Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utvask av fellesarealer ved flytting (hybelleie)

Salt kjeks

Anbefalte innlegg

Hei

Denne uka flytter jeg ut fra hybelen grunnet at utleier sa meg opp (på helt useriøst grunnalg, men med hybel er det jo lite man får gjort med det). De siste dagene har utleier drevet oppussing i boligen slik at det blir veldig mye støv, men blir trolig ferdig med oppussingen i morgen. Utleier mener at jeg skal foreta en skikkelig utvask av fellesareal, men jeg betviler at han kan kreve dette. Vegger, tak, lister, kjøleskap, kjøkkenvifte som disponeres av flere andre personer uten ordenssans er nå er ytterligere tilgriset av fint støv som nesten ikke lar seg vaske bort. Dette er mye arbeid. De andre beboerne er ikke interesserte i å bli med å vaske.

Utleier har også slipt ned vinduskarm på mitt rom uten å gjøre rent etter seg eller tildekke mine egendeler slik at jeg fikk mye merarbeid med vasking av overflater, tekstiler mm.

Utleier er bastant og lite trivelig. Er det noen formelle krav å forholde seg til her? Jeg vasker selvsagt ut rommet mitt skikkelig. Jeg har ikke betalt noe depositum, så det er ikke noe problem.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det ikke er depositum i saken må huseier gå til sak for å få pengene sine.

Du kan jo prøve deg med at vaskekostnadene du ble påført dine ting tilsvarer kostnaden å vaske ut.

Evt hevde at dere hadde en muntlig avtale at du ikke skulle vaske ut fordi huseier ikke var ferdig å pusse opp.

Så lenge huseier må gå til sak vil han stille dårlig når oppsigelsen er usaklig. Og i en sak vil det nok bli spørsmål om hvorfor huseier ikke sikret sin sak gjennom et depositum. Jeg tror du har lite å frykte.

Lenke til kommentar

Sier meg enig med nicho_meg. Når huseier er så urimelig at h*n kaster deg ut på useriøst grunnlag og i tillegg støver til dine gjenstander og klær uten å vaske opp etter seg, så kan du være minst like urimelig tilbake og rett og slett droppe å vaske opp etter hans rot. Du kan jo selvsagt forsatt vaske rommet ditt skikkelig slik du i utgangspunktet ville gjort, men jeg synes ikke du skal ta på deg arbeidet med å vaske vekk huseiers gris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...