S103584 Skrevet 26. desember 2013 Del Skrevet 26. desember 2013 Først av alt, gratulerer med ny fantastisk bil til dere som har bestilt A-klassen. Jeg siklet veldig mye på denne da den kom til Norge i fjor og vurderte både leasing og lån, men måtte slå det fort fra meg da jeg verken fikk innvilget leasingkontrakt eller lån. Dette skyldes jo at jeg var 19 når jeg først så på denne bilen..Etter noen måneder, så kom jo da CLA, en bil jeg personlig syntes ser enda mer kulere ut enn A-klassen. Samme prosess var med denne, verken lån eller leasing ble godkjent og jeg måtte la enda en bil gå fra meg. Var også en veldig nedtur da jeg fikk vite leveringstiden på CLA, denne var på ca 1 år!! Noe som da var helt uakuelt for meg, da min C-klasse sang på siste verset. Endte opp med en Audi A3 2010 Modell med 1.6 liters motor og 105hk, er fornøyd med den, men klarer fortsatt ikke å stoppe å sikle etter A-klassen eller CLA. Snart så kommer jo også Mercedes med en ny klasse bygget på samme chassis som A-Klasse, men som SUV. Snakker da om GLA, som også ser greit bra ut etter min mening Det var dumt! Håper at du får det til.. Du burde kanskje satse på en brukt.. Lenke til kommentar
S103584 Skrevet 26. desember 2013 Del Skrevet 26. desember 2013 Nå har jeg hatt A-200 diesel i ca 9 mnd og har fortsatt fornøyd med bilen både på vinter- og sommerføre. ingen støy-problematikk.. i motorveien er den stille, du hører ikke på motor en gang.. jo, fort du skjører, jo stille blir bilen. Jeg fikk noe støy ved b-stolpe, det viste seg å være noe å gjøre med sikkerhetsbelter. det ble fikset av forhandleren.. Godt nyttår til alle! Lenke til kommentar
atwater Skrevet 26. desember 2013 Del Skrevet 26. desember 2013 Det var dumt! Håper at du får det til.. Du burde kanskje satse på en brukt.. Var litt dumt ja, men endte opp med en 2010 modell Audi A3 og er storfornøyd! Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 Noen som har opplevd et noe høyt forbruk på denne? A180 122HK Bensin automat. Har ikke målt, men føler jeg fyller på bensin relativt oftere på denne, enn jeg jeg gjør på min Volvo D3 (136hk Diesel manuell) Det er kona som kjører Merca`, men vi kjører ca samme avstand ila en uke, og det er for det meste på landevei. (60 - 80 soner) Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 Noen som har opplevd et noe høyt forbruk på denne? A180 122HK Bensin automat. Har ikke målt, men føler jeg fyller på bensin relativt oftere på denne, enn jeg jeg gjør på min Volvo D3 (136hk Diesel manuell) Det er kona som kjører Merca`, men vi kjører ca samme avstand ila en uke, og det er for det meste på landevei. (60 - 80 soner) Vi syntes den var vanskelig å få ned på "moderne" forbruk den uken vi fikk låne en av forhandler. Generellt virket det som om det var samme problemet som vi har hatt på vår vw polo, rett og slett at motoren er litt for liten til lande/motorvei. Det blir rett og slett litt mye bil å slepe rundt på. Om det blir a-klasse på oss blir det mest sannsynligvis en diesel. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 Her er det jo flere ting.. Det ene er at man sammenlikner en dieselmotor med en bensinmotor. Med likt bruksmønster vil gjerne dieselmotoren bruke mindre enn bensinmotoren, særlig gjelder dette ved småkjøring. Det kan jo også være forskjellig størrelse på tanken her? Å i det hele tatt tenke på høyt forbruk uten å først sjekke ut hva den bruker finner jeg svært merkelig. Lenke til kommentar
S103584 Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 Var litt dumt ja, men endte opp med en 2010 modell Audi A3 og er storfornøyd! Det er bra at du er fornøyd! Lenke til kommentar
S103584 Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 Her er det jo flere ting.. Det ene er at man sammenlikner en dieselmotor med en bensinmotor. Med likt bruksmønster vil gjerne dieselmotoren bruke mindre enn bensinmotoren, særlig gjelder dette ved småkjøring. Det kan jo også være forskjellig størrelse på tanken her? Å i det hele tatt tenke på høyt forbruk uten å først sjekke ut hva den bruker finner jeg svært merkelig. Besinmotoren bruker alltid mye sammeligner med diselmotoren. Det kan være noe å gjøre med kjøremøster til fruen også. For å få forbruk ned hjelper det med å benytte cruisekontroll oftere samt å være rask til å komme opp i 6.gir.. Lenke til kommentar
tNy Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 A-klasse har 50/6L tank, D3 har 60L... Vet ikke om de 60 er med eller uten reserve hos Volvo :-) Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Nå har ikke jeg A-klassen selv, men jeg har prøvekjørt den ett par ganger. Det at bensinutgaven med liten motor bruker unormalt mye drivstoff på fks motorvei kjenner jeg meg ikke helt igjen i. Da sammenligner jeg med bilen jeg selv har, en 2013 focus med 1.0 125hk motoren. Det jeg ser med begge bilene er at mellom 60-80km/t så kan man kjøre enormt billig(Klarer ofte rundt 0.3 på flata), men om man cruiser i 120km/t så bruker bilen gjerne like mye, eller mer, enn biler med betydelig mer motor(0.5-0.8). Det er som nevnt over her helt normalt da de mindre motorene må jobbe en hel del for å opprettholde høyere hastigheter. Hadde det ikke vært for enormt lang leveringstid når jeg kjøpte meg bil, så hadde også jeg vært eier av en a-klasse. Ford kunne levere på dagen, og det vant denne gangen. Men, nå er GLA snart her Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Takker for svar. Det jeg ser etter 5mnd med A-klassen, er at vi bruker ca 800kr mer på drivstoff på Merca enn på Volvo´n. Samt at vi kjører ca like mange km pr måned jeg å kona. Resonerte slik at Volvo´n har en eldre motor, mer HK og ikke noe "eco" mode, så jeg trodde de kanskje kom ut ganske likt. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Men Volvoen har dieselmotor, Mercedesen har bensinmotor..? Bensin koster jo også et sted mellom 1 og 2 kr pr. liter mer enn diesel som regel. I tillegg til at du egentlig ikke har skrevet noe om hvor langt dere kjører..? Konvensjonelt automatgir øker også forbruket noe. Lenke til kommentar
tNy Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Så det ikke før nå at det var bensin vs diesel... Klart det er forskjell da... Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Ja, jeg er klar over at det er relativt stor forskjell på diesel og bensin, både i forbruk og pris, men i min naivitet trodde jeg at i og med at merca både er en nyere bil (motor) og har eco mode og alt som skal til, at den skulle ha et lavere forbruk. Kjører ca 3-4 mil pr dag med hver av bilene. Tenker vi selger merca og kjøper en v60 D3 i stedet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Det bør ikke være så veldig stor forskjell på en moderne dieselmotor og tilsvarende bensinmotor. Vi hadde tidligere en 2008 MB B180 CDI (109 hk diesel), og har nå en Audi A3 TFSI (105 hk bensinturbo), begge med 6-trinns manuell. På rolig langkjøring brukte MBen ca 0,45, mens Audien bruker ca 0,50 på samme kjøring. Også på småkjøring er forskjellen ganske liten, sjekker ikke så ofte, men Audien ligger vel på ca 0,7. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå