Vandringsferd Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Hei! Jeg har nå tatt på meg ansvaret med å kjøpe en spill PC for noen som har enda mindre peiling enn meg på dette. Hovedsaklig leter jeg etter ferdigbygde PCer (og da hovedsaklig gjennom nettbestillinger) siden jeg rett og slett har ikke tid til å sette meg inn i å bygge den opp selv (det frister men jeg vil ikke gi denne greia sentimental verdi å bygge PC selv for første gang for så å gi den bort..). Prismessig kan jeg gå opp til circa 15,000, tipper jeg. Jeg kan nødigst la meg overtale til å skyte inn 1-3 tusen ekstra om det er gode argumenter for dette. Dette er en PC som skal gjøre noen glad i lang tid fremover.. Jeg leter etter en kraftig PC som skal kunne takle de fleste spill i mange år fremover i tid på høy ytelse. Jo kraftigere den er, jo bedre. Jeg tviler sterkt på at PCen vil overklokkes men jeg vet aldri hva han kan undersøke på egen hånd i fremtiden. Jeg vil anta at den vil ikke bli brukt til overklokking. Når det gjelder annet utstyr har jeg null, så dette må nok med i prisen om det ikke er i den ferdigbygde PCen. Kan nødigst legge på noen tusenlapper der for å få det til å gå opp, men trenger gode argumenter for eller i mot her. Link gjerne ekstra utstyr i svar. Lenke til kommentar
otl Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 (endret) http://cdon.no/elekt...-_w7hp-21089263 Skjerm + div kommer utenom. Men følger med keyboard,mus og musmatte. Her har du forresten en skjerm http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648274 Endret 25. september 2012 av otl Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 (endret) kjøp den der og en benq xl2420t så har du en helt rå spillpc, vet dette godt da jeg kjører en pc med nesten helt like specs(2 gtx 680 og i7 3770k med custom vannkjøling ^^) den pcen der drar absolutt alt som finnes på rundt 120 frames(inkluderer da battlefield 3, mange her som sier at det ikke funker så¨bra som 120fps men de tar FEIL da de faktisk ikke har prøvd det i praksis). her er skjermen http://cdon.no/elekt..._black-17126775 bedre spillskjerm får du ikke Edit: ser at psu i den cdon pcen er HX 850, dette er en kjempebra psu god kvalitet på alt sammen Endret 25. september 2012 av cannibalguppy Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Hei, jeg ville heller valgt egne komponenter fra komplett gamer, en til 11 tusen som du kan leke deg med og fikse litt på den så det blir rundt 14-15K http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10596 her er det en som er 15K http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10580 ville også valgt den skjermen som andre tidligere har kommet med. Lenke til kommentar
otl Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Hei, jeg ville heller valgt egne komponenter fra komplett gamer, en til 11 tusen som du kan leke deg med og fikse litt på den så det blir rundt 14-15K http://www.komplett....gSystemId=10596 her er det en som er 15K http://www.komplett....gSystemId=10580 ville også valgt den skjermen som andre tidligere har kommet med. Joda, men hva blir totalprisen med å legge på ett 680 kort til på den som koster 15? Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 (endret) du ser at den pcen på cdon har 2 680? det koster 20000 på komplett. ville heller valgt den med 2 680 enn den med en når de ellers er identiske(er kun hovedkortet som blir bedre men som sagt 2 680 er bedre enn ett litt bedre hovedkort) sjekket den første komplett pcen du linket til og med identiske deler og 670 sli framfor 680 sli blir det fortsatt 2000 kr dyrere. ikke en god deal er nemlig 10% av på cdon pcen. Endret 25. september 2012 av cannibalguppy Lenke til kommentar
Vandringsferd Skrevet 25. september 2012 Forfatter Del Skrevet 25. september 2012 (endret) THOR Alda frister meget. Jeg ser selv at det er en god PC, men problemet er at jeg blir litt uvitende på hvor god den er. Dere forsvarte valget ganske godt, egentlig når det kom et motargument. Er det noen som har alternative skjermer som er litt billigere, bare sånn i tilfelle? :S Endret 25. september 2012 av Vandringsferd Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 (endret) du ser at den pcen på cdon har 2 680? det koster 20000 på komplett. ville heller valgt den med 2 680 enn den med en når de ellers er identiske(er kun hovedkortet som blir bedre men som sagt 2 680 er bedre enn ett litt bedre hovedkort) sjekket den første komplett pcen du linket til og med identiske deler og 670 sli framfor 680 sli blir det fortsatt 2000 kr dyrere. ikke en god deal er nemlig 10% av på cdon pcen. åja viss det var 10 prosent på CDON pc'en så er det beste valget Endret 25. september 2012 av itaSalat Lenke til kommentar
otl Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 (endret) Anbefaler ikke billigere skjerm. Da kan du faktisk like så greit kjøpe billigere pc også Syns skjerm er ganske viktig på en pc til denne prisen og ytelsen. Hjelper lite med dyr pc hvis det ikke kan vises på skjermen Endret 25. september 2012 av otl Lenke til kommentar
Vandringsferd Skrevet 25. september 2012 Forfatter Del Skrevet 25. september 2012 Anbefaler ikke billigere skjerm. Da kan du faktisk like så greit kjøpe billigere pc også Syns skjerm er ganske viktig på en pc til denne prisen og ytelsen. Hjelper lite med dyr pc hvis det ikke kan vises på skjermen Tja, er man villig til å legge ut nesten 17,000, så er 1000 kroner mer lettere å svelge. Lenke til kommentar
otl Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Desverre så koster det pæng Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Hva med å velge denne: http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10596 Også bytter du vannkjøling til Corsair H80, skjermkort til Sapphire Radeon HD 7970, SSD til Samsung 830 128GB, legger på en billig DVD-brenner og legger til XL2420T skjerm, så har du en kjempebra PC til 15 500kr. Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 moby duck det er fortsatt ikke 2 grafikkort av beste sort Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 (endret) Mener du i forhold til den THOR PC-en? Ja, det er klart at 2x 680 yter bedre enn 1x 7970. Men forslaget mitt holdt seg faktisk nogen lunde innenfor budsjettet på 15k, imens THOR ender opp på 20k med skjerm EDIT: Ok da, 18k. Og ikke misforstå, THOR PC-en er et veldig bra tilbud. Men siden totalprisen ender opp en del over det planlagte budsjettet, tenkte jeg at jeg kunne komme med et annet forslag så han hadde mer å velge mellom Endret 25. september 2012 av moby_duck Lenke til kommentar
Vandringsferd Skrevet 25. september 2012 Forfatter Del Skrevet 25. september 2012 (endret) Hva med å velge denne: http://www.komplett....gSystemId=10596 Også bytter du vannkjøling til Corsair H80, skjermkort til Sapphire Radeon HD 7970, SSD til Samsung 830 128GB, legger på en billig DVD-brenner og legger til XL2420T skjerm, så har du en kjempebra PC til 15 500kr. Hva er ditt argument for å velge denne? Det blir 18,000 med skjerm, ikke 20,000. Endret 25. september 2012 av Vandringsferd Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Mener du i forhold til den THOR PC-en? Ja, det er klart at 2x 680 yter bedre enn 1x 7970. Men forslaget mitt holdt seg faktisk nogen lunde innenfor budsjettet på 15k, imens THOR ender opp på 20k med skjerm EDIT: Ok da, 18k. Og ikke misforstå, THOR PC-en er et veldig bra tilbud. Men siden totalprisen ender opp en del over det planlagte budsjettet, tenkte jeg at jeg kunne komme med et annet forslag så han hadde mer å velge mellom TS skrev at han kunne gå 1-3 tusen over og hvis han gjør det med thor pcen og skjermen vi la fram får du helt klart noe av det beste i ytelse ever Lenke til kommentar
Vandringsferd Skrevet 25. september 2012 Forfatter Del Skrevet 25. september 2012 Hvor stor er forskjellen mellom moby_duck's alternativ og THOR Alda + benq xl2420t? :O Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Hva med å velge denne: http://www.komplett....gSystemId=10596 Også bytter du vannkjøling til Corsair H80, skjermkort til Sapphire Radeon HD 7970, SSD til Samsung 830 128GB, legger på en billig DVD-brenner og legger til XL2420T skjerm, så har du en kjempebra PC til 15 500kr. Hva er ditt argument for å velge denne? Det blir 18,000 med skjerm, ikke 20,000. Yup, sjekket prisen igjen og endret innlegget Men 18k er uansett mer enn 15k Argumentet for å velge denne PC-en er at THOR har noen komponenter som er unødvendig bra til gaming. F.eks. prosessoren er en i7-3770k. Så å si eneste forskjellen mellom den og i5-3570k, som er i forslaget mitt, er hyperthreading, noe som ikke gjør noe utslag på gaming. Kun veldig tunge prosesser, som f.eks. videoredigering, drar nytte av hyperthreading. En annen ting er RAM. 16GB RAM er fullstendig overkill. THOR er en veldig bra PC for en veldig bra pris. Men den er det beste av alt, og ikke satt opp bevisst for gaming. Så hvis du vil spare noen tusenlapper, så er forslaget mitt et bedre valg. Du sparer en del penger uten å miste altfor mye ytelse. Til syvende og sist kommer det bare an på hvor mye du ønsker å bruke. Lenke til kommentar
Vandringsferd Skrevet 25. september 2012 Forfatter Del Skrevet 25. september 2012 Tilgi meg om jeg tar feil her da, men om THOR er satt opp for å ha det beste av alt, vil den da ha god ytelse over en langt lengre tidsperiode? Planen er å ikke bytte ut denne PCen på kanskje 5+ år (med unntak av noen eventuelle komponent bytter, vil jeg tro. Det var det jeg ble fortalt i alle fall), så ville ikke THOR Alda vært det smartere kjøpet? Jeg respekterer meningen din (fordi du vet dette bedre en meg), men det du sier argumenterer minst like godt for THOR Alda. Jeg ser at det kan være unødvendig solid for hva PCen skal bli brukt til, men motargumentet må vel være at selve PCen kan konkurrere med fremtidens PCer på bedre måte, over lengre tid? Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Altså, jeg prøver ikke egentlig å argumentere imot THOR PC-en, fordi det er en bra maskin. Jeg gir deg bare et litt billigere tilbud, sånn at du har to å velge mellom. Begge vil vare noen år, men vil egentlig si at mitt forslag er mer fremtidsrettet, selv om det ikke er et ord vi liker å bruke i PC-byggerverdenen. Den kommer med 8GB RAM og 1x 7970, men du har muligheten til å oppgradere til 16GB RAM og 2x 7970 når det er nødvendig. Og jeg vil si 2x 7970 er bedre enn 2x 680, selv om Nvidia fanboys sannsynligvis ikke er enig i det http://www.anandtech.com/bench/Product/585?vs=588 7970 er i hvert fall bedre på overklokking. Og min maskin kommer med vannkjøling på CPU-en, som gjør at den også kan overklokkes enkelt. Du kan altså få presset en del mer ut av systemet enn fabrikkinnstillingene. Men nå er jeg litt off-topic Og kabinettet på komplett PC-en er kulere enn THOR! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå