Gå til innhold

Hva gjør man med gamle harddisker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker gamle (og nye) disker til å ta backup av det meste her hjemme, for å så sende diskene ut av hus. Da vil jeg ikke miste mye data om huset brenner ned. Og jeg har MYE data, så backup er viktig. (vi snakker godt over 20+ TB med data, så online backup tjenester bruker jeg kun på "små" ting, noen hundre GB.

Lenke til kommentar
Er det noen som har tips til bruksområder?

Skru av dekslet slik at 'platespilleren' kommer til syne og sett den på peishylla ...

Gamle disker er som regel både små og trege i forhold til nye disker (i tillegg til at de har brukt opp en del av sin levetid allerede), så jeg ville ikke ha basert noen form for lagring på noe sånt. Men det går sikkert an å putte en drøss med disker i en Linux-boks (eller FreeNAS) og bruke det som server, med eller uten RAID.

Lenke til kommentar
Men det går sikkert an å putte en drøss med disker i en Linux-boks (eller FreeNAS) og bruke det som server, med eller uten RAID.

Akkurat nå har jeg en stasjonær PC som fungerer som en "server" for alle de andre maskinene i huset. Går det an å bruke samme fysiske maskin som NAS, eller må/bør det være en dedikert maskin?

I Windows 8 kan du slå sammen ALLE diskene til et volum. Storage Spaces sørger også for at dine data kopieres til flere disker, slik at de ikke er tapt hvis en disk ryker.

Vet du om det finnes en lignende løsning til Win 7? Jeg har alltid vært skeptisk til å bruke tredjepartsprogramvare til slike ting.

Lenke til kommentar
Men det går sikkert an å putte en drøss med disker i en Linux-boks (eller FreeNAS) og bruke det som server, med eller uten RAID.
Akkurat nå har jeg en stasjonær PC som fungerer som en "server" for alle de andre maskinene i huset. Går det an å bruke samme fysiske maskin som NAS, eller må/bør det være en dedikert maskin?

Det må ikke. Det er vel egentlig bare bruken av serveren som avgjør det. Hvis noen sitter med sine PC'er og flytter filer til/fra serveren, og noen andre samtidig bruker denne server-PC'en til noe annet, så kan det vel hende at det merkes at ting går tregere. Mange tar jo en gammel PC og lar den leve videre som 'server', mens man kan nyte sin nye gaming-rig uforstyrret av andre filflytting.

I Windows 8 kan du slå sammen ALLE diskene til et volum. Storage Spaces sørger også for at dine data kopieres til flere disker, slik at de ikke er tapt hvis en disk ryker.
Vet du om det finnes en lignende løsning til Win 7? Jeg har alltid vært skeptisk til å bruke tredjepartsprogramvare til slike ting.

Det finnes ikke innebygget i Windows 7.

Drive Bender http://www.drivebender.com/ er 3.parts SW - som du ikke liker - men det lar deg bygge opp en 'storage pool' av x antall fysiske disker, der de fremstår som en felles 'share'. Du kan slå på filduplisering, slik at det alltid finnes en kopi på en av diskene, dersom en disk ryker. Alle diskene bruker NTFS, så selv om hovedkortet går føyka, så kan du plugge diskene inn i en annen PC og berge filene.

Lenke til kommentar

Det frister å teste ut FreeNAS. Jeg vurdere å kjøre det fra den stasjonære i første omgang, og sette opp en dedikert (gammel eller ny) maskin i fremtiden dersom løsningen er god. Først og fremst tenker jeg at den skal fungere som backup, samtidig som jeg har tilgang til den overalt. Så har jo FreeNAS også en 'big disk' funksjon, som jeg ønsker.

Da har jeg i hvert fall en bruk for alle de interne diskene. Men hva med de eksterne?

Det går vel an å demontere en ekstern harddisk og eventuelt sette inn en ny disk i samme "kasse"? Da kan alle de små eksterne diskene gå inn i NAS-en, også kan jeg sette inn èn stor disk i en eksternt "kasse" for ekstern backup.

Lenke til kommentar

Ja og nei, noen eksterne disker kan du ikke bytte disken på, for eksempel noen WD disker har spesial tilkobling for selve harddisken.

Noen må du også destruktivt ta ifra for å komme inn til disken, og da vil du neppe få den sammen igjen.

Men det finnes de som er ganske enkle å bytte disker i også, så du burde sjekke opp først før du starter.

Ellers støtter jeg FreeNAS over all annen NAS løsning, merk at dette er ett operativsystem så du kan ikke kjøre det på den stasjonære uten virtualisering.

Så lenge du har en maskin med rikelig med RAM så er det bare å stappe diskene inn og begynne å konfigurere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...