Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Litt synsing rundt nye Mercedes A-klasse?

Bjerknez

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lenge lurt på om jeg skal kjøpe meg en ny bil snart, og i utgangspunktet har jeg så langt vert en VW/Audi-mann.

Jeg har i dag en Audi A4 2.0TFSI 180HK'er, men til mitt bruk trenger jeg faktisk ikke så stor bil som dette, da det kun er meg, mdammen og bikkja som skal være med på det meste.

Jeg har av en eller annen grunn aldri vert inne å kikket på Mercedes da jeg har trodd at dem ikke har noen "verdig" konkurrent til bilene jeg nå vurderer, som er Golf og Audi A3.

Men når jeg gikk inn på nettsidene til Mercedes tidligere i dag så fikk jeg litt bakoversveis i positiv grad. Den nye A-klasse er jo rålekker! Ikke bare det, men prisen er jo helt utrolig.

Man får jo en Mercedes A-250 MED AMG Sport-pakke, samt tilleggspakken som tuner motoren ytterligere til latterlige 500.000,- uten rabatt. (veiledendepriser fra nettsiden dems)

Da får man en bil med 211HK'er + det AMG tuning settet gir. 0-100sek. går unna på 6.6sek. (denne skal vist gå ned etter installasjon av AMG tuning pakken).

SKal man ha en like vellutstyrt Audi A3 med noenlunde samme motor/utstyr, så kommer denne på vertfall 50.000,- mer, og i mine øyne er Mercedesen mye tøffere.

Den nye Golf'en er jo i mine øyne hakket tøffere enn Audi A3, men motoralternativene her er ikke like spennende.

Hva mener dere om den nye Mercedes A-klasse?

Jeg synes også at den nye A-klassen er kul. Jeg har hverken prøvd den eller har annen erfaring med den, bortsett fra at jeg har sett på en rød A-klasse med AMG pakke. Griserå! :)

Dog, bruker man 500.000 så får man en del å velge mellom.

Lenke til kommentar

Joda, man får mye flott for 500.000,-, men hvis man skal ha noe splitter nytt som også er litt morsomt, så er A-250 AMG Sport en morsom sak. Til prisen får man også BMW 1-serie og A3 etc. med noenlunde samme motor til noenlunde samme pris, men den nye A-klassen knuser dem begge på utseendet etter min mening.

Jeg så en 1-serie med M-sport pakke i dag og den skiller seg på en måte ikke veldig ut. Blir litt traust. Det samme gjelder A3. Min "gamle" Audi A4 2010mod. skilte seg vertfall i det minste litt ut da jeg hadde såkalt "sort optikk" hvor hele grillen var sort etc. Uten sort optikk hadde den ikke skilt seg ut i det hele tatt.

Den nye A-250 med AMG Sport er bare helt rå og helt på grensen til vulgær med sine røde utvendige detaljer, røde sikkerhetsbelter, røde luftedyser, røde sømmer etc. I tillegg har den LED-belysning i nakkestøttene som gir et "kult" lys inne i bilen etc. Doble endestusser (en på hver side) bak samt LED lys hele veien, (t.o.m. skiltlysene og ryggelysene).

I det hele tatt en langt tøffere bil og rett og slett den tøffeste litt vulgære småbilen man får kjøpt i dag. Mini Cooper er også en litt vulgær og tøff småbil, men den blir litt for liten igjen. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå er det ikke min bil som er avbildet der, men jeg har sett 19" på denne bilenog det synes jeg helt ærlig blir litt for harry. Blir liksom litt mindreverdighetskompleks og putte feite 19" på en så liten bil.

Men, det er smak og behag detta :)

Her er vertfall et dårlig mobilshots av min bil med sommerfelgene. Har ikke fått tatt noen skikkelige bilder ennå.

post-30214-0-31557100-1365971489_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei Gutter, Det finnes en app som kan være nyttig å ha "Drive Kit Plus" se på video på youtube.

Satt tilfeldigvis og leste om Drive Kit Plus i ettermiddag. Er det noen som vet om dette er "plug and play" med iPhone? Er det bare å laste ned appen (gratis) så er man i gang med både navigasjon, FB og twitter?

Fra hjemmesiden:

Drive Kit Plus for iPhone® forbinder din iPhone® 4 og 4S med CLA Coupé – dermed har du et brukergrensesnitt med revolusjonerende grafisk design med rødt belyste, gjennomsiktige symboler.

Ved hjelp av appen Digital DriveStyle (gratis tilgjengelig i iTunes® Store) har du sikker tilgang til alt viktig innhold på din iPhone® på turen. Appen er godt synlig på displayet til COMAND Online eller Audio 20 CD og betjenes lekende lett med kontrollen på midtarmlenet. Rask tilgang til ønskede funksjoner takket være inndeling i Social, Media og Places; enkel menystruktur og forstørret visning som passer i bilen. iPhone® kobles til og lades via et grensesnitt i hanskerommet.

Oversikt over funksjonene i Digital DriveStyle-appen:

• Progressiv navigasjonsløsning fra Garmin med internettbasert sanntids trafikkinformasjon, online-søk på spesialmål (POI) og kartvisning i 3D
  • Intuitiv Carfinder med automatisk lagring av kjøretøyets plassering
  • Lokalt søk på spesialmål via Google og overføring av målet til navigasjonssystemet
  • Personlig internettradio fra AUPEO! Personal Radio, med individuelt musikkprogram
  • Interaktiv, sosial opplevelse, for eksempel med deling av den aktuelle musikktittelen på Facebook og Twitter
  • Tilgang til sanger lagret på din iPhone®

Lenke til kommentar

Hei.

Drive Kit Plus (http://drive-kit-plus.com/en/#s/start) er en fin verktøy å ha med hensikt til FB, Twitter, GPS, internet radio, musikk og med mer.

App-en kan fås på lenke nedenfor

https://itunes.apple.com/fr/app/digital-drivestyle-app/id518868239?mt=8

Dessverre er apps ikke tilgjengelig på App Store i Norge. Eneste måte å laste ned den må man lage en ny Ap Id tilknyttet et annet land, for eks Storbritannia. Jeg vet ikke om det går an å få hjelp fra MB kundestøtte, jeg har ikke sjekket enda.

Lenke til kommentar

Du får gratulere kona fra meg :)

Har kjørt en A180 122 bensiner når jeg prøvekjørte og motoren er fornuftig og grei.

Men damer flest tenker vel mer på det ytre vil jeg tro :)

jeg synes alle A-klasser fortjener AMG-look'en så AMG styling pakke mener jeg bør stå høyst på listen. Den ser faktisk ganske døll ut uten synes jeg :)

Hvilken farge valgte hun? (Please...ikke si rød...ikke si rød...ikke si rød...) :)

Lenke til kommentar

Hehe, ikke rød, ikke rød, ikke rød.

Det ble en hvit bil gitt. Tipper den blir rimelig pen med sort skinn og røde kontrastsømmer.

Hennes holdning til bil, er at utseende er 100%. Fordelt på ekstriør = 70%, og interiør er 30%.

Motor, kjøreegenskaper, hestekrefter og drivstofføkonomi etc = 0%.

Vi prøvde Lexus ct200h, Volvo V40 og Mercedes CLA. Selv jeg mener at A-klassen er en soleklar vinner i den klassen. Selv om jeg påforhånd var en svoren V40 patriot.

Har et drawback: sportssetene er for trange for meg. Kommer meg ikke inn i setet.

Jeg er 185 cm og 85 kg. Velger å tro at det pga all rygg-treningen jeg har bedrevet i det siste. :tease:

Lenke til kommentar

Hehe, ikke rød, ikke rød, ikke rød.

Det ble en hvit bil gitt. Tipper den blir rimelig pen med sort skinn og røde kontrastsømmer.

Hennes holdning til bil, er at utseende er 100%. Fordelt på ekstriør = 70%, og interiør er 30%.

Motor, kjøreegenskaper, hestekrefter og drivstofføkonomi etc = 0%.

Vi prøvde Lexus ct200h, Volvo V40 og Mercedes CLA. Selv jeg mener at A-klassen er en soleklar vinner i den klassen. Selv om jeg påforhånd var en svoren V40 patriot.

Har et drawback: sportssetene er for trange for meg. Kommer meg ikke inn i setet.

Jeg er 185 cm og 85 kg. Velger å tro at det pga all rygg-treningen jeg har bedrevet i det siste. :tease:

Hei. Du får gratulere... Det var et godt valg! fint med hvitfarge :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har prøvd A-klassen med AMG-pakke, og den var så kompromissløst stiv i understellet at alle andre inntrykk bleknet. Sikkert morsomt hvis en skal kjøre aktivt, men jeg hadde aldri klart å leve med den til daglig. CLA250 opplevde jeg som hakket bedre på alle vis, men den blir jo fort 100k dyrere igjen. Synes forøvrig A-klassen ikke klarer å følge op den knalltøffe fronten i hekken. CLA er i mine øyne mye mer harmonisk. Men CLA200 er vel ikke noe alternativ? Skjønner jo at en blir litt avhengig av krefter.

Jeg endte opp med å kjøpe en flunkende ny bil til under 250k som tar 2.0 TFSI i aks, bruker 0,45 på blandet kjøring med automat med f1, xenon, cruise, navi, bt, telefon, aut klima, pdc som er mer komfortabel enn A-klassen og som koster meg 6500 kroner i året å forsikre med kasko og 20% bonus. Skulle ikke tro det skulle være mulig -)

Lenke til kommentar

Og hvilken bil er det da? Personlig synes jeg CLA ser dårligere ut enn vanlig A-klasse, hekken ser klasket ut på komboutgaven. Og det blir feil i mine øyne. Og den fryktelige skjermen som Mercedes skal bruke i den nye C-klassen ser ut som om den er klasket på dashbordet med av en 20-åring som har sin første GPS.

AMG-utgaven er jo moro å kjøre i svinger, men jeg hadde aldri valgt den i en bil som skal kjøres på dårlige norske veier.

Lenke til kommentar

Og hvilken bil er det da?

Polo BlueGT. Sikkert ikke noe for dem som vil vise seg frem, men desto mer moro å parkere omtrent samtlige ordinære familiebiler med under 200hk. Eneste bilen som har gitt meg bredere glis pr krone er Polo GTI.

Og den fryktelige skjermen som Mercedes skal bruke i den nye C-klassen ser ut som om den er klasket på dashbordet med av en 20-åring som har sin første GPS.

Ja, de kunne i det minste gjort skjermen litt større og ramma litt mindre. Enig at det ser ut som en billig iPad-kopi de dytta inn i siste liten.

Lenke til kommentar

Først av alt, gratulerer med ny fantastisk bil til dere som har bestilt A-klassen.

Jeg siklet veldig mye på denne da den kom til Norge i fjor og vurderte både leasing og lån, men måtte slå det fort fra meg da jeg verken fikk innvilget leasingkontrakt eller lån. Dette skyldes jo at jeg var 19 når jeg først så på denne bilen..Etter noen måneder, så kom jo da CLA, en bil jeg personlig syntes ser enda mer kulere ut enn A-klassen. Samme prosess var med denne, verken lån eller leasing ble godkjent og jeg måtte la enda en bil gå fra meg. Var også en veldig nedtur da jeg fikk vite leveringstiden på CLA, denne var på ca 1 år!! Noe som da var helt uakuelt for meg, da min C-klasse sang på siste verset.

Endte opp med en Audi A3 2010 Modell med 1.6 liters motor og 105hk, er fornøyd med den, men klarer fortsatt ikke å stoppe å sikle etter A-klassen eller CLA.

Snart så kommer jo også Mercedes med en ny klasse bygget på samme chassis som A-Klasse, men som SUV. Snakker da om GLA, som også ser greit bra ut etter min mening :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...