Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluescreen på helt ny pc!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan være hjelpsomt om du faktisk tar med hva det står på blåskjermen!

Skulle gjerne vist deg det, men akkuratt nå så henger pc'en i oppstarten å kommer ikke inn i windows engang. Fryser på en måte der jeg kan velge å gå til bios eller BOOT menu. Av de gangene jeg kommer så langt. Alt hang seg bare opp plutselig.

Lenke til kommentar

Bluescreen forsvinner etter få sekunder, hvordan kan jeg klare å få med meg alt som står?

Page_fault_in_nonpaged_area tror jeg det sto en gang.

Så har det stårr dxgmms1.sys.

I dag komme eg inn på data'en igjen, men får BS itte 10 min maks. Hvis eg prøve å ta sånn windows score, komme det ennå raskere.

Lenke til kommentar

Forsøk og avinstallere skjermkortdriveren, du gjør dette ved å gå til:

Start->Kontrollpanel->System->Enhetsbehandling, finn skjermadaptere på listen, høyreklikk på skjermkortet og velg Avinstaller. Sart deretter maskinen på nytt.

Alternativt sjekk om det finnes en nyere driver du kan oppdatere til etter at du har avinstallert og startet på nytt.

Lenke til kommentar

Forsøk og avinstallere skjermkortdriveren, du gjør dette ved å gå til:

Start->Kontrollpanel->System->Enhetsbehandling, finn skjermadaptere på listen, høyreklikk på skjermkortet og velg Avinstaller. Sart deretter maskinen på nytt.

Alternativt sjekk om det finnes en nyere driver du kan oppdatere til etter at du har avinstallert og startet på nytt.

Takk, skal prøve dette.

Har installert drivere fra CD'en som medfølger da, skulle jeg ikke gjort dette?

Noen som vet hvordan man kan oppdatere BIOS ? Er dette nødvendig?

Lenke til kommentar

Blåskjermer skyldes oftest driverfeil men det er ikke så lett å finne ut av hvilken driver som er synderen uten å kunne tyde dumpfila man kan få maskinen til å danne ved slike feil.

Click Start, point to Settings, and then click Control Panel.

Double-click System.

Click the Advanced tab, and then click Settings under Startup and Recovery.

In the Write debugging information list, click Small memory dump (64k).

Lenke til kommentar

Blåskjermer skyldes oftest driverfeil men det er ikke så lett å finne ut av hvilken driver som er synderen uten å kunne tyde dumpfila man kan få maskinen til å danne ved slike feil.

Click Start, point to Settings, and then click Control Panel.

Double-click System.

Click the Advanced tab, and then click Settings under Startup and Recovery.

In the Write debugging information list, click Small memory dump (64k).

Har nå gjort dette du sa ovenfor. Hva skal jeg evt. gjøre nå?

Funket ikke å avinstallere skjermdriverne, prøvde også å formatere harddisken.

Lenke til kommentar

Du får da en dump fil som kan tydes av en grevling som skjønner seg på slikt.

Jeg veit vi har noen her inne som kan litt om dette og som muligens kan hjelpe deg å lese ut hvilken driver som tryner men da må du laste opp dumpfila di hit.

Hvor finner jeg evt. denne filen? Vet du det?

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette men etter det jeg kan se så er det ntoskrnl.exe og raspptp.sys som listes opp, begge er systemfiler.

ntoskrnl.exe er en OS kernel fil som blant annet brukes av windows til nettverks og printer kommunikasjon og den benyttes under boot av maskinen, noe som kan forklare at du ikke får startet windows.

raspptp.sys er en peer to peer driverfil.

Spesielt ntoskrnl er et yndet mål for forskjellige virus ifølge flere antivirus websider.

Siden begge filene er involvert i nettverkskommunikasjon så er det nærliggende å mistenke at problemet kan ligge i en nettverksdriver, printerdriver eller har blitt infisert eller ødelagt på en eller annen måte.

Siden det er systemfiler det er snakk om så kan du prøve og åpne et cmd vindu som administrator og kjøre reparasjonsrutinen for systemfiler som er innebygd i win7.

skriv sfc /scannow i cmd vinduet og tast enter, hvis den finner feil så skal den forsøke og reparere skadete filer.

Hvis det ikke virker så ville jeg nok reinnstallert maskinen og tatt meg god tid mellom innstallering av drivere for å sjekke om du kan se noen ustabilitet før du innstallerer neste driver. Jeg tenker da spesielt på nettverksdrivere og skjermkortdrivere.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette men etter det jeg kan se så er det ntoskrnl.exe og raspptp.sys som listes opp, begge er systemfiler.

ntoskrnl.exe er en OS kernel fil som blant annet brukes av windows til nettverks og printer kommunikasjon og den benyttes under boot av maskinen, noe som kan forklare at du ikke får startet windows.

Spesielt ntoskrnl er et yndet mål for forskjellige virus ifølge flere antivirus websider.

Siden begge filene er involvert i nettverkskommunikasjon så er det nærliggende å mistenke at problemet kan ligge i en nettverksdriver, printerdriver eller har blitt infisert eller ødelagt på en eller annen måte.

Siden det er systemfiler det er snakk om så kan du prøve og åpne et cmd vindu som administrator og kjøre reparasjonsrutinen for systemfiler som er innebygd i win7.

skriv sfc /scannow i cmd vinduet og tast enter, hvis den finner feil så skal den forsøke og reparere skadete filer.

Hvis det ikke virker så ville jeg nok reinnstallert maskinen og tatt meg god tid mellom innstallering av drivere for å sjekke om du kan se noen ustabilitet før du innstallerer neste driver. Jeg tenker da spesielt på nettverksdrivere og skjermkortdrivere.

Tusen takk for svar.

Disse bluescreene er komt etter at jeg har formatert pc'en uten å ha installert noen drivere på harddisken.

Kan det da være at Windows cd'en jeg har er defekt? Og at det evt. ligger inne på denne?

Holder på med den cmd scann greiene nå, men rett før jeg startet dette så restartet dataen seg ut bluescreen ? Er dette det samme som bluescreen eller noe annet?

Endret av Larsen89
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Disse bluescreene er komt etter at jeg har formatert pc'en uten å ha installert noen drivere på harddisken.

Kan det da være at Windows cd'en jeg har er defekt? Og at det evt. ligger inne på denne?

Rett før jeg startet cmd scann så restartet dataen seg ut bluescreen ? Er dette det samme som bluescreen eller noe annet?

Fikk ellers resultat på den cmd scann nå å den sier at Windows resource protection found corrupt files but was unable to fix some of them.

Lenke til kommentar

Jeg ser ganske ofte at nye innstallasjoner av Windows 7 er korrupte så siden maskinen aldri har fungert etter reinnstallering så ville jeg reinnstallert den på nytt. Hvis det ikke løser problemet så kan det være at innstallasjonsmediumet er korrupt eller ødelagt. Jeg vil tro at Microsoft sender deg en ny plate vederlagsfritt hvis så er tilfelle.

Lenke til kommentar

Jeg ser ganske ofte at nye innstallasjoner av Windows 7 er korrupte så siden maskinen aldri har fungert etter reinnstallering så ville jeg reinnstallert den på nytt. Hvis det ikke løser problemet så kan det være at innstallasjonsmediumet er korrupt eller ødelagt. Jeg vil tro at Microsoft sender deg en ny plate vederlagsfritt hvis så er tilfelle.

Men som nevnt tidligere så har jeg nå den siste timen, ikke fått bluescreen, men dataen restarter seg automatisk. Slår seg av og starter rett opp igjen. Er dette det samme som bluescreen eller skyldes dette noe helt annet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...