Gå til innhold

Ny mac


Anbefalte innlegg

Jeg er bra nybegynner når det kommer til Mac, og har i den anledning en del spørsmål.

 

For det første lurer jeg på om jeg skal kjøpe nå. Dette gjelder både stasjonær og bærbar. Vil prisene falle i den nærmeste fremtiden, vil de komme nye modeller osv.

 

For det tredje, duger mac til spill? Alle spillene jeg spiller, og kommer til å spille, slippes til mac. Men hva er bra, hvordan står en G4 seg til en Pentium 4? Dessuten er jo ikke skjermkortene noe å juble for :

 

Desuten lurer jeg på om skjermene til de bærbare er noe bra, og om det er lett å oppgradere en mac. Har forstått at noen komponenter er de samme som i en x86 maskin.

 

Til slutt hadde det vært gøy med noen anbefalinger.

 

Pjuh, ble en del spørsmål dette. Hvis noen orker å svare, så kan de få klappe hunden min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer snart en ganske stor oppgradering av MacOS X, kalt Panther. Jeg tror de fleste regner med at den kommer til å koste litt penger, så det kunne kanskje vært en fordel å vente til du får den med med maskina.

 

Nå har det akkurat kommet en ny PowerMac, G5'en. Man kan vel gå ut ifra at det da ikke kommer noen ny PowerMac på en stund egentlig. G5'en er forresten fryktelig mye kjappere enn G4'en. Det går et rykte om at det skal komme nye PowerBook'er 16. september, så det kunne sikkert lønt seg å vente og se an situasjonen fram til da. Husker ikke når det sist gang kom noen ny iMac og iBook eller eMac for den saks skyld.

 

Når det gjelder G4 mot en Pentium på spill, vet jeg egentlig ikke helt åssen det er. Jeg har ihvertfall ikke noen problemer med å kjøre spill på min maskin (dual 1GHz G4). Også nevner jeg igjen at G5 (som forresten har et skjermkort man kan juble for, hvis jeg ikke husker feil) er utrolig mye kjappere enn G4'en ;)

 

Det med skjermer veit jeg ingenting om, men det å oppgradere en Mac kan være enten veldig lett eller frytelig vanskelig. Hvis du oppgraderer sånne ting som Apple vil du skal oppgradere (RAM og sånn), er det en dans på roser. Da jeg putta i mer RAM i maskina mi, tok det meg omtrent et minutt og jeg trengte ikke verktøy. Hvis jeg vil stappe i en til disk, tror jeg jeg trenger en skrutrekker på to eller fire skruer og det tar meg vel omtrent 3 minutter tipper jeg. Men da jeg skulle skifte en vifte og strømforsyning opplevde jeg et mareritt uten like (kanskje å ta litt hardt i, men det knot for å si det mildt). Men det pleier vel ikke å vøre noe man vil bytte (det var en feil på min). En annen ting er at Apple har lagd noen maskiner for å oppgraderes og noen som det ikke er meninga å oppgradere. iMacen og iBooken får du nesten ikke gjort noe med, mens ihvertfall PowerMacen er lagd for å fylles.

 

Anbefaling: G5'en herjer vilt uansett, kjøp den ;) Det var egentlig en usannsynlig dårlig anbefaling. Det spørs litt på hva du skal bruke'n til.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg skal kjøpe mac er fordi jeg fikk en a-ha opplevelse hos et familiemedlem med mac. Kort sagt kan man si at jeg fant meg bedre til rette under os x, i forhold til windows.

 

Jeg har tenkt å bruke maskinen til skriving, musikk, spilling osv.

 

Har lest en del om G5, som jo ser sabla bra ut, både på ytelse og design. Eneste jeg kunne tenkt meg var flere tester av 1.6GHz og 1.8GHz modellene, men det kommer sannsynligvis?

 

En annen ting er om det kommer nye lcd-skjermer som står i stil med de nye Power Macene? Dessuten, er det trygt å kjøpe første utgave av noe så radikalt som en ny arkitektur osv. Burde jeg vente til neste oppgradering fra Apple?

 

Hvor er det best å kjøpe mac? Apple Store, en lokal forhandler (bor i Stavanger, mener det er en "macbutikken" eller noe sånt)? Får man rabatt som student?

 

Rene utspørringen dette, men takk for alle svar :)

Lenke til kommentar

Hvis du har god tid, så ville ihvertfall jeg venta. Alle kloke hoder sier at det lønner seg å vente til folk har funnet feil med G5'en og så kjøpe en maskin når Apple har fått fiksa det første. Kan ikke si noe sikkert om det kommer til å komme matchende flatskjermer, men jeg regner nesten med det. Apple kjører jo mye på design. Men en annen ting er at flatskjermer fra Apple gjerne er litt (for) dyre.

 

Jeg tror kanskje jeg ville satsa på en G5 egentlig. I og med at den er så kjapp i forhold til G4'en kommer det nok til å ta lang tid før du trenger[/i) å oppgradere den tipper jeg.

 

Jeg tror prisene på Apple-store ligger på omtrent det samme som i butikkene eller litt under, så det har ikke nødvendigvis så mye å si. Sånt no må man jo gjøre grundig research på rett før man kjøper. Men noe jeg kan si sikkert er at det lønner seg å kjøpe ekstra RAM og sånn fra andre steder enn Apple-store. Hos Apple kan de kreve helt latterlige priser for litt ekstra-deler.

 

You're welcome :)

Lenke til kommentar
Apple kjører jo mye på design. Men en annen ting er at flatskjermer fra Apple gjerne er litt (for) dyre.

 

Hadde du skrevet dette for to år siden ville jeg vært hjertens enig. Er det ikke så mye nå, ihvertfall ikke hvis vi snakker 20 & 23 tommers skjermene. 23 tommers skjermen vil jeg faktisk kalle direkte billig med tanke på kvalitetene til det displayet. Dessverre betyr ikke billig i denne kvaliteten at min lommebok går med på moroa! :cry:

Lenke til kommentar

Tror det. Programmer og sånn må skrives om for å virkelig utnytte 64-bit-prosessoren. Men folk er godt i gang. Adobe har visst allerede sluppet en plug-in som gjør at Photoshop drar nytte av G5'en.

 

[Edit]: Apple's skjermer er vel kanskje billige i forhold til kvaliteten, men jeg synes fortsatt det er litt dyrt å kjøpe en skjerm som koster like mye som maskina... Selv om de er sinnsykt stilige da. Prisene på dem må jo nesten falle litt når (hvis) Apple annonserer skjermer som står i stil med G5'en...

Lenke til kommentar
Tror det. Programmer og sånn må skrives om for å virkelig utnytte 64-bit-prosessoren.

 

IBM releases XL C/C++ compiler for OS X

 

IBM Releases Compiler for Power4 and G5

 

IBM G5 Compiler

 

8)

En maskin med 64 bit vil ikke väre noe merkbart raskere enn en med 32 ved bruk av mainstream software. Du vil ikke merke noe forskjell i feks Photoshop og spill. At Panther blir optimalisert for G5 kommer selfölgelig til å gi utslag, men ikke det at det er spesifikt 64 bits.

Behöver du 4 gig ram og transporterer enorme filer frem og tilbake som ved videoredigering vil du nok merke forskjell, men det er de ferreste som har noen som helst bruk for 64 bits teknologien.

Lenke til kommentar

En maskin med 64 bit vil ikke väre noe merkbart raskere enn en med 32 ved bruk av mainstream software. Du vil ikke merke noe forskjell i feks Photoshop og spill.

 

Xcode

 

"Thousands of developers on dozens of platforms use GCC to create world class applications every day. Xcode includes the latest version, GCC 3.3, which provides performance gains as well as features that make it easier for developers to use Xcode. GCC 3.3 provides tools that let developer optimize applications for the massively parallel execution core of the G5 processor, keeping its 215 available inflight instructions fed with code."

 

 

"Not only is Xcode the fastest way to develop applications for Mac OS X, it’s the easy way to optimize them for Apple’s new PowerPC G5 architecture. Xcode incorporates the machine model for the new generation processor, taking full advantage of the PowerPC instruction grouping and supporting the unique hardware math functions."

 

http://www.apple.com/macosx/panther/xcode.html

-----------------------------------------------------------------------------------

 

 

" The G5 runs all 32-bit applications natively, but also delivers the industry’s highest system bandwidth. The new Apple computer offers dual 2.0 GHz PowerPC G5 processors (each with an independent 1 GHz front-side bus) putting out an amazing 16 GBps of bandwidth.

 

More importantly for users, software performance speeds were also improved.

 

However, while some applications may run much faster, a problem users now face is the speed of many other applications; because the industry is used to a 32-bit processor, most software will have to be redesigned in order to fully utilize the processor’s speed boost. Until that happens, speed boosts may be minimal or not obvious.

 

http://www.digitaljournal.com/news/?articleID=3716

---------------------------------------------------------------------------------

 

"It's true a 64-bit desktop computer won't make your word processing program run faster (sorry, you're the bottleneck in that equation). But a 64-bit chip has the power to dramatically improve the performance of your more demanding applications, such as audio and video encoding, complex engineering programs like CAD, and--of course--games. And in the long term, 64-bit computing will give programmers much more power to play with, and could revolutionize what desktop software can do."

 

"Game makers--traditionally among the first to make use of new technology--see clear advantages to 64-bit computing. "

 

"You'll see better textures, more realistic sounds, and larger and more realistic environments,

Plus, the characters themselves will be rendered with dramatically more detail. You'll see more realistic representation of features such as hair, skin, and eyes. And the computer-run characters will have more realistic artificial intelligence"

 

"The key to 64-bit computing is that it will open up possibilities for creative programmers in ways never before seen. "

 

http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,...d,111508,00.asp

------------------------------------------------------------------------

 

 

http://www.apple.com/powermac/performance/

Lenke til kommentar

En maskin med 64 bit vil ikke väre noe merkbart raskere enn en med 32 ved bruk av mainstream software. Du vil ikke merke noe forskjell i feks Photoshop og spill.

 

 

"It's true a 64-bit desktop computer won't make your word processing program run faster (sorry, you're the bottleneck in that equation). But a 64-bit chip has the power to dramatically improve the performance of your more demanding applications, such as audio and video encoding, complex engineering programs like CAD, and--of course--games. And in the long term, 64-bit computing will give programmers much more power to play with, and could revolutionize what desktop software can do."

 

Det var jo akkurat det jeg sa . . .

 

"Game makers--traditionally among the first to make use of new technology--see clear advantages to 64-bit computing. "

 

"You'll see better textures, more realistic sounds, and larger and more realistic environments,

Plus, the characters themselves will be rendered with dramatically more detail. You'll see more realistic representation of features such as hair, skin, and eyes. And the computer-run characters will have more realistic artificial intelligence"

 

"The key to 64-bit computing is that it will open up possibilities for creative programmers in ways never before seen. "

 

Det er da langt ifra så mye informasjon som flyter gjennom maskinene i dagens spill. Höy buss-speed og prosessor sammen med 8x AGP skjermkort er nok en mye viktigere faktor enn at systemet er 64 bit.

Lenke til kommentar

Macprovoserer: Som MCDr sa, det er svært lite å hente i 64-bits prosessorarkitektur for annet enn svært spesielle oppgaver. Det vil ha nada å si for spill, som allerede bruker dobbelpresisions-flyttall (64-bit) i en svært stor grad. Hastighetsforbedringene med G5 kommer fra helt andre steder enn det faktum at den er 64-bit.

 

Du vil kanskje tjene noe på at maskinen kan allokere mer enn 4GB pr. prosess, men å kunne behandle/lagre 64-bits heltall i ALU/GPR har svært lite å si.

 

Wilbur: Om du er en helfrelst gamer, og ikke gjør så mye utover det, så kan jeg nok ikke råde deg til annet enn å kjøpe deg en ny PC. Mac er og blir en annenrangs plattform innen spill, desverre. Kanskje det er bedre om 5-10 år, men interessen i å lage ting for mac-plattformen er forsvinnende liten, desverre.

 

Er du derimot ute etter å gjøre kreative ting, og generelt, ja da er mac noe for deg!

Lenke til kommentar
Du vil ikke merke noe forskjell i feks Photoshop og spill.

 

But a 64-bit chip has the power to dramatically improve the performance of your more demanding applications, [...], and--of course--games.

 

Jeg synes det ser ut som det stikk motsatte jeg... Men samme kan det være. Jeg tror nok at 64-bit merkes bra i forhold til 32-bit. Det er nok en grunn til at 128-bits PS2'en ser bedre ut enn 8-bits Nintendoen, og jeg tror ikke det er de enorme 300 MHz PS2'en har... Eller man kan jo sammenligne en PS2 med 300 MHz og en datamaskin med 2GHz... Helt sierøst veit jeg ikke helt hvilken jeg skal si har best grafikk...

 

Sånn bare for å nevne det: G5'en har en 1 GHz bus, så det drar nok litt uansett om bitsa har noe å si eller ikke... :D

Lenke til kommentar

Forskjellen i ytelse mellom en 64-biters og en 32-biters chip er uhyre liten, og ofte bare negativ for trivielle applikasjoner, og forskjellen forblir knøttliten for spill og mer krevende applikasjoner. Hvorvidt oppgaven er krevende eller ikke har null og niks å si, det kommer bestandig an på hvilket problem som skal løses. Og de løses sjelden med 64-biters aritmetikk. Evnen til å allokere mer enn 4GB RAM pr. prosess er den eneste virkelige fordelen for oss vanlige brukere.

 

iMAniaC: Det er to årsaker til at PS2 yter som ville helvete med sin 128-biters, 300MHz CPU. Den ene er at det er lettere å optimalisere i forhold til kun én type hardware, som PS2 nettopp er. Man finner ikke flere typer CPUer, operativsystemer, drivere og kompliserte problemer å forholde seg til, som man ofte gjør med datamaskiner. Derfor kan man fokusere alle ressurser på å optimalisere til denne ene arkitekturen. Den andre er at PS2s Emotion Engine er en SIMD-CPU, som kan sammenliknes med G4/G5s AltiVec-teknologi. Både EE og AV er 128-bits, men CPUen utfører likevel ikke operasjonene i 128-biter, slik man snakker om det, når man snakker om bits for vanlige CPUer. Det den gjør er å kunne utføre 4 stykk 32-biters operasjoner på en gang - 128 biter til sammen. Riktignok er det ikke ofte man klarer å få til 4 operasjoner på en gang, men det hjelper noe, likevel. Men når man snakker om PS2, så kan man kun programmere mot denne typen prosessor, og det blir automatisk bedre utnyttelse og mer effektiv kode ut av like mye arbeid, som nevnt øverst i avsnittet.

 

http://www.arstechnica.com/reviews/1q00/pl...tion2/ee-1.html

http://www.arstechnica.com/cpu/2q00/ps2/ps2vspc-1.html

Lenke til kommentar
Wilbur: Om du er en helfrelst gamer, og ikke gjør så mye utover det, så kan jeg nok ikke råde deg til annet enn å kjøpe deg en ny PC. Mac er og blir en annenrangs plattform innen spill, desverre. Kanskje det er bedre om 5-10 år, men interessen i å lage ting for mac-plattformen er forsvinnende liten, desverre.

 

 

Jeg spiller egentlig kunn spill fra Blizzard, og de slippes for mac. Dessuten krever de ikke like mye som Doom 3, det inkluderer også deres fremtidige mmorpg; World of Warcraft (yay!).

 

Beklager, det for meg ikke til å droppe mac.

Lenke til kommentar

Akkurat, da er det bare å kjøre på! Ingen ting i veien med mac-plattformen om du kun spiller blizzard-spill. Du vil nok bli fornøyd, uansett hva du plukker ned fra hylla, men jeg må bare anbefale G5, uansett hva du skal gjøre. Gitt at du har pengene da, selvsagt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...