Gå til innhold

Norge en illusjon


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Hva gjør du, har du gjort og hva planlegger du å gjøre for å sette pris på dine forfedre?

Skal du sitte å synes synd på forfedrene dine for å vise dem respekten de fortjener?

 

Trenger du å gjøre noko for å hedre foreldrene dine? Alt eg pratar om er å beskytte det dei har skapt og det dei har gitt deg.

 

Må også påpeke at jeg aldri har møtt en same i Mo i Rana etter mine Flere titalls besøk dit... Folka der kan ikke sammenlignes med folk i Oslo, samt området Tonnes, med 200 innbyggere som minner mer om en redneck by enn noe som helst norskt i mitt syn, der de er rasistiske, pessimister å innavler.

 

Om du aldri har møtt ein samisk person i Mo i Rana har nok helst med at du ikkje ser forskjell på ein nordmann og ein same. Men likevel er ein god andel av innbyggerane i Mo i Rana samar, og ikkje minst er sjølv namnet plassen meint å komme enten frå Norrøn eller Samisk. Kjenner ikkje til Tonnes, men eg trur du må ha ein eller anna missoppfatning av plassen. Vrangforestilling.

 

Jeg setter lik pris på "våres" forfedres slit som alle andres slit, bare fordi de ble født innenfor samme ramme på kartet som meg får de ikke mer verdig respekt fra meg enn om de var født noen mil lengere øst. Bare fordi de kaldte seg norsk, å i den forstand var "en av oss", mener du de fortjener mer omtale i skolene?

 

Eg pratar ikkje så mykje om skulane, og kva vi burde lære der, men heller det at vi har forfedre som har kjempe for sine etterkommera sitt beste. Eg meinar at våre forfedres felles arbeid for oss er noko av det som binder oss saman, og noko vi burde bevare for våre etterkommarar.

 

Jeg ser ikke logikken i å gi folk mer aksept bare fordi de er norske i den forstand du prater om.

Jeg kan ta bilen å kjøre 200 mil nordover å møte mine likmenn, ifølge deg.

Samt at jeg kan ta bilen å kjøre 12 mil østover til svergie å møte svensker, som ikke er "en av oss", ifølge deg.

 

Kva forstand er det eg pratar om da kjære deg? Om så det er vårelikemenn over svenskegrensa burde jo desse være ein del av vår nasjon.

 

Nasjonalisme er det mest destruktive for sammarbeid i menneskerasen, å så lenge folk bastant velger å kategorisere seg som Norsk (Heia Norge) kommer vi ingen vei i utviklingen til komplett samarbeid.

 

Nasjonalisme er å elske sitt eige folk, og når det går på å utvikle landet, og ikkje ta over andre, er det kun positivt. Vi kan godt ha komplett samarbeid sjølv om vi alle er ein del av eit folk. Heller er det farlig at andre er ein del av eit folk og ikkje vi det, fordi da vil dei samarbeide og tjene på oss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Å bruke meningsløse ord for å beskrive det som er fellesnevner for nordmenn er meningsløst.

 

Når du ikkje forstår ord, får det være din sak. Eg vil anbefale deg å ta norskfaget om igjen, på denne måten får du kanskje innsyn i definisjonsarbeidet av det norske på attenhundretallet, i tillegg til meir innsyn i ord sine betydninga.

 

 

 

I denne samanhengen meinar man alltid korleis folk oppfører seg, "The Norwegian way", tradisjonar, korleis vi arbeider, oppfatting (eks. det er dårlige manerar å prate med mat i munnen) osv.

 

Det er større forskjell i språk mellom en Bergenser og en Nordlenning enn mellom Bokmål og Svensk. Videre, bare påpeke at jeg og mange snakker flere språk utmerket og derved vil jeg ikke anse at du kan henge merkelappen Nordmann på meg KUN siden jeg ble født der.

 

Kanskje det er få forskjellar mellom sjølve skriftspråket bokmål og svensk, men det er forskjellar mellom kva ord man brukar, samt uttalen. Forresten brukar bergenserar og nordlendingar stort sett bokmål, betyr dette at dera språk er identiske? Nei, dei pratar på forskjellig måte, men forskjellen er mindre enn til folk i utlandet.

 

Jeg forstår ateistiske Svensker bedre enn en nyfrelst kristen fra Sogn

 

Det stemmer nok. Og eg forstår samfunnsøkonomi betre enn psykologi, men dette har mykje med det eg har lært om. På same måte vil ein kristen ha lært mykje om kristendomen, og synes at dette virker logisk at det finnes ein skaper, og finner dette meir sannsynlig enn at vi vart til spontant og utvikla gjennom evolusjon.

Lenke til kommentar

J

  1. Er du medlem av FrP?
  2. Hvor representativt er det du skriver for FrP?

Og til slutt vær sikker på at du kjenner din fiende bedre en dine venner, ikke for sent og lære dette din kloke ugle
Jeg vet ikke om en eneste som har stått åpent frem og hevdet at jeg er en fiende av dem. Hadde du ventet å blit tatt på med silkehanser av en som stemmer Arbeiderpartiet med det innlegget?

 

Jeg er ikke medlem av frp men skjønner ikke at det har betydning men at jeg stemmer frp trenger jeg ikke nevne.

 

Og jeg forventer ikke og bli tatt med silkehansker og jeg tvinger ingen til og tro på det jeg skriver men en ting forventer jeg av mine medborgere og det er at mine ord bør veies og bearbeides ikke bli kværulert bort.

Dem bør veies for vi lever på kanten, det gjør vi for ingen kan ærlige si at vi vet hvordan Norge kommer til og bli i fremtiden for ingen andre land lever på toppen slik Norge gjør. Om 60 år kall det jeg kom med for vås!

Endret av thehardtruth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Dem bør veies for vi lever på kanten, det gjør vi for ingen kan ærlige si at vi vet hvordan Norge kommer til og bli i fremtiden for ingen andre land lever på toppen slik Norge gjør. Om 60 år kall det jeg kom med for vås!

 

Og i dag kaller jeg det tvilsomme spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Dem bør veies for vi lever på kanten, det gjør vi for ingen kan ærlige si at vi vet hvordan Norge kommer til og bli i fremtiden for ingen andre land lever på toppen slik Norge gjør. Om 60 år kall det jeg kom med for vås!

 

Og i dag kaller jeg det tvilsomme spekulasjoner.

 

Ja nå har du gått ned fra vås til tvilsome spekulasjoner, du den reaksjonen du forventer er jo bare tull det kan du være enig i!

 

Unger blir irritert når man tar fra dem leker det samme kan man si om mange voksene når noen truer med og ta bort goder, det betyr at de menneskene føler at dem mister litt av livet men det er faktisk motsatt de er redd for og leve!

Endret av thehardtruth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

På et diskusjonsforum er det vel ikke vesentlig forskjell på vås og tvilsomme spekulasjoner?

 

Ditt opprinnelige innlegg ble jo også fjernet, og da er kanskje andre enige med meg?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

På et diskusjonsforum er det vel ikke vesentlig forskjell på vås og tvilsomme spekulasjoner?

 

Ditt opprinnelige innlegg ble jo også fjernet, og da er kanskje andre enige med meg?

 

Linken ligger der da så så ekstremt er det vel ikke?

 

 

Men jeg skjønner du vil ha et Norge slik det har vært i mange år er det der du er?

 

Vil du at Norge skal vinne helt til verden går under?

 

Og du vil ta bort ekstreme synspunkter det betyr og ta fra folk ytringsfriheten, du vet selv at livet er ekstremt men du godtar ikke ekstreme synspunkter.

 

Og hvor blir det av motargumentene du har skal vi ikke diskutere er det ikke derfor vi bruker dette forumet?

Endret av thehardtruth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men jeg skjønner du vil ha et Norge slik det har vært i mange år er det der du er?

 

Norge er ikke et statisk samfunn, men din beskrivelse tyder på at vi ikke befinner oss i samme land.

 

Bare overskriften i det innlegget du lenket til ovenfor:

 

FORÆDERE AV NORGE, ANDERS BEHRING BREIVIKS SYNSPUNKTER OG ET LAND I NEDGANG

 

vitner om det.

 

Det kunne være nok til ikke å lese innlegget, men jeg leste faktiske talt hele.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Er dette en diskusjon er jeg en kamel, jeg har diskutert nok mot din trakasering så dette gidder jeg ikke mere.

 

1200 treff på under en uke og du er den eneste som har vist rumpen hittil så det sier litt! Du lever på og kværulere og vil ikke takle virkligheten og du har sansynligvis hatt for lite motgang i livet ditt og du søker etter feil ting!

 

lykke til!

Endret av thehardtruth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg svarte deg og kommenterte ditt opprinnelige innlegg i min første post. Det nytter ikke å poste en ny post i forkledning og lenke til opprinnelig innlegg.

 

...så dette gidder jeg ikke mere.

 

Glimrende, takk skal du ha.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
I denne samanhengen meinar man alltid korleis folk oppfører seg, "The Norwegian way", tradisjonar, korleis vi arbeider, oppfatting (eks. det er dårlige manerar å prate med mat i munnen) osv.

Så de som anser at "det er dårlige manerar å prate med mat i munnen" er nordmenn, mens de som syns det er OK er ikke-nordmenn?

 

De andre ting du kom med var abstrakte og ikke tilstrekkelige for noen differensiering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
I denne samanhengen meinar man alltid korleis folk oppfører seg, "The Norwegian way", tradisjonar, korleis vi arbeider, oppfatting (eks. det er dårlige manerar å prate med mat i munnen) osv.

Så de som anser at "det er dårlige manerar å prate med mat i munnen" er nordmenn, mens de som syns det er OK er ikke-nordmenn?

 

:thumbs:

 

Glimrende. Poeng. :shrug:

Lenke til kommentar

Hva gjør du, har du gjort og hva planlegger du å gjøre for å sette pris på dine forfedre?

Skal du sitte å synes synd på forfedrene dine for å vise dem respekten de fortjener?

 

Trenger du å gjøre noko for å hedre foreldrene dine? Alt eg pratar om er å beskytte det dei har skapt og det dei har gitt deg.

 

Må også påpeke at jeg aldri har møtt en same i Mo i Rana etter mine Flere titalls besøk dit... Folka der kan ikke sammenlignes med folk i Oslo, samt området Tonnes, med 200 innbyggere som minner mer om en redneck by enn noe som helst norskt i mitt syn, der de er rasistiske, pessimister å innavler.

 

Om du aldri har møtt ein samisk person i Mo i Rana har nok helst med at du ikkje ser forskjell på ein nordmann og ein same. Men likevel er ein god andel av innbyggerane i Mo i Rana samar, og ikkje minst er sjølv namnet plassen meint å komme enten frå Norrøn eller Samisk. Kjenner ikkje til Tonnes, men eg trur du må ha ein eller anna missoppfatning av plassen. Vrangforestilling.

 

Jeg setter lik pris på "våres" forfedres slit som alle andres slit, bare fordi de ble født innenfor samme ramme på kartet som meg får de ikke mer verdig respekt fra meg enn om de var født noen mil lengere øst. Bare fordi de kaldte seg norsk, å i den forstand var "en av oss", mener du de fortjener mer omtale i skolene?

 

Eg pratar ikkje så mykje om skulane, og kva vi burde lære der, men heller det at vi har forfedre som har kjempe for sine etterkommera sitt beste. Eg meinar at våre forfedres felles arbeid for oss er noko av det som binder oss saman, og noko vi burde bevare for våre etterkommarar.

 

Jeg ser ikke logikken i å gi folk mer aksept bare fordi de er norske i den forstand du prater om.

Jeg kan ta bilen å kjøre 200 mil nordover å møte mine likmenn, ifølge deg.

Samt at jeg kan ta bilen å kjøre 12 mil østover til svergie å møte svensker, som ikke er "en av oss", ifølge deg.

 

Kva forstand er det eg pratar om da kjære deg? Om så det er vårelikemenn over svenskegrensa burde jo desse være ein del av vår nasjon.

 

Nasjonalisme er det mest destruktive for sammarbeid i menneskerasen, å så lenge folk bastant velger å kategorisere seg som Norsk (Heia Norge) kommer vi ingen vei i utviklingen til komplett samarbeid.

 

Nasjonalisme er å elske sitt eige folk, og når det går på å utvikle landet, og ikkje ta over andre, er det kun positivt. Vi kan godt ha komplett samarbeid sjølv om vi alle er ein del av eit folk. Heller er det farlig at andre er ein del av eit folk og ikkje vi det, fordi da vil dei samarbeide og tjene på oss.

 

Vi må nok bare si oss enige i å være uenige :)

Jeg mener nasjonalisme er tåpelig, du mener det motsatte.

Lenke til kommentar
I denne samanhengen meinar man alltid korleis folk oppfører seg, "The Norwegian way", tradisjonar, korleis vi arbeider, oppfatting (eks. det er dårlige manerar å prate med mat i munnen) osv.

Så de som anser at "det er dårlige manerar å prate med mat i munnen" er nordmenn, mens de som syns det er OK er ikke-nordmenn?

 

:thumbs:

 

Glimrende. Poeng. :shrug:

 

Du jeg klarer ikke og dy meg men snakker ikke du mot deg selv her, eller er deg jeg som er blind?

 

I Norge er vi så fine at vi ikke godtar noe ekstremt mens i mange andre land lever dem med det ekstreme hver dag? det godtar folk her for vi er ikke utsatt for det selv! "Prate med mat i munnen"

 

Hvis du ikke godtar noe ekstremt i ditt eget liv og det er andre som lever ekstremt hver dag, ja da er det ikke før du prøver og javne ut forskjellene du er fritatt for et viss hykleri og en viss synd mener jeg!

 

Det er bare de store menneskene som tør og gå imot det ekstreme og de er ikke redde, det kan man ikke si om meste av Norges befolkning i dag vi har blitt noen pyser som er redde for folk som Breivik og hans budskap. Når jeg hører folk sier fy fy han må ikke få frem budskapet sitt da viser dem sin sanne redsel, dem er redd for at landet blir værre med dette. Kommer ikke nærmere dummskap en det for det gjør ikke annet en og styrke oss!

 

Og har vi ikke begynnt og bli en bortskjemt nasjon som tenker nesten bare på oss selv? Nei det spiller ingen rolle sier dem fleste!

Endret av thehardtruth
Lenke til kommentar
mener du at vi som mennesker født i norge ikke er norske fordi norge er en illusjon.

Isåfall, hvorfor?

 

Det ser ut til å være litt urettferdig. Altså de som tror på Jesus kaller seg selv Kristne, de som tror på Allah kaller seg selv Muslimer, så de som tror på Norge bør vel få lov til å kalle seg norske.

 

Spørsmålet er vel hvilken rett dere har til å forfølge de som er ateister, eller de som har en annen tro?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
mener du at vi som mennesker født i norge ikke er norske fordi norge er en illusjon.

Isåfall, hvorfor?

 

Det ser ut til å være litt urettferdig. Altså de som tror på Jesus kaller seg selv Kristne, de som tror på Allah kaller seg selv Muslimer, så de som tror på Norge bør vel få lov til å kalle seg norske.

 

Spørsmålet er vel hvilken rett dere har til å forfølge de som er ateister, eller de som har en annen tro?

 

Vet ikke helt om du legger meg i kategorien som kristen, muslom eller norsk. Jeg har iallefall tydelig sagt ifra at jeg mener nasjonalisme er en illusjon og at religiøse rømmer fra virkeligheten.

Hvorfor så fientlig?

Du svarte ikke engang på spørsmålet mitt :p

Lenke til kommentar
Hvorfor så fientlig?

Du svarte ikke engang på spørsmålet mitt :p

Slett ikke meningen å være "fientlig".

 

Til ditt spørsmål mener jeg å ha svart om enn ser det ikke ut til å vært klart nok.

 

Mener du at jeg kan anse meg selv som fregianer fordi jeg hevder å ha blitt født i Fregia, selv om Fregia KUN eksisterer i min fantasi?

 

Om ikke, hva skiller dette med situasjonen for de som anser seg som "norske" om Norge også er en fantasi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...