Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kan ikke oppdatere screen resolution

Anbefalte innlegg

Hei,

så jeg har nylig fått meg en LED TV på 32 tommer oppgradert fra en vanlig LCD pc skjerm på 23 tommer.

Problemet nå er at skriften og bilder er helt unøyaktige og ser rett og slett forferdelige ut (du kan vel si det er dårlig kvalitet på teksten).

Jeg prøver også og oppdatere screen resolution til 2560x1600 fra 1920x1200 ved å trykke apply og ok. Skjermen svartner litt og mister signal (det er normalt) og kommer tilbake uten å være forandret. Teksten står at den har blitt oppdatert, men når man går ut og inn er den tilbake på 1920x1200. Jeg bruker en VGA adapter, den samme jeg brukte på LCD pc skjermen.

Hvorfor fungerer det ikke?

Jeg prøvde først med HDMI men der får jeg ikke signal en gang.

HDMI er på hovedkortet, VGA er på skjermkort (da skjermkortet ikke har HDMI inngang).

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er en ordinær TV så er vel oppløsningen 1920x1080. Alt utenom det vil gi dårligere bilde.

HDMI og evnt. andre skjermutganger på hovedkortet blir koblet ut når du setter inn dedikert skjermkort.

Tja, det er jo en hd led tv, vet ikke hva du mener med ordinær... Men det står jo muligheteb der (noe som jeg ikke hadde på gamleskjermeb) så er litt dumt...

Men så det du sier er at jeg må koble ut skjermkort for st hovedkort skal fungere? Jeg hadde tenkt å spille med tv skjermen men om kvaliteten er så dårlig...

Er det ikke en mulighet at jeg "SKAL" få bedre resolution?

Lenke til kommentar

Hvis det er en ordinær TV så er vel oppløsningen 1920x1080. Alt utenom det vil gi dårligere bilde.

HDMI og evnt. andre skjermutganger på hovedkortet blir koblet ut når du setter inn dedikert skjermkort.

Tja, det er jo en hd led tv, vet ikke hva du mener med ordinær... Men det står jo muligheteb der (noe som jeg ikke hadde på gamleskjermeb) så er litt dumt...

Men så det du sier er at jeg må koble ut skjermkort for st hovedkort skal fungere? Jeg hadde tenkt å spille med tv skjermen men om kvaliteten er så dårlig...

Er det ikke en mulighet at jeg "SKAL" få bedre resolution?

Alle TV'er du kjøper i dag har oppløsning 1920x1080 så hvis du skifter fra 1920x1200 til dette blir bildet bedre. Forøvrig, hva slags skjermkort er det du har som ikke har HDMI? Har det f.eks DVI inngang?

EDIT: for å presisere så er native oppløsningen til TVene, altså det som gir best bilde, 1920x1080.

Endret av HaakonNordengen
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd med 1920x1080, oppløsningen (hehe) er bedre, men skriften ser fortsatt litt rar ut. Alt er for å si det mildt dårligere kvalitet enn på den lille 23 tommer LCD pc skjermen.

Jeg vil jo ha best oppløsning som mulig, så noen tips?

Tingen er at du har gått fra en skjerm på 23 tommer til en på 32 tommer, men begge har samme oppløsning. Det vil si at du har spredt det samme bildet og samme antall pixler ut over et større område. Hvis du sitter like langt unna skjermen vil du dermed ha et "dårligere" bilde enn det du hadde originalt, altså at det kan se litt kornete ut f.eks.

Det beste bildet vil du alltid få på en PC skjerm, eneste du oppnår ved å bytte til en TV som PC-skjerm er at det er bedre hvis du sitter langt unna, f.eks at du har PC på skrivepult og sitter i senga og gamer :)

Endret av HaakonNordengen
Lenke til kommentar

Jeg vil jo ha best oppløsning som mulig, så noen tips?

Tror ikke du selv skjønner hva du spør om.... :nei2:

Beste oppløsning på en LCD/LED TV-skjerm er 1920x1080.

Hvis det du spør om er høy oppløsning og bra bildekvalitet, da kjøper du deg en stor PC-skjerm med høy oppløsning og bra bildekvalitet - ikke en TV.

Ellers så har jo HaakonNordengen gitt en god forklaring ang størrelse/oppløsning/avstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...