Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Litt synsing rundt nye Mercedes A-klasse?


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter bil i denne klassen nå, og Volvoen du nevner hadde vært helt på toppen av listen min dersom den ble levert med automatkasse. Man må opp på T4 for å få dette, og da blir det litt for mange slanter i statskassen. Dropper jeg adaptiv cruise control, men tar med resten av utstyret jeg ønsker, så endre det på estimert kr 504.000. Skulle jeg få 15 % rabatt på bil og fabrikkmontert utstyr så blir sluttsummen ca kr 450.000. Det er godt over smertegrensen og det er synd, for bilen er smellfin!

 

Mercedes A-klasse dukker opp i tankene mine ca annenhver dag. "Hvorfor ikke en A200?", tenker jeg før jeg kommer på at leveringstiden er ca like lang som utdannelsen min. Nå står det mellom Golf 140 hk bensin, BMW 118d og Ford Focus 163 eller 140 hk diesel.

Hvilken bil man velger blir jo en smakssak, men personlig så synes jeg mercedes A-klasse spiser de andre til frokost med tanke på utseende og motorkraft til prisen.

 

BMW 118D synes jeg rett og slett er døll og kjedelig. Kjedelig interiør og kjedelig bil. Selv med M-Sport pakken. Det tekniske funker sikkert 100% og bilen har helt sikkert førsteklasses veiegenskaper, men resten er og blir kjedelig etter min mening.

 

Da ville jeg heller gått i retning Golf faktisk. Har ikke testet den nyeste Golf'en, men synes faktisk denne ser bedre ut enn BMW'en. Volvoen synes jeg er tøffest av de tre nevnte.

 

Focus har jeg aldri kjørt.

 

Mercedesen derimot ligger mitt hjerte nermest. Den bilen er råkul! :)

http://www.youtube.com/watch?v=pKG3RMK__dc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Golfen er faktisk øverst på listen min, men det har mye med pris å gjøre. Skal jeg ha BMW så må jeg droppe en del utstyr for å komme ned på samme pris som Golfen. Sistnevnte er satt opp med absolutt alt bortsett fra at det blir delskinn i stedet for helskinn. Det finnes også kun ett alternativ om man vil ha 18" felger til Golfen og det kan de visst ikke levere for øyeblikket, så da må jeg eventuelt klare meg med 17".

 

^Må det være nytt? Hva med å importere?

Det ikke være nytt. Det er nesten utrolig å se på finn hva man kan få for like mye penger om man ser på en bil som har kjørt 20-30'. Import er utelukket fordi jeg vil ha pant i bilen. Jeg planlegger å pusse opp badet til sommeren, så da blir det ikke plass til å bake en bil inn i boliglånet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg er i dag 36 år, og jeg har hatt splitter nye biler ca. hvert tredje år siden jeg var 22 år gammel. Alle de fabrukknye bilene jeg har hatt har vert "sportslige" med stive fjører og senket understell og lav profil på dekkene.

 

Jeg kjører daglig på grusveier og små skogsveier samt middelmådige landeveier og jeg kan si at det er ikke så stor forskjell på en "sportslig" bil med senket understell kontra samme bil uten sportslig oppsett. Man merker knapt forskjell.

 

Der man merker størst forskjell er styringen. Det lugger litt mer i rattet når man har brede lavprofil dekk, men det er ikke akkurat noe som plager meg. Heller motsatt.

 

Kjører i dagen Audi A4 2.0T 180HK'er som er orginalt senket med 255/45-19" såler rundt hele. Funker perfekt på landeveier! Biter seg fast i svingene.

 

Kjører jeg bilen til foreldrene mine som er en ny Mazda CX-5 så føles det som om hver sving er den siste jeg tar i samme fart. Joda, den er litt "mykere" i fjeringen, men jeg føler jeg blir sittende inni bilen og bruke muskler for å ikke gli ut av setene i svingene. For meg så er ikke dette behagelig.

 

Jeg vil sitte godt fast i sportsseter, og bilen skal være orginalt senket og sålene skal være brede. Da forserer jeg landeveissvingene langt mindre anstrengt synes jeg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Hvilke specs er det på bilen du har bestilt da?

Det er en 2.0T med 210HK'er som skal i følge papirene gjøre 0-100 på 6.6sek.

I min bil sitter det også en dobeltclutch automatkasse og AMG versjonen jeg har bestillt skal være "tunet" på følgende måte i forhold til en "vanlig" A-250:

 

- Eksosannlegg skal være tunet for bedre prestanda og "tøffere" lyd.

- Girkasse skal også være tunet for mer sportslig karrakter

- Det er en "AMG-spesifikk" fremaksel og understel

- Sportslig modifisert ESP system

- Bilen har "Diamantgrill" som ser langt tøffere ut

- 235/40-18" hjul orginalt

- Det er røde elementer rundt lyktene forran, støtfanger og underste spoiler bak.

- Det er røde ringer rundt luftedysene inne i bilen

- Det er røde kontrastsømmer på dashbord og seter

- Gulvmatter med Sport logo

- Sikkerhetsbeltene er røde

 

Er vel det jeg kom på i farten.

 

Dette er en pakke som man kun kan velge til A-250.\ og koster ca. 30.000,- i tillegg.

 

Bilen kom til slutt på 562.000,- og forsikringen var faktisk overraskende rimelig i Storebrand. (6.320,- pr.år.) Dog med full bonus (6 år). If ville ikke ha meg som kunde da dem oppga en pris på 19.000,- (!) og de andre selskapene skulle ha godt over 10.000,- bortsett fra Gjensidige som skulle ha 7.400,-

 

Det eneste jeg skulle ønsket var at man fikk denne som 4x4, men det hadde vel dratt opp prisen ytterligere vil jeg tro :)

 

EDIT:

Sorry, trodde det var meg du spurte :)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Hmm, godt tips. Jeg hadde belaget meg på en sum basert på kalkulatoren til Gjensidige. Så sendte jeg en e-post til kontaktpersonen min der, og fikk en pris som var ca kr 2.000 lavere, og var veldig fornøyd med det. Etter å ha lest det du skrev om Storebrand så sjekket jeg kalkulatoren deres og kom enda mer gunstig ut. Kanskje det blir bytte på meg når den nye bilen kommer 1. mars.

 

For moro skyld regnet jeg på hvor lenge jeg må kjøre skadefritt for å tjene på å øke egenandelen. Med egenandel på kr 8.000 i stedet for kr 4.000 må jeg kjøre skadefritt i 5 år og 11 måneder. Ved 16k vs 8k, er det 23 år og 10 måneder. 16k vs 4k vil ta 35 år og i mnd. Riktignok vil jeg om noen år komme til det punktet hvor jeg har muligheten til å bruke forsikringen uten noen egenandel, men det er virkelig ikke mye å spare på å jazze opp egenandelen.

Lenke til kommentar

Det er en 2.0T med 210HK'er som skal i følge papirene gjøre 0-100 på 6.6sek.

I min bil sitter det også en dobeltclutch automatkasse og AMG versjonen jeg har bestillt skal være "tunet" på følgende måte i forhold til en "vanlig" A-250:

 

- Eksosannlegg skal være tunet for bedre prestanda og "tøffere" lyd.

- Girkasse skal også være tunet for mer sportslig karrakter

- Det er en "AMG-spesifikk" fremaksel og understel

- Sportslig modifisert ESP system

- Bilen har "Diamantgrill" som ser langt tøffere ut

- 235/40-18" hjul orginalt

- Det er røde elementer rundt lyktene forran, støtfanger og underste spoiler bak.

- Det er røde ringer rundt luftedysene inne i bilen

- Det er røde kontrastsømmer på dashbord og seter

- Gulvmatter med Sport logo

- Sikkerhetsbeltene er røde

 

Er vel det jeg kom på i farten.

 

Dette er en pakke som man kun kan velge til A-250.\ og koster ca. 30.000,- i tillegg.

 

Bilen kom til slutt på 562.000,- og forsikringen var faktisk overraskende rimelig i Storebrand. (6.320,- pr.år.) Dog med full bonus (6 år). If ville ikke ha meg som kunde da dem oppga en pris på 19.000,- (!) og de andre selskapene skulle ha godt over 10.000,- bortsett fra Gjensidige som skulle ha 7.400,-

 

Det eneste jeg skulle ønsket var at man fikk denne som 4x4, men det hadde vel dratt opp prisen ytterligere vil jeg tro :)

 

EDIT:

Sorry, trodde det var meg du spurte :)

Den vil ser bra ut.. Når skal du få den?

I tillegg til AMG pakkene bestilte jeg Nattpakke også. Den innholderhøyglanspolert svart radiatorgrill med 2 lameller og kromapplikasjoner, svarte sidespeil, svart høyglanspolert pyntelist under vinduene, lettmetallfarger med 5 dobbelteiker i svart lakk med dekk i 225/40 R 18 samt varmedempende mørktonet glass i bakrute og sidevinduer.

 

Forsikringen fikk jeg 4.600 pr/år og 4.000 på egen andel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...