jeg si du har krav på å få det dekket av huseier, og det er jo også verdt investeringen fra huseiers side da fukt kan føre til mugg ol. (Er i samme situasjon selv.) Hvis det er kun fukt på soverommet som er problemet kan det sikkert være lurt å både ha vinduet litt på gløtt og døren åpen, i alle fall til du får luftavfukter. Tror ikke det er mulig å gi et klart fasitsvar, ville prøvd meg litt fram for å finne ut nødvendig varmetap for å få bra inneklima Mye lufting fører jo til varmetap, spesielt når vinteren setter inn for fullt. Endret 26. september 2012 av DeepW Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 (endret) Jo varmere det er, jo mer fuktighet (absolutt fuktighet) kan lufta ta opp uten at den føles fuktig. Når man varmer opp luft synker relativ fuktighet og lufta føles tørrere, og når den avkjøles stiger relativ fuktighet, til det begynner å kondensere (dugge) på kalde flater. Altså er det best å ha på varme, og når det er kaldere ute enn inne er det lurt å lufte (kanskje unntatt ved kraftig regn og tåke) for å slippe inn kald og tørr luft. Med andre ord bra med ovnen på, vindu på gløtt, og åpne ventiler. Å lukke alt av vinduer og ventiler og skru av varmen gir fort rå luft og fuktproblemer. Å lukke alle ventiler gir også dårlig luft og gode muligheter for hodepine... Selv om det er på soverommet man opplever fukt, kan det også hjelpe å la evt. avtrekksvifter på kjøkken og bad gå ikke bare når man koker eller dusjer, men litt ekstra. Det hjelper til utskifting av lufta i boligen. Kan man unngå å tørke klær inne, er det også en god ting. Og jo flere man er i boligen som puster og svetter, jo viktigere er det å lufte. Jeg er i tvil om avfukter er en god ide, og noe man kan/skal kreve av utleier. Dersom huset har reelle fuktproblemer som ikke lar seg løse med bedre lufting og oppvarming, vil en avfukter ikke løse egentlige problemer med lekkasjer i tak og vegg eller dårlig drenering hvis man er delvis under bakkenivå, den vil bare behandle symptomer. Hvis problemet ikke løser seg med bedre lufting og oppvarming, så bør man gjøre utleier oppmerksom på problemet så han/hun kan finne feilen, og eventuelt foreslå luftfukter som en midlertidig løsning eller nødløsning. Endret 26. september 2012 av Svinks Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 26. september 2012 Forfatter Del Skrevet 26. september 2012 (endret) Takk igjen DeepW, og takk til deg Svinks Kjekt noen har peil. Ok, så igår da det regnet var det smådumt å ha ventilen åpen. - btw; Radiatoren er plassert på veggen rett under vinduet og der, mellom vindu og ovn, er en liten luke/ventil. Er dette en faktor av betydning? Trekker kald og tørr luft inn dersom varmen står på rett under vinduet (om varmen stenger for e.l.? - hypotetisk spørsmål). Anyways.. Da skal jeg prøve på nytt i natt, åpen ventil, gløtt på vindu vindu og varmen på. Men, jeg har nå ommøblert litt. Som sagt ble senga så ekstrem fuktig der den berørte betongveggen. Sengas langside er nå under vinduet inntil radiator (regner med det går bra ettersom det er vannfyring). Har det noe å si hvor jeg plasserer senga? Nå er ihvertfall mindre deler av senga i direkte kontakt med vegg. edit: i tillegg ser og kjenner jeg flere steder på tapeten der det er små bobler. men kan vel også være dårlig arbeid mtp. lim. Endret 26. september 2012 av black_sheep Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå