tjordah Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Hei! Har akkurat kjøpt meg et GoodWay USB 2.0 2-ports CardBus PCMCIA-kort for å få USB 2.0 støtte til min Maxtor 5000XT ekstern USB1.1/2.0/FireWire harddisk. Denne virker helt fint på mine interne USB 1.1 porter. Jeg bruker WindowsXP og maskinen en Dell Inspirion 2650... Nevner også at jeg ikke har problemer med andre PCMCIA kort. Problemet er at jeg ikke får den til å virke skikkelig... Jeg har prøvd flere drivere, men får det ikke til å virke med disken... Som test-produkt har jeg brukt min Nokia 5510 (64MB harddisk) og min Microsoft mus. Det jeg ikke kan helt forstå er at jeg får brukt Nokia 5510-telefonen uten problemer, musa hvis jeg sliter litt (men det er musa si feil eller noe, det er akkurat like slit å bruke den på den andre interne usb-porten min), men ikke harddisken!! (Om det bare hadde vært omvendt 8)) Når jeg plugger til harddisken og åpner "Trygg fjerning av hardware" henger dette seg, helt til jeg tar ut harddisken... Da kommer lista opp MED harddisken synlig på lista, men forsvinner med en gang naturligvis (ikke noen stasjoner har blitt mountet). Dermed er det tydlig at den blir oppdaget av systemet, men det skjer noe dritt... (?) Jeg har både prøvd driverne som følger med kortet og Windows standard drivere med likt hell. Musa og telefonen virker greit, med harddisken opplever jeg "henge-problemet"... Dette er konfigurasjonene jeg har prøvd (med en viss sukess, mange som er luket ut pga at ingenting virker, bl.a drivere fra andre produsenter): Konfigurasjon: -------------- NEC PCI til USB forbedret vertskontroller (B1) NEC PCI til USB åpen vertskontroller NEC PCI til USB åpen vertskontroller USB rothub USB rothub Nokia 5510 virker Maxtor 5000XT virker ikke, men vises i det den kobles ut Konfigurasjon: -------------- NEC PCI til USB åpen vertskontroller NEC PCI til USB åpen vertskontroller USB 2.0 2-Port CardBus Standard utvidet PCI til USB-vertskontroller USB rothub USB rothub USB rothub Nokia 5510 virker Maxtor 5000XT virker ikke, men vises i det den kobles ut Innser at dette er et long shot, men begynner å bli desperat på å finne en løsning og vurderer og bytte kortet mot et annen merke, men vet ikke om dette vil hjelpe... Er ikke nødvendigvis ute etter noen løsning (selv om det naturligvis er best...), men er også interresert i meninger om hvor problemet kan ligge (Windows, hardware, harddisken, etc). Alle svar taes i mot med stor takk! Mvh, Lars Moastuen Lenke til kommentar
tjordah Skrevet 4. september 2003 Forfatter Del Skrevet 4. september 2003 Å, ja, en ting... Korter har inngang for 5V eller noe, men jeg bruker ikke denne, kan dette være grunnen? Harddisken bruker ekstern strøm, så jeg tror jo ikke det, men si fra hvis det kan det da Lenke til kommentar
mandela Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 dessverre tror jeg at pcmcia er noe herk for å koble til ekstern harddisk, pcmcia er rett og slett for treg kobling. har kjøpt et pcmcia firewire kort til min dell 500m for å koble på ekstern hdd, det endte med totale frysninger, så nå bruker jeg den innbygde usb2 porten i maskinen i stedet, synes at dette skulle ha vært oppgitt under spesifikasjoner, (kjøpte på komplett.no) Lenke til kommentar
tjordah Skrevet 4. september 2003 Forfatter Del Skrevet 4. september 2003 Dette vil vel kun bli et problem med PCMCIA? Jeg har nemlig CardBus-kontroller... Beklager litt uklarhet med det i innlegget, dårlig vane Forøvrig er det en O2Micro OZ6812-kontroller... Lenke til kommentar
ledigbrukernavn Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Dette vil vel kun bli et problem med PCMCIA? Jeg har nemlig CardBus-kontroller... PCMCIA, PC-card og CardBus blir brukt litt om hverandre virker det som. Jeg har forstått det slik at CardBus er 32-bits PCMCIA, mulig det gjelder PC-card også. Slot'en skal være den samme. (egentlig mest gjetting fra min side) Lenke til kommentar
mandela Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 tror selv at PCMCIA Type II 32-Bit = CardBus Lenke til kommentar
tjordah Skrevet 6. september 2003 Forfatter Del Skrevet 6. september 2003 Nydelig!! Fant løsningen på dette til slutt, og tenkte kanskje noen andre Inspiron 2650 (og kanskje noen andre Dell brukere?) har støtt/vil støte borti dette problemet... Problemet ligger i CardBus kontrolleren, O2Micro 6812 (og kanskje andre versjoner). Det ligger en update til denne ute på Dell support sidene. Det står at den er for 6912, ikke tro på det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå