Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Dipol/monopol for surround og bakhøyttalere

Mixy

Anbefalte innlegg

Hei!

Er i tidlig planleggingsfase av en hjemmekino. Går hovedsaklig på å lese meg opp på forskjellige teknologier, og erafringer som ligger tilgjengelig på nett.

Av (de mange) spørsmålene som dukker opp er høyttaler plassering og oppsett ganske godt representert. Hvor høyttalerne skal plasseres er ganske godt forklart mange steder (og tar utgangspunkt i hvordan teknikerne har tenkt under innspilling), men det som ikke kommer like godt frem (av det jeg har funnet) er valget mellom dipol/bipol/monopol.

Kort om teknologiene slik jeg forstår de:

Dipol og bipol har begge to elementer. De spiller i hver sin retning for å spre lyden ekstra godt.

t450_fd0b297a71f9a0b8348785effad654a4.jpg?1348434934

Forskjellen på dipol og bipol er at på en bipol-høyttaler spiller begge elementene likt, i samme fase. På dipol spiller de annahver. Dvs det ene elementet går inn når det andre går ut.

Monopol er rett og slett en vanlig høyttaler med ett element som spiller i fase med resten av høyttalerne.

Fordelene med dipol er at de forvirrer hodet ditt slik at det blir vanskeligere for hjernen din å plassere lydens opphav. Du blir mer "omfavnet" av lyden. Dette er dermed ikke ønskelig for musikk som har flere spor, men slik jeg ser det er det en veldig ønsket for surround-kanalene under film.

I 7.1 og 5.1 oppsett er jo slik jeg forstår det side og bak-høyttalerne designet for at du skal føle at du deltar i filmen, dra deg med. Om scenen i filmen er ute i regnet er poenget at du skal høre regnet rundt deg, ikke at det kommer fra 130 grader på høyresiden.

Det jeg da ikke skjønner er hvorfor folk ønsker vanlige høyttalere for surround og bak-kanalene. Jeg har ikke hørt forskjellen, men slik jeg leser det må jo dipol være å foretrekke?

Dipol kan se ut til å være mer og mer utgående ettersom filmer blir tatt opp med bedre og bedre lydspor. Det blir rett og slett designet for at man skal ha 5-7 høyttalere og at detaljnivået skal være høyt nok til at det er positivt. Jeg finner i alle fall flere eldre referanser til dipol enn jeg finner nye, selv om det fortsatt selges masse av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sier selv så avhenger det av hva slags lyd du ønsker. Det finnes også høyttalere som kan bytte mellom dipol og konvensjonelt oppsett med en bryter. Dette kan blant annet B&W DS3 (om jeg ikke husker feil).

Selv kommer jeg til å bruke "vanlige" høyttalere bak, men det handler også en del om design, samt at jeg kommer til å høre en del musikk i flerkanal. Valget mitt har falt på Monitor Audio Apex 40, slank og pen, og kan monteres nærmeste usynlig (ikke i følge min samboer, men meg) i vinkelen mellom tak og vegg. God stemning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...