Nilsen Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Forskere har funnet en revolusjonerende metode. Lagrer data evig – i glass Lenke til kommentar
FylleSpillern Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Tok opp noen cd'er fra kjelleren i forbindelse med nytt lydkort og husket plutselig hvorfor de er crap. De tar altfor mye plass og er blottlagte for riper og møkk. Musikk- og film-mafiaen har fått flere sjanser enn de fortjener til å overleve. Her får de enda en gave i fanget, spørs om de reagerer eller om de bare spør seg om hvordan de kan stoppe denne mystiske teknologien fra å brukes til noe :-) Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 "Varar evig" - heilt til ein unge uheldigvis sparkar ein ball i glaset... Lenke til kommentar
Eslu Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 (endret) "Varar evig" - heilt til ein unge uheldigvis sparkar ein ball i glaset... Trur det er snakk om tykkere glass, noe ala gorilla glass. Endret 26. september 2012 av Eslu Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Jeg mener jeg har sett dette før i sci-fi filmer Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Er jo tross alt tsunami-proof. Hva nå enn det betyr 1 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 (endret) Tilnærmet evig og evig er det stor forskjell på. I følge Hitachi 'a few hundred million years at least', men ikke bare aner vi ikke hva som har skjedd innen den gang, men vi skal også ta vare på teknikkene for å skrive og lese dataene. Flott av det hele tiden kommer nye medier, men er skeptisk til noe som varer evig. Endret 26. september 2012 av Occi Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Jeg mener jeg har sett dette før i sci-fi filmer Transformers, når de lagrer koordinatene til "The cube" i Sams bestefars brilleglass? Var det første jeg tenkte på når jeg så overskriften ivæffal... 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Spoiler alert! 1 Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 "Varar evig" - heilt til ein unge uheldigvis sparkar ein ball i glaset... Dette kan også lages i annet materiale, men det "snedige" med glass er at det holder seg av millioner av år;-) Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Vil det egentlig det? Så vidt jeg vet er glass en seigtflytende masse. Synes lett på gamle vinduer i virkelig gamle hus at vindusmassen siger, og at det blir ujevnt. Men mulig dette ikke gjelder for kvartsglass? Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 (endret) Vil det egentlig det? Så vidt jeg vet er glass en seigtflytende masse. Synes lett på gamle vinduer i virkelig gamle hus at vindusmassen siger, og at det blir ujevnt. Men mulig dette ikke gjelder for kvartsglass? Glass kan lages av mye rart. Men kort fortalt så er det sand. Det er foresten en myte at glass siger som du kaller det, de ble bare produsert sjeve og ugjevne Dersom du smeller av en atombombe i sahara så vil du få en hel del glass ;-) Endret 26. september 2012 av Ruarcs Lenke til kommentar
Roader Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Jeg mener jeg har sett dette før i sci-fi filmer Transformers, når de lagrer koordinatene til "The cube" i Sams bestefars brilleglass? Var det første jeg tenkte på når jeg så overskriften ivæffal... Minority Report har jo mye av det. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Slik artikkelen er skrevet har det jo bare funnet ut hvordan man lager en CD av glass... "Varar evig" - heilt til ein unge uheldigvis sparkar ein ball i glaset... Trur det er snakk om tykkere glass, noe ala gorilla glass. Gorilla glass knuser lettere enn vanlig glass, det har å gjøre med at gorilla glass er herdet. Lenke til kommentar
morten_b Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Da de i Atlantis for 11500 år siden kunne lagre like mye som alle HDDer i hele verden i bare en stor krystall er det nok på tide å ta det i bruk igjen ja... Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Da de i Atlantis for 11500 år siden kunne lagre like mye som alle HDDer i hele verden i bare en stor krystall er det nok på tide å ta det i bruk igjen ja... ? 3 Lenke til kommentar
RadonReady Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Dette er det ultimate bevis på hvor framsynte NRK var i 1978 da de viste sin skremmende science fiction-serie "Blindpassasjer" på TV. Start episode 2 og spol til 13:11 for å se at Jason går inn i sin lugar ombord i stjerneskipet Marco Polo, stikker en sylinder av glass inn i datamaskinens port for å se videoen som er lagret på glassylinderen. Spol så til 17:25 og se at han trekker glassylinderen ut igjen for å avslutte videoen. Her er episodene: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/679407/ 3 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Da de i Atlantis for 11500 år siden kunne lagre like mye som alle HDDer i hele verden i bare en stor krystall er det nok på tide å ta det i bruk igjen ja... ? Noen har røyka sokkene sine 1 Lenke til kommentar
RaaneHolmg Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Tok opp noen cd'er fra kjelleren i forbindelse med nytt lydkort og husket plutselig hvorfor de er crap. De tar altfor mye plass og er blottlagte for riper og møkk.Musikk- og film-mafiaen har fått flere sjanser enn de fortjener til å overleve. Her får de enda en gave i fanget, spørs om de reagerer eller om de bare spør seg om hvordan de kan stoppe denne mystiske teknologien fra å brukes til noe :-) Dette er ikke teknologi for bruk i distribusjon, men derimot langtidslagring av data. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Bare å bestille glassbrenner da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå