gv115 Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Har strukket cat6 til de fleste rom og bestilt meg en Synology NAS. Har en svært gammel router så det er på tide å oppgradere. Jeg er først og fremst ute etter en stabil gigabit router som takler en del trafikk internt og 2-4 brukere. Kommer ikke til å bruke wifi mye, og kunne faktisk greid meg helt uten. Faktisk greit å kunne slå av wifi. Hva anbefales? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Ville det ikke være like greit for deg å bruke en switch? Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 (endret) Hvis han skal bytte ut ruteren. Noe jeg får inntrykk av. Trenger han en annen ruter til å bytte den ut med. Han kan alltids kjøpe en switch i samme slengen. Men vil anbefale å ha en ruter. Endret 8. oktober 2012 av kmatis 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Blandt de bedre ruterene: http://www.prisjakt.no/product.php?p=821467 http://www.prisjakt.no/product.php?p=1021218 Lenke til kommentar
pstub Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Har selv denne som absolutt kan anbefales!! http://www.prisjakt.no/product.php?p=765738 Største forskjellen opp till den andre ASUS'en som foreslås over her er at den ikke er fullt så kraftig på det trådløse, men det høres ikke ut som det bryr deg så mye... 1 Lenke til kommentar
gv115 Skrevet 26. september 2012 Forfatter Del Skrevet 26. september 2012 Ville det ikke være like greit for deg å bruke en switch? Hvis han skal bytte ut ruteren. Noe jeg får inntrykk av. Trenger han en annen ruter til å bytte den ut med. Han kan alltids kjøpe en switch i samme slengen. Men vil anbefale og ha en ruter. Har et eldre modem Zhone ADSL2 med fire porter. Jeg kunne vel sikkert koblet en gigabit switch til dette, så videre til NAS og de andre rommene? Men får vel ikke gigabit ut av det modemet jeg har? Jeg har uansett elendig linjebredde og bor for langt fra kiosk til å få bedre. Men jeg ønsker at det interne nettverket skal være bra. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 da holder egentlig en switch for ditt bruk Finn deg en gigabite switch med nok utganger så er du på go vei Lenke til kommentar
wtf1337 Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Hei. Det som jeg ville anbefalt er og sette opp en pfsense router. Det er utallig mange funksjoner, og man får ikke kraftigere hjemmepissorutere. Video guide: En annen guide på norsk: Her Man kan feks bruke en gammel desktop for hardware. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Har et eldre modem Zhone ADSL2 med fire porter. Jeg kunne vel sikkert koblet en gigabit switch til dette, så videre til NAS og de andre rommene? Men får vel ikke gigabit ut av det modemet jeg har? Jeg har uansett elendig linjebredde og bor for langt fra kiosk til å få bedre. Men jeg ønsker at det interne nettverket skal være bra. De maskinene som er koblet direkte i en gigabitswitch vil dele med gigabit hastighet. Har du så en kabel til routermodemet, så vil du få "inntil 100Mbit" til internettforbindelsen. Hvis det er modem du har, så må du ha en router pga manglende ipadresser. Du kan sjekke dette ved å se hvilken ipadresse du får fra Zhoneboksen. Er det 10.x.x.x. eller 192.x.x.x, så er det et routermodem. Lenke til kommentar
gv115 Skrevet 26. september 2012 Forfatter Del Skrevet 26. september 2012 (endret) Har et eldre modem Zhone ADSL2 med fire porter. Jeg kunne vel sikkert koblet en gigabit switch til dette, så videre til NAS og de andre rommene? Men får vel ikke gigabit ut av det modemet jeg har? Jeg har uansett elendig linjebredde og bor for langt fra kiosk til å få bedre. Men jeg ønsker at det interne nettverket skal være bra. De maskinene som er koblet direkte i en gigabitswitch vil dele med gigabit hastighet. Har du så en kabel til routermodemet, så vil du få "inntil 100Mbit" til internettforbindelsen. Hvis det er modem du har, så må du ha en router pga manglende ipadresser. Du kan sjekke dette ved å se hvilken ipadresse du får fra Zhoneboksen. Er det 10.x.x.x. eller 192.x.x.x, så er det et routermodem. Jeg sjekket med ipconfig og ser jeg har 193.x.x.x. Får uansett ikke høyere hastighet enn ca. 5 mb/s fra Ventelo (eller fra andre leverandører for den del) Da holder det vel kanskje med en gigabitswitch for å få fart på overføring mellom nas, maskiner, tv, boxxe box , eller blir det mer stabilt p bytte ut modemet? Streaming er jo ikke aktuelt med min internetthastighet uansett. Om jeg så ønsker wifi mulighet bør jeg da bytte ut modemet til et nytt routermodem eller bare kjøpe en router? Ble mange spørsmål dette Endret 26. september 2012 av gv115 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Når du har en internett-IP som du har, så betyr det at du må skaffe deg en router og ikke bare en switch. Jeg ville ha kjøpt en brukbar trådløsrouter fra Asus, Netgear eller Linksys. Lenke til kommentar
gv115 Skrevet 26. september 2012 Forfatter Del Skrevet 26. september 2012 Når du har en internett-IP som du har, så betyr det at du må skaffe deg en router og ikke bare en switch. Jeg ville ha kjøpt en brukbar trådløsrouter fra Asus, Netgear eller Linksys. Så har jeg forstått det riktig at det jeg har ikke er et routermodem, selv om det har 4 LAN porter? Bør jeg da beholde dette modemet og koble det til en ny router eller kjøpe et routermodem og kvitte meg med det gamle? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Ventelo pleier å levere routermodem satt i bridge svjv. Dvs at de fungerer som modem. Dette gjør at man får god stabilitet og kan koble på en kvalitetsrouter bak. For å få best mulig support, lønner det seg å beholde dette "modemet" og bruke en ren router i tillegg. Men om du vil ha færrest mulig bokser, så kan du selvsagt bruke et routermodem i steden. Pass da på at du får et som støtter Annex_B som vi bruker i Norge. I tillegg må du sette det opp med rett verdier for vci/vpi. Lenke til kommentar
gv115 Skrevet 28. september 2012 Forfatter Del Skrevet 28. september 2012 Ventelo pleier å levere routermodem satt i bridge svjv. Dvs at de fungerer som modem. Dette gjør at man får god stabilitet og kan koble på en kvalitetsrouter bak. For å få best mulig support, lønner det seg å beholde dette "modemet" og bruke en ren router i tillegg. Men om du vil ha færrest mulig bokser, så kan du selvsagt bruke et routermodem i steden. Pass da på at du får et som støtter Annex_B som vi bruker i Norge. I tillegg må du sette det opp med rett verdier for vci/vpi. Takk for gode tilbakemeldinger. Har vel tenkt at modemet fra Ventelo begynner å bli noen år og uansett burde byttes ut, men kanskje jeg bare skal la det være og koble til en router som du foreslår. Ellers fikk jeg anbefalt Jensen Scandinavia Air:Link 1000G både på Elkjøp, Ledal og Expert. Er dette noe å satse på? Sammenliknet med fsk Netgear eller ASUS? Lenke til kommentar
torasbjoern Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Ventelo Jeg vil bare rette på navnet til Broadnet. Ventelo-navnet er utgått når det gjelder datakommunikasjon. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view En rimelig og stabil router er f.eks Asus RT-N56U Jeg kjenner lite til de routerne fra Jensen. Uten å vite hvilken hardware og ytelse de har er det vanskelig å anbefale de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå